Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Maaf ! Saya Celupar...

Salam 1Malaysia.

Saya memang baru dalam dunia blog ini, mungkin tak sampai satu bulan kot...Tetapi apa yang saya lihat blogger2 kita ni ramai yang hipokrit... betul ke? Jom kita selidik...

1). Mereka datang singgah di blog kita - apa yang mereka buat ya? Mereka dah datang ke blog kita, tetapi kenapa mereka tak follow kita ya?
- Tindakan saya lah, jika mereka ini singgah dan tinggalkan jejak, saya akan ke blog mereka semula dan follow mereka. Bila saya dah follow baru mereka akan follow saya balik. Kenapa begitu ya? Bukankah mereka dulu sampai/jumpa blog kita, kenapa tak ambil tindakan untuk follow terlebih dahulu?  Nanti kita akan follow lah balik. Mereka tak follow mungkin kerena mereka tidak percaya bahawa kita akan follow balik? Bukankah kalau kita dah follow kemudian mereka tidak follow2 kita, kita boleh removekan? Jadi apa susah sangat nak follow orang terlebih dahulu?

2). Mereka tinggalkan jejak di chat box kita kata mereka singgah. Tetapi apa mereka buat? Apakah mereka baca entry kita? Kalau baca mengapa tak tulis sedikit comment? Benarkah mereka datang untuk klik2 di iklan yang kita pasang? Atau hanya sekadar memancing kita untuk pergi ke blog mereka?

3). Mereka tinggalkan jejak di chat box kita, mereka tak follow kita, jauh sekali untuk meninggalkan/tulis sedikit comment di entry kita tetapi mereka tulis di chat box kita, minta kita menulis comment di entry terbaru mereka, adilkah begitu?

Dunia blogger penuh hipokrik!!



15 comments:

aha. follow tak follow, hak masing2. mungkin mereka nak tgk kalau kt ni boleh jadi follower yang setia baru dorg follow balik (jarang lah mcm ni). saya pun tak follow semua orang yang bw kat blog saya sebab saya predict rentak dia. kadang2 sedih gak bila dorg tinggalkan jejak dgn perasaan tak ikhlas. kalau blog ni tak mengikut cita rasa saya, saya pun tak datang sini. tapi ada post kat sini yang saya suka (saya bukan peminat novel tapi :)) anyway, keep on blogging :) let's blog for the right reasons :)

1 May 2011 at 12:49 comment-delete

Terima kasih atas pendapat saudari Amierah

1 May 2011 at 14:02 comment-delete

saya dah follow . lepas tuh , saya pon komen kat entry awak nihh . jap eahh . sy nak tinggal jejak kaki plak . hehe . hepi blogging (:

1 May 2011 at 14:56 comment-delete

biasa lah dunia blog..mmg mcm ni..
lau sy la kn..sy singgah baca n tggl jejak n follow skali..tp komen tu jarang2 la..sbb bkn smua entry yg menarik minat kita tuk komen..
sy xkisah org xnk follow sy..tu hak masing2 kn..
ape2 pn nice entry.. :)

1 May 2011 at 15:12 comment-delete

salam dari seberang laut friend ya...

1 May 2011 at 15:13 comment-delete

biasalah...lain org lain perangai...termasuk diri ini juga. =)

1 May 2011 at 18:12 comment-delete

jom baca entri yang ni sebab Tia ada jawapan untuk soalan awak ;)

Cerita Aku Pasal Blogger

1 May 2011 at 19:54 comment-delete

haha...biasalah tu...kdg2 ada yg terlupa...kdg memang dia rasa dia dah hebat sgt dah..anyway jom pergi ke blog saya dan komen-komen pulak yer...

1 May 2011 at 22:13 comment-delete

seri dah dekat 2 tahun blogging jadi seri beri pendapat mengikut pengalaman seri.

jawapan 1- soal folower ni secara jujur kadang mereka ikut kerana minat mereka terhadap sesuatu blog, mungkin kerana isi kandungannya yang menarik. kedua mereka sudah lama saling kenal di alam blogger jadi untuk merapatkan silaturrahim, mereka memfolow antara satu sama lain. apa yang penting dalam kontek folower ni memang tiada istilah paksaan.

jawapan 2- kalau seri memang menjadi kewajipan membalas setiap kunjungan visitor, tak kiralah siapa mereka. kadang kerana kesuntukan masa dan kerap kali menghadapi masalah internet meninggalkan pesan di chatbox sudah menjadi kebiasaan kepada para blogger.

soal komen secara jujur seri hanya komen terhadap artikel yang seri anggap seri boleh komen mengikut tajuk artikel. ini kerana secara peribadi seri sangat tidak suka komen yang berbentuk spam.

tentang iklan tu hanya Allah saja yang tahu siapa yang jujur. bagi seri iklan hanya sebagai sampingan, siapa yang nak klik itu terpulang kepada mereka jika mereka berminat.

jawapan 3- selama seri berblogging tak pernah seri tinggalkan pesan untuk mereka komen di blog seri. soal komen ini mengikut minat seseorang terhadap sesuatu artikel. apa yang setiap blogger nak elakkan ialah komen yang tidak mengikut tajuk artikel atau sering disebut spam komen. goggle sendiri pun tak suka komen seperti itu.

1 May 2011 at 22:25 comment-delete

sometimes..
dlu saya amalkan i follow u, u follow me back..
then drop link dkat shoutbox..
but then, sya lg suka amalkan cara drop comment dr tggl jejak d shoutbox.. kenapa? sbb saya nak jd pmbca blog yg setia n mcari pmbca blog yg setia juga.. even nda ramai, tp syukur skrg daa ada blogger setia yg sudi mnyinggh d blog saya...

kesimpulan?
berblogging la dgn ikhlas, bkn smata2 mengejar traffik dan follower :)
itu semua dr diri kita sendiri :)


selamat berblogging :)

1 May 2011 at 23:14 comment-delete

Terima kasih Seri Bahasa & Miszy Dian kerana comment anda berdua benar2 dapat memberi pengajaran kepada saya. Sama juga dgn Tia, cerita aku dah baca jawapan di entry Tia.

Kesimpulannya tidak semua orang jujur...ermmm

2 May 2011 at 12:42 comment-delete

huu, setuju. tak semua org jujur dalam dunia blog ni..

Anonymous
2 May 2011 at 14:17 comment-delete

haha.. dah folo gk.. xper.. terpulang.. btw.. sabo jer la. :)

7 May 2011 at 19:15 comment-delete

era datang tinggal jejak kat sini :)

era
24 August 2011 at 10:58 comment-delete

bg ct...lain org, lain caranyer... bialah mereka..yg penting kita epy berblog...ct ngaku ct pon perlukan respon gk ngan entri2 ct tp lau ia xdpt menarik mint mereka, xley nk pkse..hOhO

ctk
1 October 2011 at 22:52 comment-delete

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ