Kucing 6 Tahun Tangkap Tikus Perpustakaan Cuba Diusir



Kucing 6 Tahun Tangkap Tikus Perpustakaan Cuba Diusir


HOUSTON – Pihak dewan bandar raya White Settlement di Texas, Amerika Syarikat (AS) terlibat dalam masalah hanya kerana bertindak kejam ke atas seekor kucing jantan yang bernama Browser.

Dua minggu lalu, ahli-ahli dewan tersebut memutuskan untuk mengusir Browser, seekor kucing dewasa yang sudah tinggal secara percuma di perpustakaan bandar raya itu selama lebih enam tahun.

Selama tinggal di perpustakaan yang terletak dalam kompleks dewan perbandaran White Settlement, Browser ‘bekerja’ tanpa gaji menangkap tikus sehingga memiilki ramai peminatnya tersendiri.

Dewan itu namun menyatakan, keputusan mengusir Browser diambil berdasarkan alasan tepat, setelah menerima keluhan daripada pengunjung perpustakaan yang menderita alahan bulu kucing.

Bagaimanapun, kebanyakan anggota dewan bandar yang berpenduduk 17,000 orang tersebut tidak menyangka mereka akan menerima ‘kebanjiran’ kecaman akibat mengusir secara zalim Browser.




Kota diasaskan sejak 1941 dan hanya seluas 13 kilometer persegi tersebut kini menjadi ‘buah mulut’ pihak media sehingga menjadi sasaran kutukan netizen hanya kerana dianggap tidak berperikemanusiaan.

Setelah dihujani kecaman daripada ramai orang, datuk bandarnya, Ronald White menyatakan, dia berasa sedih dan malu atas keputusan mereka tergamak mengusir Browser sebagai kucing gelandangan.

Salah seorang anggota dewan bandar raya yang memilih untuk mengusir kucing tersebut menjelasan bahawa mereka menerima banyak kritikan daripada pengunjung perpustakaan itu sendiri.

“Kami menerima sejumlah keluhan para pelawat perpustakaan yang tidak tahu bahawa ada kucing tetap berada di dalam perpustakaan ini,” kata Elzie Clements kepada akhbar The Independent.



“Mereka adalah pesakit alergi bulu halus yang keluar perpustakaan ini dengan mengalami mata bengkak. Alahan kucing memang sangat buruk untuk para penghidapanya,” tambah beliau lagi.

Elzie menerangkan, pihak dewan bandar raya meyakini bahawa perpustakaan sepatutnya adalah tempat yang selamat dikunjungi sesiapa pun, bahkan jika perlu, Browser yang harus keluar.

Selain itu, lanjut beliau, sudah banyak penduduk setempat yang tampil bersedia untuk memelihara sendiri Browser di kediaman mereka sambil menegaskan: “Kami bukan orang kejam.”

Bagaimanapun, para peminat Browser menyatakan bahawa perpustakaan dewan bandar raya tersebut bakal sunyi sepi tanpa kehadiran kucing itu berjalan manja di sekitar bangunan berkenaan.



“Dia sudah ada bersama kami selama enam tahun. Dia datang kerana kami mempunyai banyak masalah dengan tikus,” kata Lillian Blackburn, Presiden Sahabat Perpustakaan Awam White Settlement.

Lillian, seorang pesara guru yang berusia 78 tahun, menerangkan, Browser adalah seekor kucing peramah, suka dibelai dan dilihat begitu gembira jika dibacakan buku cerita oleh pelawat perpustakaan.

“Dia berkeliaran ke sana ke mari dan kanak-kanak menyukai dia,” ujarnya sambil berkata, banyak penduduk sedia menyara Browser, yang hanya diberi nama itu setelah dewan memutuskan untuk mengusirnya.

Lillian menyatakan, masalah Browser memang bukan satu-satunya isu besar di bandar raya kecil itu, tetapi penduduk tempatan tidak akan mengabaikan ia hidup terbiar melarat begitu sahaja.

Maklumat terkini bagaimanapun melaporkan Browser kekal menetap di situ setelah menerima bantahan ramai penduduk hasil mesyuarat yang diadakan baru-baru ini. –

Kredit: Agensi/Mynewshub.cc/HAA

0 comments:

Post a Comment

Misteri Terowong Rahsia di Putrajaya Yang Ramai Tidak Tahu



Misteri Terowong Rahsia di Putrajaya Yang Ramai Tidak Tahu

Sejak kebelakangan ini mula tersebar berita mengenai “Terowong Rahsia di Putrajaya” yang menghubungkan bangunan “xxx” ke Lapangan Terbang Antarabangsa(KLIA). Ianya nampak seperti satu misteri yang tidak pernah dirungkai oleh rakyat biasa.

Ada yang membuat andaian bahawa terowong ini adalah satu langkah kerajaan(era pemerintahan Dr.Mahathir) untuk menghadapi sebarang kemungkinan yang akan berlaku kelak. Kemungkinan terowong ini dijadikan sebagai kubu pertahanan sekiranya berlaku peperangan.
Menerusi kajian yang dibuat oleh penulis di internet terdapat dua versi cerita mengenai terowong ini. Mari kita baca kedua-dua versi cerita ini.

VERSI 1

1. Anda mungkin pernah mendengar tentang terowong rahsia yang menghubungkan bangunan xxx sehingga ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

2. Susah hendak percaya? tetapi “Urban Legend” atau mitos zaman moden ini sebenarnya wujud dan jangan sangka hanya Amerika Syarikat sahaja yang mampu membina kubu-kubu bawah tanah di bawah bangunan Rumah Putih yang diduduki oleh presiden mereka. Orang Malaysia pun mampu juga.

3. Saya sendiri pernah berada di ambang pintu masuk ke terowong terbabit di lokasi bangunan xxx. Ketika itu saya ketagih rokok, malangnya bangunan terbabit merupakan zon larangan merokok.

4. Sebagai jalan ringkas, saya memasuki salah satu pintu “Keluar” atau “Kecemasan”, untuk berasap dan ketika itu saya melihat sesuatu yang aneh.

5. Tak payahlah fikir bangunan mana atau di bahagian mana, kerana bahagian bangunan yang saya masuk ini hanya orang tertentu sahaja yang boleh masuk.

6. Saya mungkin berada di tingkat empat atau lima bangunan terbabit, peliknya mengapa tangga kecemasan turun terlalu dalam dan saya kira ada puluhan tingkat.

7. Baiklah, jika saya masukkan ruang meletak kereta “basement”, paling kuat ia mungkin pergi setakat ke tingkat 8 atau 10 sahaja sahaja.

8. Saya tidak berani untuk menyiasat lebih jauh kerana bangunan itu sendiri ketat kawalan keselamatannya.

9. Kisah terowong ini sebenarnya sudah lama saya dengar ketika Putrajaya baru siap dibina tetapi saya tolak ke tepi, mengarut kata saya.

10. Mana mungkin orang Melayu, berkemampuan membina terowong yang panjangnya lebih dari 30 kilometer tanpa dapat dikesan.

11. Baru-baru ini saya ke KLIA untuk menghantar sepupu saya ke Amerika Syarikat, saya menjalankan penyiasatan saya sendiri dan berbual dengan sumber-sumber saya di lapangan terbang terbabit.

12. Alangkah terkejutnya saya apabila, kewujudan terowong itu memang benar dan mereka sendiri menyaksikan saiz terowong itu yang membolehkan jalanraya dua lorong dibina dan terletak di bawah KLIA sendiri.

13. Saya mula mengumpul maklumat intel, di sini saya menyedari kelemahan saya, saya lupa rakyat negara ini sudah mula menunjukkan kebolehan membina terowong yang terhebat di dunia iaitu terowong SMART.

14. Saya sendiri pernah turun ke dalam terowong SMART semasa ia sedang dibina dan menyaksikan pertemuan dua terowong ditembusi masuk oleh jentera pengorek, satu pengalaman yang mengkagumkan yang bukan semua orang boleh lihat.

15. Seorang lagi rakan saya, bekas anggota xxx sendiri pernah menyaksikan pelan pembangunan Putrajaya ketika ia sedang dibina dan mengesahkan mengenai pembinaan terowong itu termasuk bunker-bunker perlindungan.

16. Terowong itu menghubung tiga tempat utama dan salah satu daripadanya adalah KLIA, dua lagi tempat, maaf, saya enggan dedahkan secara terbuka di sini.

17. Terowong itu mempunyai point hubungan atau kemungkinan bunker yang terletak di bawah salah satu tasik yang terletak di Putrajaya.

18. Beliau mencabar saya satu perkara…”Turun menyelam ke dasar tasik Putrajaya dan beritahu saya, apa yang anda pijak…samada selut ataupun lantai konkrit?”.



19. Memang hebat Putrajaya…visi Tun Dr Mahathir Mohamad, selain dari bangunan yang cantik ia menyimpan seribu rahsia tersembunyi.

20. Ada sesuatu yang Tun sediakan untuk satu saat nanti apabila segalanya mula berjalan mengikut sistem yang dirancang.

21. Mengelilingi Putrajaya adalah meriam anti-pesawat yang terletak di beberapa zon keselamatan ketat yang berbentuk berlian jika kita lihat dari pelannya.

22. Zon penempatan meriam anti-pesawat merupakan kawasan ketat dan dikawal rapi, patutlah di sesetengah kawasan xxx, orang ramai dilarang masuk dan ada masa tertentu sahaja ianya dibuka secara terhad.

23. Meriam-meriam ini, lengkap dengan sistem elektronik dan radar tersimpan dalam kontena khas dalam zon keselamatan yang mengelilingi Putrajaya itu sendiri.

24. Kepada pembaca…tolonglah jangan jadikan maklumat ini isu politik dengan beranggapan, ini merupakan satu lagi bukti pembaziran wang rakyat dan untuk apa semua ini diwujudkan.

25. Jangan melihat sesuatu yang anda tidak tahu melalui pemikiran sempit anda…ada sesuatu yang sedang ditunggu oleh negara ini dan para pemimpinnya.

26. Ini merupakan persediaan masa depan negara ini, saya tidak boleh membuka semua maklumat secara terang-terangan kerana anda mungkin belum bersedia untuk menerima hakikat sebenar.

27. Kebangkitan akan bermula dari sini.


VERSI 2



Memang betul pun ada terowong ‘rahsia’ di bawah tanah Putrajaya tu. Tapi sebenarnya terowong itu tidaklah terlalu rahsia. Yang jadi rahsia sebab kita yang tidak pernah tahu. Jadi, bila ada orang ‘terjumpa’ dengan terowong ini, mula la orang kata kerajaan ada simpan ‘rahsia’ terhadap ‘terowong’ ini.

Ok, yang ini memang lawak. Sebab apa lawak? Sebab ramai yang buat andaian tanpa tanya kepada tuan empunya tanah!misteri terowong rahsia di putrajaya.jpgOk, sebenarnya, tak ada rahsia pun yang ingin disembunyikan pada terowong bawah tanah di Putrajaya tu. Serius!

Hakikatnya, terowong itu adalah terowong monorel yang terbengkalai! Dan bukannya terowong rahsia seperti yang anda mungkin fikirkan!



Kenapa terbengkalai? Sebab Pak Lah tak nak teruskan projek ini, walaupun terowong telah dibina. Ini juga menyebabkan Tun Dr. M begitu marah dengan Pak Lah.

Ada yang persoalkan, “Habis, kenapa terowong ini dijaga dan ditutup?” Mestilah kena tutup. Bahaya kot kalau dibiarkan terbuka. Nanti jangan kata binatang-binatang berbisa, manusia yang nak transformer jadi haiwan pun jadikan tempat ini sebagai sarang mereka!

Kalau tak percaya yang terowong ini memang bukan rahsia, jemput baca wikipedia di link ini ya: http://ms.wikipedia.org/wiki/Monorel_Putrajaya

Malah, cerita terowong yang rahsia sangat ini telahpun keluar dalam paper utusan: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1027&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_03.htm

Mungkin pada zaman Pak Lah, beliau tidak mahu meneruskan projek ini kerana menganggap ianya sebagai ‘membazir’. Lagipun, Putrajaya ketika itu masih belum sesak lagi dengan kenderaan. Namun, jika suatu hari nanti Putrajaya semakin sesak dengan kenderaan, projek monorel bawah tanah ini mungkin akan bersambung semula.


Nota kaki penulis: Anda mempunyai akal fikiran yang waras dan anda layak untuk menilai cerita ini mana satu yang betul dan mana satu yang salah. Semoga hidup anda tidak diselubungi misteri.

Kredit: blog Amar

0 comments:

Post a Comment

Luahan Blogger Popular Ben Ashaari Berkenaan Pusat Zakat Yang di Viralkan




Jom baca luahan blogger popular lagi hensome iaitu Ben Ashaari berkenaan pusat zakat ni...



Tak dapat zakat... terus sentap!

Amboii.. sedap benar bantai Pusat Zakat eh ? Yang tukang viralkan pon satu hal… main sebar kan jer ! Seronok gituuu.. Dapat apa ? Supaya Pusat Zakat dapat buat kerja betul betul ? Apa kata gi mintak jer kerja ngan diorang ! Tak layak ? Tau pun.. Ingat semudah tu nak pegang amanah orang ? Apa ?? Layak ?? Tapi diorang tak nak terima ? Gi je jumpa pegawai atasan ! Bagitau kenapa diorang patut terima ko tu bekerja dengan Pusat Zakat ! Bagitau la yang diorang tu buat kerja tak betul !! Tak amanah ! Haa.. Sembur je apa saja nak sembur asalkan dorang terima ! Jangan lupa rekod sekali sebagai bukti… Senang gituu.. Ada bukti , aku leh tolong sama viralkan betapa Pusat Zakat atau Lembaga Zakat ni tak nak terima orang berkelayakan bekerja dengan mereka walaupun gaji rendah ! Haa ? Ingat keje ni gaji tinggi ke ?? Eh… tak ! Gaji tak mewah pon..



Intro yang agak ganas eh ? Bukan apa.. Aku tengok , ada media online yang bukan blogger sedap je dok bantai atau smash Pusat Zakat ni ! Jangan main smash jer , kena la gak tau prosedur dan protokol bab ni.. G dapatkan maklumat , baru lah tulis di blog. Baru adil ! Jangan nak rembat trafik free.. Nak tambah dosa ke ? Sian kat mereka yang bekerja dengan ikhlas dan jujur di Pusat Zakat / Lembaga Zakat tu..

Tak dinafikan.. Kalau korang nak kata Lembaga Zakat ni banyak songeh la.. banyak karenah birokrasi laa.. Mesti tau kenapa dan mengapa ! Cuba gi duduk dengan mereka dan bertanya.. Pastu bagi cadangan penambahbaikan seperti mana aku dan rakan rakan blogger Kelab Blogger Ben Ashaari dengan Lembaga Zakat Selangor buat ! Alhamdulillah , kami dah berjaya bantu selesaikan beberapa kes bersama. Sekurangnya kami berjaya memainkan peranan membantu dari asyik pandai mengkritik tapi nak turun membantu.. hurmm..



Aku ni bukanlah nak backup sangat mana mana Pusat Zakat atau Lembaga Zakat tapi jangan la nak pukul abis semua sekali ! Ibarat kalau kerajaan kenakan GST , semua penjawat awam turut bersalah ! Haaaaa.. Mau bijak sikit bila smash tuu.. Malu kita nanti dengan mereka yang bukan Islam. Mereka memandang.. Ada yang nak masuk Islam tapi bila dok tengok perangai orang Islam skang ni, buat mereka terfikir fikir dengan keputusan mereka.. Hurmm..



Ayah aku pernah mohon bantuan Baitumal untuk settlekan kos pembedahan kanser dia.. Pada mulanya memang sukar sikit.. Maklumlah tak tau prosedur.. Tapi bila dah tau prosedur, senang terus .. dan selesai pon kos pembedahannya.. Maklumlah , kami ni bukan orang senang ! Aku pun bukan kaya ! Bila dah tak mampu , jangan la banyak songeh ! Kita nak mohon bantuan.. nak mintak duit pemberi zakat ! Kena la tau yang mereka tu penjaga amanah. Kalau semudah tu main bagi jer , jawabnya tak sampai seminggu.. abis laaa duit zakat ! Macam BRIM pada awal dulu.. Main bagi je sapa datang mintak ! Bila dah dapat , gi open table ! Beli kredit handphone.. Tukar handphone.. Belanja awek laaa.. Iskhhh….

Kelmarin ada sorang hamba Allah mesej aku di whatsapp.. Dia nak mohon bantuan zakat untuk anaknya.. Dia ceritakan masalahnya pada aku dan aku forwardkan pada pegawai LZS yang aku kenal. Kemudian dia forwardkan pada pegawai yang sepatutnya untuk mendapatkan penjelasan.. Dan pagi ni , hamba Allah tu pergi sekali lagi ke Lembaga Zakat Selangor untuk memohon sekali lagi dengan ‘info’ yg dia tau.. Sebelum ni dia g main mintak jer tanpa tau apa apa maklumat. Nak bertanya pon tak reti sangat camana.. Tapi kali ni dia tau camana nak bercerita dan .. Alhamdulillah , dia dapat bantuan yang dia nak tu !

Bayangkan.. datang seorang lelaki sado..sihat tubuh badan dan berkata begini pada anda ..

“ Bang , saya lapar.. nak makan ! Bak RM10 ! “ .

Nak bagi ke tak ?? Apsal tak bagi ?? Mesti tergaru jap kepala.. Bukanlah tak boleh bagi.. Boleh je bagi tapi mesti nak tau apa cerita sebenarnya kan ? Apasal ko mintak duit orang walhal ko sihat ! Sado lak tu ! Cer cerita skit .. Nak gak tau.. kot kot leh tolong viralkan kat media sosial !

Kita kena tau.. Kalau ada pegawai Zakat yang banyak songeh , gi la cari pegawai lain.. Ingat kat situ ada sorang dua je ke kerja ? Mesti ada sebab musabab punya ! Kenapa dia tak layak dapat atau kenapa dia patut dapat ! Haaa..

Bukan apa.. ada kes tipu duit Zakat ni ! Aku tak nak cakap pasal penipuan ni.. Gi la godek sendiri ! Buat la usaha sama dengan mana mana Pusat Zakat atau Lembaga Zakat dan bantu la mana mana asnaf yang korang rasa layak , terus ke pihak sepatutnya ! Bukan update dalam blog untuk memburukkan atau menjatuhkan maruah mereka yang berkerja di bawah Pusat Zakat ni.. Kalau diorang semua berenti kerja , sapa nak uruskan semua ni ? Korang ke ??? Hehehe.. Gaji ciput je bang.. Bukan gaji menteri ! Ada ke nampak pegawai zakat pakai BMW ? Tapi suruh kerja non stop cari asnaf atau fakir.. Ingat diorang tak de keje lain ke ? Diorang nak kena urus rumah kebajikan.. tabung pendidikan lagi.. banyak wooo ! Kakitangan tak banyak ! Maklumlah , nak tambah kakitangan lagi , kena guna duit rakyat lagi.. Sapa nak bayar kan ? Kita gak kena bayar ! Bukannya ada sungai duit atau pokok duit ! Petik dan bayar gaji ! Kalau gitu punya senang.. kan kan ?

Ok .. meh aku bagitauuu .. Lembaga Zakat ada buat cara mudah ! Kalau ada sebarang maklumat , gi je pm ke fan page LEMBAGA ZAKAT SELANGOR. Andai kata luar daerah Selangor sekali pon , cuba la mintak tolong mereka. Seperti aku mintak mereka rujuk satu kes di Pulau Pinang. Mereka akan hubungi pegawai di sana dan bagi info.. InshaAllah…

Tak perlu nak marah marah.. Kalau kita amanahkan hak kita pada orang lain untuk beri pada orang lain , pastinya mereka akan memikulnya dengan cermat , jujur dan paling penting sampai ke mereka yang selayaknya ! Kan kan ?

Sebagai blogger yang bijaksana , korang pun tahu dah.. Menghentam bukan menyelesaikan masalah.. Mereka perlukan infomasi dan kita berikan pada mereka. Kita buat kerja kita dan biarkan mereka buat kerja mereka ! Permudahkan.. InshaAllah..

Dah bayar zakat ke ? Bukan zakat fitrah..Zakat harta.. zakat pendapatan.. Banyak tauuu ! Ingat zakat tu cuma ada zakat fitrah je kee ? Huhuu .. Zakat Perniagaan , Zakat Wang Simpanan , Zakat Emas/Perak , Zakat Saham , Zakat KWSP , Zakat Pertanian , Zakat Penternakan dan Zakat Ma’adin, Kunuz & Rikaz .. Amacam ? Dah ? Nak tau lebih lanjut , leh je ke Jenis Jenis Zakat ..

Bayar zakat tau.. Hehehee..

0 comments:

Post a Comment

FAKTA SEBENAR SAMI BUDDHA KENA PENYAKIT KULIT KERANA BAKAR ETNIK ROHINYA



Viral di media sosial konon seorang sami Buddha mengalami penyakit kulit sebagai balasan akibat perbuatan kejam terhadap penduduk Rohinya di Burma. Betulkan kisah itu? Kalau tidak pasti jangan sebar sebarangan. Ia boleh timbulkan rasa tidak puashati di kalangan penganut Buddha.

Jika ingin membantu rakyat Rohinya, salurkan bantuan kewangan atau sekurang-kurangnya doa agar kehidupan mereka lebih baik. Menghina pihak lain dan menimbulkan rasa benci kepada sami Buddha tidak mendatangkan apa-apa kebaikan.

Islam melarang umatnya menyebarkan berita yang tidak benar. Perbuatan itu dipanggil fitnah dan berdosa besar, tidak kiralah fitnah itu melibatkan sesama Islam mahupun bukan Islam.

Penyakit kulit seperti gambar di atas bukan luar biasa. Banyak orang mengalami penyakit itu, tetapi dalam tahap berbeza-beza. Penyakit itu sukar dipulihkan.

Di kalangan penganut agama Buddha di Malaysia telah lama mengetahui perkara itu. Jadi, apabila orang Islam menyebarkan berita tidak tepat itu, maka dengan mudah mereka membuat keputusan bahawa orang Islam suka sebar fitnah dan tidak menentukan kesahihan cerita itu.

Berkaitan penyakit sami Buddha itu, ia dihidapi sejak kecil lagi. Jadi, bagaimana ia dikaitkan pula dengan pembalasan kerana melakukan pembakaran rakyat Rohinya di Burma?

Tambahan pula, sami itu bukan tinggal di Burma. Dia berasal dan tinggal di Thailand. Dia tidak terlibat dengan sebarang tindakan sami-sami di Burma terhadap rakyat Rohinya.

Jadi, jangan sebar fitnah. Tidak untung kita sebar fitnah. Selain dosa, imej Islam akan tercemar dengan perbuatan itu. Jika kita sayang kepada Islam, jangan lakukan perbuatan yang boleh menyebabkan orang benci kepada Islam.

Nabi Muhammad tidak pernah hina kepada penganut agama lain. Islam menunjukkan ihsan terhadap penganut agama lain. Berilah soal akidah mereka ditentukan oleh Allah.

Islam tunjukkan kebaikan agar orang tertarik kepada Islam, atau setidak-tidaknya tidak bencikan Islam. Tetapi sebaliknya, jika kita buat sesuatu yang tidak baik kepada penganut agama lain, mereka akan semakin menjauhkan diri daripada Islam dan akan bermusuhan dengan orang Islam.

Umat Islam perlu menunjukkan amalan baik kepada bukan Islam agar mereka tertarik kepada Islam.

0 comments:

Post a Comment

Ahmad Dhani: Makan Babi itu Halal Kalau Babinya Bersih



Jurnalmuslim.com - Musisi Ahmad Dhani kerap membuat sensasi dengan lontaran-lontaran pernyataan pedasnya. Belakang Dhani getol mengkritik Gubernur DKI Basuki T Purnama.

Pentolan band Dewa itu bicara soal binatang yang halal dan haram untuk dikonsumsi. Tetapi Dhani tak mengaitkan halal haramnya binatang tersebut dengan keyakinan suatu ajaran agama.

"Makan babi itu halal kalau babinya bersih dan dimakan dengan niat yang agung," kicaunya Dhani dikutip dari akun twitternya,

"Anjing dan babi bukannya haram masuk masjid? Kalau ada muslim yang membiarkan itu pasti muslim keturunan jongos," tambahnya.

Cuitan Dhani ini menuai kritik dari netizen. Ada yang mengingatkan agar ayah Al, El dan Dul itu lebih kalem di bulan ramadan.

"Buka puasa pake yg manis mas, jangan pake ngumpat hehe," tutur akun @rifkigozali.

"@AHMADDHANIPRAST udah tau najis ngapain ente pelihara bos!!!siapa yg keturunan jongos??," tulis @akadusyifa. Kicauannya dibarengi oleh postingan foto Dhani dan keluarganya foto bersama anjing peliharaannya.

"@AHMADDHANIPRAST istigfar pakle...!!! Perbanyak ibadah ke ALLAH mohon ampun," saran Alriri.

0 comments:

Post a Comment



Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ