Serpihan Dijumpai Sah Pesawat QZ8501



JAKARTA: Serpihan yang ditemui di Selat Karimata pagi tadi disahkan milik pesawat QZ8501 AirAsia Indonesia.

Ia disahkan oleh Ketua Pengarah Penerbangan Awam Indonesia, Djoko Murjatmodjo, sebentar tadi.

"Buat masa ini ia boleh disahkan bahawa serpihan itu adalah pesawat AirAsia Indonesia dan Menteri Pengangkutan akan berlepas ke Pangkalan Bun tidak lama lagi," katanya.



Pihak berkuasa Indonesia menemui objek dipercayai gelongsor keselamatan, pintu pesawat dan beberapa objek lain terapung di permukaan laut ketika operasi mencari dijalankan melalui udara.


Perkara itu disahkan oleh Pegawai Tentera Udara Indonesia, Agus Dwi Putranto pada satu sidang media hari ini, lapor AFP.

“Kami menemui 10 objek dan banyak serpihan kecil lain berwarna putih, namun gambarnya tidak dapat dirakamkan.

“Lokasi penemuan itu ialah kira-kira 10 kilometer daripada lokasi terakhir pesawat terbabit dikesan dalam radar,” katanya.

Pada sidang media itu, Agus turut menunjukkan gambar penemuan objek berkenaan dipercayai pintu pesawat, gelongsor keselamatan dan objek berbentuk kotak putih.

Jurugambar AFP yang turut menaiki pesawat sama dalam operasi itu turut melihat objek di permukaan laut dipercayai rakit penyelamat, jaket keselamatan dan tiub panjang berwarna jingga.

Pasukan tersebut turut menemukan objek yang dipercayai tubuh manusia di kawasan perairan Selat Karimata dekat Teluk Air Hitam, Kalimantan Barat.

Menurut laporan portal tempatan, Detik News, penemuan terbaharu itu dicatatkan melalui pemantauan oleh sepasukan anggota tentera yang menaiki pesawat Hercules A1319, kurang sejam selepas penemuan sejumlah objek dipercayai termasuk pintu pesawat dan gelongsor kecemasan milik pesawat AirAsia QZ8501 yang hilang sejak dua hari lalu.

Seorang daripada pegawai tentera yang berada dalam pesawat itu, Tri Prabowo sempat menangkap gambar objek berkenaan yang kelihatan seperti tubuh manusia yang sedang melambai tangan seolah-olah meminta bantuan.

Jelas laporan itu, penemuan tersebut tidak jauh daripada lokasi terakhir pesawat yang membawa 162 penumpang itu sebelum hilang daripada dikesan radar.


0 comments:

Post a Comment

GAMBAR MANIK URAI, KUALA KRAI SELEPAS BANJIR 2014

























0 comments:

Post a Comment

HUKUM MEMBERI ZAKAT KEPADA MANGSA BENCANA ALAM SEPERTI BANJIR DAN LAIN-LAIN



Soalan : Mohon pandangan SS Mufti tentang hukum memberikan zakat kepada mangsa banjir?

Jawapan : Dalam hal ini, perkara yang perlu difahami setiap mangsa kebiasaannya dalam keadaan amat memerlukan bantuan mengikut kadar kemusnahan yang dialami. Boleh jadi aset atau hartabendanya ranap sebahagian kecil, sebahagiannya atau musnah keseluruhannya. Dalam hal ini, marilah sama-sama kita memahami firman Allah SWT daripada Surah al-Taubah ayat 60.

إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَابْنِ السَّبِيلِ ۖ فَرِيضَةً مِّنَ اللَّـهِ ۗ وَاللَّـهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ﴿٦٠﴾

Maksudnya : Sesungguhnya sedekah-sedekah (zakat) itu hanyalah untuk orang-orang fakir, dan orang-orang miskin, dan amil-amil yang mengurusnya, dan orang-orang muallaf yang dijinakkan hatinya, dan untuk hamba-hamba yang hendak memerdekakan dirinya, dan orang-orang yang berhutang, dan untuk (dibelanjakan pada) jalan Allah, dan orang-orang musafir (yang keputusan) dalam perjalanan. (Ketetapan hukum yang demikian itu ialah) sebagai satu ketetapan (yang datangnya) dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Ayat ini menunjukkan bahawa golongan yang berhak menerima zakat hanya lapan golongan sahaja. Jumhur fuqaha’ berpendapat tidak harus diberikan kepada selain daripada yang dinaskan al-Qur’an iaitu lapan golongan ini.

Mazhab Syafi’i menetapkan bahawa wajib dibahagi kepada semua yang ada dalam kalangan asnaf yang berhak menerima zakat. Sedangkan mazhab yang lain memadai dengan sekumpulan daripada golongan yang berhak menerima zakat sahaja. Ini juga difatwakan oleh Ibn Ajil al-Asma’ie dan ramai dalam kalangan ulama’ mutakihr kerana sukar mencari lapan asnaf. Inilah yang disebutkan dalam kitab Bughyah al-Mustarsyidin.

Berkenaan dengan isu di atas, sebahagian ulama’ menganggap bahawa ia adalah bencana yang menyebabkan hartabenda mereka musnah dan memerlukan kepada bantuan serta berhutang samada untuk diri mereka atau keluarga mereka. Justeru, kebanyakan ulama’ memasukkan golongan seperti ini dalam asnaf al-gharimin iaitu orang yang berhutang. Sebahagian ulama’ mensyaratkan jenis hutang ini adalah yang bersifat darurat dan keperluan dan bukan untuk kemewahan atau berfoya-foya.

Oleh kerana itulah kami menyatakan bahawa harus diberi zakat kepada golongan yang terkena mudarat atau bencana samada banjir besar, puting beliung, tanah runtuh, gempa bumi dan lain-lain yang menyebabkan rumah mereka musnah, tanaman mereka binasa, dan tidak ada lagi apa-apa yang mereka miliki. Mereka boleh dikategorikan sebagai golongan al-gharimin yang berhak menerima zakat.

Selain daripada nas di atas, jika dilihat kepada tafsiran ulama’ antaranya Mujahid yang berkata : “3 golongan boleh dikategorikan sebagai al-gharimin iaitu :

\Mereka yang hartanya dihanyut oleh banjir atau bah.
Mereka yang ditimpa kebakaran yang menyebabkan musnah hartanya
Mereka yang mempunyai tanggungan dan tiada baginya harta untuk di infakkan kepada tanggungannya.
Kenyataan seperti di atas oleh Mujahid adalah bertepatan dengan hadith yang sahih yang dinyatakan daripada Qabisah bin Mukhariq al-Hilali yang berkata :

تَحَمَّلْتُ حَمَالَةً فَأَتَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم أَسْأَلُهُ فِيهَا فَقَالَ ‏"‏ أَقِمْ حَتَّى تَأْتِيَنَا الصَّدَقَةُ فَنَأْمُرَ لَكَ بِهَا ‏"‏ ‏.‏ قَالَ ثُمَّ قَالَ ‏"‏ يَا قَبِيصَةُ إِنَّ الْمَسْأَلَةَ لاَ تَحِلُّ إِلاَّ لأَحَدِ ثَلاَثَةٍ رَجُلٍ تَحَمَّلَ حَمَالَةً فَحَلَّتْ لَهُ الْمَسْأَلَةُ حَتَّى يُصِيبَهَا ثُمَّ يُمْسِكُ وَرَجُلٍ أَصَابَتْهُ جَائِحَةٌ اجْتَاحَتْ مَالَهُ فَحَلَّتْ لَهُ الْمَسْأَلَةُ حَتَّى يُصِيبَ قِوَامًا مِنْ عَيْشٍ - أَوْ قَالَ سِدَادًا مِنْ عَيْشٍ - وَرَجُلٍ أَصَابَتْهُ فَاقَةٌ حَتَّى يَقُومَ ثَلاَثَةٌ مِنْ ذَوِي الْحِجَا مِنْ قَوْمِهِ لَقَدْ أَصَابَتْ فُلاَنًا فَاقَةٌ فَحَلَّتْ لَهُ الْمَسْأَلَةُ حَتَّى يُصِيبَ قِوَامًا مِنْ عَيْشٍ - أَوْ قَالَ سِدَادًا مِنْ عَيْشٍ - فَمَا سِوَاهُنَّ مِنَ الْمَسْأَلَةِ يَا قَبِيصَةُ سُحْتًا يَأْكُلُهَا صَاحِبُهَا سُحْتًا ‏"

“Aku telah menanggung bebanan yang banyak lantas aku pergi mengadu kepada Rasulullah SAW. Maka Baginda bersabda mafhumnya : ‘Tetaplah kamu di sini sehingga datang kepada kami sedekah dan kami akan perintahkan supaya diberi kepadamu’. Kata Qabisah : ‘Kemudian Baginda SAW bersabda : ‘Hai Qabisah! Sesungguhnya meminta-minta tidak halal kecuali untuk tiga golongan sahaja. Lelaki yang menanggung bebanan maka halallah baginya meminta sehingga menyelesaikannya kemudian menyimpannya, lelaki yang ditimpa bencana sehingga binasa hartanya maka halal baginya meminta sehingga mencukupi bagi dirinya dalam meneruskan sisa kehidupan atau menyelesaikan keperluannya, lelaki yang ditimpa kefakiran sehingga datang tiga orang lelaki yang berakal dan bermaruah daripada kaumnya mengiyakannya yang dia telah ditimpa kefakiran maka layaklah untuknya meminta sehingga menyelesaikan keperluan hidupnya. Hai Qabisah! Selain daripada itu, meminta-minta itu dianggap sebagai haram dan memakannya adalah haram.”
Imam al-‘Azim al-Abadi menyatakan: “Siapa yang ditimpa hartanya dengan sebab kebinasaan daripada langit atau bumi seperti kesejukan, air batu, tenggelam dan seumpamanya yang menyebabkan tiada lagi baginya barangan untuk hidup maka haruslah baginya meminta sehingga dapat menyelesaikan kehidupannya semula.” [Aun al-Ma’bud 3/36]

Beberapa ulama’ telah memberi fatwa antaranya Dr. Yusuf al-Qaradhawi yang berkata : “Aku khususkan yang mengenai sifat al-gharimin bagi golongan yang terkena bencana alam sehingga binasa harta bendanya dan terpaksa kepada berhutang maka hukumnya dibolehkan. [Fiqh al-Zakat 2/623]

Begitu juga dengan Dr. Husamuddin bin Musa ‘Iffanah, Profesor Fiqh dan Usul dari Universiti al-Quds, Palestin yang menyatakan hukumnya adalah harus diberikan kepada golongan seperti ini.

Saya berpendapat harus untuk memberi zakat kepada mereka, sebagaimana pendapat-pendapat yang dikemukakan dan saya cenderung untuk mencadangkan supaya hendaklah diberi kepada Baitulmal, seterusnya Baitulmal akan mengenalpasti golongan yang benar-benar terdesak dan memerlukan bantuan dengan membuat anggaran kerosakan yang ditanggung dan juga keperluan yang dihajatinya. Ini kerana, jika diberi secara langsung dengan kuantiti yang banyak, dibimbangi sebahagian sahaja yang memperolehnya sedangkan sebahagian yang lain tidak mendapat walaupun sedikit. Justeru, pasti rasa tidak selesa akan terwujud pada kebanyakan golongan yang ditimpa bencana yang tidak dapat apa-apa bantuan atau bantuan yang tidak mencukupi.

Baitulmal hendaklah menggerakkan tenaganya dengan seupaya mungkin bagi menyelesaikan kemelut tersebut dengan secepat mungkin kerana keperluan untuk hidup adalah bersifat segera. Semoga jawapan ini dapat memberi pencerahan kepada yang bertanya dalam menyalurkan bantuan berupa zakat ataupun infaq yang lain bagi membantu saudara-saudara seIslam yang terbabit dalam bencana seperti banjir dan lain-lain. Wallahua’lam

DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI

Mufti Wilayah Persekutuan

0 comments:

Post a Comment

Permintaan Terakhir Pilot AirAsia Sebelum Hilang Kontak


Liputan6.com, Jakarta - Pesawat AirAsia QZ 8501 jurusan Surabaya-Singapura dipastikan hilang kontak pada pukul 06.17 WIB. Ada 2 permintaan pilot pesawat berpenumpang 155 orang itu sebelum hilang dari radar.

"Kontak terakhir dengan menara kontrol di Jakarta, pertama pilot minta naik dari ketinggin dari 32 ribu kaki ke 34 ribu kaki melalui menara kontrol di Jakarta dan sudah diizinkan naik," ungkap Staf Khusus Kemenhub Hadi Mustofa kepada Liputan6.com di Jakarta, Minggu (28/12/2014).

Selain dengan menara kontrol di Jakarta, jelas Hadi, sang pilot juga sudah berkoordinasi dengan menara kontrol di Singapura. "Sudah berkoioidinasi juga dengan menara kontrol di Singapura," kata Hadi.

Kemudian, lanjut Hadi, pilot meminta sedikit belok arah sebelum hilang kontak. "Pilot minta izin sedikit berbelok arah tapi tetap di rute internasional biasanya," ujar dia.

Menurut Hadi, Pilot AirAsia bernama Kapten Iriyanto itu tak menyebutkan alasan kenapa meminta izin sedikit berbelok arah. "Tidak disebutkan alasannya, kemungkinan cuaca buruk," tukas Hadi. (Mut)

Credits: Raden Trimutia Hatta

1 comments:

Post a Comment

Gambar Lama Awan Gergasi Dikongsi Semula Timbul Situasi Panik


Heboh di Facebook sekarang tentang kewujudan awan gergasi di selatan Thailand yang berbentuk puting beliung mencurahkan hujan kononnya akan memburukkan lagi keadaan banjir yang melanda negara tersebut dan negara kita.

Foto ini telah banyak dikongsikan dan telah menimbulkan suasana panik dikalangan penduduk Malaysia dan sudah semestinya mangsa banjir.

Disini admin menafikan perkara tersebut kerana foto ini adaah foto lama dan sengaja ditimbulkan oleh pihak atau individu yang tidak bertanggungjawab untuk menakut-nakutkan rakyat Malaysia.

Gambar ini telah dikongsikan oleh seorang lelaki dari negara jiran pada bulan JUN lalu dan telah digunakan semula seolah-olah akan berlaku bencana yang lebih besar.

BUKTI



Gambar tersebut telah menimbukan suasana panik dikalangan mangsa banjir yang sekarang menderita di sana. Siakapkeli.com.my

1 comments:

Post a Comment

BANJIR BESAR DI KELANTAN TANDA KEMURKAAN ALLAH - NIK ABDUH


Kota Bharu 27/12/2014 – Pemimpin PAS, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz dikritik orang ramai kerana mendakwa banjir teruk melanda negara adalah akibat kemurkaan Allah dan menganggapnya tanda kerajaan negeri Kelantan perlu meneruskan agenda hududnya.

Pada masa sama, anak kepada Mursyidul Am PAS itu juga menyeru orang ramai memanjatkan doa kepada Allah memohon agar dihentikan segala bencana dan dikembalikan kesejahteraan untuk semua umat manusia dan negeri yang dilanda banjir.

Menulis status di laman Facebooknya pada Rabu, beliau berkata: “Bencana banjir ingatkan umat Islam agar kembali kepada Allah dan jauhi murkaNya. Ia wajarkan kerajaan Kelantan terus istiqamah laksana syariat Hudud.”

Ia bagaimanapun menimbulkan pelbagai reaksi di dalam ruang komennya yang rata-rata membidas ahli Parlimen Pasir Mas itu.
Mereka sebaliknya mengatakan, bencana alam tersebut berpunca daripada pembalakan yang tidak terkawal di Kelantan.

Salah seorang pengguna Facebook, Hussain Muhammad mengecam Nik Abduh dan menuduh kerajaan PAS Kelantan sebagai punca banjir besar berlaku.

“Banjir berlaku sebab keserakahan PAS menebang balak, dan tak pernah peduli pasal sistem perparitan dan kutipan sampah. Ini bukan benda baru, tiap-tiap tahun jadi,” katanya.

Seorang pengguna lain, Anas Abd Jalil juga menyindir Nik Abduh yang seolah-olah meletakkan beban kepada pencipta alam, serta memuat-naik gambar pembalakan di Gua Musang.

Dengan nada marah, beliau mengaitkan banjir itu dengan kegiatan “perogolan balak” yang memusnahkan kawasan tadahan air serta menyebabkan tanah gambut yang menyerap air terhakis dan akhirnya tanah laterit masuk ke sungai dan mencetekkan sungai.

“(Sebaliknya) Semua dibebankan pada takdir Allah,” kata Anas.

Sementara itu, orang ramai juga membidas kenyataan Nik Abduh yang seolah-olah mengatakan pelaksanaan hudud merupakan penyelesaian kepada masalah banjir di negeri tersebut.

“Isu bnjir skrg ni tiba2 puak2 lebai ni bncg psal hudud, sabar sat klau nk laksana pun… Islam ni bkn pada hudud ja..banteras rasuah pnyelewengan, korupsi kjaan, ketirisan pn tak sudah2 lg. Selamatkn rkyt dlu, mcm hg sorg nk msuk syurga ustaz oi!” kata pengguna bernama Khairul Anuar KA dalam ruang komen.

Dalam status Facebooknya semalam, Nik Abduh berkata kunci kepada isu banjir di Kelantan ialah doa dan menggesa supaya orang ramai terus meminta bantuan kepada Allah.

“Kunci bencana banjir kini di tangan Empunya hujan. Anak kuncinya adalah doa. Walau sejuta tangan menghulur bantuan, jangan dihilang anak kunci itu,” tulisnya.

Pentadbiran kerajaan PAS Kelantan sebelum ini juga menerima kritikan hebat kerana berhasrat meneruskan sidang khas meminda enakmen negeri bagi membolehkan pelaksanaan hudud pada 29 Disember ini.

Pengkritik menggesa supaya sidang khas Dewan Undangan Negeri Kelantan itu ditangguhkan sehingga isu banjir ditangani terlebih dahulu. – MI

1 comments:

Post a Comment

TUNKU MAHKOTA JOHOR (TMJ) MENJADI MANGSA FITNAH MUSIM BANJIR



Ermmm tak pasal2 TMJ pun menjadi mangsa fitnah orang2 yang tidak bertanggung jawab.  Hebat sangat ke membuat dan menabur fitnah ni? Sudah2 la tu... hidup kita ni bukannya lama sangat pun...

1 comments:

Post a Comment

GAMBAR BANJIR 2014 YANG MERUNTUN HATI PT 2


Keadaan banjir di Kuala Krau..Pahang






Satu kejadian melibatkan sebuah lori bantuan banjir dari unit PSP Cheras untuk Negeri Pahang telah terbalik semasa penugasan menghantar bantuan makanan kepada mangsa banjir di Kg Tempoyang, Kuala Lipis.







Keadaan Di Temangan, Kuala Krai



Penduduk Kuala Krai solat di atas bumbung masjid kerana kawasan digenangi air.


SEORANG penduduk Kampung Pengkalan Pandan, Muhamad Khalid tidur di dalam sampan di hadapan rumah beliau akibat dari banjir yang melanda. - Foto Effendy Rashid



Tents telah diagih dan siap dipasang untuk digunakan oleh mangsa-mangsa banjir di Sek Men Keb Sultan Ismail,Kota Bharu Kelantan.



Harap orang yang ambik gambar ni, dah selamatkan mereka, Insha Allah


Temerloh: Situasi banjir di daerah Temerloh membimbangkan apabila paras air Sungai Pahang semakin meningkat sehingga melimpah ke jalan raya dan kampung berhampiran sungai terbabit.

0 comments:

Post a Comment

TUDM DIFITNAH MEMINTA SEWA HELIKOPTER UNTUK PINDAHKAN PESAKIT DARI HOSPITAL




Diminta tidak menyebarkan fitnah. ATM atau TUDM tidak pernah meminta bayaran untuk menerbangkan pesakit dan mangsa banjir menaiki helikopter.


Untuk Pengetahuan ATM / TUDM tidak pernah minta bantuan atau sumbangan. Mereka bergadai nyawa siang dan malam tapi rakyat memperlekehkan mereka..







Ingatan kepada semua terutama diriku sendiri




Update terkini : Baru sebentar tadi admin masuk ke fb cik kak ni dan beliau sudah pun memohon maaf kerana katanya tersilap informasi... Rasanya kalau berita tak sahih janganlah cepat-cepat melatah dan laju jer jari nak update status... Kalau TUDM buat report kan naya!!






0 comments:

Post a Comment

Formasi Awan Pelik Di Sempadan Kelantan - Thailand?


Formasi Awan Pelik Di Sempadan Kelantan Thailand


Dikatakan gambar ini baru saja dirakam dari sempadan Kelantan dan Thailand? Ada sesiapa tak yang mampu bagi pengesahan atau info selanjutnya?


Formasi Awan Pelik Di Sempadan Kelantan Thailand

0 comments:

Post a Comment



Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ