Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Turkistan Negara Islam Yang Hilang Bah. 1


Turkistan Negara Islam Yang Hilang




Banyak orang tak mengenal negeri Turkistan. Tetapi bagi umat Islam, tak kenal dengan salah satu negeri Islam yang kemasyhurannya hampir menyamai Andalusia, sangatlah aib. Bukankah nama-nama ilmuwan kita berasal dari sana? Al-Bukhari, Al-Biruni, Al-Farabi, Abu Ali Ibnu Sina, dan sejumlah tokoh lainnya yang sampai kini merupakan tokoh-tokoh paling tak terlupakan umat Islam, berasal dari negeri tersebut.

Turkistan Negara Islam Yang Hilang

Turkistan, yang terletak di Asia Tengah dengan penduduk keturunan Turki, adalah salah satu kubu budaya dan tamadun Islam.

Pada abad ke-16 hingga abad ke-18, orang-orang Cina dan Rusia mulai menggulingkan nafsu mereka ke Turkistan dan mula memikirkan kemungkinan pengembangan wilayah.

Apabila tindakan pengembangan itu, negara Turkistan Islam kini telah hilang (dimusnahkan) dari peta dunia. Penjajah Komunis Rusia dan Cina telah membahagikannya kepada negara-negara boneka yang kini milik Republik Sosialis Unisoviet dan Republik Rakyat China, dua komunis terbesar di dunia.

1. Turkistan Barat


Turkistan Barat telah dilampirkan oleh Rusia. Untuk pelbagai alasan politik, Soviet menghapus nama Turkistan dari peta dunia dan menanam nama-nama Republik Soviet Uzbekistan, Republik Soviet Turkmenistan, Republik Soviet Tadzhikistan, Republik Soviet Kazakestan, dan Republik Soviet Kyrgyzstan.

Mereka akhirnya menjadi 5 negara kecil bernama Uzbekistan, Kazakhstan, Turkmenistan, Kyrgyzstan dan Tazikistan.

Bukan itu sahaja, pada tahun 1928 Rusia telah mencipta satu pasukan untuk mengubah huruf Turki dan Arab di 5 negara untuk menjadi Latin dan kemudian ke Rusia.

Tetapi lima negara yang berjaya dalam kemerdekaan masih mampu melakukan kegiatan keagamaan Islam secara bebas dibandingkan dengan Turkistan Timur yang dikuasai oleh China.


2. Turkistan Timur



Komunis Cina telah melakukan kemusnahan sepenuhnya di Turkistan Timur. Selalunya kita mendengar China melarang umat Islam daripada puasa, melarang sembahyang di jemaah terbuka, melarang aktiviti tabligh akbar, menangkap pelajar Islam yang belajar di Timur Tengah dan sebagainya.

Agama Islam, rakyatnya, budaya dan sejarah akan dihancurkan dengan semua kekejaman yang berlaku terlalu jauh. China telah melanggar hak ibadat agama di kalangan umat Islam Timur Turkestan.

Thifan adalah nama sebuah kawasan di Negeri Turkistan Timur, koloni Cina yang kemudiannya dinamakan semula sebagai Xin Jiang, yang bermaksud Negara Baru.

Nama Turfan, juga merupakan wilayah autonomi yang terletak di wilayah China Utara.

         Deklarasi Turkistan Timur tahun 1933

Pengisytiharan Turkistan Timur (12 November 1933) di Kasghar. Dianggarkan bahawa ia telah dihadiri oleh 25,000 orang dan 12,000 daripadanya adalah angkatan bersenjata Islam.

Thifan Po Khan, yang bermaksud penumbuk bangsawan Turkistan, adalah seni mempertahankan diri yang berasal dari gabungan pelbagai gaya mempertahankan diri di dataran Saldsyuk ke dataran Cina suku-suku ini.

Perlu ada negara Turkistan Timur yang bebas, yang merupakan bagian dari Xinjiang, jika hak-hak keagamaan kaum Muslim Cina utara dilanggar. Pemberian autonomi khas di rantau Xinjiang dianggap tidak berkesan.

Kerana Kerajaan China, berdasarkan laporan Amnesty International China, telah melakukan pelanggaran hak asasi manusia di Xinjiang, termasuk pelanggaran kebebasan beragama, kebebasan berserikat dan pendapat, halangan pendidikan, diskriminasi, dan hukuman mati terhadap tahanan politik.

Kewujudan sekolah, masjid dan imam Islam dikawal ketat, dan imam dikehendaki "berdiri tegak oleh kerajaan dengan tegas dan menyatakan pendapat mereka dengan cara samar-samar".

Dari 1995 hingga 1999, kerajaan memusnahkan 70 tempat ibadat dan membatalkan lesen 44 imam.

Kerajaan juga secara rasmi melaksanakan pengharaman penyembahan peribadi di tempat-tempat yang dimiliki oleh kerajaan. Larangan ini juga termasuk pengharaman doa, puasa pada bulan Ramadan di kantor atau sekolah milik negara. Dalam perniagaan dan tenaga kerja kerajaan, umat Islam sering terhambat daripada kedudukan tinggi.




PROFIL PENDEKAR KUNO TURKISTAN

Di rantau Turkistan terdapat sejumlah puak pribumi seperti Tayli, Kimak, Doghan, Oirat, Kitan, Mongol, Naimans, Tatars, Wigu, Mandsyu dan Kati yang sudah memiliki seni bela diri purba.

Thifan Po Khan, yang bermaksud penumbuk bangsawan Turkistan, adalah seni mempertahankan diri yang berasal dari gabungan pelbagai gaya mempertahankan diri di dataran Saldsyuk ke dataran Cina suku-suku ini.

Maklumat mengenai profil sukar diperoleh kerana ada sedikit kesusasteraan yang mengkaji semulanya.




Pendekar Prajurit Turkistan (Kazakh-Uyghur) 1933M



Muslimah Turkistan Timur dan Keluarganya


Peta sejarah Turkistan Timur tahun 1800

Peta Tukistan


Thifan adalah nama sebuah kawasan di Negeri Turkistan Timur, koloni Cina yang kemudiannya dinamakan semula sebagai Xin Jiang, yang bermaksud Negara Baru. Tetapi jika kita melihat atlas dunia, apa yang akan kita dapati adalah nama Turfan, sebuah wilayah autonomi yang termasuk di wilayah China Utara. Turkistan Barat dijajah oleh orang Rusia yang meletakkannya di wilayah Soviet.

Deklarasi Turkistan tahun 1918




Deklarasi Turkistan tahun 1933



Deklarasi Turkistan Timur (12 November 1933) di Kasghar.. diperkirakan dihadiri oleh 25,000 orang dan 12,000 diantaranya adalah angkatan bersenjata.

Peta Turkistan Timur semasa serangan ketenteraan China dan Soviet pada 1933-1934



Keadaan pengerahan untuk pendudukan Soviet Turkistan Timur pada tahun 1937




Peta Turkistan Timur setelah jatuh ke tangan Cina pada tahun 1944 - 1950



Jenderal Mehmut sedang berunding dengan orang Cina

Baca Bahagian 2 di sini


Sumber: islamnyaelectric.wordpress.com
https://alimancenter.com


0 comments:

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ