Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



KONTROVERSI CINCIN ROSMAH - PENGAKUAN MENTERI DI PARLIMEN MENGAKHIRI FITNAH YANG MAHA DAHSYAT





Video penjelasan isu cinci di Parlimen - Timb Menteri tersengih2 mengaku DSR tak beli cincin 



MENGEMBARA SEHINGGA KE NEW YORK MENCARI CINCIN ROSMAH.

Ikuti kisah pengembaraan Saudara Mohd Faisal mengembara hingga ke New York untuk mencari cincin DS Rosmah Mansor.

-----------------------------------------------

CINCIN DAN MENABUNG DARI KECIL- MENJEJAKI SEBUAH KEBENARAN




Saya tidak pernah menceritakan kepada umum tentang perkara ini. Jika yang tahu pun hanya ahli2 keluarga terdekat sahaja. Dan beberapa rakan2 rapat. Saya sengaja buat kerja senyap2 dan apabila dapat bahan saya sebarkan tanpa perlu hendak diberitahu umum itu kerja saya. Hari ini baru saya hendak kongsikan kepada umum. Kerana saya lihat fitnah masih belum berhenti. Terbaru yang saya dengar dengan telinga sendiri adalah ketika menghadiri kelas pemasaran di talian oleh Najib Asaddok pada 22 Okt 2017 di Hotel De Palma, Ampang. Najib Asaddok dalam ceramahnya telah memperli Datin Seri Rosmah (DSR) dengan mengeluarkan cerita cincin dan menabung dari kecil. Jika sesiapa yang kenal Najib Asaddok tolong sampaikan kisah ini kepadanya.

Tulisan ini agak panjang. Jika anda berhajat untuk mendengar sebuah kebenaran anda boleh membacanya. Jika anda tidak mahu atau pahit untuk menerima sebuah kebenaran, anda boleh berhenti disini.

Pada 2011 DSR telah dikatakan membeli sebentuk cincin yang berharga puluhan juta. Semuanya berpunca dari kebocoran satu dokumen kastam yang mana tercatat nama DSR sebagai penerima yang beralamat di Seri Perdana, Putrajaya.

Kemudian disusuli dengan satu keratan akhbar palsu Utusan Malaysia yang telah diubah dari tajuk asal. Dengan meletak tajuk BELI SENDIRI GUNA DUIT MENABUNG DARI KECIL - ROSMAH. Muka depan akhbar Utusan itu diubah dari tajuk asal akhbar berkenaan yg bertarikh 8 FEB 2008. Utusan Malaysia ada membuat laporan polis berhubung perkara itu pada 13 Ogos 2011. Rujuk gambar nombor 5 dibawah.

DSR menafikan cincin itu milik beliau dan menafikan beliau mengeluarkan kenyataan itu. Cincin itu dihantar dari satu kedai barang kemas terkemuka di New York, iaitu Jacob & Co. Ianya dihantar kepada bakal besan DSR, warga Kazakhtan yang ketika itu berada di Kuala Lumpur kerana urusan pertunangan anak mereka. Cincin itu dihantar untuk tujuan pameran.

Setahun setengah isu itu berlegar malah ada khatib yang membawanya hingga ke dalam khutbah hari raya. Pada Oktober 2012, saya berbincang dengan dua kawan. Iaitu Muhammad Azri dan Salim Iskandar . Apa kata kalau kita ke New York dan cari kedai itu untuk mengetahui kisah sebenar. Yang pada asalnya ianya hanyalah idea suka2 sahaja. Tetapi kemudiannya menjadi serius. Proses pertama kami memohon visa Amerika terlebih dahulu. Saya dan Azri ditemuduga di Kedutaan Amerika. Kami berjaya dlm temuduga dan visa kami diluluskan untuk tempoh 10 tahun. Salim pula ditemuduga pada hari lain. Nasib Salim tidak sebaik kami. Beliau tidak lepas temuduga pada hari berkenaan. Beliau diminta untuk hadir kembali selepas dipanggil kemudian. Tiada tempoh ditetapkan berapa lama tempoh panggilan balik. Saya telah pesan kepada Salim sebelum temuduga. Jaga ekspresi muka. Jangan buat muka ganas, muka garang dan cakap lembut2. Janggut dan jambang semua cukur. Tapi orang muka ganas, dia tetap kelihatan ganaslah. Setelah beberapa minggu kami tidak boleh lagi menunggu Salim. Nanti kami terlepas peluang tiket yang murah. Kerana ketika itu menghampiri musim krismas. Tiket semakin naik harga. Visa Salim diluluskan tiga bulan kemudian.

Kami ke New York dengan menaiki penerbangan ke Dubai selama 7 jam dan sambung penerbangan ke New York selama 14 jam. Dengan keadaan saiz badan saya ketika itu, hanya tuhan sajalah tahu untuk saya mengharungi perjalanan selama itu dalam penerbangan kelas ekonomi.

Setibanya di Lapangan Terbang John F Kennedy, saya telah ditahan. Manakala Azri pula lepas. Dari kaunter saya dibawa ke pejabat imigresen. Hanya tuhan yang tahu perasaan ketika itu. Apakah nasib aku lebih teruk dari Salim ? Adakah aku berwajah pengganas ? Adakah aku akan dihantar ke Kem Guantanamo ? Ahhh...mcm2 terbayang dlm fikiran. Ketika menunggu giliran disoal siasat, selawat punya selawat , entah bagaimana pun tidak tahu saya telah dipanggil untuk dicop paspot dan dibenarkan keluar tanpa sebarang soal siasat.

Keesokan harinya kami memulakan misi. Setelah beberapa usaha dilakukan, akhirnya kami berjaya berjumpa dengan pihak pengurusan Jacob & Co. Kami berjumpa dgn Mr Jacob sendiri. Kemudiannya beliau menemukan kami dgn pengurus kedai itu , Mr Philip Nasimi. Beliau telah menceritakan satu persatu kepada kami apa sebenarnya dan menunjukkan segala dokumen2 berkaitan.

Cincin itu telah masuk ke Malaysia untuk tujuan pameran kepada bakal besan DSR, Maira Nazarbaye pada 16 April 2011. Mr Philip memberitahu kami cincin itu perlu dihantar kepada orang dan alamat tempatan. Lihat penerangannya dalam video yg saya letakkan di bahagian komen. Lihat dokumen kastam di gambar nombor 7. Borang 1 untuk pengishtiharan barang masuk.

Pada 20 April 2011, cincin berkenaan keluar dari Malaysia untuk tujuan pameran di Singapura pula. Lihat borang kastam 2 gambar nombor 8 untuk pengishtiran barang keluar. Sewaktu pemfitnah menyebarkan cerita ini, mereka hanya sebarkan dokumen masuk. Dokumen keluar tidak pula mereka tunjukkan. Ya lah...jika ditunjukkan semua itu ianya tidak lagi menjadi fitnah pula.

Selepas Singapura cincin itu dibawa pula untuk tujuan pameran di Hong Kong. Kemudian dari Hong Kong cincin itu pulang semula ke New York dengan menggunakan pesawat Cathay Pacific nombor penerbangan CX888. Lihat dokumen gambar nombor 12.

Gambar dokumen nombor 13 pula menunjukkan borang pengishtiran kastam Amerika untuk pengembalian semula produk Amerika tanpa cukai.

Sewaktu saya di kedai itu pada masa itu cincin berkenaan ada di sana. Ianya telah dibeli oleh orang lain, tetapi dikembalikan semula untuk proses mengubah saiz. Cincin itu tidak dibeli oleh besan DSR atau DSR sendiri. Untuk pengetahuan, Maira Nazarbaye adalah pelanggan VIP kedai berkenaan sejak 10 tahun lepas. Kata Mr Philip ketika itu pada tahun 2012. Mereka juga berkata, adalah perkara biasa bagi perniagaan mereka menghantar barang2 kemas untuk tujuan pameran kepada pelanggan2 VIP mereka di seluruh dunia. Itu bukan kali pertama mereka lakukan. Kami ditunjukkan dokumen2 sbg bukti mereka pernah menghantar barang2 kemas ke pelanggan2 di negara lain untuk tujuan pameran. Bagaimanapun kami diminta untuk tidak merakam gambar dokumen berkenaan kerana ianya maklumat sulit pelanggan mereka.

Kedai itu juga bukan kecil anak punya kedailah. Saya nak melangkah masuk pun menggeletar jugalah. Orang hebat-hebat dari seluruh dunia yg menjadi pelanggan kedainya. Saya lihat gambar2 yang dipamerkan di kedai itu. Artis2 dan ahli2 sukan dunia yg hebat2 pun pelanggan mereka. Saya yakin dengan bukti2 yg mereka tunjukkan dan keseriusan mereka sewaktu menerangkan kpd kami. Mereka perlu menjaga intergriti mereka dengan pelanggan2 lain dari seluruh dunia. Mereka pun tahu apa yang terjadi di Malaysia. Dan mereka memuji usaha kami untuk mencari sebuah kebenaran.

Setelah pulang ke Malaysia, saya, Salim dan Azri mengambil masa beberapa bulan lagi memikirkan bagaimana hendak sebarkan video penerangan pihak Jacob & Co itu. Masa itu bukan ada whats up seperti hari ini. Yg ada BBM saja. Adalah cara yang kami gunakan hingga video itu menjadi bahan portal2 pro pembangkang terlebih dahulu pada bulan April 2013.

Kalau nak bercakap bab cincin itu, tak usah kelentong depan sayalah. Najib Asaddok silap orang kerana buka hal cincin itu tempohari. Itu pasal saya tak boleh tahan dan saya bangun menegurnya. Kerana saya tahu kisah sebenarnya. Malah cincin itu telah dipegang ditangan saya. Kamu hanya boleh sekadar bercakap. Rupa cincin pun kamu tak pernah tengok.

Itulah perkongsian yang boleh saya kongsikan dengan rakan2. Jadi tak usah dengarlah kalau ada orang cakap, pakcik aku kawan dia kerja rumah PM, dia cakap memang Datin Seri Rosmah pakai cincin itu. Atau abang saudara aku, ada sepupu kepada sepupu dia dulu kerja dengan Datin Seri Rosmah. Dia tukang simpan barang2 peribadi Datin. Dia nampak cincin tu dalam bekas simpan barang kemas. Kau jangan cakap orang lain. Rahsia ni tau....

Sembang saja semua itu....semuanya untuk menyuburkan fitnah. Kononnya dia bawa berita yang eksklusif tahap gaban. Jadi kalau anda masih dengar lagi berita2 seperti ini yg dibisik2, tlglah cantas dan terangkan yang sebenar. Anda mahu percayakan orang yg membawa khabar angin atau mahu percayakan saya ? Saya ini orang yang telah berjumpa dgn penjual cincin, orang yang telah memegang cincin itu dan orang yang telah melihat dokumen siapa yang membeli cincin itu. Kepada khatib yang membawa fitnah sampai ke mimbar, tanggunglah kamu di akhirat kelak.

Orang yang membuat fitnah maha dasyat sekarang ini apa jadi kepada hidupnya ? Jadi kucing kurap jugakan ? Parti sendiri pun tidak menerimanya. Manakala orang yang menjadi mangsa fitnah, tetap tenang saja. Sebab dia tidak takut. Kerana dia tidak melakukannya. Anjing yang menyalak bukit, bukit tidak akan runtuh. Sebaliknya anjing itu boleh jadi anjing gila kerana bukit tidak terjejas walaupun dia salak bagai nak rak.

Sekian....

(True story from Mohd Faisal)

**sila sebarkan utk mengelakkan ramai lagi tanggung dosa.
















0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ