Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Azab seksaan Padang Mahsyar



Foto hiasan

PERJALANAN di alam barzakh pada peringkat awalnya huru-hara kerana kita mengharunginya sendirian, tidak seperti perjalanan di Padang Mahsyar dalam himpunan manusia yang sangat ramai, namun masing-masing bergantung kepada amalan dan keadaannya lebih menggerunkan.

Hadis diriwayatkan oleh Abu Hurairah menjelaskan, Rasulullah SAW menceritakan bagaimana Allah SWT akan mengakhiri alam ini dengan mematikan seluruh makhluk dan manusia tidak terkecuali malaikat termasuk Malaikat Izrail.

Ustaz Ahmad Dusuki Abdul Rani ketika menyambung kuliah lalu dalam slot Mau'izati di IKIMfm menjelaskan Baginda Rasulullah SAW menceritakan ketika Malaikat Izrail mencabut nyawanya sendiri, malaikat itu bertempik dan meraung dengan bunyi yang amat kuat dan menggerunkan. Rasulullah SAW menyatakan, jika ada manusia dan jin yang hidup pada masa itu mendengar kesakitan Malaikat Izrail, mereka juga akan menemui ajal pada waktu itu juga.

Rasulullah SAW turut menceritakan, selepas berakhirnya seluruh kehidupan, Allah SWT akan membentangkan alam ini dan diratakan seperti kulit binatang yang disamak. Tiada lagi tempat yang rendah dan tinggi, tanah menjadi rata, itulah keadaan di Padang Mahsyar nanti.

Jasad dihidupkan kembali

Kemudian Allah SWT mengarahkan semua jasad kembali hidup, lalu bangunlah mereka di Padang Mahsyar bagaikan tumbuhnya sayur-sayuran. Setelah jasad sudah tumbuh dan kembali seperti sedia kala, maka Allah SWT berfirman, "Hiduplah Jibril dan Mikail" dan mengarahkan mereka menghimpunkan roh di suatu tempat. Rasulullah SAW menyebut, roh Muslimin kelihatan berkilauan sedangkan roh bukan Mukmin kelihatan gelap dan akan masuk ke dalam jasad masing-masing.

Selepas itu, roh akan dikumpul dan dilempar ke dalam sangkakala, kemudian Malaikat Israfil diperintahkan meniup tiupan kebangkitan. Maka keluarlah roh itu bagaikan lebah berterbangan memenuhi segenap ruang di antara langit dan bumi termasuklah roh yang ada bermula Nabi Adam sehingga berakhirnya kehidupan di bumi. Roh memasuki jasad melalui hidung dan menjalar ke dalam tubuh badan manusia bagaikan racun daripada sengatan binatang berbisa yang menyerap ke seluruh anggota. Saat dibangkitkan manusia, bumi mula merekah dan menolak jasad naik ke permukaan. Baginda SAW bersabda: "Aku adalah manusia pertama yang keluar di muka bumi ini. Sejurus selepas itu Rasulullah bertanya: Hari apakah ini wahai Jibril? Dijawab Jibril kepada Baginda SAW bahawa hari itu adalah hari pembalasan. Tangkas Baginda menyoal lagi: Di mana umatku wahai Jibril? Rasulullah sayang umat Ini membuktikan betapa sayangnya Baginda SAW kepada umatnya sehingga pada saat itupun Baginda masih lagi mengambil berat keadaan umatnya. Rasulullah SAW menjelaskan, setiap manusia yang bangkit tanpa ditutupi seurat benang dan dikhatankan. Mereka berdiri dalam suasana yang gelap dan hiruk-pikuk selama 70 tahun tanpa dipedulikan oleh sesiapa dan diadili dalam keadaan menangis sehingga kering air mata yang digantikan dengan air mata darah. Masing-masing dibanjiri oleh air peluh sendiri dan berteriak di antara satu sama lain meminta supaya segera diadili kerana tidak lagi sanggup untuk menanggung seksaan.

Mohon syafaat

Kemudian manusia bergerak mencari Nabi Adam dan memohon syafaat daripadanya, namun Baginda menjawab: "Hari ini adalah hari masing-masing, aku juga tidak mampu berbuat demikian." Lalu manusia mula memohon syafaat daripada nabi lain yang ditemui, namun semuanya tidak dapat membantu. Rasulullah SAW bersabda: "Akhirnya umat manusia mencari dan bertemu denganku, lalu aku pergi ke al-Fahsy iaitu suatu tempat di hadapan Arasy Allah SWT dan sujud sambil menangis memohon bantuan Allah supaya mengadili manusia. Selepas itu barulah Allah SWT mula mengadili manusia kerana kasih-Nya kepada Rasulullah SAW.



Sumber http://www.bharian.com.my

0 comments:

Post a Comment

Zakar Digigit Ular Dalam Lubang Tandas



Seorang lelaki berdepan detik cemas ketika mahu membuang air besar selepas kemaluannya digigit seekor ular yang muncul dari lubang tandas tersebut.

Ketika sedang mencangkung, Atthaporn Boonmakchuay, 38, terasa zakarnya ditusuk dengan sesuatu yang tajam.

Bila melihat ke bawah, alangkah terkejutnya dia apabila mendapati hujung zakarnya telah digigit oleh seekor ular.

Panik dengan kejadian itu, mangsa terus menjerit meminta tolong.

Jeritan mangsa didengari oleh isterinya yang kemudian cuba membantu mengusir haiwan berbisa tersebut. Namun gagal berbuat demikian.

Mangsa mengalami kehilangan darah yang banyak ketika cuba menyelamatkan diri dari terus digigit ular sepanjang 11 kaki itu, sebelum diselamatkan oleh pasukan penyelamat.

Mangsa sempat mengikat kepala ular tersebut dengan tali di pintu bilik mandi sebelum tidak sedarkan diri.

Lapor Bangpakong News, reptilia berkenaan ditangkap dan dilepaskan semula ke dalam hutan. Difahamkan, ular tersebut berenang masuk ke dalam paip rumah sebelum muncul di tandas rumah mangsa.

Lapor Mirror, Atthaporn kini berada dalam keadaan stabil.






0 comments:

Post a Comment

Amalan Menghidupkan Enjin Kereta Beberapa Minit Sebelum Bergerak Adalah Karut



Ramai pengguna kenderaan bermotor yang cenderung membiarkan enjin melahu dalam masa yang lama atas alasan kononnya untuk memastikan enjin cukup panas untuk mula bergerak. Sebenarnya, mitos tersebut terbukti KARUT - enjin pancitan bahan api hanya memerlukan masa selama 30 saat untuk menjadi cukup panas, manakala enjin berkarburetor dengan injap pencekik (choke) manual pula memerlukan 1-2 minit sahaja. Melahu lebih lama daripada itu dan anda hanya sekadar membazir bahan api tanpa sebarang manfaat lain.

Alasan kononnya mahu memastikan minyak enjin sampai ke semua bahagian enjin juga adalah karut kerana minyak enjin sebenarnya hanya memerlukan beberapa saat sahaja untuk sampai ke semua bahagian enjin. Tak percaya, cuba perhatikan berapa saat masa yang diperlukan untuk lampu amaran minyak enjin terpadam selepas enjin dihidupkan.

Di sesetengah negara seperti Hong Kong dan Singapura, melahu enjin terlalu lama merupakan satu kesalahan yang boleh mengakibatkan anda disaman.

Hanya kenderaan yang menggunakan enjin turbo sahaja yang memerlukan masa melahu yang lebih lama untuk memastikan pengecas turbo dilincirkan sepenuhnya sebelum mula bergerak, ataupun bagi memastikan pengecas turbo berhenti berputar sepenuhnya sebelum enjin boleh dimatikan, memandangkan pengecas turbo berputar sehingga 180,000 rpm. Masa melahu yang sesuai bagi kereta berenjin turbo ialah sekitar 5 minit, manakala bagi lori dan bas besar pula ialah sekitar 10-15 minit.

ANDA mungkin ada pengalaman melihat bapa anda panaskan enjin kereta setiap pagi sebelum dia keluar bekerja. Ada yang mengambil masa hingga 10-15 minit, siap masuk ke rumah untuk bersarapan dan baca surat khabar lagi.

Persoalannya, perlukah anda panaskan enjin kereta sebelum bergerak, terutama pada waktu pagi?

Inilah jawapannya…

Bermula era 1990-an dan ke atas, sistem pencucuhan kereta mula digantikan daripada karburetor kepada suntikan bahan api (fuel injection) elektronik, berupa sejenis peranti pintar kecil yang dimuatkan dalam enjin dan berfungsi mengarahkan injektor terbuka lama bagi menyuap lebih banyak bahan api ke dalam enjin ketika cuaca sejuk. Apabila enjin panas pula, injektor akan mengurangkan suapan bahan api. Ini bermakna sistem penggunaan bahan api bagi kereta moden hari ini lebih cekap dan menjimatkan.

Jadi, melainkan enjin kereta anda daripada jenis karburetor (itupun cuma perlu menunggu 1-2 minit), tempoh menunggu paling lama bagi enjin kereta moden ialah 30 saat! Ya, 30 saat sahaja.

Jika anda memanaskan enjin lebih lama daripada tempoh tersebut, anda sebenarnya sedang membazirkan minyak dan masa. Malah, turut mencemarkan alam sekitar dengan pelepasan gas berbahaya, iaitu karbon monoksida. Paling bahaya jika pemanasan dibuat dalam kawasan tertutup.

Kereta moden hari ini juga mula memaparkan indikator suhu berwarna biru pada panel meter. Sesetengah orang menasihatkan anda supaya menunggu sehingga indikator terpadam. Sebenarnya, tindakan itu tidak diperlukan pun. Ia tiada kena mengena dengan prestasi kereta anda sama ada sudah siap sedia untuk bergerak atau belum.

Jadi, boleh terus bergerak begitu saja?

Ya, anda boleh terus bergerak begitu saja. TETAPI, apa yang sepatutnya anda lakukan ialah mengelak memandu melebihi putaran enjin 3,000RPM.


Inilah dinamakan suhu operasi (operating temperature) yang memerlukan anda menunggu hingga indikator suhu (berwarna biru) terpadam. Buat pengetahuan anda, suhu operasi boleh dicapai dalam keadaan kereta bergerak di bawah 3,000RPM tanpa perlu membiarkan enjin dihidupkan lama dalam keadaan statik. Malah, suhu operasi lebih cepat dicapai ketika kereta bergerak.

Analoginya begini, bayangkan anda mahu berlari pecut. Anda boleh saja berlari laju tanpa memanaskan badan, tetapi tindakan itu hanya mendedahkan diri kepada kecederaan. Ini kerana tubuh anda memerlukan suhu operasi untuk bekerja pada tahap optimum.

Anda boleh berdiri setempat dan melakukan gerakan kecil yang tidak relevan (seperti yoga atau berzumba) untuk memanaskan badan, tetapi mengapa buang masa? Anda sebenarnya boleh terus berjoging atau berlari-lari anak untuk segera mencapai tahap suhu operasi.

Samalah juga dengan situasi memanaskan enjin kereta! Ingat, jangan lebih 30 saat dan mula memandu dengan perlahan. Anda bukannya sedang berlumba!

Sumber: pandulaju.com.my

0 comments:

Post a Comment

MEMORIAL PELAKON TERKENAL INDIA MGR DI CHENNAI TAMILNADU

MEMORIAL PELAKON TERKENAL INDIA MGR DI CHENNAI TAMILNADU























Photos by: Ateeq Ahmed Siddiqui

0 comments:

Post a Comment

Keindahan Apricot Blossoms Di China

Keindahan Bunga Apricot  Di China














Photos by: Deepak Punjabi

0 comments:

Post a Comment

Gambar-Gambar Sungai Di India



Gambar-Gambar Sungai Di India



























Photos by: Ateeq Ahmed Siddiqui

0 comments:

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ