APARTMENT BERBENTUK SALIB GERGASI DI JOHOR BAHRU?




Saya sangat hairan takkan tidak ada seorang pun yang perasan dengan billboard yang telah di pasang pada bahu lebuhraya EDL Bakar Batu, Johor Bahru? Sebuah apartment mewah bakal dibina yang mana struktur dibahagian tengahnya membentuk lambang SALIB yang menepati skala sebenar.



Jika di Kuala Terengganu mereka ada Kalimah Allah gergasi yang dapat dilihat dari jauh mengingatkan semua dengan Pencipta, namun di Negeri Johor rakyatnya mempunyai lambang Salib gergasi yang dapat dilihat dari Singapura. Malu lah JOHOR.



Saya minta kita anggap kes ini sama seperti perobohan surau sebuah resort yang dijadikan gereja oleh pengunjungnya dan sebuah patung budha gergasi yang diarah untuk dipindah atau dimusnahkan. Saya berharap struktur binaan bangunan ini di ubah. Tidak lebih dari itu.

Jika ia siap kelak tanpa sebarang modifikasi, saya bimbang tanggapan orang luar akan terlalu menyakitkan seperti gambar poster ini.

Ada yang menganggap ia mungkin satu kebetulan. Namun jika dilihat kedudukan lambang salib yang berada betul-betul ditengah-tengah bangunan itu bukan disisi atau berganding dengan corak atau motif yang lain, memang jelas ia disengajakan.

Bangunan yang diberi nama sebagai CRESCENT BAY itu ternyata hanya mengelirukan kerana BUKAN BULAN SABIT yang kelihatan tetapi LAWAN bagi lambang itu..SALIB.



Bangunan ini mungkin tidak jadi isu jika dibina di Amerika mahupun Eropah. Tetapi jika ia tertegak di JOHOR maka ia memberi imej yang sangat jelek dan sangat memalukan.

Saya merayu kepada semua orang Islam agar lebih sensitif terhadap perkara sekecil dan sehalus mana sekali pun selagi ia melibatkan akidah. Mungkin ada diantara kita teramat yakin dapat memasuki syurga. Saya dan anda pun tahu tiada jaminan untuk itu. Sebarang struktur yang melambangkan DOMINASI agama selain Islam perlu di HAPUSKAN.

Zaman sekarang pun fail murtad di JAKIM tingginya lebih 7 kaki.. Esok anak-anak kita mungkin entah apa dasyatnya pula keadaannya. Diantara kita pun sanggup mempersendakan isu ini dan menganggapnya remeh. Selagi kita ada kuasa untuk berbuat sesuatu lakukanlah. Kerana itulah tanda sekecil-kecil iman yang ada dalam dada kita..




USAH BIMBANG JIKA ISLAM DIBENCI ORANG KAFIR




Ada yang menegur kononnya kalau kita fanatik atau ikutkan sangat dalam menjaga sensitiviti agama kita nanti orang bukan Islam tak nampak kebaikan Islam atau menjauhkan diri dari Islam.

Kepada mereka yang berhasrat mengajak orang masuk islam, bacalah habis Al Quran. Tang mananya sampai nak pertahankan akidah sendiri pun tak mampu sebab takut orang kafir benci?

Mereka membenci Islam sebab memang mereka tidak dapat hidayah Allah. Hidayah itu hak Allah. Hatta ayah saudara yang dicintai Nabi pun mati dalam keadaan kufur kepada Allah.

Kalau kerana inginkan sangat dapat perhatian orang kafir sampai akidah sendiri pun tidak dijaga. Dakwah entah ke mana. Akidah sendiri pun entah ke mana...

Tanggungjawab kita hanyalah untuk menyampaikan Islam kepada mereka melalui ayat- ayat Allah dengan cara yang ditunjukkan Nabi. Bukan untuk memastikan mereka menerima Islam. Jika mereka menolak maka kita tahulah apa maksudnya..

Jadikanlah ayat ini panduan..

('Āli `Imrān):20 - Kemudian jika mereka mendebat kamu (tentang kebenaran Islam), maka katakanlah: "Aku menyerahkan diriku kepada Allah dan (demikian pula) orang-orang yang mengikutiku". Dan katakanlah kepada orang-orang yang telah diberi Al Kitab dan kepada orang-orang yang ummi: "Apakah kamu (mau) masuk Islam". Jika mereka masuk Islam, sesungguhnya mereka telah mendapat petunjuk, dan jika mereka berpaling, maka kewajiban kamu hanyalah menyampaikan (ayat-ayat Allah). Dan Allah Maha Melihat akan hamba-hamba-Nya.


Sumber: zulhairifetani.blogspot.com


0 comments:

Post a Comment



Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ