BURUNG PUYUH GORENG MADU


Puyuh Goreng Madu
Burung Puyuh Goreng Madu




Bahan-bahannya

5 ekor burung puyuh dipotong 4
2 sudu besar madu
2 sudu besar sos tiram
Garam
Kunyit serbuk
10 tangkai cili padi di blander
1 Biji bawang besar di potong 8 - 12
8-10 batang kacang panjang - dipotong ikut suka
2 biji bawang kecil - dihiris halus
3 ulas bawang putih - dihiris halus
1 sudu besar gula 
Sedikit minyak untuk menumis


Cara Membuatnya.

1). Lumurkan burung puyuh bersama sebuk kunyit, garam, madu dan sos tiram. Kemudian goreng hingga masak dan garing. Angkat dan toskan.

2). Panaskan minyak. Tumiskan bawang kecil dan bawang putih yang telah dihiris halus. Bila dah perang dan berbau harum masukkan cili padi yang telah diblender tadi. Tumiskan sehingga masak.

3). Masukkan sedikit garam dan gula. 

4). Kemudian masukkan kacang panjang serta bawang besar. Goreng sehingga sedikit layu.

4). Kecilkan api, masukkan burung puyuh yang telah digoreng tadi, gaul hingga sebati. Tadaaa... burung puyuh siap dihidang. 


0 comments:

Post a Comment

Russia Ada Bukti Menunjukkan Amerika Tidak Pernah Mendarat Di Bulan?





MOSCOW – Kerajaan Rusia akhirnya meragui bahawa Amerika Syarikat (AS) merupakan negara pertama mendarat di atas bulan dan mendesak agar siasatan dapat dijalankan bagi mengetahui apakah yang berlaku.

Jurucakap kerajaan Rusia, Vladimir Markin berkata, pihaknya mahu inkuiri dijalankan selepas video pada 1969 yang dibawa pulang ke bumi, dilaporkan telah hilang secara misteri.

Video rakaman itu dipercayai telah dipadamkan secara tidak sengaja oleh agensi Pentadbiran Angkasa dan Aeronautik Kebangsaan AS (NASA) pada 1980-an lalu.

“Inkuiri itu penting untuk melihat sejarah perjalanan ke angkasa lepas,” kata Markin dalam akhbar Rusia.

Kenyataan Markin itu jelas meragui mengenai pendaratan ke bulan. Ia juga dibuat selepas NASA mengakui bahawa video berkenaan tidak lagi wujud sebaliknya telah dipadamkan secara tidak sengaja.

“Semua proses saintifik, atau mungkin kebudaraan merupakan sebahagian daripada peradaban manusia dan kehilangannya tanpa dapat dikesan merupakan satu kehilangan besar.

“Hanya siasatan dapat mendedahkan apa yang sebenarnya terjadi,” katanya.- MYNEWSHUB.CC



0 comments:

Post a Comment

Tunku Idris Boleh Di Siasat Jika Menghasut – Aziz Bari





Pakar perlembagaan Abdul Aziz Bari berkata, polis perlu menyiasat jika putera raja Johor bertindak menghasut melalui kenyataan berhubung hak Johor keluar daripada Malaysia.

Abdul Aziz berkata, Putera Johor Tunku Idris Sultan Ibrahim tidak menikmati kekebalan undang-undang seperti sembilan orang Raja-Raja Melayu.

“Dalam apa jua KES, Peguam Negara dan pasukan polis perlu membuat pendirian sama ada putera raja tersebut melanggar undang-undang, khususnya Akta Hasutan 1948.

“Jabatan ini bertanggungjawab untuk menguatkuasa undang-undang dengan adil ke atas semua rakyat; putera raja Johor tidak kebal daripada undang-undang.

“Hanya sembilan orang raja-raja Melayu yang menikmati keistimewaan ini, tertakluk kepada peruntukan mahkamah khas untuk raja-raja,” kata Abdul Aziz dalam kenyataannya.

Katanya, tindakan itu perlu dilakukan dengan pantas, seperti operasi ke atas aktivis Sabah dan Sarawak yang didakwa menghasut untuk membawa negeri itu keluar dari persekutuan Malaysia.

Mengulas lanjut, Abdul Aziz berkata, Tunku Idris juga sepatutnya mengehadkan ulasan dalam ruang lintup Perlembagaan Persekutuan.



Ini kerana, ulasan Tunku Idris di Instagram dilihat mengandungi fakta sejarah tidak tepat apabila menyebut Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu dibuat pada 1946, sedangkan ia dimeterai pada 1948.

Tambahan pula, status tersebut menyatakan bahawa sekiranya mana-mana daripada syarat-syarat tersebut dilanggar, maka terkeluarlah Johor daripada Malaysia – yang hanya wujud 17 tahun kemudian pada 1963.

“Undang-undang asas pada masa ini ialah Perlembagaan Persekutuan. Ini adalah undang-undang yang menentukan hubungan dan hak di antara negeri dan kerajaan pusat.

“Putra Johor mungkin ada hujah tetapi dia perlu tumpukan dalam konteks dan skema Perlembagaan Persekutuan.

“Sesuatu perjanjian pada masa lalu sudah kehilangan keabsahan dan kuasa, apabila ada Perlembagaan Persekutuan, undang-undang paling agung di tanah ini,” tegasnya.

0 comments:

Post a Comment

Gambar Terkini Kapal MT Orkim Harmony Setelah Diubah Nama


Gambar Terkini Kapal MT Orkim Harmony Setelah Diubah Nama




Putrajaya: Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) mengesahkan muatan minyak Petrol RON95 bernilai RM21 juta yang di bawa Kapal MT Orkim Harmony masih tidak terusik.

Timbalan Pengarah Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) (Operasi) Laksamana Maritim Datuk Ahmad Puzi Ab Kahar berkata, pemilik kapal turut mengesahkan perkara sama selepas melihat kedudukan kapal dengan paras muatan ketika belayar.



Tiga Pesawat Dihantar Untuk Jejaki Perampas

Sebuah pesawat P-3C Orion, C130 dan pesawat Beechcraft kini sedang menjejaki perampas yang melarikan diri daripada kapal tangki MT Orkim Harmony, kata Panglima Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar.

Beliau berkata TLDM turut menghantar tiga kapal dan dua helikopter untuk menyertai operasi pencarian.

Abdul Aziz yang mengemaskinikan operasi berkenaan melalui akaun Twitter beliau berkata lapan perampas melarikan diri daripada kapal tangki berkenaan pada kira-kira 8.30 malam tadi, menggunakan bot penyelamat.

Kesemua 22 anak kapal MT Orkim Harmony telah dibebaskan pada kira-kira 2.30 hari ini. Kesemua anak kapal selamat kecuali seorang tukang masak warga Indonesia yang cedera akibat ditembak di paha oleh penjenayah berkenaan.

Kapal tangki berkenaan kini meneruskan perjalanan ke Pelabuhan Kuantan diiringi oleh KD Handalan dan dijangka tiba pada pukul 2 pagi esok.

Kapal MT Orkim Harmony yang membawa 6,000 tan metrik petrol bernilai RM21 juta dilaporkan hilang pada pukul 8.57 malam, 11 Jun lepas ketika dalam perjalanan dari Melaka ke Pelabuhan Kuantan, Pahang.

Kapal yang dimiliki oleh Syarikat Magna Meridian Sdn Bhd itu membawa 22 anak kapal terdiri 16 rakyat Malaysia, lima Indonesia dan seorang Myanmar.




0 comments:

Post a Comment

Gambar 8 Lanun Yang Merampas Orkim Harmoni Ditahan Di Vietnam





Lapan warga Indonesia disyaki lanun yang merampas kapal kargo MT Orkim Harmony, ditemui di Pulau Tho Chu, Vietnam pada jam 6.30 pagi tadi. Panglima Tentera Laut, Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar, berkata TLDM sedang menunggu pengesahan pihak berkuasa Vietnam.

“Pada 0630 hari ini, di Pulau Tho Chu di Vietnam ditemui lapan warga Indon dalam bot penyelamat yang mendakwa bot menangkap ikan mereka karam. Siasatan sedang dijalankan,” katanya menerusi Twitter sebentar tadi.

0 comments:

Post a Comment

Tembok Besar India




Terletak 84 km sebelah utara dari Udaipur, di negara bagian Rajasthan, India barat, Kumbhalgarh Fort adalah benteng yang paling penting kedua setelah Chittorgarh di wilayah Mewar. Terletak dalam rantai pegunungan Aravali dan dikelilingi oleh tiga belas puncak gunung tinggi, benteng ini dibangun pada abad ke-15 oleh Maharana Kumbha dan merupakan salah satu dari 32 benteng yang dibangun oleh Rajput penguasa kerajaan Mewar. Benteng ini dikelilingi oleh dinding/tembok perimeter yang panjangnya 36 km, dan lebar bervariasi antara 4,5 - 7,5 meter. Catatan sejarah mengklaim bahwa delapan kuda bisa naik berdampingan di atasnya.


Meskipun ada banyak dinding raksasa yang dibangun oleh penguasa-penguasa untuk melindungi kerajaan mereka, bangunan seperti batas pelindung besar sekitar benteng tunggal tidak pernah terdengar. Tak heran, dinding masif di Kumbhalgarh yang membutuhkan waktu hampir satu abad untuk membangunnya, membuat benteng ini nyaris tak dapat ditembus. Beberapa mengklaim tembok dinding ini adalah tembok dinding terpanjang kedua setelah Tembok Besar China, sehingga banyak yang menyebutnya The Great Wall of India.


Benteng Kumbhalgarh memiliki tujuh gerbang besar dan tujuh kubu diperkuat dengan bastion bulat dan menara pengawas besar. Di dalam dinding pelindung berdiri lebih dari 360 kuil Jain dan Hindu juga istana yang megah di puncaknya bernama "Badal Mahal" atau Istana Awan. Dari atas istana, mata dapat melihat kiloan meter ke Aravalli Range, juga bukit pasir dari gurun Thar.




Legenda mengatakan bahwa ketika benteng ini dibangun, Maharana Kumbha mengalami banyak kesulitan konstruksi. Seorang penasihat spiritual menasehatkan pembangunan membutuhkan nyawa manusia yang secara suka rela mau dikorbankan. Seorang relawan akhirnya ditemukan dan sesuai dengan saran dari penasehat spiritual, sebuah kuil dibangun di mana kepala sukarelawan tersebut dipenggal. Kuil untuk mengenang relawan ini diketahui masih dapat ditemukan di dekat gerbang utama. Menurut cerita rakyat populer, Maharana Kumbha biasa membakar lampu besar tiap malam yang mengkonsumsi lima puluh kilogram ghee dan seratus kilogram kapas untuk memberikan cahaya bagi petani yang bekerja malam hari di lembah.

Selama masa bahaya, benteng digunakan sebagai perlindungan bagi para penguasa Mewar. Sebuah contoh penting adalah dalam kasus Pangeran Udai, raja bayi dari Mewar yang diselundupkan di sini pada tahun 1535, ketika Chittaur dikepung. Pangeran Udai kemudian berhasil naik takhta dan juga mendirikan kota Udaipur. Pahlawan besar Maharana Pratap juga lahir di dalam benteng di Badal Mahal.

Benteng tetap tak pernah dapat ditembus oleh serangan-serangan frontal, dan jatuh hanya sekali, ketika pengkhianat meracuni pasokan air internal benteng, sehingga memungkinkan Kaisar Mughal Akbar dan kekuatan dari Delhi, Amer, Gujarat, dan Marwar untuk menembus pertahanannya.















Sumber

1 comments:

Post a Comment

Ayam Panggang Bakar Berempah

Ayam Panggang Bakar Berempah
Ayam Panggang Bakar Berempah



Ayam panggang  bakar berempah

Bahan-bahan

Ayam dipotong,  dibersihkan, toskan kemudian lumurkan dengan sedikit garam dan kunyit 

Bahan2 perapan

4 bawang merah
4 bawang putih
1/2 inci  halia
5 tangkai cili kering 
1 sudu besar lada hitam
1 sudu besar serbuk rempah / kari ayam 
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar madu 
2 sudu besar gula
1 sudu besar garam
4 sudu besar kicap pekat manis
4 sudu besar sos cili (kalau nak pekat tambah lagi lepas blend)
sedikit air supaya boleh blend semua bahan-bahan ni


Cara-cara

1). Masukkan semua bahan perapan di dalam mesin pengisar (blender) dan kisar sehingga 80% halus… jangan terlalu halus.

2). Masukkan bahan perapan yang diblend dalam ayam yang telah digaram kunyitkan tadi.  Perap selama yang boleh di dalam peti ais. Lagi lama lagi sedap.. 

3). Selesai perap susun dalam pemanggang ajaib bersama kuahnyer (lebihan perapan) dan panggang sehingga 15 minit dengan api yang perlahan.

4). Buka pemanggang dan keluarkan kuah yang dah mendidih tu supaya ayam cepat kering. Kuah tu bolih buat kuah ayam panggang nanti. Tutup semula dan tunggu selama 5 minit lagi.

5). Balik-balikkan ayam sehingga kering dan nampak sedikit hitam dan masak. Tadaaa ayam panggang telah siap sedia dihidangkan.

6). Bagi yang tiada pemanggang ajaib, anda pangganglah macm biasa.  Manakala lebihan perapan tu masukkan dalam  kuali atau periuk, masak sehingga mendidih. 



Kredit resepi lukisanduniaku.wordpress.com

Kredit gambar linapg.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment

Mark Zuckerberg Kagumi Karya Ibnu Khaldun





Pendiri sekaligus CEO Facebook, Mark Zuckerberg, menyatakan sedang gandrung membaca Kitab 'Muqaddimah' karya Ibnu Khaldun. Buku tersebut, menurut pria 31 tahun ini, menjelaskan secara jernih filsafat sejarah.


Melalui laman Facebook resminya, Zuckerberg mengatakan pemikiran Khaldun bahwa sejarah terus bertaut sejak masa silam hingga masa kini merupakan gagasan yang orisinil pada masanya.

"Buku ini sekaligus membahas bagaimana terciptanya kota-kota, politik, perdagangan, dan sains," tulis Zuckerberg seperti dikutip Business Insider, Selasa (2/6).

Kitab Muqadimmah yang terbit pada tahun 1377 itu sejak lama dikagumi sarjana Barat. Buku ini, walaupun secara teknis membahas sejarah, disebut-sebut meletakkan podansi keilmuan bagi sosiologi dan ilmu ekonomi. Sejarawan Arnold J. Toynbee menyebut kitab itu "..buah pemikiran agung manusia dari zaman kapanpun, di manapun."

Menurut Zuckerberg, buku Khaldun sangat relevan bagi pembaca abad 21 walaupun ditulis berabad-abad lampau. Beberapa isu mengenai kemajuan, kemakmuran, dan perkembangan sejarah ternyata tidak banyak berubah.

"Sangat menarik untuk melihat apa yang dipahami saat ini dan pandangan dunia secara keseluruhan ketika itu semua dianggap sama."

Zuckerberg yang kini menjadi orang terkaya ke-16 dunia dengan harta senilai USD 35,4 miliar, sering menggelar diskusi buku di dunia maya. Lewat laman diskusi 'A Year of Books', pria yang tak lulus kuliah di Harvard ini mengajak sesama pengguna Facebook membicarakan buku-buku penting yang menjelaskan fenomena masyarakat dan bisnis.

Sekadar informasi, Ibnu Khaldun hidup berpindah-pindah di sekitar Tunisia hingga Mesir sepanjang Tahun 1300-an. Ilmuwan besar bermazhab Imam Maliki ini wafat pada 1406 di Kairo. Hidup dari keluarga berdarah biru keturunan Dinasti Abdalwadid, Khaldun mengikuti jejak ayahnya untuk mendalami ilmu pengetahuan. Khususnya memahami sejarah dalam perspektif Islam.

Selama hidupnya, Khaldun mengajar di banyak madrasah seantero maghribi atau wilayah utara Benua Afrika. Dia pun sempat menjadi penasehat kesultanan Islam di Granada (kini Spanyol), sebelum kemudian menghabiskan masa tua di Mesir.


0 comments:

Post a Comment

Jal Mahal - Istana Air Yang Unik Di Jaipur India





Pengunjung yang memandang danau Man Sagar di Jaipur, India pertama kalinya, mungkin berfikir bahwa ia berhalusinasi saat melihat istana Jal Mahal yang indah di atas air.

Istana pulau yang luar biasa, yang terjemahan namanya adalah Istana Air ini nyata meskipun memiliki sejarah yang misteri.

Istana ini dibangun 300 ratus tahun yang lalu, dan istana yang sebagian terendam ini digunakan untuk Maharaja berpiknik dan berburu.

Sedikit yang diketahui tentang struktur yang indah ini, yang tidak memiliki ruang dan hanya memiliki paviliun dan taman.

Dalam tradisi Rajasthani, keluarga kerajaan akan melakukan perjalanan ke istana danau ini di musim panas mencari hiburan dan kesenangan.

Istana ini memiliki empat lantai tersembunyi di bawah permukaan air, dengan lantai ke lima di atas air, yang memungkinkan pengunjung untuk naik ke balkon nya yang diukir indah dari perahu.

Setiap gerbang, balkon dan pintu dihiasi dengan ukiran marmer yang menunjukkan kebangsawanan, bersama dengan 20 pilar cenotaph dari keluarga kerajaan dari Raja Jai ​​Singh.

Di paviliun, pengunjung dapat menikmati taman yang tenang yang menghadap ke danau, yang menampilkan bunga-bunga hyacinth dan bunga-bunga jasmin.

Sulit untuk percaya bahwa istana itu akhirnya diabaikan selama lebih dari 200 tahun, sebagai akibatnya air telah merembes melalui celah-celah dinding batu pasir merah yang sebenarnya dirancang untuk menahan jutaan liter air.

Istana kini telah dikembalikan ke mantan kemegahannya setelah dilakukan proyek renovasi selama enam tahun dengan tim arsitek dan para pengrajin.

Namun sayangnya mengujungi istana ini kini telah dilarang bagi sebagian besar pengunjung dan hanya pengunjung dengan izin khusus saja yang diperbolehkan.














0 comments:

Post a Comment

Pengertian Fidyah Dan Cara Pengiraannya





Pengertian Fidyah


Fidyah merupakan bayaran denda yang dikenakan kepada seseorang yang tidak dapat mengganti puasanya di bulan Ramadan pada sesuatu tahun sehinggalah tibanya bulan Ramadan tahun berikutnya.

Hukum membayar Fidyah adalah WAJIB. Dengan membayar fidyah tidak bermaksud mereka tidak perlu membayar puasanya kerana puasa tersebut tetap wajib di ganti mengikut bilangan hari yang telah ditinggalkannya. Sekiranya bilangan hari tersebut telah melangkau tahun maka kadar fidyah bagi hari tersebut akan digandakan.

Kadar Fidyah dikira berdasarkan kadar harga beras (makanan asasi penduduk). Kadar tersebut berubah mengikut harga yang ditetapkan pemerintah di sesuatu tempat. Beras tersebut hendaklah di beri makan kepada fakir dan miskin.

Ataupun


Bayaran fidyah ini boleh diserahkan kepada  mana-mana Jabatan Agama Islam Negeri yang menyediakan khidmat bayaran denda fidyah. Hukum membayar fidyah adalah wajib.



Pengiraan Fidyah (beras)


1 gantang baqdad = 2.7kg
1 cupak beras = 675g
atau bersamaan dengan RM 1.80 bagi sehari yang ditinggalkan.


Kalkulator fidyah : Klik : http://e-muamalat.gov.my/kalkulator-fidyah

0 comments:

Post a Comment

7 RAHSIA MENDIDIK ANAK



7 Rahasia Mendidik Anak dari Ustadz Farid Ahmad


1— Jika melihat anakmu menangis, jangan buang waktu untuk mendiamkannya. Cuba tunjuk burung atau awan di atas langit agar dia melihatnya, dia akan terdiam. Kerana psikologi manusia saat menangis, adalah menunduk.

2— Jika ingin anak-anakmu berhenti bermain, jangan berkata: "Dah, sudah main, stop sekarang!". Tapi katakan kepada mereka: "Main 5 minit lagi yaaa". Kemudian ingatkankembali:"Dua minit lagi yaaa". Kemudian barulah katakan:"Dah, waktu main sudah habis". Mereka akan berhenti bermain.

3— Jika anak-anak sedang bertelingkah atau menyebabkan keadaan riuh di sesuatu tempat, dan engkau ingin mengalih perhatian mereka, maka katakanlah: "siapa yang mau mendengar cerita ibu? angkat tangan..". Salah seorang akan mengangkat tangan, kemudian disusul dengan anak-anak yang lain, dan semuanya akan diam.

4— Katakan kepada anak-anak sewaktu mahu tidur:"tidur sayang.. besok pagi kan kita sholat subuh", maka perhatian mereka akan selalu ke akhirat. Jangan berkata: "Jom tidur, besok kan sekolah", akhirnya mereka tidak sholat subuh kerana perhatiannya adalah dunia.

5— Nikmati masa kecil anak-anakmu, kerana waktu akan berlalu sangat cepat. Kenakalan dan kekanak-kanakanmereka tidak akan lama, ia akan menjadi kenangan. Bermainlah bersama mereka, tertawalah bersama mereka, berguraulah bersama mereka.

6— Tinggalkan HP seketika, dan matikan juga TV. Jika ada teman yang menelefon urusan tak penting, katakan:"Maaf, saya sedang sibuk dengan anak-anak". Semua ini tidak menyebabkan jatuhnya wibawamu, atau hilangnya keperibadianmu.Orang yang bijaksana tahu bagaimana caramenyeimbangkan segala sesuatu dan menguasai pendidikan anak.

Selain itu, jangan lupa berdoa dan bermohon kepada Allah. Dengarkan doa kita didepan anak-anak supaya mereka tahu betapa pentingnya mereka pada kita.

0 comments:

Post a Comment

Panduan Makan Ubat Ketika Berpuasa di Bulan Ramadhan





Cara Minum Obat Saat Berpuasa di Bulan Ramadhan – Penyakit memang tak pandang waktu artinya penyakit dapat menyerang kita kapan saja, termasuk ketika kita sedang menjalankan ibadah puasa di bulan suci ramadhan. Adakalanya penyakit yang kita alami itu merupakan penyakit berat sehingga sampai-sampai tidak bisa menjalankan ibadah puasa, namun adakalanya penyakit tersebut ringan atau tidak begitu berat sehingga kita masih bisa berpuasa sambil minum obat.



Apa, puasa sambil minum obat?? batal dong puasanya?? bukan, maksud saya siangnya tetap berpuasa tapi ketika buka dan sahur minum obat. lalu bagaimana cara minum obat ketika berpuasa di bulan ramadhan??


Sebelum menjawab pertanyaan tersebut terlebih dahulu mari kita pelajari tentang farmakologi terkhusus yang membahas tentang sifat-sifat obat dan durasi kerjanya. marilah kita memulai dengan apa yang kita lihat dalam kehidupan sehari hari, biasanya kita jumpai obat dari resep dokter itu tertulis 1×1 hari, 2x1hari, 3x1hari tercantum juga keterangan diminum sebelum makan atau diminum setelah makan.

Mengenai frekuensi berapa kali obat itu diminum dalam sehari hal itu tergantung dari jenis dan sifat obat, dimana tujuannya agar kadar obat dalam tubuh (bioavailabilitas) berada pada taraf optimal yang memilik efek terapi. untuk obat obatan yang MUDAH di metabolisme dan mudah terbuang dari tubuh salah satunya melalui air seni maka frekuensi minum obat dalam sehari akan lebih sering. Begitu pula sebaliknya, untuk obat obatan yang lama dimetabolisme dan lama berada di dalam tubuh maka frekuensi minumnya akan lebih jarang.

Dengan demikian, pada obat yang sama dengan jumlah yang sama akan memiliki durasi KERJA yang sama pula, sehingga jarak minum obatnya juga harus sama, sebagai contoh : untuk obat yang diminum 1×1 maka diminum per 24 jam, untuk obat yang diminum 2×1 maka diminum per 12 jam, untuk obat yang diminum 3×1 maka diminum per 8 jam, dan seterusnya.

Untuk obat-obatan yang diminum sebelum makan atau sesudah makan, hal tersebut didasarkan pada sifat dan efek obat terkait. Diminum sebelum makan karena akan terganggu penyerapannya jika diminum bersama dengan makanan, selain itu juga karena agar efeknya maksimal pada lambung. Oleh karena itu minum obat sebelum makan diartikan diminum saat lambung dalam keadaan kosong, yakni setengah sampai 1 jam sebelum makan atau 2 jam setelah makan.

Adapun Obat yang diminum setelah makan biasanya memiliki efek iritatif pada saluran cerna terutama lambung atau untuk obat-obatan yang tidak terganggu bahkan penyerapannya akan lebih baik ketika bercampur dengan makanan. Jadi, setelah makan artinya tetpat setelah makan ketika perut atau lambung sedang terisi makanan.

Nah, setelah kita memahami sifat obat tersebut, Lalu bagaimana cara minum obat ketika sedang berpuasa di bulan ramadhan, berikut caranya:


Cara minum obat 1 kali sehari sebelum makan:

Minumlah obat tersebut ketika berbuka atau sahur, yakni setelah minum pembuka puasa atau setengah jam sebelum makan berat atau bisa juga setengah jam sebelum sahur, yang terpenting waktunya sama setiap harinya (per 24 jam).


Cara minum obat 1 kali sehari setelah makan:

Boleh diminum setelah berbuka puasa atau saat sahur, yang terpenting waktunya sama setiap harinya (per 24 jam).


Cara minum obat 2 kali sehari setelah makan:

Boleh diminum setelah makan berbuka puasa dan setelah makan sahur.


Cara minum obat 2 kali sehari sebelum makan:

Minumlah obat tersebut ketika berbuka puasa dan sahur, yakni setelah minum pembuka puasa atau setengah jam sebelum makan berat dan obat berikutnya diminum setengah jam sebelum sahur.


Cara minum obat 3 kali sehari:

Jika obat tersebut bersifat simptomatis yakni untuk menghilangkan gejala seperti sakit kepala, demam, atau nyeri maka Minumlah obat tersebut 2 kali saja yakni setelah makan berbuka puasa, dan setelah makan sahur. Namun, jika obat tersebut bersifat kausatif seperti antibiotik, sebaiknya anda minta kepada dokter agar diganti dengan antibiotik yang dapat diminum 2 kali sehari.


Obat-obatan Khusus

Obat DIABETES atau kencing manis.

Obat kencing manis harus diminum setiap hari, tak terkecuali saat berpuasa. Biasanya pasien diresepkan obat yang diminum saat sarapan pagi contoh glibenklamid, pada saat berpuasa minumlah glibenklamid atau yang sejenisnya saat berbuka puasa.

Hindari penggunaan obat-obat antidiabetes pada saat makan sahur agar tidak terjadi keadaan hipoglikemia pada saat berpuasa di siang harinya.



Obat Darah Tinggi

Sama halnya dengan Obat kencing manis, obat darah tinggi juga harus diminum setiap hari, tak terkecuali saat berpuasa. Jika dokter meresepkan 1 kali sehari disarankan agar obat diminum saat makan sahur agar dapat mengontrol tekanan darah selama beraktivitas di siang hari. Hal ini didasarkan pada penelitian yang menunjukkan bahwa tekanan darah mencapai angka paling tinggi pada pukul 09 – 11 pagi dan paling rendah pada malam hari setelah tidur. Jadi obat darah tinggi jangan diminum setelah berbuka puasa atau sebelum tidur.


Obat Maag

Jika obat yang diresepkan sekali sehari, misalnya omeprazol atau lansoprazol, sebaiknya diminum pada malam hari sebelum tidur. Sedangkan obat maag yang diminum dua kali sehari, seperti ranitidin atau famotidin, maka hendaknya diminum saat malam hari sebelum tidur dan pada waktu makan sahur. Hal ini disebabkan asam lambung mencapai kadar paling tinggi pada saat dini hari, sehingga sebaiknya diminum malam hari untuk mencegah kenaikan asam lambung berlebihan.


Obat penurun kolesterol

Sebaiknya minumlah Obat penurun kolesterol pada pukul 7-9 malam, mengingat metabolisme kolesterol paling giat pada malam hari.

Perlu diperhatikan, sebaiknya konsultasikan terlebih dahulu dengan dokter Anda untuk obat-obatan tertentu yang mungkin belum tercakup dalam tulisan di atas.

Sekian Cara Minum Obat Saat Berpuasa di Bulan Ramadhan, semoga ibadah puasa Anda berbuah taqwa.



3 comments:

Post a Comment



Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ