Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Manafaat Buah Tembikai

khasiat buah tembikai





Warnanya merah, menggoda dan berair meski ada juga yang kuning. Pantas saja semangka menjadi buah kegemaran terutama di musim kemarau. Betapa tidak! Kandungan airnya sangat tinggi, boleh mencapai 92 peratus. Buah ini juga mudah didapati dan boleh didapati sepanjang tahun.

Bentuk buah segar ini ada yang bulat, ada pula yang bujur. Terima kasih kepada kemajuan teknologi pertanian di Jepun, sudah boleh direkayasa buah tembikai berbentuk kotak. Tujuannya, agar mudah disimpan di dalam peti ais.

Kalori yang rendah dan kandungan air yang tinggi, menurut laman para doktor Web MD membuat semangka memberi lebih banyak nutrisi per kalori untuk tubuh kita. Dalam buah yang sangat juicy ini terkandung antioksida kuat, iaitu vitamin C dan A. Selain itu juga merupakan sumber vitamin B1 (thiamin), vitamin B6 (pyridoxine), kalium, dan magnesium.

Berkat sifatnya sebagai antioksidan serta vitamin neurotropik (B1, B6, B12) itu, tembikai boleh dijadikan pilihan sihat untuk dimakan setiap hari. Antioksidannya baik untuk membantu menangkal penyakit pembuluh darah, seperti strok dan serangan jantung. Juga mengurangkan kemungkinan terjadinya reumatoid artritis dan osteoartritis.

Bagi penghidap asma, buah ini bermanfaat dalam mengurangkan penyempitan saluran nafas. Sementara kandungan vitamin neurotropiknya berguna untuk memelihara kesihatan saraf, sehingga tidak gampang diserang rasa sakit, pegal-pegal, bahkan kesemutan maupun kebas.

Satu lagi kehebatan tembikai, yakni merupakan sumber lycopene yang baik. Likopen telah diteliti secara mendalam dan diketahui bermanfaat untuk mencegah kanser prostat, kanser payudara, endometrial, kanser paru, dan kanser usus besar.


0 comments:

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ