Siapakah Zarinah Abdul Majid Gadis Islam Yang Berkahwin Dengan Lelaki Beragama Hindu?

Siapakah Zarinah Abdul Majid Iaitu Gadis Islam Yang Berkahwin Dengan Lelaki Beragama Hindu




Majlis tidak kesampaian

Setiap wanita mengidamkan rumah tangga yang bahagia, tiada yang lebih bermakna melainkan satu ikatan suci dilangsungkan tanda kasih melayari bahtera hidup suami isteri.

Begitulah hati kecil Zarinah tersenyum pada majlis perkahwinannya namun suasana damai dan harapan membina istana kasih pada hari itu berkecai dan disentak kerana namanya Zarinah binti Abdul Majid menjadi sasaran siasatan penguatkuasa JAIS (Jabatan Agama Islam Selangor).

Ada apa pada nama?

Nama Zarinah berada pada tempat yang salah dan pada masa yang salah di sisi JAIS kerana Zarinah yang namanya Islam tetapi melangsungkan perkahwinan secara agama dan adat Hindu dengan suaminya seorang penganut Hindu.

Siapa Zarinah binti Abdul Majid?

Zarinah Abdul Majid di ‘binti’kan kepada bapanya Abdul Majid. Nama asal bapanya S Mahendran yang berkahwin pada tahun 1980 dengan ibu Zarinah bernama S Vasandamma.

Kemudian bapanya memeluk Islam dengan memakai nama Abdul Majid sedangkan ibunya kekal pada agama asal, namun pada tahun 1990, Abdul Majid menghilangkan diri meninggalkan keluarganya tetapi sempat menukar status anak-anaknya termasuk Zarinah dalam kad pengenalan mereka.

Setelah ditinggalkan bapanya, Zarinah membesar dengan nama Islam namun kekal mengamalkan agama Hindu bersama ibunya. Mereka tidak menyangka ia akan menjadi masalah besar pada satu hari yang diidamkan oleh setiap wanita, iaitu hari perkahwinan Zarinah.

Siapakah yang patut disalahkan dalam kes ini. Adakah JAIS, Zarinah atau bapanya? Atau undang-undang?

Siapakah Zarinah Abdul Majid Iaitu Gadis Islam Yang Berkahwin Dengan Lelaki Beragama Hindu


Dan dalam semua ini, bagaimana pula Islam dikaitkan?

Islam bukan yang disangkakan

Kes Zarinah perlu diberi keadilan dan perkara pertama yang perlu diperjelaskan ialah keislaman bapanya. Sebagaimana saya bergembira seseorang memilih Islam, saya juga bersedih kerana Islam agama saya diburukkan persepsinya oleh penganutnya sendiri.

Islam tidak mengizinkan sama sekali kezaliman berlaku apatah lagi kepada anak dan isterinya. Walaupun anak-anak bawah umur perlu berada pada agama ibu atau ayahnya yang beragama Islam namun ia mesti dilakukan dengan penuh rahmat dan kasih sayang sehingga tidak menafikan hak dan kasih sayang ibu atau ayahnya yang belum memeluk Islam.

Begitu juga jika salah seorang pasangan memeluk Islam maka perkahwinannya dibatalkan jika salah seorang tetap kekal pada agama asalnya dan hendaklah dipisahkan.

Itu hukumnya namun perlaksanaannya tidak mewajarkan ketidakadilan dari sudut kasih sayang anak, ibu dan hak isteri atau suami yang dipisahkan. Lebih utama ialah hak ibu atau bapanya yang masuk Islam mestilah mendidik anaknya dengan cara Islam yang betul tanpa menafikan kasih pada mana-mana ibu atau bapanya yang bukan Islam.

Menukarkan status anaknya kepada Islam dalam kad pengenalan kemudian meninggalkan mereka tanpa didikan yang sempurna adalah perbuatan yang tidak wajar dan ia bukanlah daripada ajaran Islam.

Di mana anda Abdul Majid?

Dalam kes Abdul Majid kita tiada maklumat bagaimana dia melakukannya tetapi yang pasti ia telah melakukan sesuatu yang tidak pernah diajar oleh Islam, iaitu membiarkan keluarganya tanpa pembelaan malah dengan mewariskan masalah besar kepada anaknya.

Jelasnya, Zarinah mendakwa bapanya terus menghilang dan masalahnya juga ialah pendaftaran perkahwinannya tidak dapat dilakukan dengan cara sivil kerana Zarinah seorang Muslimah secara rasmi tetapi seorang Hindu dari segi amalannya.


Sumber

3 comments:

Post a Comment

ISTERI MESTI AMBIL TAHU JIKA SUAMI MATI PUCUK

ISTERI MESTI AMBIL TAHU JIKA SUAMI MATI PUCUK



Masalah mati pucuk ini biasanya berlaku bagi mereka yang berusia 40 tahun ke atas.Ia juga mungkin disebabkan jika individu tersebut mengalami kemalangan.Ini adalah kerana saluran darah di bahagian zakar mereka tersumbat.

Syarat utama menuju kebahagian perkahwinan ialah melalui mencapai potensi seksual atau kemampuan seks yang didambakan. Ia merupakan syarat paling utama. Kemampuan seks seorang suami memegang peranan penting dalam usaha membina kerukunan dan kebahagiaan rumahtangga.

Sebaliknya kehancuran rumahtangga yang disebabkan kerana tiadanya potensi seksual suami berpunca setelah adanya perjuangan yang memberikan hak dan peranan yang sama pada wanita dalam bidang seks.
Mati pucuk adalah cacat seks yang mengakibatkan seseorang tidak mempunyai keupayaan untuk bersetubuh. Mati pucuk ini merupakan kecacatan yang serius iaitu boleh menghancurkan perkahwinan kerana pasangan tidak dapat menghasilkan keturunan.

Orang lelaki yang tidak mampu melaksanakan persetubuhan disebut impoten apabila batang zakarnya lembik. Kalau dalam bahasa Arab disebut “Unnah” atau dalam bahasa kita sebagai “mati pucuk” pada batang zakarnya.

Hendaklah dibezakan antara impoten dan lemah zakar. Impoten adalah orang yang tidak mampu melakukan persetubuhan di mana batang zakarnya lemah, tidak boleh berdiri. Tetapi ia tetap mempunyai nafsu berahi yang amat besar. Sedang orang yang lemah zakar adalah orang yang mempunyai potensi seksual namun ia dingin sekali nafsunya untuk berhubung kelamin.

Dalam hal ini terdapat tingkat kemampuan seks, iaitu ada orang yang potensi seksualnya sederhana sahaja. Ada yang potensi seksual sangat besar dan ada pula yang sangat dingin.

Impotensi dapat dibahagikan kepada dua kategori iaitu:

Mati pucuk

Mati pucuk organik disebabkan oleh sesuatu penyakit dalam badan atau kerana gangguan jasmaniah.


Lemah Zakar
Lemah zakar bererti tiadanya kesanggupan melakukan seks akibat gangguan mental.


Sebab-sebab mati pucuk organik antara lain adalah disebabkan berikut:

Setiap penyakit yang mempengaruhi bahagian kelamin seperti radang pada bahagian kelamin internal, kelenjar prostat yang lembik dan membengkak, bahagianvesicula seminalis di mana terdapat semen disimpan, tumor

Penyalahgunaan ubat-ubatan, alkohol, bius dan nikotin rokok dan sejenisnya Menyebabkan merosotnya daya seks.

Tekanan darah yang rendah dan penyakit kencing manis, boleh menjadikan seseorang mati pucuk.

Gaya hidup seseorang yang tidak sihat sejak lahir walaupun ini jarang berlaku adalah sebab terjadinya mati pucuk organik.

Umur tua juga akan mempengaruhi kemampuan untuk melakukan hubungan kelamin sama ada boleh atau tidak.

Kebiasaan masturbasi (melancap) ie. Memuaskan nafsu seks dengan tangan akan menyebabkan mati pucuk.

Keletihan yang berlarutan juga menyebabkan mati pucuk.

Coitus interuptus atau persetubuhan terputus boleh menyebabkan seseorang mati pucuk. Cara ini menimbulkan radang pada vesikula seminalls.

Kesihatan yang terganggu berpunca dari penyakit-penyakit yang berkaitan dengan darah, jantung atau ginjal pun boleh mengurangi dorongan seks yang akhirnya berubah menjadi mati pucuk.


Lemah zakar disebabkan oleh:

Takut kalau isteri hamil merupakan sebab yang menyebabkan impotensi.

Orang yang bersetubuh dengan disertai rasa takut mendapat anak akan menyebabkan daya ereksi menjadi lemah.

Rasa jijik dari salah satu pihak boleh melenyapkan dorongan seksual suami.

Mengalami tekanan hidup seperti rugi dalam perniagaan, tekanan dan kegelisahamengenai pekerjaan mengganggu daya keinginan seks.

Rasa takut, muak dan bimbang dapat menurunkan daya keinginan seks.

Pada dasarnya gangguan mental adalah punca berlakunya lemah zakar.

Lelaki yang lemah zakar alat kelaminnya kelihatan normal.Tetapi tetapi batang penisnya tidak dapat bereksi sehingga tidak dapat menembus di dalam liang faraj waktu bersetubuh. Hal ini seterusnya boleh mengakibatkan gangguan jiwa.

Mati pucuk dan lemah zakar adalah dikategorikan sebagai suatu penyakit. Maka hendaklah berusaha menyembuhka. Usaha penyembuhan merupakan langkah yang baik. Dengan dapat mengatasi mati pucu dan lemah zakar bayangan kelam yang selama ini menghantui setiap pasangan suami-isteri akan bertukar menjadi sinar cerah.

Usaha menyembuhkan mati pucuk lebih mudah diatasi daripada lemah zakar. Usaha penyembuhannya mesti dilakukan secepat mungkin sebelum boleh mencapai tahap kronik. Ilmu kedoktoran menemui cara-cara yang sangat efektif untuk menyembuhkan mati pucuk ini. Di antara cara-caranya ialah melakukan pembedahan, menyuntik hormon kelamin lelaki yang sudah dimurnikan dan merawat menggunakan ubat-ubatan tradisional.
Pendek kata berkat kemajuan ilmu kedoktoran masa kini, masalah mati pucuk sudah dapat dikenalpasti dan diberi diagnosis iuntuk diatasi. Jadi kita usah berputus-asa bila dapat penyakit asal berikhtiar secepat mungkin dan berusaha dengan bersungguh-sungguh.

Cara mengatasi lemah zakar antara lain dengan melakukan penyelidikan latar belakang sejarah seseorang dari awal sehingga mendapat dari lemah zakar. Pekerjaan seperti ini harus ditangani oleh seorang ilmu kejiwaan Dan ini bererti penyelidikan dilakukan ke atas latar belakang kejiwaan pesakit itu.

Setelah melalui analisa yang mendalam ini dan diketemukan sebab-musababnya sesorang menjadi lemah zakar (iaitu ketakutan, atau kurang adanya kepercayaan akan kebolehan seseorang melakukan seks atau rasa muak terhadap perilaku isteri terhadap dirinya dan lain-lain lagi) sikap keterbukaan suami-isteri di dalam usaha menyembuhkan lemah zakar di hadapan doktor yang memeriksanya adalah perlu sekali. Jangan sekali-kali menyembunyikan masalah-masalah yang dirasakan mengaibkan daripada doktor pakar jiwa. Terangkan satu persatu masalah yang dihadapi.

Lemah zakar memerlukan usaha yang sabar dan lama. Tetapi usaha itu lebih cepat berhasil jika ada bantuan dari pihak isteri yang menjadi teman suami dalam hubungan kelamin. Dorongan isteri, kehalusan budinya, kesabarannya akan mempercepatkan proses pemulihan lemah zakar suaminya.

sumber :majalah timang
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

APAKAH tanda-tanda seseorang itu mengalami masalah mati pucuk? Adakah ia boleh diubati dan bolehkah seseorang lelaki mati pucuk mendapat zuriat?
KHAIRI,Skudai, Johor
———————————

MATI pucuk berlaku apabila lelaki mengalami rangsangan seksual tetapi zakarnya tidak menunjukkan sebarang respon atau dalam erti kata lain tidak menegang atau tiada ereksi.

Jika ia berlaku sekali-sekala, ia dikenali sebagai disfungsi erektil peringkat pertama. Jika kekerapannya semakin banyak adalah disfungsi erektil peringkat pertengahan dan jika terus berlaku, itu adalah mati pucuk tetap atau impotensi.

Ada juga mati pucuk yang berlaku secara tiba-tiba. Itu mungkin akibat tekanan psikologi atau perasaan. Jika berlaku secara berperingkat, ia mempunyai kaitan dengan masalah kesihatan seperti kencing manis, darah tinggi, jantung atau pengambilan ubat darah tinggi.

Gaya hidup tidak sihat seperti merokok, mengambil minuman keras, tidak bersenam, obesiti dan tekanan juga adalah penyebab permasalahan ini.

Lelaki yang mengalami masalah mati pucuk tidak mampu bersetubuh dengan pasangan dan tentu tidak dapat menyalurkan air mani ke dalam faraj, kecuali jika dia dapat mengeluarkan air mani ke dalam bekas dan dimasukkan ke dalam faraj. Jika demikian, kemungkinan kehamilan berlaku ada. Jadi, lelaki mati pucuk sebenarnya masih mampu mencapai ejakulasi jika dia klimaks.

Mati pucuk berlaku apabila pengaliran darah ke dalam otot zakar tidak lancar. Jadi, otot zakar tidak padat dan tiada ereksi. Apabila pengaliran darah ke dalam otot zakar cukup, maka ereksi akan menjadi dan kekal.
Urutan tidak akan mengakibatkan pengaliran darah ke dalam otot zakar. Ia hanya merangsangkan urat saraf dan mengakibatkan zakar memejal (bukan keras!!).

Jadi ia bukanlah rawatan berkesan. Langkah terbaik ialah dengan rawatan moden seperti menggunakan alat pam vakum yang boleh menyedut darah masuk ke dalam otot. Suntikan ubat ‘vasodilator’ yang boleh mengembangkan salur darah juga boleh digunakan selain pengambilan ubat PDE-5 seperti Viagra, Levitra dan Cialis. Ia melegakan otot zakar dan memudahkan ereksi berlaku dengan kemasukan darah yang banyak apabila lelaki itu terangsang.


Sumber


Baca juga di sini:

MATI PUCUK AKIBAT KURANG HORMON TESTOSTERON


0 comments:

Post a Comment

HOT!!!! VIDEO USTAZ AZHAR IDRUS ULAS PASAL TUDUNG FAREEDA YANG SINGKAT.




Ramai yang komplen pasal tudung Fareeda yang dikatakan singkat paras dada dan tak ikut peraturan yang betul dalam kaedah menutup aurat yang sempurna.. Tudung jenama tu bukannya dijual dengan harga yang murah beb.., dengar kata sampai RM150 sehelai..

Tapi sayang lah kalau beli mahal-mahal padahal sekadar ikut gaya berfesyen je.. Tujuan tudung untuk menutup aurat dah diabaikan bila tudung jenama tu singkat dan tak menutupi dada..

Kita bukannya nak sekat rezeki orang melayu berniaga, tapi apa salahnya kalau tudung tu dilabuhkan sikit bagi sesuai dengan kehendak syarak.. Jangan kira fesyen je dan bagi alasan dorang hanya berniaga.., bukannya berdakwah pulak.

Kat bawah ni ada sikit video dari Azhar Idrus berkenaan tudung singkat paras dada.. Wajib beb melabuhkan tudung untuk tutup bahagian atas tu dari pandangan umum.. Jangan main ikut sedap nak berfesyen je...

Dan syarikat tudung tu jangan pulak hanya tahu kira nak untung tanpa mengira benda-benda wajib yang lain.. Tak ada sapa nak kisah kalau korang untung juta-juta jual tudung.., tapi ramai akan kisah kalau tudung yang korang jual tu tak bawak apa-apa keuntungan pada si pemakai! Peace!! - sumber


JOm dengar dalam video di bawah


2 comments:

Post a Comment

KAJIAN DNA BUKTI MELAYU LAHIRKAN CINA DAN INDIA

Satu strategi yang digunakan penjajah untuk menghalalkan tindakan menjajah sesebuah negara ialah dengan mereka-reka teori asal usul kewujudan bangsa yang mendiami negara tersebut.

Di Nusantara, di arah pengkaji-pengkaji Barat supaya membuat pelbagai teori mengenai asal usul bangsa Melayu.

Maka sejarawan Barat seperti J.H.C. Kern, R.H. Geldern, J.R. Logen, J. R. Logen pun merumus teori datang dari wilayah Yunan China atau Taiwan.

Mereka pun saling menyokong teori yang mereka sendiri cipta untuk menerangkan kepada bangsa Melayu dari mana mereka datang.

Yang peliknya ada juga pengkaji sejarah berbangsa Melayu yang bersetuju dengan pendapat rakan-rakan mereka dari Barat malah dalam pertahankan teori tersebut mereka lebih bersemangat lagi daripada pembuat teori itu sendiri!

Tapi tidak ada satu pun teori yang mengajak bangsa Melayu berfikir kemungkinan mereka tidak berasal dari Yunan atau Taiwan tetapi sebenarnya sudah beranak pinak dan bersemenda sejak puluhan ribu tahun lagi di Nusantara.

Fakta Melayu datang dari Nusantara dan kemudian menyebar ke merata dunia serta melahirkan bangsa-bangsa lain seperti Cina dan India ditutup kerana ia merupakan rahsia besar bangsa Melayu yang tidak boleh diketahui oleh bangsa ini.

Sekian lama bangsa Melayu ditipu penjajah kerana mereka mahu memiliki Tanah Melayu dan seluruh kawasan Melayu di Nusantara.

Mereka mahu mahu mengabsahkan penjajahan ke atas bumi Melayu atas hujah Melayu pun kaum pendatang maka tidak salah jika menaklukinya sebab tidak bertuan.

Sebab itulah menteri MCA, Lee Kim Sai mencetuskan kontroversi pada tahun 1986 apabila beliau juga mengatakan bangsa Melayu adalah juga kaum pendatang seperti mereka.

Atas keceluparan dan kebiadapan beliau, Kim Sai pun dianugerahkan pingat kebesaran membawa gelaran Tan Sri!

Melayu dibodohkan dan terus diperbodohkan tanpa mereka sedari.




Singapura juga memainkan peranannya untuk menidakkan asal usul Melayu dengan menerbitkan buku bertajuk "Contesting Malayness - Malay Identity Across Boundaries" pada tahun 2004.

Buku ini disunting oleh Prof Timothy P Bernard dari National University of Singapore dan dicetak oleh Singapore University Press.

Buku ini hanya menambah nilai kepada yambung hikayat yang dipintal oleh penjajah dengan mendakwa bangsa Melayu sebenarnya tidak wujud langsung. Pulak dah...biar betul!

Yang wujud hanya suku-suku kaum yang kemudiannya disatukan atas dasar politik dan diberi nama baru iaitu Melayu.

Sungguh pandai Singapura memainkan peranannya sebagai balaci Barat untuk mengelirukan dunia.

Keadaan ini mula berubah apabila Human Genome Organization (HUGO) di New York yang mengumumkan hasil kajian selama 15 tahun ke atas mitochondria DNA.Kajian HUGO membuktikan bangsa Melayu adalah ras yang kedua tertua di dunia selepas bangsa Arya.

Sekaligus kajian ini juga menyanggah usaha jahat Singapura dan membakulsampahkan semua teori-teori lapuk Barat yang menjadi anutan dunia akademik selama ini.

Kajian ini bersifat teknikal tetapi penulis akan mengupasnya dalam bahasa yang mudah difahami.




Cerita bermula dengan penemuan fossil tertua manusia moden atau homo sapiens berusia antara 150,000 ke 200,000 tahun dahulu di situs Herto, wilayah Middle Awash, Ethiopia.

Hasil kajian daripada penemuan ini menghasilkan Teori 'Out of Africa'.

Kini kajian HUGO telah mengesahkan teori tersebut dan menjadi fakta bahawa generasi manusia hari ini bermula dari kumpulan terawal manusia yang berhijrah dari Horn of Africa atau Tanduk Afrika 2,000 generasi atau 55,000 ke 60,000 dahulu.







Majalah berprestij, ‘American Journal of Human Genetics’ mengesahkan Semenanjung Arab menjadi pentas pertama (first staging post) atau kolam pembenihan kumpulan terawal ini dari Afrika sebelum penyebaran ke seluruh dunia melalui beberapa juraian atau 'haplo group'.

Dipendekkan jalan cerita, setelah Semenanjung Arab tidak lagi sesuai didiami manusia disebabkan perubahan cuaca di zaman air, leluhur manusia ini berhijrah melalui pesisiran pantai hinggalah sampai ke pentas atau benua Sunda kira-kira 65,000 tahun lalu.

Di benua Sunda, inilah lelulur bangsa Melayu dari juraian Senoi dan Semang yang berasal dari pentas pertama bersemenda lebih kurang 25,000 tahun sebelum berhijrah China melahirkan bangsa Cina dan merepopulasi benua India lantas melahirkan bangsa India hari ini.

Hikayat Melayu ini baru dikesan sampai setakat 65,000 tahun sahaja dan Melayu bertamaddun lebih lama daripada itu.

Cukuplah untuk pengetahuan kaum pendatang di Malaysia yang kini beriya-iya mahu menggulingkan kerajaan dan mengambil alih negara ini bahawa mereka lahir dari sulbi leluhur Melayu.


2 comments:

Post a Comment

TAHUKAH ANDA BAGAIMANA MENGENALI LOGO HALAL JAKIM MALAYSIA?


Semoga manafaat







0 comments:

Post a Comment

Besarkan Payudara Secara Semulajadi

Besarkan Payudara Secara Semulajadi



Kita sedia maklum bahawa payu dara atau buah dada wanita adalah salah satu tempat yang sensitif dan boleh memberikan ransangan kepada wanita jika kena caranya.

Urutan payu payu dara yang betul akan mencantikkan payu dara. Selain meransang, urutan pada payu dara atau buah dada boleh memberikan manfaat lain kepada wanita. Teknik urutan payu dara atau buah dada yang betul akan membentuk dan menegangkan payu dara atau buah dada wanita.

Sebelum memulakan urutan pada payu dara pasangan anda, pastikan tangan anda telah dibasuh dan berada dalam keadaan bersih. Anda boleh menggunakan minyak atau krim, seperti Minyak Zaitun atau Minyak Bayi (Baby Oil). Minyak atau krim yang wangi juga boleh menambahkan ransangan seks semasa proses urutan payu dara dilakukan.

Berikut ialah teknik urutan payu dara atau buah dada yang disyorkan,

1.Sapu minyak atau krim pada tangan dahulu, diikuti dengan sapuan pada payu dara pasangan anda. Sapukan sedikit pada kedua-dua belah payu dara.

2.Pastikan sapuan dilakukan pada bahagian bawah dahulu dan perlahan-lahan naik ke atas menghampiri puting payu dara pasangan anda.

3.Elakkan minyak atau krim terkena puting buah dada.

4.Setelah minyak atau krim meliputi payu dara pasangan anda, mulakan urutan pada payu dara kanan dahulu.

5.Tekan jari perlahan-lahan pada buah dada dengan gerakan ke atas sehingga menghampiri puting buah dada .

6.JANGAN GELOJOH.

7.Ulangi sehingga 3 atau 5 kali kemudian beralih kepada buah dada sebelah kiri.

8.Lakukan selingan antara buah dada kanan dan kiri berulang-ulang kali.

9.Lakukan urutan serentak pada kedua-dua buah dada dengan menggunakan teknik tadi.

10.Setelah memastikan pasangan anda teransang (puting buah dadanya sudah keras atau pun naik ke atas), sentuh kedua-dua tangan dan pekup payu dara bahagian bawah pasangan anda.

11.Urut dengan putaran mengikut arah jam dengan gerakan menaik ke arah puting.

12.Pastikan anda tidak menyentuh puting buah dada pasangan anda.

13.JANGAN GELOJOH.

14.Ulangi langkah-langkah ini sehingga pasangan anda benar-benar teransang.


Nota: Gambar di atas adalah hiasan dari google



Baca juga di sini:

Betulkah Bra Boleh Mengubah Saiz Dan Bentuk Payudara Anda??

1 comments:

Post a Comment

Gambar Gadis Cantik Bertudung yang Gemar Sebar Fitnah






Apa nak jadi dah dengan remaja sekarang ini. Cuma sekadar pesanan untuk anda jika tengok link-link seperti ini janganlah klik kerana ia bukan cerita sebenar tapi fitnah belaka yang dilakukan manusia spesis ini . Sudah pasti ramai antara anda yang pernah terlihat iklan-iklan seperti di bawah ini kan? Ini sememangnya taktik orang bagi mendapatkan 20 sen untuk satu klik.





Sistem buat duit dengan 8 share

Mungkin ramai yang tahu mengenai cara mudah buat duit dengan 8 share ini dan mungkin ada juga yang belum tahu bagi yang belum tahu 8 share adalah cara mudah untuk kita menjana income hanya promosi link 8 share kepunyaan kita kepada rakan-rakan atau sebagainya seperti Nur Nabila ini kemudian setiap kali orang klik link tersebut anda akan dibayar RM0.20.Tetapi janganlah kerana RM0.20 kita sanggup fitnahkan oarang lain.. Gambar saja gah dan menarik bagi menimbulkan minat anda untuk membaca dan mengklik tetapi apabila anda klik tiada cerita yang sepatutnya berkaitan dengan gambar.

Sumber: penpatah.blogspot


Nota: Ada juga yang berpendapat ia adalah satu idea yang kreatif... bagaimana dengan anda?

2 comments:

Post a Comment

Gelatin Haiwan Adalah Halal Termasuk Babi - Fatwa Dr. Yusuf al-Qaradhawi


Gelatin Haiwan Adalah Halal Termasuk Babi - Fatwa Dr. Yusuf al-Qaradhawi


Fatwa Dr. Yusuf al-Qaradhawi: Gelatin haiwan adalah halal walau daripada babi:

Pengerusi Persatuan Ulama Antarabangsa, guru kami (fil riwayah) Syaikhuna Fadhilah al-Syaikh al-’Allamah Dr. Yusuf al-Qaradhawi pernah ditanya berkenaan hukum memakan makanan yang mengandungi gelatin yang dibuat daripada haiwan termasuk babi, maka jawab al-Syaikh al-Qaradhawi:

هناك شيء يغفل عنه الكثيرون وهي قضية الاستحالة، نقول إذا استحالت النجاسة طَهُرت، يعني ممكن الشيء يكون أصله خنـزير ثم استحال أصبح مادة أخرى، أصله خنـزير ولكن أخذ منه وتحول إلى شيء آخر وصار صابون، الفقهاء قالوا مثلاً الأشياء مثل الروث ونحو ذلك حينما تؤخذ وتدخل النار وتحترق، فرمادها حلال لأنه صار شيء آخر، قالوا لو دخل كلب في مملحة ومات في المملحة وأكله الملح وإذا بحثت عنه فلن تجده، أصبح الكلب ملح، فممكن أن تستعمله في الأكل والشرب وكل شيء، لأنه تحولت العين، الحكم يدور مع عِلِّته وجوداً وعدماً، فالعِلَّة لم تعد موجودة ولذلك إذا لحم الخنـزير أو عظام الخنـزير تحولت وأنا سمعت من أخونا الدكتور محمد الهواري وهو من الدكاترة العلميين الذين يعيشون في ألمانيا من سنين طويلة وله بحث جيد في هذه القضايا، قال لك: معظم هذه الأشياء ممكن تؤخذ ويُعمل منه معجون أسنان، وتعمل منه صابون وتعمل منه جلي هو أصله خنـزير إنما صار مركباً كيماوياً جديداً فأخذ حكماً آخر.


Terjemahan: 

“Di sana terdapat perkara yang dilupakan oleh banyak pihak iaitu isu transformasi bahan (perubahan zat).

Kami berkata: Apabila sesuatu najis ditransformasikan, ia menjadi suci, iaitu sesuatu bahan itu mungkin pada asalnya adalah babi, kemudian ia bertransformasi menjadi sesuatu bahan yang lain – asalnya ialah babi tetapi ia diambil dan ditransformasikan menjadi sesuatu yang lain – contohnya menjadi sabun.

Para fuqaha’ berkata, contohnya, sesuatu perkara seperti tinja dan sebagainya, apabila ia diambil dan dikenakan api serta dinyalakan, maka abunya adalah halal kerana ia telah menjadi bahan yang lain. Mereka berkata: Jika seekor anjing masuk ke dalam takung garam dan mati di dalam takung garam itu hingga garam memusnahkannya, hinggakan apabila kamu mencarinya kamu tidak menjumpainya disebabkan anjing itu sendiri telah menjadi garam, maka garam itu boleh digunakan untuk makan, minum dan segala-galanya, kerana ia telah mengalami transformasi bahan.

Hukum ditetapkan bergantung kepada `illah (sebab) yang ada dan yang tiada. Maka `illah dalam hal ini ialah ia tidak kembali wujud. Oleh itu, apabila daging atau tulang babi telah bertransformasi, – dan saya mendengar daripada saudara kami Dr. Muhammad Hiwari, dan dia adalah antara doktor akademik yang tinggal di German untuk tempoh yang sangat panjang, dan dia mempunyai kajian yang sangat baik dalam hal ini, – dia berkata kepada kamu: Kemuncak hal ini adalah, ia boleh diambil dan digunakan sebagai ubat gigi, dan digunakan sebagai sabun, dan digunakan sebagai gelatin (atau jeli) yang asalnya ialah babi, kerana ia telah menjadi sebatian kimia yang baru menyebabkannya tertakluk kepada hukum yang baru (iaitu halal)”

[Sumber: laman rasmi al-Syaikh al-Qaradhawi: http://www.qaradawi.net/new/component/content/article/220-2014-01-26-18-21-41/2014-01-26-18-26-08/632-#لحم%20الخنـزير%20أم%20كل%20المشتقات؟ ]

Selain Yusuf al-Qaradawi, Dr. Abdul-Ghaffar Ash-Sharif (Former Dean/Professor of Shari’ah Kuwait college), Tahir al-Mahdi al-Baleeli (European Fiqh Council), Muhammad Al-Hawaari (European Council for Fatwa Research) turut menyokong pandangan bahawa semua jenis gelatin termasuk dari babi dianggal halal kerana ia telah berubah sifat.


Pandangan gelatin termasuk dari babi halal:


This was principle was discussed in detail in a lecture by Shaykh Muhammad Bazmool (hafidahullah) , Professor at Umm ul Qura Makkah, based on a fatwa given by Shaykh Al-Albaanee (rahimahullah) on gelatin. The principle is also discussed by Ibn Hazm (rahimahullah) , the exponent of the Literalist school, in his manual Al Muhalla.

As the Shaykh so perfectly described it in his lecture, “We must be careful when we call things haraam because it is a form of thulm (oppression) . Scholars have said that it is worse that you make something halaal to haraam rather than making something haraam to halaal. This deen of Allaah has been made yusr (easy) let us not make it ‘usr (hard).”

The following is the transcription of the lecture given by Shaykh Muhammad Bazmool (hafidhahullah) :

The Fiqh Principle of Istihala – Changing from impure to pure

(Taken entirely from a dars given by Sh. Muhammad Bazmool, Professor at Umm ul Qura Makkah translated by Moosa Richardson and a fatwa given by Shaykh al-Albaani)

Istihala is when something becomes pure. It was najis (impure) but it is now taahir (pure). A good example would be maitah (animal carcass): it is najis, but should it be burned and become ashes, or decompose and become earth, then it is taahir, it is no longer najis. This can happen with dung or feces or whatever. Whenever something changes from one property to another, then the ruling likewise changes.

Example: Let us say that someone uses the fat of a dead animal to make soap. That fat is najis, but the chemical change that it was put through makes it taahir.

Ibn Hazm put it concisely when he said, “Ruling upon an object is upon what it is named (what it is), if the name (what it is) changes then so does the ruling.”

He also mentioned in his book of fiqh, Al-Muhalla: “If the quality of the substance of naturally impure objects changes the name which was given to it so that it is no more applicable to it and it is given a new name which is given to a pure object, so it is no more an impure thing. It becomes a new object, with a new rule.”

Meaning that if the natural composition of a substance changes to another substance of a different composition, so much so that you can no longer call the new substance by the name of what it was– ruling upon that substance changes too.

Proof/Example 1:

The companions (radyallahu anhum) used to eat a cheese that came from the land of the disbelievers. In that cheese was a part of the calf which was slaughtered by the disbelievers in a way that is not in accordance with Islaam. The companions knew this, but they also knew that the prohibition was upon the calf, what is directly from the calf, and what could be properly called part of the calf; the ruling is not upon that which you cannot identify as part of the calf nor is it called any longer such-and-such part of the calf. This is called istihala.

Proof/Example 2:

Another proof from the Sunnah: The Prophet (sallallahu ‘alayhi wa sallam) forbade making vinegar out of wine, but he said that if you should come across vinegar that has been made from wine then it is halaal.

Why?

The ruling is upon what the object is, and not what it was. Wine is haraam; vinegar is not, and before the wine became an intoxicant, it was halaal. Why? Because it was fruit before that.

Proof/Example 3:

Allah says in the Qur’an:

“And surely there is a lesson for you in the cattle we give you to drink of what is in their bellies from between the feces and blood, pure milk, wholesome to those who drink it.” (16:66)

Allah is putting forth an example for us of how something pure can come from something impure.

And we can also use as proof something that we’ve already gone over.

The Prophet (sallallahu ‘alayhi wa sallam) said that when the hide of maitah (the carrion) is tanned, then it is taahir. He (sallallahu ‘alayhi wa sallam) gave us a method to purify something which was first impure.

Let us examine things we are familiar with: mono and diglycerides, whey, gluten, emulsifiers, gelatin, and whatever else is on the international haraam list. These by-products sometimes come from animals, pigs even, in which case the ruling on the initial substances is that they are haraam.

But the initial substances (e.g. fat, marrow, cartilage, etc.) are put through chemical change so that you no longer can even call it “pig fat” or “animal bone” or “skin” or “cartilage”, etc. because it is no longer that, hence it is taahir, it is halaal.

What is gelatin? As Oxford dictionary of science defines: “A colorless or pale yellow, water-soluble protein obtained by boiling collagen with water and evaporating the solution. It melts when water is added and dissolves in hot water to form a solution that sets to a gel on cooling.” (page 290)

Is this a chemical change or is this not a chemical change? Is it protein any longer? No, it is not.

You are in disbelief so you ask, “But how can it be halaal when it came from something haraam?”

Because of the proofs mentioned above, the ruling is not based upon what it was, the ruling is based upon what it is. A Hanafi scholar, Ibn Abedin gave the example: “the swine which drowns in a salt lake and decomposes and becomes salt itself, is now halaal.”

And other Hanafi scholars go on to say: “salt is different from meat and bones. If they become salt, they are salt.”

To take the salt example further: salt consists of sodium chloride (NaCl) when together they are the halaal food known as salt, when separated they make up two poisonous substances which are then haraam for consumption.

The ahnaaf (Hanafis) also use as an example the human semen, saying that it is najis, then when it inseminates the egg and becomes a blood clot it is still najis, but when it becomes flesh it is no longer najis. And the ahnaaf are not the only ones who take this position.

The examples are numerous and they extend beyond food: Yesterday a man was kaafir and going towards Hell, today he is Muslim, so what is the ruling upon him? It is based upon what he is today.

We must be careful when we call things haraam because it is a form of thulm (oppression) . Scholars have said that it is worse that you make something halaal to haraam rather than making something haraam to halaal. This deen Allah has made yusr (easy) let us not make it ‘usr (hard). Wallahu ‘Alim.

End of Dars

http://www.suhaibwebb.com/islam-studies/question-what-is-the-ruling-on-gelatin-whether-derived-from-cows-or-pigs-answered-by-abu-majeed/


Gelatin Haiwan Adalah Halal Termasuk Babi - Fatwa Dr. Yusuf al-Qaradhawi



Pandangan Gelatin Babi Haram


Bagaimanapun pandangan popular ulama di seluruh dunia termasuk untuk mendapatkan sijil halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) ialah gelatin babi adalah haram kerana asalnya sememangnya haram.

Pandangan ini tidak mengambil kira penelitian saintifik yang dilakukan oleh ulama-ulama yang menyatakan semua jenis gelatin termasuk gelatin babi adalah halal.

Namun dalam kelompok yang mengharamkan gelatin babi ini, terpecah pula kepada dua iaitu yang mengharuskan pengambilan gelatin lembu tanpa mengambil kira cara sembelihan dengan yang menitik beratkan cara sembelihan.

Yang mengamuk sehingga hendak cuci darah, hendak tutup kilang Cadbury, hendak saman berbilion ringgit, ambillah masa beristighfar sedikit.

Yang memaki hamun Jakim dan Majlis Fatwa Kebangsaan sekarang ini berfikir secara waras, berbincang secara manusia Islam bukan hero filem Tamil.

Artikel ini bukan bertujuan menghalalkan gelatin babi, Ia sekadar mengingatkan kita bahawa terdapat ulama-ulama yang lebih besar telah mengadakan kajian dan membuat ijtihad yang berbeza daripada tanggapan umum kita.


Seperti kata seorang pengkaji:


I support the first opinion that there is a clear change in chemical structure thus becoming a different substance altogether which does not carry the ruling of cow or pig bone. This opinion is based on thorough scientific research from Muslim and non-Muslim resources.

But I am still wary of eating things with gelatin because of the original disagreement of the process of istihaalah.


0 comments:

Post a Comment

Aksi Selamba Era Fazira Di Tepi Pantai



Memilih lokasi Awana Kijal Resort, Kemaman, Terengganu, diva negara, Erra Fazira memilih tempat ini untuk beriadah dan bersantai seorang diri bagi menenangkan fikiran dan merehatkan tubuh badan ketika bekerja.

Kawasan peranginan ini sememangnya amat sesuai dan kondusif dengan pantai yang cantik dan indah, bayu laut yang nyaman pada waktu malam dan bayu darat yang mendamaikan pada waktu siang menjadikan losaki ini lebih menarik. Malah artis ini dapat melihat secara dekat ketika matahari terbit di sebelah timur diwaktu subuh.

Erra Fazira yang hanya memakai gaun simple kelihatan amat menikmati suasana di situ. Dia juga kelihatan termenung jauh mengimbau sesuatu kenangan atau memikirkan sesuatu yang indah sehinggakan dia kelihatan begitu santai.



0 comments:

Post a Comment

Gadis Dikurung Dan Dirogol Berkali-Kali Oleh Rakan Kenalan Facebook

Gadis Dikurung Dan Dirogol Berkali-Kali Oleh Rakan Kenalan Facebook



Padang Besar: Kerisauan seorang bapa mengenaikehilangan anak perempuannya berakhir tragedi apabila anaknya yang berusia 16 tahun ditemui tidak bermaya selepas dirogol seorang lelaki yang dikenalinya melaluilaman sembang maya di sebuah rumah di Sungai Jernih, Bukit Keteri, di sini, Rabu lalu.
Dalam kejadian jam 11 pagi itu, mangsa ditemui bapanya di rumah suspek selepas menerima panggilan telefon daripada anaknya sejurus dia membuat laporan kehilangan anaknya di Balai Polis Mata Ayer, di sini, pada hari sama.

Difahamkan, bapa mangsa yang berusia 52 tahun itu menemui mangsa berseorangan di rumah suspek. Mangsa dikatakan sempat membuat panggilan telefon selepas suspek yang berusia 21 tahun tidak berada di rumah itu.

Ketua Polis Daerah Padang Besar Superintendan Che Man Md Dros berkata, mangsa dipercayai dirogol beberapa kalisejak dia hilang daripada rumah, Isnin lalu. Menurutnya, pelajar tingkatan empat itu yang ditemui keletihan kemudian dibawa bapanya membuat laporan polis mengenai kejadian menimpanya.
“Bapa mangsa tampil bersama anaknya di Balai Polis Arau, di sini, bagi membuat laporan dan mengaku dia dirogol remaja lelaki yang juga penganggur.“Mangsa memberitahu bahawa dia dirogol di rumah suspek beberapa kali,” katanya yang ditemui di sini, semalam.

Che Man berkata, suspek ditahan di rumahnya sejurus selepas aduan dibuat bapa mangsa.“Kes disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol,” katanya.


Nota: Gambar di atasnya hanyalah hiasan dari google

0 comments:

Post a Comment

PDRM Sahkan Gambar Pelajar Islam Dalam Gereja Bukan Di Malaysia




PETALING JAYA: Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengesahkan gambar sekumpulan penganut Islam yang terlibat dalam aktiviti keagamaan di sebuah gereja yang tersebar di laman media sosial bukan berlaku di Malaysia.

Penolong Ketua Urus Setia Ketua Polis Negara (Komunikasi Korporat), Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Asisten Komisioner Asmawati Ahmad berkata, polis setakat ini tidak menerima sebarang laporan rasmi berhubung isu tersebut.


"Penyebaran gambar-gambar melalui media sosial yang seakan-akan cuba membayangkan bahawa sekumpulan muslim terlibat dalam aktiviti keagamaan di sebuah gereja, telah mencetuskan kegusaran dan ketidaktenteraman di kalangan masyarakat Islam di negara ini.

"Adalah disahkan bahawa gambar-gambar tersebut bukan melibatkan sebarang rakaman upacara yang berlaku di Malaysia," katanya dalam satu kenyataan pada Jumaat.

Berdasarkan pemeriksaaan oleh mStar Online, gambar tersebut dirakamkan di Indonesia.

Pemilik Facebook, Gereja St.Fx.Kebon Dalem turut memuatnaik beberapa keping gambar mahasiswa Fakulti Ilmu Tarbiyah dan Keguruan IAIN Walisongo, Semarang mengadakan lawatan ke gereja tersebut pada 31 Mei lalu.

Menurut entri dalam Facebook tersebut, program itu dimulakan dengan penjelasan mengenai agama Kristian (Katolik) selain terlibat dalam upacara keagamaan mazhab tersebut.

Antara aktiviti lain yang dinyatakan semasa program itu adalah solat Magrib untuk mahasiswa beragama Islam dan sesi dialog mengenai perbezaan antara agama Islam dan Kristian.

Gambar-gambar tersebut mula tersebar di laman sosial sejak minggu lalu, menunjukkan sekumpulan remaja Islam memegang lilin di dalam sebuah gereja.

Sementara itu, laman web www.pmiigusdur.com turut menceritakan lawatan sekumpulan mahasiswa beragama Islam ke gereja tersebut.
Menurut laman web itu, lawatan untuk mempelajari dan memahami kepercayaan agama Kristian Katolik sudah lama dirancang oleh mahsiswa fakulti tersebut.

Asmawati turut menasihatkan orang ramai supaya tidak memuat naik atau menyebarkan sebarang bahan yang tidak sahih di laman sosial kerana ia boleh menjejaskan keselamatan dan ketenteraan awam.

1 comments:

Post a Comment

Sejarah Selfie


Gambar selfie pertama dirakam di dunia ini dipercayai diambil pada tahun 1909 oleh Joe Byron di atas sebuah bumbung bangunan di New York.

Joe Byron merupakan pemilik syarikat  Byron telah merakam gambar itu bersama empat rakannya iaitu Pirie  MacDonald , Kolonel Marceau , Pop Teras dan Ben Falk. Mereka berempat merupakan pasukan jurugambar di Manhattan yang telah merakam ratusan ribu gambar.

Gambar selfie kumpulan jurugambar itu telah ditayangkan di Muzium Bandaraya New York untuk tatapan orang ramai. Menerusi gambar itu juga, Joe dikesan  sebagai jurugambar pertama yang telah merakamkan gambar sendiri yang kini menjadi satu kegilaan di kalangan pemilik akaun sosial Instagram.


Bagaimanapun terdapat sumber yang percaya bahawa gambar selfie pertama dirakam pada tahun 1839 oleh seorang ahli kimia, Robert Cornelius.

Pada masa kini terdapat pelbagai gambar selfie yang menarik telah dirakam di seluruh dunia, gambar gambar selfie ini boleh dilihat banyak di laman sosial seperti Facebook, instrgram dan lain lain laman sosial.

Sumber

0 comments:

Post a Comment

Video Kisah Burung & Kijang Berjanji Dengan Rasulullah - Ustaz Dr. Haron Din

Kisah Burung & Kijang Berjanji Dengan Rasulullah



Kisah Burung & Kijang Berjanji Dgn Rasulullah - Ustaz Haron Din

Kisah yang amat menyentuh hati..antara kisah yang memaparkan kelebihan yang Allah berikan kepada junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w

Allahumma solli ala sayyidina Muahmmad wa ala alihi wa sohbihi wa baarik wassalam


Jom dengar ceramah Ustaz Dr Haron Din


0 comments:

Post a Comment

CADBURY - SATU KONSPIRASI YANG BERJAYA MENJATUHKAN SYARIKAT MILIK MELAYU

CADBURY - SATU KONSPIRASI YANG BERJAYA MENJATUHKAN SYARIKAT MILIK MELAYU



CADBURY - MELAYU ISLAM MASUK PERANGKAP

Baca penerangan di bawah agar kita lebih memahaminya tetapi terpulang kepada anda untuk menerimanya...wallahualam...

Kemelut coklat cadbury bermula apabila tersebar foto 2 dokumen makmal kementerian kesihatan yang mengesahkan 2 produk coklat cadbury iaitu coklat kacang hazel batch pengeluaran 200813MO1HI2 bertarikh luput 13 Nov 2014 dan coklat kacang almond batch pengeluaran 221013N01RI1 bertarikh luput 15 Jan 2015 di katakan mengandungi lemak porcine iaitu lemak babi.

Ianya kemudian disahkan oleh ketua pengarah kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah. Beliau turut mengesahkan 3 sampel telah di uji KKM dan sampel ke 3 coklat cadbury tanpa kacang bebas dari porcine.

Persoalan yang timbul ialah :

- Kalau betul cadbury menggunakan lemak porcine dalam sebatian coklatnya sebagai pengawet kenapa sampel ke 3 iaitu coklat tanpa kacang di kesan tiada mengandungi porcine?. Adakah porcine tersebut datang dari kacang hazel dan almond? Sudah tentu tidak, kerana porcine adalah salah satu sebatian dalam coklat.

Disinilah dapat di lihat agenda tersirat di sebalik kemelut cadbury ini.

Mungkinkah ada pihak2 tertentu mensabotaj coklat tersebut dengan mencemari sampel tersebut sebelum menghantarnya ke makmal KKM. Atau mencemarinya di peringkat proses pengeluaran semasa batch pengeluaran coklat tersebut di hasilkan.

Untuk makluman Cadbury Malaysia adalah syarikat milik Melayu di mana pemegang2 saham terbesarnya adalah Bousted Holding iaitu syarikat milik Lembaga Tabung Angkatan Tentera dan Felda. Ianya juga di uruskan oleh ramai pekerja2 melayu dari peringkat pentadbiran hinggalah ke pengeluaran.

Isu ini berjaya menjadikan orang Melayu Islam menyerang produk keluaran bangsa mereka sendiri. Persatuan Pengguna Islam Malaysia PPIM dan Jaringan Melayu Malaysia telah terperangkap dalam permainan ini. Kedua dua NGO ini yang sebelum in begitu lantang mengajak kita memboikot produk kaum Cina kini menyerang syarikat milik Bumiputra. Setelah berjaya melaga2kan Melayu di pentas politik kita fasa seterusnya ialah melaga2kan kita di pentas ekonomi pula.

Dan nampaknya seperti sebelum ini misi mereka berjaya. Kita terus bertelagah sesama kita saling tunding menunding. Retak yang tiada siapa peduli kini menanti masa bila2 sahaja akan terbelah.

Benarlah pesanan nenek moyang kita dahulu :
" Menang sorak kampung tergadai"

--------------------------------------------------------------

CADBURY - SATU KONSPIRASI YANG BERJAYA MENJATUHKAN SYARIKAT MILIK MELAYU



Kenapa perlu keliru dengan kenyataan JAKIM?

Saya kira, pihak JAKIM tidak pernah membuat tindakan U-TURN sepertimana yang mewarnai ruangan komen terhadap kenyataan pihak JAKIM hari ini.. Saya nasihatkan supaya perbanyakkan pembacaan dari sumber yang sahih sebelum kita membiakkan fitnah2 di alam yang serba laju ini..

[sumber disertakan]

Mari kita ikuti kronologi isu ini terlebih dahulu. Bermula dengan ketirisan 'screenshot' dokumen sulit pihak Kementerian Kesihatan Malaysia(KKM) tentang pencemaran DNA babi bagi 2 produk Cadbury ke laman sosial pada 23 Mei [rujuk: dokumen sulit]. Dalam masa tidak sampai satu hari isu ini dimainkan dengan panasnya oleh orang ramai sehingga 'memaksa' pihak KKM mengeluarkan kenyataan rasmi pada hari berikutnya. [rujuk: kenyataan media KKM]. Jika difikirkan kesahihannya, ya, berita ini memang benar kerana ia disahkan sendiri oleh pihak KKM..

Namun perlu diingat, pengesahan seperti ini sepatutnya tidak berlaku kerana tidak mengikut prosedur yang sepatutnya. Ketua Pengarah JAKIM, sebaik sahaja menerima berita ini seolah2 terkejut lalu terus mengambil tindakan serta merta menggantung sijil halal untuk produk yang terlibat bertindak memulakan siasatan. Beliau menyatakan sepatutnya hal ini dimaklumkan kepada beliau terlebih dahulu untuk tindakan peringkat dalaman sebelum sampai ke tangan orang ramai [rujuk: kenyataan KP JAKIM]

Menurut beliau, kuasa yg diberikan kepada makmal ujian tersebut hanyalah mengesahkannya sahaja, bukan menghebahkan kepada umum. Jika diteliti secara logik, ia hanyalah satu pencemaran DNA, bukan kandungan yang sengaja diadun oleh pihak Cadbury [Rujuk: penerangan pegawai JAKIM]. Jadi, ia hanyalah satu pemboleh-ubah yang masih boleh dikaji dan dibincangkan, bukan terus dihukum sepertimana sumpah seranah yang kita hamburkan!

Setakat itu, 2 persoalan yang timbul;

1. Keputusan ujian dikeluarkan pada Februari, tapi kenapa Mei baru dihebahkan?

- soalan ini sebenarnya perlu diajukan kepada KKM. KENAPA DI'BOCOR'KAN PADA MEI? malah sepanjang tempoh Februari hingga Mei, langsung tiada penjelasan yang dibuat oleh KKM kepada JAKIM. Salah siapa? Pihak JAKIM menegaskan jika Februari isu ini timbul, maka Februari lah tindakan diambil.
Namun begitu, JAKIM lah yang dihukum oleh rakyat..

2. Kenapa logo halal boleh diluluskan kepada Cadbury?

- Diingatkan sekali lagi, ini hanyalah satu isu pencemaran yang mungkin boleh berlaku diluar kilang dan di kedai2. Cadbury memiliki sijil halal seawal 2004 dan sehingga Februari lalu masih tidak ada penyelewengan tentang status halal dalam pemprosesan harian mereka. Namun rakyat terlebih dahulu menghukum JAKIM sebelum kata putus dikeluarkan..


JAKIM sekali lagi dipijak-pijak!

Pada 26 Mei, JAKIM telah mengambil kedua dua jenis produk yang terlibat itu bersama-sama 4 produk lain serta 5 jenis bahan mentah yang berpotensi mengandungi unsur haiwan DARI KILANG untuk diserahkan kepada pihak Jabatan Kimia Malaysia(JKM) bagi tujuan ujian dan pengesahan. Berbeza dari ujian yang dilakukan oleh KKM tempoh hari yang mana sample diambil dari kedai, bukan dari kilang. Hal ini yang mungkin mengakibatkan berlakunya pencemaran tersebut.

Alhamdulillah, pada hari ini [2 Jun], pihak JKM telah tampil dengan keputusan ujikaji dan mengesahkan bahawa tiada DNA babi dikesan pada 2 jenis produk tersebut [rujuk: keputusan ujian JKM]. Walaubagaimanapun, pemeriksaan keseluruhan akan dijalankan keatas kilang Cadbury mengikut prosedur2 yang sepatutnya.

1 lagi persoalan timbul. Adakah ini satu sandiwara untuk menyelamatkan syarikat Cadbury dan adakah disana telah berlaku transaksi rasuah disebalik keputusan ini?

- persoalan ini sering berlegar bila terbit sebarang kekeliruan dalam pengurusan pihak kerajaan. Janganlah kita mengambil isu ini sebagai bayangan kepada isu2 rasuah yang pernah terbukti berlaku sebelum ini. Hanya berbekalkan kebarangkalian yang direka sendiri, kita tidak berhak menuduh itu dan ini! Ini soal darah daging umat Islam di Malaysia.

Adapun tersiar kenyataan dari Majlis Fatwa Kebangsaan yang menyatakan coklat Cadbury Halal dimakan sebelum didakwa tercemar [rujuk: Majlis Fatwa]. Ia bertujuan untuk meredakan perasaan orang ramai yang sangat beremosi sehingga ada yang mahu menyamak, menyucikan darah, membakar bangunan dan sebagainya dek takutnya akan coklat tersebut yang sudah menjadi darah daging mereka. Kenyataan ini boleh digunapakai samada sekiranya produk Cadbury itu terbukti haram, mahupun terbukti tiada DNA babi dikesan. Asasnya, kita sebagai orang awam yang tidak mampu untuk menyelidik setiap makanan secara saintifik dan hanya mampu bergantung kepada logo halal JAKIM, bukan menjadi kesalahan kita jika ia haram. Sebaliknya pihak yang bertanggung jawab itulah akan menanggung dosa disebabkan pengkhianatan terhadap amanah yang diberi. Kecuali memakan daging yang dilabel Pork yang bercop halal.

Baca dan fahami betul2 sebelum baca komen orang ramai..

Perangai kita.

Seperti terjumpa orang muda berambut kusut masai berbaju lusuh. Hanya bermodalkan penampilannya seperti seorang perompak ditambah dengan satu jeritan yang mendakwa dia seorang perompak, kita secara beramai2 menangkap dan membelasahnya sehingga koma tanpa soal siasat terlebih dahulu. Samada terbukti bersalah atau tidak, bukan itu caranya! Serahlah kepada pihak berwajib. yang pasti, setiap lebam2 yang diterima pasti ada balasannya terhadap si pemangsa di akhirat kelak. Apa-apa pun, kita lah yang berhak kepada kantung dosa dan pahala kita. Itupun kalau kita beriman kepada hari Akhirat!

Pihak berwajib sudahpun bersidang dan tampil dengan keputusannya. Sekarang pilihan berada di tangan kita. Mahu terus boikot Cadbury, terpulang. Yang pasti jangan sesekali menghasut orang lain dengan membuat tuduhan dan fitnah.

Tepuk dada tanya iman, sebelum mulut berkata sebelum tangan menulis, tanya diri seandainya timbangan dosa seberat timbangan pahala, adakah tulisan atau perkataan kita itu akan memberatkan sedikit timbangan dosa lalu menghumban kita ke neraka?

JAKIM tidak pernah membuat U-TURN. Sebaliknya mereka hanya berjalan terus dengan langkah berhati-hati dan sedaya upaya menerangkan tentang apa yang sebenarnya berlaku.
hanya kita yang terlebih bersangka buruk..

Allahua'lam

rujukan - sila klik













9 comments:

Post a Comment

PROSES MENJEMUR UDANG KERING / GERAGAU YANG MENJIJIKKAN!!



Hahaha... yang ini terang-terang tiada logo HALAL JAKIM tapi masih dimakan juga... sedappppp 


SEBUT saja udang geragau, pasti anda akan terbayangkan kesedapannya apabila diproses menjadi belacan, cencaluk atau dikeringkan.

Kebiasaannya, di pasaraya, anda akan mendapati longgokan udang geragau kering yang kerap dijadikan bahan tambahan untuk nasi goreng, sambal dan pelbagai lagi menu masakan.

Bagaimanapun, perkongsian mengenai proses penjemuran udang geragau pada tahun 2009 oleh seorang blogger di laman Bluehikari.com mungkin boleh dijadikan panduan untuk kita lebih berhati-hati dalam memilih makanan yang bersih dan halal.



Gambar-gambar yang disertakan oleh blogger itu sewaktu berkunjung ke sebuah jeti di Kuala Gula, Kerian, Perak jelas memperlihatkan aktiviti menjemur udang geragau yang amat diragui kebersihannya.

Bukan sahaja ia dijemur di atas kanvas yang diletakkan di atas tanah, malah pekerjanya dilihat memijak udang geragau tersebut dengan kasut. Bayangkanlah betapa banyak kekotoran yang melekat pada kasut tersebut.

Pada masa yang sama, terdapat dua ekor anjing berkeliaran di kawasan jemuran tersebut.

Tidak mustahil bulu dan air liur haiwan tersebut boleh jatuh ke atas udang geragau tersebut sekaligus boleh mendatangkan penyakit kepada mereka yang memakannya.

Biarpun entri ini sudah lama ditulis, tidak mustahil masih ada pengusaha makanan laut atau sungai yang menjalankan proses penjemuran tanpa mengikut proses yang betul.

Justeru, adalah penting untuk kita mengetahui dari mana sumber makanan yang kita beli kerana ia akan menjadi darah daging kita apabila dimakan nanti…








2 comments:

Post a Comment

7 PELAJAR UPM DIPAKSA BOGEL OLEH PELAJAR SENIOR TRAUMA.

7 PELAJAR UPM DIPAKSA BOGEL OLEH PELAJAR SENIOR TRAUMA


7 pelajar Universiti Putra Malaysia (UPM) dakwa di 'ragging' oleh 10 orang pelajar senior sehingga menjatuhkan maruah mereka dengan melakukan perkara yang tidak senonoh di hostel universiti. 

Kejadian berlaku pada jam 4 pagi pada khamis lepas. 7 pelajar malang itu dipaksa berbogel dan hanya memakai seluar dalam sementara pelajar senior terbabit merakam gambar mereka menggunakan telefon bimbit. 



Mereka juga dipaksa menyentuh alat sulit masing-masing dan puting sambil menari mengikut rentak muzik. Lebih teruk lagi, pelajar terbabit dipaksa merokok dan jika ingkar, pelajar senior akan diapa-apakan. Tidak tahan dengan tindakan keji pelajar senior itu, 7 pelajar berkenaan membuat laporan polis di Balai Polis Serdang pada keesokan harinya. 

Ekoran dari kejadian memalukan itu, 7 pelajar malang itu berada dalam keadaan trauma dan enggan hadir ke kelas kerana bimbang akan diapa-apakan oleh 10 pelajar senior terbabit selagi tiada tindakan tegas dari pihak UPM bagi membendung kejadian itu. - www.utaranews.com


Nota: Gambar di atas hanyalah hiasan dari google

0 comments:

Post a Comment

FAKTA TENTANG KAABAH YG TAK DIKETAHUI RAMAI

FAKTA TENTANG KAABAH YG TAK DIKETAHUI RAMAI



FAKTA TENTANG KAABAH YG TAK DIKETAHUI RAMAI

1. Mekah adalah kawasan yang mempunyai graviti paling stabil.

2. Tekanan gravitinya tinggi, dan di situlah berpusatnya bunyi-bunyian yang membina yang tidak boleh didengar oleh telinga.

3. Tekanan graviti yang tinggi memberi kesan langsung kepada sistem imun badan untuk bertindak sebagai pertahanan daripada segala serangan penyakit.

4. Graviti tinggi = elektron ion negatif yang berkumpul di situ tinggi.

5. Apa yang diniatkan di hati adalah gema yang tidak boleh didengar tetapi boleh dikesan frekuensinya. Pengaruh elektron menyebabkan kekuatan dalaman kembali tinggi, penuh bersemangat untuk melakukan ibadat, tidak ada sifat putus asa, mahu terus hidup, penyerahan diri sepenuhnya kepada Allah.

6. Gelombang radio tidak boleh mengesan kedudukan Kaabah.

7. Malah teknologi satelit pun tidak boleh meneropong apa yang ada di dalam Kaabah. Frekuensi radio tidak mungkin dapat membaca apa-apa yang ada di dalam Kaabah kerana tekanan graviti yang tinggi.

8. Tempat yang paling tinggi tekanan gravitinya, mempunyai kandungan garam dan aliran anak sungai di bawah tanah yang banyak. Sebab itu lah jika bersembahyang di Masjidilharam walaupun di tempat yang terbuka tanpa bumbung masih terasa sejuk.

9. Kaabah bukan sekadar bangunan hitam empat persegi tetapi satu tempat yang ajaib kerana di situ pemusatan tenaga, graviti, zon magnetisme sifar dan tempat yang paling dirahmati.

10. Tidur dengan posisi menghadap Kaabah secara automatik otak tengah akan terangsang sangat aktif hingga tulang belakang dan menghasilkan sel darah.

11. Pergerakan mengelilingi Kaabah arah lawan jam memberikan tenaga hayat secara semula jadi daripada alam semesta. semua yang ada di alam ini bergerak mengikut lawan jam, Allah telah tentukan hukumnya begitu.

12. Peredaran darah atau apa saja di dalam tubuh manusia mengikut lawan jam. Justeru dengan mengelilingi Ka abah mengikut lawan jam, bermakna peredaran darah di dalam badan meningkat dan sudah tentunya akan menambahkan tenaga. Sebab itulah orang yang berada di Mekah sentiasa bertenaga, sihat dan panjang umur.

13. Manakala bilangan tujuh itu adalah simbolik kepada tidak terhingga banyaknya. Angka tujuh itu membawa maksud tidak terhad atau terlalu banyak. Dengan melakukan tujuh kali pusingan sebenarnya kita mendapat ibadat yang tidak terhad jumlahnya.

14. Larangan memakai topi, songkok atau menutup kepala kerana rambut dan bulu roma(lelaki) adalah ibarat antena untuk menerima gelombang yang baik yang dipancarkan terus dari Kaabah. Sebab itu lah selepas melakukan haji kita seperti dilahirkan semula sebagai manusia baru kerana segala yang buruk telah ditarik keluar dan digantikan dengan nur atau cahaya yang baru.

15. Selepas selesai semua itu baru lah bercukur atau tahalul. Tujuannya untuk melepaskan diri daripada pantang larang dalam ihram. Namun rahsia di sebaliknya adalah untuk membersihkan antena atau reseptor kita dari segala kekotoran supaya hanya gelombang yang baik saja akan diterima oleh tubuh.

0 comments:

Post a Comment



Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ