Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Turkistan Negara Islam Yang Hilang Bah.2

Turkistan Negara Islam Yang Hilang


Dari Bahagian Satu (klik)


Islam memasuki Timur Turkistan pada 96 H / 715 M, ketika Khalifah Al-Walid Bin Abdul Malik (Al-Walid I), salah seorang khalifah dari dinasti Umawiyah, seperti yang dikatakan oleh Ibn Jarier At-Tabari dalam bukunya Tarikh Ar-Rusul Wal-Wal Muluk (Sejarah para Rasul dan Raja).

Selepas Qutaibah Bin Muslim Al-Bahili (Penaklukan Tanah Besar China) selesai menakluki Asia Tengah, beliau dan pasukannya meneruskan perjalanan ke arah China dan membentuk sebuah pusat pemerintahan Islam baru di Turkistan yang kekal di bawah pemerintahan kerajaan Islam, kerana Turki dibentuk Negara-negara kecil di rantau Asia Tengah ini.

Republik Turkestan Timur Pertama (RTTP), atau Republik Islam Turki Turkestan Timur adalah sebuah republik Islam yang berumur pendek, yang ditubuhkan pada tahun 1933.

Republik Turkestan Timur Pertama dikenali sebagai sebuah kerajaan yang bertahan hanya untuk waktu yang singkat dari 1932-1934 berhampiran rantau Kashgar. Republik Turkestan Timur Kedua dibentuk pada tahun 1944 dan berlangsung sampai ketibaan Tentera Pembebasan Rakyat Partai Komunis China pada tahun 1949.

Negara yang pernah berpusat di bandar Kashgar di Wilayah Autonomi Xinjiang dan didiami oleh majoriti etnis Uighurs, kini dipanggil Republik Rakyat China.


Turkistan Negara Islam Yang Hilang

Para pemimpin Republik Islam Turki Turkestan Timur tahun 1933


Tetapi Republik Turkestan Timur dimansuhkan kerana pendudukan komunis China. Komunis Cina telah melakukan kemusnahan sepenuhnya di Turkistan Timur, di mana Islam, rakyatnya, kebudayaan dan sejarah akan dihancurkan dengan semua kekejaman yang melampaui batas.

Turkistan adalah negara yang sangat penting berbanding dengan negara-negara Islam yang lain. Setakat yang Yaqut Al-Hamawi dalam ensiklopedianya mengatakan bahawa rantau ini adalah kawasan yang sangat subur yang kesuburannya tidak ditemui di negara-negara Islam lain. Kawasan ini melahirkan imam besar umat Islam, seperti Imam Al-Bukhari, At-Tirmidzi dan Al-Farabi.

Turkistan kini berpecah dua kerana kemasukan pekerjaan Rusia dan China ke dalam kawasan ini. Oleh itu terdapat kawasan-kawasan yang menjadi jajahan Rusia dan rantau-rantau koloni Cina.

Wilayah-wilayah yang diduduki Rusia termasuk Turkistan Barat dibahagikan kepada enam negara, iaitu Kazakhstan, Kyrgyzstan, Uzbekistan, Turkmenistan, Tajikistan dan Azerbaijan. Setiap negara-negara ini berpisah dari Kesatuan Soviet selepas pecahnya Kesatuan Soviet pada tahun 1991.

Kawasan kedua ialah Turkistan Timur yang terletak di rantau Asia Tengah. Dikekang oleh Kesatuan Soviet (sekarang Rusia) di utara, Turkistan Barat di barat, Pakistan, Kashmir dan Tibet di selatan, China di timur dan Mongolia di timur laut. Oleh itu, Turkistan Timur sangat berfaedah dengan lokasi geografinya kerana ia adalah kawasan yang sangat strategik untuk perdagangan dunia kerana ia dilalui oleh laluan sutera.

Turkistan Timur menjadi jajahan China beberapa kali sehingga akhirnya China memerintah sepenuhnya pada tahun 1994. Sejak tahun itu Turkistan Timur juga menukar namanya ke Xinjiang yang bermaksud koloni baru.


Sebagai tambahan kepada satu juta lapan ratus kilometer persegi, Xinjiang juga mempunyai kekayaan alam yang banyak, termasuk arang batu, wain, tembaga dan petroleum.

Turkistan Timur didiami oleh orang Islam yang datang dari Turki baik dari Kazakh, Kyrgyz, Uzbek, Tajiks, Mongol dan Tatar.

Di samping itu, negara ini juga didiami oleh majoriti Uighur sukur yang bahasa mereka adalah bahasa Uighur, yang merupakan cawangan Turki tetapi ditulis dalam huruf Arab.

Salah satu bandar terpenting di Turkistan Timur ialah bandar Kashgar, yang penduduknya dikuasai oleh Uighurs. Salah satu ikon bandar ini adalah Masjid Id Kah yang merupakan masjid bersejarah dan dibina pada tahun 1441 AD Halaman sentiasa penuh dengan pelancong dan umat Islam bercuti.

Sejak dijajah oleh China pada tahun 1949, umat Islam Turkestan Timur telah sentiasa dipaksa untuk memberikan identiti Islam mereka, salah satunya adalah larangan mengajar bahasa Uighur di sekolah dan digantikan dengan bahasa Cina.

Di samping itu, kerajaan China membuat penangkapan orang-orang Islam yang meluas dan berterusan, sehingga hampir semua orang dari satu keluarga dilemparkan ke dalam penjara.



Pada April 2017 mahkamah telah diadakan di bandar Hotan untuk lebih daripada 500 orang Islam yang menjatuhkan hukuman penjara antara 5 hingga 30 tahun. Di bandar Hotan juga seorang lelaki yang biasa dipanggil Habibullah dijatuhi hukuman penjara selama 35 tahun dan isterinya selama 30 tahun atas dakwaan mendirikan sebuah sekolah secara rahsia untuk mengajar Islam kepada anak-anak Muslim.




Masjid Id Kah, Xinjiang dipenuhi umat Islam (Wiki)


Penderitaan mereka tidak berhenti di situ, terdapat banyak lagi bentuk ancaman oleh kerajaan China terhadap mereka, termasuk undang-undang yang melarang penyelenggaraan janggut untuk lelaki Muslim dan memakai pakaian Islam untuk lelaki dan wanita.


Mereka yang mematahkan peraturan akan dilarang memasuki hospital, stesen dan tempat awam. Malah lebih buruk lagi imam masjid terpaksa menghadiri perayaan tarian. Malah di bandar-bandar yang kebanyakannya Muslim dan menjalani perubahan demografi secara keseluruhan, pesta diadakan.


Tekanan dan intimidasi bukan hanya dialami oleh orang Islam di Turkistan Timur, para pelajar yang belajar di universiti-universiti Islam di luar negara juga mengalaminya.


Baru-baru ini keputusan dibuat untuk menghantar pelajar Islam belajar agama di beberapa universiti Islam di luar China dan menangkap keluarga mereka sebagai ancaman untuk menghalang mereka pergi ke kolej dan kembali ke kampung masing-masing. Tetapi selepas mereka pulang ke rumah, mereka ditangkap dan dibuang ke penjara.


Umat ​​Islam Turkistan Timur sangat mencintai agama mereka. Ini digambarkan apabila kedatangan Ramadan. Mereka melawat antara satu sama lain dan saling memberi makan untuk memecahkan puasa mereka. Mereka juga mendirikan sembahyang Tarawih dengan dua atau empat juz Al-Qur'an.

Saudara-mara dan jiran berkumpul di rumah masing-masing dan membaca beberapa bab Al-Qur'an setiap hari. Tetapi ungkapan cinta mereka terhadap Islam masih menjadi rahsia sehingga kini disebabkan tekanan kuat kerajaan China terhadap hak asasi mereka.


Intimidasi juga dirasakan oleh pekerja domestik dan pelajar. Mereka terpaksa membatalkan puasa Ramadhan. Orang Islam juga dilarang berdoa dan terpaksa menjual minuman keras. Oleh itu, orang Islam di Turkistan Timur nampaknya tidak pernah berbau aroma bulan Ramadan. Hati mereka berkata: "Bulan Ramadan tidak lulus di negara ini!". Semoga Allah memberikan kemenangan.


Sumber: Aljazeera al mubasher

Rep: Admin Hidcom
Editor: Cholis Akbar


Sambungan Bahagian ke3 (Klik) 


Baca Turkisan Negara Islam Yg Hilang episod 1 di sini


0 comments:

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ