Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



LIMA NAMA TEMPAT TERPANJANG DI DUNIA

Tahukah Anda, didunia ini terdapat nama tempat yang sukar disebut dan terpanjang. Informasi ini memang menarik kerana ramai yang tidak tau wujudnya nama - nama tempat ini.

Pertama - Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Yuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit (167 huruf)




Maksud nya "Kota para malaikat, kota yang besar, kota permata yang abadi, kota yang tidak dapat dikalahkan milik Dewa Indra, ibukota dunia yang terbesar, dikurniakan dengan 9 permata yang berharga, kota yang bahagia, penuh dengan Istana Kerajaan yang sangat besar yang menyerupai tempat tinggal syurgawi dimana para dewa yang berinkarnasi berkuasa, kota yang diberikan oleh Indra dan dibangun oleh Vishnu karma."




Nama kota yang panjang ini adalah nama lain bagi Kota Bangkok (Krungthep) dalam bahasa Thai. Nama tersebut diberikan oleh Raja Buddha Yodfa Chulaloke dan disunting oleh Raja Mongkut.


Kedua - Taumatawhakatangihangakoauauotamateaturipukakapikimaungahoronukupokaiwhenuakitanatahu (85 huruf)




Nama ringkasan = Taumatawhakatangihangakoauauotamateapokaiwhenuakitanatahu (57 huruf)

Lokasinya di bukit di North Island, New Zealand. Penduduk di situ berbahasa Maori. Disenaraikan dalam Rekod Dunia Guinness sebagai nama tempat terpanjang secara rasmi di dunia.




Nama pada tanda yang menandai puncak bukit ini dieja Taumatawhakatangihangakoauauotamateaturipukakapikimaungahoronukupokaiwhenuakitanatahu, yang dapat diertikan Pundak [atau puncak] bukit [atau tempat], di mana Tamatea, lelaki berlutut besar, yang meluncur [ke bawah], memanjat [ke atas] dan menelan pergunungan, [untuk berjalan melalui darat], [yang] dikenal sebagai pemakan tanah, memainkan [pada] seruling [hidung]nya untuk orang yang dicintainya. Dengan 85 huruf, ini merupakan salah satu nama tempat terpanjang di dunia.



Ketiga - Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch (58 huruf)




Nama ringkasan = Llanfairpwllgwyngyll (20 huruf)

Maksudnya "Gereja Saint Mary dalam relung hazel putih dekat pusaran air berpusar gereja Saint Tysilio dengan gua merah" Terletak di sebuah kampung di pulau Anglesey, Wales, United Kingdom. Penduduknya berbahasa Welsh.


Keempat - Chargoggagoggmanchauggagoggchaubunagungamaugg (45 huruf)






Nama ringkasan = Chaubunagungamaug Lake (17 huruf)

Juga dikenali sebagai Webster Lake. Terletak di tasik dalam bandar Webster, Massachusetts, Amerika Syarikat. Penduduknya berbahasa Nipmuc (Algonquian).



Kelima - Tweebuffelsmeteenskootmorsdoodgeskietfontein (44 huruf)




Adalah nama sebuah ladang ternak yang terletak di Afrika Selatan.

Maksudnya "musim bunga (secara literal Fountain) di mana dua kerbau bersih dibunuh dengan satu pukulan"
Ladang Peternakan ini berlokasi sekitar 200 kilometer sebelah barat Pretoria, Afrika Selatan bahagian barat laut.










1 comments:

hahahaha....confirmed tak boleh nak ingat...panjang sangat namanya

Anonymous
8 August 2016 at 21:36 comment-delete

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ