Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Suasana Iraq Satu Masa Dahulu PT 2






 Iraq pernah muncul satu ketika dahulu sebagai kota metropolitan yang pesat dengan cendikiawan-cendikiawan dalam pelbagai bidang. Kota ini panjang sejarahnya. Bermula dengan Tamadun Mesopotamia yang mempelopori penciptaan roda, penulisan dan juga undang-undang perlembagaan sehingga jatuhnya kota masyhur ini ke tangan kolonis British pada abad ke-19.

Sehingga ke hari ini, kota Iraq masih lagi menyimpan tinggalan sejarahnya miskipun banyak sudah yang lenyap dan hilang akibat perang yang silih berganti.

Untuk tatapan semua, di bawah adalah gambar yang sempat dirakam pada abad ke-20 di sekitar Iraq.



Malwiya Tower: Seorang lelaki berdiri di atas tapak arkeologi yang berlatar belakangkan sebuah bangunan berbentuk kon. Sebenarnya, bangunan berbentuk kon tersebut adalah menara Masjid Besar Samarra. Menara yang dikenali sebagai Malwiya Tower mempunyai keunikan yang tersendiri kerana dibina berbentuk spiral. Ia dibina pada tahun 848 masihi dan siap sepenuhnya pada 852 masihi. Pada 1 April 2005, puncak Malwiya Tower telah musnah dalam satu kejadian letupan. Ia berikutan serangan daripada pihak pejuang Iraq terhadap tentera penceroboh NATO yang menggunakan puncak menara tersebut sebagai menara pemerhati.







Masjid Al-Askari: Kelihatan Masjid Al-Askari daripada kejauhan. Kini segala-gala tinggal kenangan apabila pada 22 Februari 2006, satu kejadian letupan telah menyebabkan kemusnahan teruk pada kubah Masjid Al-Askari. Pada 13 Jun 2007, dua menara masjid ini turut sama musnah. Kini, masjid ini telah ditutup untuk kunjungan orang ramai.





Suq al-Masgoof: Suasana klasik di Suq al-Masgoof. Suq al-Masgoof adalah pasar yang terletak di bandar Samawah dekat utara Iraq. Ia adalah pasar yang penuh dengan sejarah kerana dibina sejak zaman pemerintahan Byzantine. Pasar ini dipercayai pernah dikunjungi oleh ramai ulama, para wali dan tokoh-tokoh Islam samaada atas tujuan berniaga mahupun untuk berjual-beli.





Sungai Furat dan Sungai Tigris: Suasana nelayan di sebuah sungai di Iraq. Iraq adalah sebuah negara yang berada di atas ‘ tapak’ tamadun Mesopotamia. Mesopotamia sendiri bermaksud ‘tamadun di antara dua sungai’. Dua sungai yang dimaksudkan adalah Sungai Furat dan Sungai Tigris. Atas dasar ini, sungai amat mempengaruhi sejarah tamadun lampau di Iraq.










Aiwan Kisra: Komplek Aiwan Kisra terletak di bandar purba Ctesiphon. Aiwan Kisra adalah komplek istana dinasti Sasanid yang dibina oleh Khousrau I pada 540 masihi. Kemashyurannya sebagai bangunan yang besar dan megah merebak ke seluruh tamadun sekitarnya. Ia pernah menjadi bangunan paling besar pada eranya. Kemashyurannya berada di puncak semasa zaman kenabian Rasulullah saw. Dipercayai singahsana diraja Dinasti Sasanid berada di bawah kubah melengkung seperti yang dapat dilihat pada gambar klasik di bawah.






Kirkuk Citadel/Kubu Kirkuk: Kirkuk Citadel adalah kubu purba yang dibina sekitar 884 sebelum masihi oleh King Ashurnasirpal II bagi melindungi kotanya daripada serangan musuh. Di sekitar Kirkuk Citadel terdapat beberapa tinggalan sejarah. Antaranya adalah kubur Nabi Daniel as. Selain daripada itu, terdapat juga kubur tiga orang alim yang bernama Hananiah, Mishael dan Azariah. Mereka sezaman dengan Nabi Daniel as. Kononnya, ketiga-tiga mereka pernah dibakar di dalam relau besar oleh raja Babylon yang zalim, namun dengan kuasa Allah swt, mereka terselamat tanpa sedikit pun kecederaan. Panglima Islam yang terkenal dengan kebengisannya, Timurlane dipercayai pernah menjejakkan kaki di sekitar kubu purba ini.






Kassite Ziggurat: Kassite Ziggurat dibina pada abad ke-14 sebelum masihi oleh raja dinasti Kassite, Karigalzu. Ziggurat yang terletak di Aqal Quf, Iraq ini adalah destinasi popular masyarakat setempat dan pelancong daripada luar negara. Ziggurat ini berdiri setinggi 170 kaki di dataran tandus menyebabkan ia mudah dilihat dan dikunjungi. Kini, Kassite Ziggurat telah direnovasi dan diperelokkan namun masih lagi terjamin nilai estatika sejarahnya.









0 comments:

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ