Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Turkistan Negara Islam Yang Hilang Bah. 3

      Gambar Ilustrasi


tukistan



Adakah kamu mengenali negara Turkistan? Ya, ia adalah sebuah negara yg sudah hilang dari akal fikiran...

Adakah kamu mengetahui bahawa Turkistan Timur itu adalah sebuah negara Islam yg cukup besar? Ya benar, amatlah luas negaranya dan amatlah ramai penduduknya. Ia adalah di antara negara terawal yg dibuka di zaman Bani Umayyah sejak tahun 96 Hijrah lagi, namun nasibnya sekarang ia sedang dijajah diratah teruk oleh China sejak tahun 1949 hinggalah sekarang.

Sejak tempoh penjajahannya hingga ke hari ini, China dengan kejamnya telah membunuh sebanyak 60 juta lebih umat Islam Turkistan Timur !!, yakni satu jumlah yg amat-amat besar, hampir 10 kali ganda dari jumlah para syuhada Bosnia, Iraq, Afghanistan, Syisyan dan Palestine. Pada tahun 1952 sahaja, China telah menghukum bunuh 120,000 orang dari umat Islam di sana yg kebanyakkannya adalah para alim ulama, dan perkara ini telah disebut sendiri oleh Burhan Syahidi iaitu salah seorang pemerintah Turkistan Timur ketika itu. 

Dari tahun 1949 hingga 1979, penjajah China telah meruntuhkan 1000 buah masjid di sana. Dari tahun 1979 hingga sekarang, penjajah ini telah mengunci 1200 masjid, dan telah cuba sedayanya utk menukarkan sebahagiannya menjadi pusat2 dan pejabat parti komunis mereka. Bukan setakat cuba menyekat umat Islam dari beribadat di masjid-masjid, malah ibadat puasa di bulan Ramadan juga adalah dilarang. Lebih-lebih lagilah kebencian mereka yg cukup memuncak terhadap para pembaca & pencinta al Quran. Hingga kini, mereka telah membakar 370,000 pusat-pusat tahfiz al Quran di kota Urumqi, yakni ibu kota Turkistan Timur sekarang.
Penjajah China ini juga telah menghantar 54,000 pegawai-pegawai agama Turkistan Timur untuk bekerja dibawah tentera kerahan. Mereka juga telah membakar kumpulan2 wanita berhijab yg menolak utk tidak menanggalkan hijab-hijab mereka, dibakar hidup2 di kota Kashgar dan tempat-tempat lainnya di sana.

Sekitar tahun lepas juga ketika saya masih di Mesir, mereka telah memaksa pihak kerajaan Mesir utk menyerahkan pelajar2 al Azhar dari Turkistan Timur ini utk dikembalikan ke negara mereka, habis berselerak pelajar2 malang ini menyorok dan menyembunyikan diri di sekitar Madinah Nasr, Kaherah. Ibu bapa mereka disana ditahan dan diugut bunuh andai tidak pulang, ramai yg ditangkap dan diserahkan, dan hingga kini saya sendiri juga tidak tahu adakah pelajar2 tersebut masih hidup atau sudah bergelar syuhada? Hasbunallah wani'mal wakil.. Sesungguhnya hanya laknat Allah dan kemarahanNya sebesar-besarnya adalah selayaknya ke atas penjajah China ini dan sekalian pendukung fahaman komunis kapiaq harbi di serata dunia, yg malangnya sedang wujud juga ia di negara kita yg sedang dikuasai oleh mereka dari belakang secara sedikit demi sedikit skrg ini. 

Wahai para pembaca, adakah wajar sekarang ini buat kita umat Islam utk terus bercakaran sesama sendiri? Saling gemar salah menyalahkan aku betul korang salah sheikh aku betul sheikh korang salah jemaah aku betul jemaah korang salah? Adakah masih wajar bagi kita yg setiap saat semakin lemah untuk meneruskan edisi perpecahan ini? 

Aku menyerahkan semua yg diceritakan ini kepada jiwa-jiwa yang masih mempunyai hati dan perasaan. Inilah dia diantara kisah-kisah dan peringatan buat umat Islam di zaman ini. Moga-moga ia menjadi iktibar dan teladan buat akal-akal yg ingin merenung dan berfikir.

Ibn Shihab al Dimashqy
17:10 Tareem HadraMaut





0 comments:

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ