Isteri Bunuh Diri Kerana Ditegur Suami Ketagih Laman Sosial




KUALA LUMPUR -14/10/2015 : Seorang wanita yang didakwa ketagih menggunakan media sosial dilaporkan bertindak membunuh dirinya selepas suaminya dikatakan menegur sikap obses wanita terbabit terhadap media arus baru itu.

Memetik laporan India Times, wanita yang baru berkahwin itu sering dimarahi oleh suaminya kerana sentiasa ketagih menggunakan laman sosial seperti WhatsApp dan Facebook.

Menurut pihak polis, Aparna, 22 dari Kerala dikatakan seorang pengamal media sosial yang akif sehingga menghabiskan banyak masa di media sosial.

Serik dengan perbuatan itu, suaminya, Kumar yang merupakan seorang pemandu lori bertindak merampas telefon bimbitnya sebagai satu pengajaran.

Kecewa dengan tindakan suaminya, wanita berkenaan kemudian menelefon abangnya dengan telefon bimbit yang lain untuk memaklumkan kejadian tersebut.

Dia kemudian dilapor mengunci dirinya di dalam bilik tidur dan tidak mengendahkan rayuan daripada ahli keluarga untuk membuka pintu tersebut.

Kumar kemudian mendapati isterinya mati tergantung pada siling dalam bilik tidur di rumah mereka.
Walaupun Arpana dikejar ke sebuah hospital swasta untuk mendapatkan rawatan, namun tidak sempat untuk menyelamatkannya.

Bagaimanapun, pihak polis sedang menyiasat punca sebenar kejadian itu. -astro awani

2 comments:

Post a Comment

Foto-foto Eksklusif Mujahidin Syria Membuat Senjata




 Di bawah ini adalah berbagai foto yang menggambarkan betapa seadanya persenjataan FSA. Melihat foto-foto ini, jauhlah panggang dari api, apa yang dipropagandakan rejim Assad. Mereka mengatakan,  FSA adalah “Gerombolan bersenjata Al-Qaida, yang dipersenjatai oleh Amerika dan sekutunya”. Kenyataan di lapangan menunjukkan, FSA adalah rakyat yang karena sudah tak tahan ditindas, diberi ilham oleh Allah, untuk melawan dengan cara-cara yang tidak diduga sebelumnya.

Foto-foto ini juga menunjukkan bagaimana kereatifnya Mujahidin Suriah yang terpaksa merakit senjata darurat dalam perjuangan mereka melawan rejim diktator Assad.

Meskipun persediaan senjata berkurang, Mujahidin Suriah tetap berjuang menghadapi pesawat tempur, artileri dan tank loyalis Assad dengan membuat senjata rakitan mereka sendiri.

Tukang kayu dan tukang besi lokal pun turut ambil bagian dalam mengkreasikan trebuchet [senjata pelontar berpengimbang berat] darurat yang mirip dengan senjata yang digunakan pada periode abad pertengahan.

Granat dibuat dari bola hias. Ketapel raksasa dirancang untuk menembakkan bom ke arah tentara dan kendaraan musuh dengan menggunakan besi yang dibengkokkan.

Senjata darurat lainnya juga dikreasikan dari papan kayu dan digunakan untuk menembakkan rudal ke wilayah musuh.



1.Seorang lelaki mengerjakan pembuatan kerangka mortir yang diimprovisasi di dalam sebuah pabrik tempat memproduksi roket mortar milik tentara Bashar Al Assad yang direbut para pejuang oposisi




2. Mujahidin menggunakan ketapel untuk menembakkan granat buatan sendiri ke arah tentara Suriah dalam pertempuran di lingkungan Arabeen, Damaskus.




3. Kendaraan militer lapis baja rakitan sendiri yang disebut "Sham 1" di daerah al-Assal Khan.





4. Para pejuang FSA berdiri di samping kendaraan militer buatan sendiri yang disebut "Sham 2" di distrik Khan al-Assal.



5. Mujahidin Suriah menggunakan stick kontroler videogame untuk mengaktifkan senapan mesin dari Sham 2, kendaraan lapis baja buatan sendiri yang dibuat oleh Mujahidin Brigade Al Ansar, di Bishqatin, 4 km sebelah barat dari Aleppo.




6. Seorang pemuda bekerja di sebuah lokasi produksi roket rakitan di sebuah pabrik rahasia di Al-Bab, 30 kilometer dari Aleppo. Bom-bom yang dijatuhkan tentara rezim namun gagal meledak dikumpulkan, dan komponennya didaur ulang oleh kelompok-kelompok mujahidin. Setiap harinya, hampir 50 rudal dirakit untuk memeprsenjatai Mujahidin Brigade Abu Bakr.





7. Seorang perakit bom dari kelompok mujahidin Abu Suleiman merakit kabel bom pipa kabel, yang akan diledakkan di daerah tertentu untuk membuat jalan pintas di benteng pertahanan mereka di pegunungan utara Idlib. Abu Suleiman, yang mendanai persenjataan untuk unit tempur yang membawa namanya, telah mengumpulkan salah satu dari banyak kelompok bersenjata untuk melawan rejim.



8. Perakit senjata Mujahidin, Abu al-Fadhel memamerkan deretan senjata buatannya, termasuk diantaranya sebuah granat tangan, sebuah roket peluncur portabel, dan roket dengan berbagai hulu ledak ledak di Aleppo. Mujahidin Suriah bersenjatakan ringan yang menghadapi pesawat tempur, artileri dan tank pasukan Bashar Assad telah merubah senjata mereka sendiri untuk mengisi kekurangan persenjataan dan amunisi di gudang-gudang persenjataan mereka.




9. Salah seorang pejuang sedang memanggul sebuah bom rakitan ketika mereka mencoba untuk mengusir serangan terkoordinasi yang menggunakan mortar, tank dan tembakan artileri udara yang dilakukan oleh tentara loyalis Assad di distrik Jedida Aleppo.




10. Mujahidin Suriah mengarahkan peluncur mortir buatan sendiri di utara Aleppo.





11. Mujahidin menggunakan software kompas elektronik yang dioperasikan menggunakan smartphone untuk membantu mereka mengarahkan senjata anti-pesawat buatan lokal itu di dekat bandara militer Menagh di pedesaan Aleppo.




12. Pejuang FSA berdiri di samping senjata anti-pesawat buatan lokal di dekat bandara militer Menagh di pedesaan Aleppo.




13. Mujahidin mempersiapkan bom-bom molotov di utara Aleppo.



14. Pejuang FSA dari Brigade Tahrir al Sham menyalakan sumbu granat improvisasi, siap untuk diluncurkan dari  shotgun yang telah dimodifikasi, ke arah tentara Angkatan Darat Suriah di Arabeen.




15. Pejuang FSA menyiapkan rudal buatan sendiri sebelum diluncurkan ke arah bandara militer di utara Aleppo.



16. Mujahid Suriah yang dulunya seorang musisi ini sedang merakit bahan-bahan peledak buatan sendiri di desa Shamarine Ma'ar dekat Idlib.



17. Kelompok Mujahidin bernama Brigade Abu Bakr sedang menyiapkan rudal untuk diluncurkan di dekat wilayah Albab, 30 kilometer dari Aleppo.



18. Mujahidin Brigade Abu Bakr meluncurkan rudal rakitan.



19. Pejuang FSA dari Brigade Tahrir al Sham sedang melakukan pengecekan pada senapan shotgun improvisasi, yang digunakan untuk menembakkan granat rakitan, di daerah Arabeen, Damaskus.




20. Salah satu proses pembuatan roket mortar para mujahidin suriah di pabrik senjata hasil rampasan perang.



Di Kumpulkan sebelum akhirnya disalurkan kepada Mujahidin Suriah






Hasil kerja akhir, beginilah roket-roket oposisi dibuat disebuah pabrik senjata hasil rampasan perang.




21. Seorang Mujahid menembakkan senapan mesin berat yang diangkut di sebuah mobil truk ke arah sebuah bangunan tempat persembunyian pasukan Loyalis Assad selama bentrokan sengit di distrik Jedida, Aleppo.


0 comments:

Post a Comment

Trafik Filipina Dan Indonesia Paling Teruk Di Dunia – Waze


 PEMANDANGAN pusat bandar raya Manila, Filipina pada waktu puncak. – Gambar hiasan




TEL AVIV – Selama ini mungkin ramai anggap memandu kereta di Jakarta, Indonesia adalah paling ngeri hingga ada pelancong membuat jenaka sinis, sesiapa boleh memandu di situ maka dia boleh memandu di seluruh dunia.

Namun itu hanyalah persepsi kerana kajian terbaharu firma aplikasi pengurusan trafik terkenal antarabangsa, Waze berpusat di Israel baru-baru ini mendapati trafik ibu kota Filipina, Manila sebenarnya adalah paling teruk.

Bukan itu sahaja keseluruhan keadaan sistem lalu lintas Filipina itu sendiri adalah terburuk di dunia berdasarkan Indeks Kepuasan Pemandu Global yang diterbitkan Waze menerusi laman web firma ditubuhkan sejak 2006 itu.

Tinjauan itu menunjukkan secara purata, pemandu ambil masa selama 45 minit untuk bergerak antara dua tempat akibat kesesakan teruk trafik di Manila yang dihuni 12 juta penduduk dengan keluasan 638 kilometer persegi.

Kajian Waze tersebut melibatkan seramai 50 juta orang pengguna dari 167 buah bandar raya di 32 buah negara. Pemandu di Kuala Lumpur misalnya secara purata mengambil masa 33 minit untuk tiba ke sesuatu destinasi.





Kualiti jalan di Filipina juga antara yang paling rendah. Namun, tahap keselamatan trafik dan perkhidmatan bagi para pemandu di negara itu disenaraikan sebagai antara terbaik di dunia dengan meraih hampir 10 markah penuh.

Jakarta sebaliknya hanya menduduki tempat ke-11 untuk situasi trafik paling teruk di dunia iaitu disenaraikan selepas Manila, Bandung, Guatemala City, Yogyakarta, Caracas, Bogor, Bogota, Medellin, Denpasar dan Cali.

Itu cerita negara orang. Bagaimana pula dengan Malaysia sendiri? Indeks keluaran Waze itu menunjukkan ibu negaranya, Kuala Lumpur tidak termasuk sama ada dalam senarai teratas 15 terbaik atau pun yang terburuk.

Anehnya beberapa bandar di Malaysia muncul dalam senarai ‘Top 15‘ itu antaranya Kota Bharu, Kelantan untuk ke-12 terburuk dari segi indeks kepuasan pemandu dan ke-5 terburuk dari segi indeks keselamatan pemandu.

Tidak ketinggalan indeks perkhidmatan pemandu terburuk dengan Batu Pahat, Johor tempat ke-2; Larut Matang, Perak (ke-7); Kota Bharu (ke-9); Kuala Terengganu (ke-11); Kuching, Sarawak (ke-14) dan Bandar Melaka (ke-15).



CONTOH paparan lazim aplikasi Waze di kawasan Metro Manila. – Gambar hiasan


Namun ada juga berita gembira iaitu dari segi indeks kualiti jalan raya yang menyaksikan antara tempat terbaik di dunia ialah Larut Matang pada kedudukan ke-5 selain Kuching (ke-8) dan Kota Kinabalu, Sabah (ke-15).

Jika indeks ikut negara, Malaysia disenaraikan sebagai ke-14 paling teruk dari segi kepuasan pemandu berbanding jiran kita, Indonesia (ke-7 terburuk) dan Filipina (ke-9 terburuk). Pemenang indeks ini ialah El Salvador.

Manakala dari segi indeks keselamatan jalan raya, Malaysia berada di tangga ke-8 terburuk, indeks perkhidmatan pemandu (ke-4 terburuk), indeks kualiti jalan raya (ke-9 terbaik) dan indeks sosio ekonomi (ke-14 terbaik).

Secara keseluruhan, kajian Waze itu mendapati memandu di Belanda adalah pengalaman paling baik dan El Salvador pula yang paling ngeri. Malaysia berada hanya pada kedudukan senarai sederhana. 

* Untuk senarai lengkap Indeks Kepuasan Pemandu Global Waze, silalah klik di sini sama ada mengikut negara dan juga bandar raya.









1 comments:

Post a Comment

DOA AWAL DAN AKHIR TAHUN - ADAKAH IA BENAR ATAU BATHIL?





Insya Allah pada kali ini, kita akan membuat kesimpulan/ringkasan mengenai isu amalan awal muharam. Untuk memudahkan kita, Kami akan mengkhususkan kesimpulan kita ini berkisar mengenai amalan doa awal dan akhir tahun.

Berikut adalah doa yang dimaksudkan:

Awal tahun
"Segala puji tertentu bagi Allah, Allah SWT yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad dan keluarga baginda serta sahabatnya. Ya Allah, sesungguhnya pada tahun ini aku melakukan larangan-Mu tetapi aku belum bertaubat sedangkan Engkau tidak reda dan melupai perkara itu. Engkau menangguhkan azab-Mu yang ditetapkan kepadaku. Engkau memerintahkan supaya aku bertaubat. Sesungguhnya pada hari ini aku memohon keampunan daripada Engkau, ampunilah aku. Dan apa yang aku lakukan pada tahun ini yang Engkau redai dan Engkau janjikan pahala, maka aku memohonnya daripada Engkau, ya Allah yan Karim yan Zal Jalali Wal Ikram. Terimalah permohonanku ini dan janganlah Engkau hampakan harapanku terhadap-Mu ya Karim. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad dan keluarga baginda juga sahabatnya. Segala puji tertentu bagi Allah, Allah SWT yang memelihara dan mentadbir sekalian alam".


Akhir tahun
"Segala puji tertentu bagi Allah, Allah SWT yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad dan keluarga baginda dan sahabatnya. Ya Allah, Engkaulah yang kekal abadi untuk selama-lamanya. Demi kelebihan-Mu yang maha Agung dan kemurahan-Mu yang melimpah, sesungguhnya pada tahun baru ini aku memohon daripada Engkau perlindungan daripada syaitan yang direjam, pengikutnya, tenteranya dan penolongnya dan aku emohon perlindungan daripada nafsu amarah yang sentiasa mendorong ke arah kejahatan dan melalaikan aku dengan perkara yang tidak berfaedah daripada mendekatkan diri kepada Engkau. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad dan ke atas keluarga baginda dan sahabatnya. Segala puji tertentu bagi Allah, Allah SWT yang memelihara dan mentadbir sekalian alam".


Manakala berikut ini adalah fadhilat serta kaedah pembacaan yang sering kelihatan:

Ibnu Abbas berkata: "Siapa yang membaca doa ini pada 1 Muharam, Allah mewakilkan dua malikat memeliharanya pada tahun itu".

Selepas doa(awal tahun) dibaca, berkatalah syaitan, "Kesusahan bagiku dan sia-sialah pekerjaanku mengoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa itu, Allah mengampunkannya setahun".

Selepas dibaca doa akhir tahun, syaitan berkata, "Telah amanahlah anak Adam ini daripada godaanku pada tahun ini kerana Allah mewakilkan dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah syaitan".

Bacalah doa awal tahun berikut sebanyak tiga kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada hari terakhir bulan Zulhijah.

Bacalah doa akhir tahun sebanyak tiga kali selepas waktu Maghrib pada malam 1 Muharam.




Kami telah cuba untuk mencari serta menjejak kesemua fadhilat serta kaedah pembacaan di atas, namun sayangnya hasil pencarian kami tidak membuahkan sebarang hasil. Bukan hanya kitab-kitab hadis sittah, malahan kitab hadis dhaif dan palsu juga telah kami cuba mencarinya namun hasilnya serupa, hampa.

Bukan di situ sahaja usaha kami, bahkan fatwa-fatwa dan sumber dari ulama-ulama luar negara selain nusantara telah kami selongkar, tapi juga tidak membuahkan hasil. Maka kami telah membuat kata putus bahawa semua fadhilat serta kaedah pembacaan yang dinyatakan di atas adalah batil dan tidak sabit pada nas al-Quran dan hadis sahih.

Rasulullah saw telah bersabda dalam hadis sahih riwayat Imam Bukhari yang beerti:

Barangsiapa yang beramal dengan sesuatu amalan yang tidak ada hubungan dengan urusan kita, maka ia tertolak.

Maka di sini telah jelas bahawa barangsiapa yang mengamalkan amalan awal Muharam (Doa Awal dan Akhir Tahun), beriqtikadkan bahawa ia mempunyai kelebihan sepertimana yang digambarkan, apatah lagi mengatakan amalan ini adalah sunnah Rasulullah saw, maka amalannya tertolak. Dan Rasulullah saw juga telah memberi amaran kepada mereka yang berdusta terhadap baginda saw dalam hadis sahih yang bermaksud:

Barangsiapa yang melakukan pendustaan ke atasku dengan sengaja, maka sediakanlah tempat duduknya di dalam neraka. Hadis Mutawtir

Ibnu Masud pernah berkata yang bermaksud:
Hendaklah anda sekalian mengikuti apa saja yang dibawa oleh Rasulullah saw dan jangan anda mengada-adakan sesuatu yang baru. Sesungguhnya sudah cukup bagi anda sekalian(sunnah yang dibawa oleh Rasulullah saw).

Ibnu Abbas juga pernah berkata:
Hendaklah anda sentiasa bertaqwa kepada Allah dan beristiqamah. Ikutilah(apa saja yang disunnahkan oleh Rasullah saw) dan janganlah anda mengada-adakan sesuatu yang baru.

Kesimpulan

Doa pada asal memang terdapat dalam Islam. Dalilnya cukup banyak. Baik di dalam Al-Quran maupun hadis-hadis sahih. Namun begitu, terdapat juga sesetengah pihak yang menaylahgunakan konsep berdoa itu yang sebenar. Mereka menciptakan waktu-waktu khas yang kononnya mustajab yang tidak sabit dari al-Quran dan hadis, mereka menciptakan fadhilat-fadhilat yang kononnya memberi ganjaran apabila dilakukannya dan bermacam-macam lagi. Kesan dari itu wujudlah sepertimana yang sedang kita bincangkan ini iaitu doa awal dan akhir tahun.

Kami berpendapat adalah tidak salah untuk dibacakan doa-doa tersebut. Kerana berdoa memanglah digalakkan. Tetapi doa tersebut tidaklah seharusnya dijadikan satu amalan yang dilakukan hanya kerana datangnya tahun baru. Apatah lagi dikaitkan doa tersebut kononnya sabit dari Rasulullah saw. Juga mengatakan dengan membacanya maka akan diperolehlah fadhilat-fadhilat tertentu. Kerana kesemua riwayat yang berkaitan doa awal dan akhir tahun ini adalah batil. Ingatlah pada sebuah hadis yang masyhur yang bermaksud:

Sesungguhnya benar-benar hadith (percakapan) itu ialah kitab Allah. Sebaik-baik petunjuk ialah petunjuk Muhammad saw. Manakala sejahat-jahat urusan itu ialah yang diada-adakan, kerana setiap yang diada-adakan itu adalah bidah manakala setiap bidah adalah sesat. Hadis riwayat Muslim

Dalam hadis riwayat An-Nasai pula terdapat tambahan:
...dan setiap kesesatan itu di dalam neraka.

Doa tersebut boleh saja dibaca pada lain-lain waktu. Bukan dikhaskan hanya ada awal dan akhir tahun sahaja.

Beginilah pendapat dan pegangan kami. Sekiranya terdapat sesiapa yang mungkin dapat mengutarakan dalil dari al-Quran dan hadis yang sahih berkaitan amalan ini haraplah berbuat demikian. Kerana sesungguhnya kami hanyalah hamba Allah yang lemah.

Sekian. Wassalam

Rujukan
Fatwa Islamiyah
-Sheikh Abdul Aziz bin Baz
-Sheikh Muhammad bin Salih Al-Uthaimin
-Sheikh Abdullah bin Abdur-Rahman Al-Jibreen
-The Permanent Committee and the decisions of Fiqh Council
Disusun oleh Muhammad bin Abdul Aziz al-Musnad

Khilafiah, Bidah dan Maslahah Umum
Oleh Ustaz Basri Ibrahim

Bidah Menurut Ahli Sunnah
Oleh Rasul Dahri

Dua The Weapon of the Believer
Oleh Abu Ammaar Yasir Qadhi

www.Islamonline.com

Islam Question and Answer website
http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=browse&CR=0&dgn=3

http://islam.tc/ask-imam/index.php


G@y@t
www.al-ahkam.com.my
LAIN-LAIN


Sumber



Jom dengar pula apa kata Ustaz dalam video di bawah




Doa akhir dan awal tahun bukan dari sunnah nabi?... jom dengar apa ustaz2 ni kata.
Posted by scripters on Tuesday, 13 October 2015

1 comments:

Post a Comment

LAPORAN POLIS PENEMUAN PESAWAT DIPERCAYAI MH370 DI PULAU SUGBAY FILIPINA



KUALA LUMPUR: Polis Sabah mengesahkan menerima laporan berhubung penemuan bangkai pesawat di kepulauan di selatan Filipina.

Ketua Polis Sabah, Datuk Jalaludin Abdul Rahman dalam satu kenyataan yang dikeluarkan pada Sabtu malam, mengesahkan laporan itu diterima dan siasatan akan dijalankan.

Laporan itu dibuat di Balai Polis Sandakan oleh seorang lelaki bernama Jamil Omar pada Jumaat.

Menurut Jalaludin, pengadu mendakwa, ibu saudaranya Siti Kayam telah menemui satu bangkai kapal terbang di hutan Pulau Sugbay, Tawi-Tawi.

"Pengadu mendakwa, ibu saudaranya telah memasuki bangkai pesawat itu dan melihat terdapat banyak rangka manusia dan telah menemui sehelai bendera Malaysia berukuran 70 inci panjang dan 35 inci lebar," katanya.

Justeru, katanya, Cawangan Khas Polis akan mengambil keterangan daripada pengadu bagi mendapatkan maklumat lebih terperinci mengenai perkara itu.

Beliau bagaimanapun, menegaskan, sama ada maklumat itu benar atau tidak, ia belum dapat dipastikan setakat ini.

Sugbay

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Pasukan penyiasat Perancis sebelum ini mengesahkan serpihan yang dikenali sebagai 'flaperon' yang dijumpai di pantai Pulau Reunion adalah milik pesawat MH370 yang hilang 8 Mac 2014.

Pesawat malang itu membawa 239 penumpang dan dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing sebelum dilaporkan hilang.


1 comments:

Post a Comment

TIPS MENGURANGKAN GEJALA GEDIK ANAK PEREMPUAN



TIPS MENGURANGKAN GEJALA GEDIK ANAK PEREMPUAN

GEDIK adalah istilah terkini yang merujuk kepada aksi anak gadis yang menunjukkan gelagat yang agak 'menggatal' pada bahasa pasarnya. Ia menggambarkan naluri keinginan seorang anak gadis yang agak berlebih-lebihan untuk menarik perhatian lelaki.

Ekoran dari paparan isu tentang gejala zina atau seks bebas dan buang bayi kelmarin, maka ramai ibubapa yang tampil merujuk, khususnya tentang kebimbangan ibubapa terhadap anak gadis mereka yang kelihatan gedik.

Sebenarnya ramai juga sebelum ini kalangan ibubapa yang meminta kami kongsikan beberapa tips untuk mencegah atau mematikan budaya ini di kalangan anak gadis mereka. Kini kami rasa sudah sampai masanya untuk kami kongsikan. Namun kami tidak mengharapkan perkongsian ini boleh diterima bulat-bulat oleh kebanyakan ibubapa kerana ada yang melibatkan konflik dengan minat dan nafsu ibubapa itu sendiri.

PERANAN BAPA

Untuk mengelakkan kerakusan naluri seorang gadis terhadap lelaki, ia memerlukan satu konsep 'imuniti' dari lelaki juga. Peranan ini harus dimainkan oleh bapa kandungnya sendiri sejak anak itu kecil lagi. Antaranya ialah dengan membanyakkan 'body contact' seperti dakapan dan kucupan bapa terhadap anak itu sejak kecil.

Bau hormon lelaki yang bersifat melindungi dari dakapan dan ciuman kasih seorang bapa yang diamalkan sejak kecil itu boleh mematikan atau 'mendidik nafsu' anak terhadap lelaki. Ia mampu memberikan satu pendidikan kepada anak gadis untuk membezakan tahap keikhlasan dan kekejaman seorang lelaki.

Pada masa yang sama amalan yang diamalkan sejak kecil ini juga berkesan untuk mengelakkan fenomena haruan makan anak. Sang bapa juga akan semakin kasih dan bersikap melindungi anak gadisnya apabila ia diamalkan sejak kecil secara istiqomah. Ibarat manusia yang memelihara haiwan kesayangan yang boleh dimakan seperti arnab, kuda, ayam, burung dan sebagainya. Biasanya kita tidak akan lalu memakan daging haiwan kesayangan itu apabila disembelih dan dimasak.

Anak gadis yang sudah rapat dengan bapa juga akan lebih matang dan bijak menilai kualiti seorang lelaki dan tidak jadi rakus untuk menerima sebarang lelaki sewenang-wenangnya. Si bapa pula akan jadi pakar rujuk untuk membantu anak gadisnya menilai lelaki yang baik untuknya. InsyaAllah anak ini akan terlindung melalui bantuan furqon dan perlindungan dari ayahnya atau melalui suami yang baik yang berjaya di pilihnya.

LATIH ANAK GADIS DENGAN SIFAT MALU SEJAK KECIL

Salah satu daripada usaha ke arah ini ialah dengan mengenakan pakaian yang sopan termasuk bertudung mengikut kehendak Allah sejak mereka kecil lagi. Amalan ini akan menjadikan anak kita mengamalkan sesuatu yang betul sejak kecil. Oleh itu jika kita tidak pasti bilakah saat nafsu anak kita terhadap lelaki akan terbit, maka mulakan sahaja sejak kecil.

Masalah besar yang menyukarkan anak gadis kita untuk mengubah penampilan dengan bertudung dan berpakaian yang syariah compliance hari ini ialah kerana mereka tidak dibiasakan sejak kecil. Mereka akan merasa teragak-agak dan keberatan untuk mengubah penampilan baru mengikut kehendak Allah kerana sudah terbiasa dengan amalan mendedahkan aurat dan gedik.

Seterusnya didik anak gadis kita agar tidak terlalu bebas bercampur dengan lelaki sejak kecil lagi, iaitu di peringkat pra-sekolah lagi. Bukan tidak boleh bercampur langsung, tetapi ajar mereka adab sopan sejak kecil agar mereka tahu membataskan diri mereka mana yang wajar dan sebaliknya. Jangan izinkan anak kita duduk terkangkang, terlompat-lompat, ketawa mengilai-ngilai, terjerit-jerit, dan lain-lain aksi kasar di hadapan bukan muhrim mereka.

Hari ini ibubapa tidak langsung memerhatikan semua perkara kecil sebegini. Malah ramai ibubapa yang dengan bangga membelikan pakaian yang ketat atau singkat untuk anak mereka. Maaf cakap kadangkala sengaja diajar anak gadis mereka menyanyi dan menari dengan lenggok yang sangat mengiurkan.

Kajian kami menunjukkan kita tidak perlu membiarkan anak kita dilihat beraksi begitu di depan lelaki buaya di luar sana. Cukup dengan bapa tiri, abang kandung, sepupu, bapa saudara, rakan sebaya yang berada di kejiranan yang biasa juga boleh terangsang untuk terbit keinginan memperkosa mereka. Jika anak gadis kita boleh dibiarkan berpakaian dan beraksi begitu, itu tanda kita dan anak kita berada pada tahap jahil. Pastinya golongan lelaki yang melihat mereka juga sejahil itu kerana kita berada pada zaman yang sama.

KESIMPULAN

Banyak sekali kes perkosaan di usia muda. Sedihnya ramai ibu bapa yang tidak tahu kerana ia tidak banyak tandanya. Anak itu tidak hamil kerana belum sempurna fungsi peranakannya tetapi sudah di barai sejak kecil.

Sebahagian dari musibah ini disebabkan kegilaan lelaki syaitan bertopengkan manusia dan tiada kaitan langsung dengan kehendak anak itu. Tetapi tidak salah jika kita mengambil langkah berjaga-jaga, mengikut petunjuk dan kehendak Allah sejak mula. Jangan sampai terjadi anak gadis kita di perkosa depan belakang, lalu dibunuh dengan kejam selepas ‘kerja’ syaitan ini selesai sepertimana yang dilapurkan berlaku di media.

Gejala gedik ini bermula terbitnya sejak kecil lagi dalam diri anak gadis kita. Oleh itu pencegahannya juga harus bermula sejak kecil, sejak mereka mula boleh bercakap dan faham apa yang kita katakan. Jangan pandang remeh dengan mengatakan anak itu belum ada nafsu kerana yang kita takuti ialah lelaki buaya yang memandang mereka itu sangat bernafsu sekali.

Jangan lupa fenomena haruan makan anak. Sekalipun anda adalah ayah kandung anak gadis anda, anda harus mulakan amalan ini (jika mahu mencuba) sejak kecil agar anda benar-benar menjadi 'tidak ada selera' untuk merosak anak sendiri. Bagi ayah tiri kami tidak melarang namun ia harus dimulakan lebih awal lagi, bukan ketika anda dapat anak tiri yang sudah remaja lalu anda peluk ciumnya.

Pendidikan itu wajib bagi setiap individu, dari buaian sampai ke liang lahad. Jadi biar siapapun kita, biar berapa umur kita, berapa tinggi pangkat kita, berapa banyak sijil kita, janganlah berhenti belajar dan menimba ilmu. Dan kami di RPWP juga masih belajar dan akan terus belajar.

Jadikan apa yang kami kongsikan ini satu tips, bukan satu ketetapan. Jika anda ada teknik yang lebih baik dan rasional, sila kongsikan di ruang komen. Lebih baik jika melalui inbox agar tidak menimbulkan fitnah. Semuga bermanfaat.

1 comments:

Post a Comment



Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ