Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Gempar!! Menurut Pakar Geologi Malaysia Juga Boleh Berlaku Gempa Bumi

Gambar hiasan dari google


Kesan daripada gempa bumi di kepulauan Indonesia terhadap Malaysia..

Jika berlaku lagi gempa bumi di sekitar kepulauan Indonesia, garis sesar (garis gelinciran bawsh tanah) di Malaysia ini pasti akan berubah samada semakin lebar atau makin panjang.

Dan tatkala berlakunya pergerakan tektonik iaitu pergerakan lapisan kerak bumi dengan kata lain gelinciran, maka bergegarlah semua yang ada di atasnya, itulah yang kita gelar gempa bumi kerana lapisan kerak bumi bergerak dalam skala yang amat besar, ada lapisan yang turun dan ada lapisan yang naik.

Gempa Bumi di Malaysia



Ada yang kata ini berlaku akibat pergerakan magma dan ada yang kata akibat gunung berapi. Tidak. Ia tidak begitu.

Garis sesar ni mcm lapisan2 batuan yang dah retak atau dah patah. Andai berlaku sedikit sahaja getaran di kawasan berhampiran dengannya, mesti lapisan ini akan berlaku pergerakan. Ada bahagian yang jatuh ke bawah. Dan jika gerakan jatuh ini besar, ia tentu menghasilkan gegaran yang amat dahsyat sekali, hingga mampu merobohkan bangunan, menggulung tanah yang di atas hingga mampu menimbus satu kampung atau bandaraya.




Paling membimbangkan kita ialah menurut pakar geologi, akibat banyak kali berlaku gempa bumi di Indonesia, impaknya turut menimpa Malaysia. "Garis sesar purba" di Malaysia yang selama ini terpendam sekarang sudah dikesan telah mula aktif. Di kawasan Lembah Klang, garis sesar ini menganjur sejauh 60km dari Shah Alam melalui Kuala Lumpur hingga ke Bukit Tinggi (Janda Baik). Mereka mengatakan bahawa jika berlaku gempa bumi ia amatlah dahsyat sekali, ia boleh melebihi 9.5 skala richter. Malang sekali bahawa tidak ada satupun bangunan di tempat kita khususnya di Kuala Lumpur yang telah dibina dengan teknologi penyerap gempa bumi seperti di Jepun. Maknanya, kemusnahan total tidak akan dapat dielakkan langsung. Allahuakbar..


0 comments:

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ