Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Himpunan Gambar Klasik Stesen Keretapi Kuala Lumpur



Tahukah anda? Stesen Keretapi Kuala Lumpur dibina untuk menahan kesejukan musim salji sehingga ke tahap kedalaman salji setebal 2 kaki. Malah platform keretapi juga mesti tinggi supaya tidak ditenggelami salji. Bumbung di atas platform keretapi stesen berkenaan juga dibina sehingga tahap mampu menampung berat salji setebal 2 kaki. Mengapa ini berlaku?

Ini adalah kerana arkitek bangunan berkenaan, Arthur Bennison Hubback, seorang bekas Brigadier Jeneral British di zaman perang dunia pertama, terpaksa mengikut peraturan pembinaan yang telah ditetapkan oleh pihak berkuasa British yang menggunakan piawaian pembinaan "British Standard" walaupun di koloni British di Malaya adalah beriklim tropika.






2 bas di Jalan Sultan Sulaiman, berhampiran stesen KTM  pada tahun 1960 (yang diwarnakan)



Gambar yang dirakam pada tahun 2007




Stesen Keretapi Kuala Lumpur -1957



Stesen Keretapi Kuala Lumpur pada tahun 1960an



Stesen KTM Kuala Lumpur yang dirakam pada Ogos 2015




Gambar yang dirakam pada tahun 2007





Tiga gambar di atas di rakam pada tahun 2013








Lima gambar di atas yang dirakam pada tahun 2011






Dua gambar di atas yang dirakam pada tahun 2009




0 comments:

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ