Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Tareem Yamen Kota Sejuta Para Wali

Kota sejuta para wali


Apa itu Tareem?

Tareem itu nama sebuah tempat di Hadramaut, Yamen.
Kota sejuta para wali. Medan ILMU
Tempat lahirnya pelbagai Ulama'-ulama' hebat berketurunan Rasulullah SAW.
Di sana semua wanita yg sudah baligh pasti memakai 'cadar di muka' . Niqab/Burqa

Sangat sukar sekali jumpa wanita di sana.
Sungguh lain di Malaysia kalau nampak wanita pun kerjanya sikit-sikit 'selfie' sahaja .

Di pasar-pasar tareem pun khusus buat laki-laki sahaja membeli keperluan dapur .
Pasar tareem sangat menarik.
Lain dari semua tempat.
Di sana mereka sambil tunggu pelanggan sambil mengkhatamkan beberapa kali alquran.

Jika tiada pelanggan mereka sesama mereka belajar kitab, menyampaikan ilmu di pasar itu.
Pasar mereka selalu di pasangkan selawat, qasidah .

Kata seorang Ulama' tarim ;

Di pasar tareem aku dapati ada 200+ orang Waliyullah (kekasih Allah swt),
Jika di pasar tempat yg sebegitu sudah 200+ orang wali apatah lagi jika yang berada di masjid-masjid?

Ketahuilah hanya Wali Allah sahaja dapat mengetahui siapa wali-wali.

Di pasar , apabila mendengar waktu azan terus mereka tutup kedai dan berlari pergi ke masjid.
Jika habis sahaja azan,
mereka masih belum ttup kedai,
mereka akan biarkan dah terus ke masjid tanpa merisaukan kedainya .

Bila tanya kenapa?

Katanya adakah dunia lagi penting dari Allah swt?

MASHAALLAH.

Di pasar itu Tiada perempuan di situ.
Mereka terjaga/terpelihara suci dirumah mereka atau di tempat belajarnya .
Dan laki-laki kebanyakkanya duduk di Masjid-masjid.
Masjid di tarem sungguh banyak.
Baru berape KM sudah ada masjid lagi.
Dan Masjid mereka penuh dengan orang.
Bahkan waktu solat tahajjud tengah malam pun ramai seperti solat jumaat.

Siapa yang datang ke Tarim pasti dan pasti tidak mahu pulang ke tanah air
Tareem kota Akhirat .
Yang mengingatkan kita pada AKHIRAT.
Di tareem kalian harus menjaga Hati.

Kenapa??

Pernah ada suatu ketika seorang kawan melihat pakcik tua yang sedang membersihkan haiwannya di pagi hari .
Lalu kawanku ini terdetik dalam hatinya 'haih tak g masjid ke pakcik ni, kan dah nak subuh'

pastu apabila lalu depan pakcik tu tiba2 pakcik ity tegurnya.
katanya "jaga hati kamu"

terus kawan nangis dlm hati dan istigfar.
sebab dia hanya cakap DALAM HATI sahaja tapi pakcik tu boleh tahu.

MasyaAllah kebanyakkan Penduduk di tareem itu mereka boleh tahu isi hati kita,
perbuatan kita dan lain2nya
Kerna mereka kebanyakkan nya Wali Allah swt
Nama pun KOTA SEJUTA WALI.

Banyak lagi kisah yang menarik di sana.

Semoga suatu hari nanti kita dapat jejakkan kaki ke sana. Amin Allahumma Amin.

Kredit: Si Wali Tunggal


0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ