Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



MASJID BIRU SULTAN AHMED ISTANBUL



Sultan Ahmed Blue Mosque atau Masjid Biru Sultan Ahmed, Istanbul, Turki


Masjid Sultan Ahmed (bahasa Turki: Sultanahmet Camii) adalah masjid bersejarah di Istanbul, bandaraya terbesar di Turki dan ibu negara Empayar Uthmaniyyah (dari 1453 hingga ke 1923). Masjid ini adalah salah satu dari beberapa buah masjid yang dikenali sebagai Masjid Biru oleh kerana jubin birunya menghiasi dinding di bahagian dalamnya. Ia dibina di antara 1609 dan 1616, sewaktu pemerintahan Ahmed I. Seperti banyak masjid lain, ia mengandungi suatu kubur penemunya, sebuah madrasah dan sebuah hospis. Masjid Sultan Ahmed telah menjadi salah satu dari tarikan pelancong yang terhebat di Istanbul.

Selepas Kedamaian Zsitvatorok yang memalukan dan penilaian tidak disukai peperangan dengan Parsi, Sultan Ahmed I berkeputusan untuk membina sebuah masjid besar di Istanbul untuk menenangkan Allah. Ini adalah masjid kemaharajaan pertama dalam empat puluh tahun. Di mana sultan-sultan yang terdahulunya telah membayar untuk masjid mereka dengan harta rampasan perang mereka, Sultan Ahmed I terpaksa mengeluarkan wang dari perbendeharaan, kerana baginda tidak memenangi mana-mana kejayaan terkenal. Ini menyebabkan kemarahan ulema, para sarjana hukum Muslim.

Masjid dianggap untuk dibinakan pada tempat istana maharaja Byzantin, menghadapi Hagia Sophia (pada waktu itu masjid yang terhormat di Istanbul) dan hippodrome, suatu tempat yang mempunyai tanda kepentingan hebat. Bahagian-bahagian besar sebelah selatan masjid terletaknya penubuhan, bilik kebal dan undercroft Istana Raya. Beberapa istana, telah dibina pada tempat yang sama, telah dibeli (pada harga mahal) dan dirobohkan, terutamanya istana Sokollu Mehmet Paşa, dan bahagian-bahagian besar Sphendone (tribune yang melengkung dengan struktur bentuk-U curved pada hippodrome).

Permbinaan masjid bermula pada Ogos 1609 apabila sultan itu sendiri datang untuk break the first sod. Ia adalah niat baginda bahawa ini akan menjadi masjid pertama pada empayarnya. Dia melantikkan arkitek dirajanya Sedefhar Mehmet Ağa, seorang pelajar dan pembantu utama arkitek masyhur Sinan sebagai arkitek bertugas pada pembinaan itu. Pertubuhan kerja dijelaskan dalam perincian dengan sangat teliti dalam lapam volum, sekarangnya di dalam perpustakaan Istana Topkapı. Majlis pembukaan telah dijalankan pada 1617 (walaupun pintu masjid merakamkan 1616) dan sultan dapat bersolat di kotak diraja (hünkâr mahfil). Tetapi bangunan belum lagi diselesaikan pada tahun akhir pemerintahannya, oleh kerana keterangan-keterengan terakhir ditandatangani oleh pewarisnya Mustafa I.



















Photos by: Ateeq Ahmed Siddiqui


0 comments:

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ