Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Tanah Yang Dijanjikan (The Promised Land)

Sumber foto: https://fairtalks.org/


Oleh: Muhammad Anis

(dosen Pascasarjana UIN Sunan Kalijaga dan Pascasarjana “Kajian Timur Tengah” UGM, Yogyakarta)

Tanah yang dijanjikan (The Promised Land) adalah salah satu isu utama yang digunakan sebagai alasan untuk menggerakkan pergerakan Zionisme dan menegakkan negara Yahudi (the jewish state) yang dipimpin oleh Theodore Hertzl. Isu ini kemudiannya digunakan sebagai alasan untuk membatalkan tanah Palestin, mengeluarkan rakyatnya, dan melakukan pembunuhan demi penyembelihan sehingga saat ini.


lanskap kebun zaitun di Jerusalem (foto: UNESCO)


Argumentasi Teologis

Sejarah "tanah yang dijanjikan" di mata Islam sebenarnya telah selesai pada masa lalu. Pada mulanya, Allah bermaksud untuk melengkapkan rahmat-Nya kepada Bani Israel, oleh itu Musa berkata kepada mereka: "Wahai kaumku, masuklah ke negeri suci (Palestin) yang telah ditentukan Allah bagi kamu." (Surat al-Maidah: 21). Apabila Bani Israil mendengar ini, mereka enggan kerana mereka takut kepada raja-raja yang zalim yang tinggal di sana. Allah SWT mahu Bani Israel membebaskan Tanah Suci, sehingga penduduknya hanya menyembah Dia.

Bagaimanapun, Bani Israel lebih suka hidup yang selesa. Mereka mahu mendapatkan segala-galanya melalui mukjizat. Jadi, mereka juga berkata kepada Musa: "Wahai Musa, sesungguhnya di negeri itu terdapat orang-orang yang berani, sesungguhnya kami tidak akan memasukinya sebelum mereka keluar dari sana. Sekiranya mereka keluar dari sana, pasti kami akan masuk. "(Surah al-Maidah: 22).

Hanya dua orang - daripada beribu-ribu Bani Israel - sanggup bangun dan berkata: "Menyerang mereka dengan melalui pintu gerbang (bandar), jadi jika anda memasukinya pasti akan menang. Dan hanya kepada Allah, sekiranya kamu benar-benar beriman. "(Surah al-Maidah: 23).

Tetapi majoriti Bani Israil berkata kepada Musa: "Wahai Musa, kami tidak akan memasukinya selama-lamanya, sedang mereka berada di dalamnya, maka engkau pergi bersama Tuhanmu dan berperanglah kamu berdua, sesungguhnya kami hanya duduk menunggu di sini saja "(Surat al-Maidah: 24).

Sekali lagi Bani Israil mengingkari Nabi Musa, maka dia menjadi sedih, sehingga ia memandang ke langit dan berkata: "Wahai Tuhanku, aku tidak dapat menguasai diri sendiri dan saudara-saudaraku. Oleh itu memisahkan kami dari orang-orang yang jahat. "(Surat al-Maidah: 25).

Oleh itu, Allah marah kepada Bani Israel, yang telah menyakiti dan tidak mematuhi perintah Musa. Allah juga menghukum Bani Israel dalam bentuk pengasingan mereka di padang gurun padang pasir Sinai selama empat puluh tahun. Mereka tinggal di tempat yang berbeza di padang pasir semasa itu. Oleh itu, adalah jelas bahawa isu "tanah yang dijanjikan" telah berakhir, kerana penolakan dan penafian (pengingkaran) orang Yahudi sendiri.

Realiti sejarah Islam tersebut semakin dipertegas oleh pernyataan kelompok Yahudi yang tergabung dalam Naturei Karta, sebuah organisasi yang menentang keras gerakan Zionisme. Mereka menyebut diri mereka sebagai kelompok Yahudi Yudaisme, untuk membedakan dengan kelompok Yahudi Zionisme. Mereka menyatakan:

“Yudaisme merupakan keyakinan yang berasaskan pada wahyu di Sinai. Keyakinan ini menegaskan bahwa pengasingan adalah hukuman bagi kaum Yahudi dikeranakan dosa-dosa mereka. Sedangkan Zionisme telah lebih dari seabad menolak wahyu di Sinai itu. Keyakinan Zionis menyatakan bahwa pengasingan kaum Yahudi dapat diakhiri melalui pencerobohan ketenteraan. Zionisme telah merampas hak warga Palestina, mengabaikan tuntutan mereka, serta menjadikan mereka sebagai target penganiayaan, penyiksaan, dan pembunuhan. Kaum Yahudi Taurat di dunia terkejut dan terlukai oleh dogma non-religius dan kejam ini. Ribuan ulama dan pendeta Taurat telah mengutuk gerakan tersebut. Mereka tahu bahwa hubungan baik kaum Yahudi dan Muslimin sebelumnya di Tanah Suci (Palestina) telah terlukai oleh gerakan Zionisme. Negara Israel yang disangsikan itu berdiri menentang Taurat. Kerana itu, kami Naturei Karta berada di garis depan dalam perang melawan Zionisme selama lebih dari seabad. Kehadiran kami adalah untuk menolak kebohongan dan kejahatan Zionisme, yang mengatasnamakan orang-orang Yahudi. Berdasarkan keyakinan Yahudi dan hukum Taurat, kaum Yahudi dilarang untuk memiliki negara sendiri, sementara menunggu datangnya Sang Mesiah.”



Tanah Yang Dijanjikan
Para Rabi Yahudi Anggota Neturei Karta


Roger Garaudy, seorang saintis Perancis , menyatakan bahawa isu “tanah yang dijanjikan” versi Israel tersebut merupakan mitos. Sehingga, yang sebenarnya terjadi adalah “tanah yang ditaklukkan” (the conquered land), bukan “tanah yang dijanjikan” (the promised land).Beliau memberikan bukti konkrit untuk menyokong pernyataannya dengan merujuk kepada kesusasteraan Yahudi dan Kristian . Salah satunya, ia mengutip pernyataan Francoise Smyth (Dekan Fakultas Teologi Protestan di Paris saat itu):"Penyelidikan sejarah baru-baru ini telah diturunkan ke tahap fiktif di sekitar perwakilan klasik eksodus (dari Mesir), penaklukan Kanaan, persatuan nasional Israel sebelum pengasingan, dan perbatasan-perbatasan. Historiografi Bibel tidak memberikan keterangan atas apa yang diceritakan.”

Dengan demikian, isu “tanah yang dijanjikan” yang digunakan oleh Israel sebagai dalih pendudukan atas Palestina sejatinya bukan merupakan ajaran Taurat maupun Injil, apalagi Islam.

Argumentasi Genealogis

Kaum Ashkenazi kini merupakan penduduk terbesar dalam bangsa Yahudi, yang menyumbang kira-kira 80 peratus daripada jumlah penduduk Yahudi di dunia. Jauh di luar dua bangsa Yahudi yang lain: Sephardim dan Mizrahi. Di Israel, penduduk Ashkenazi adalah sekitar 48 peratus daripada jumlah Yahudi di tanah haram. Sejak awal pendudukan Israel di Palestin, Ashkenazi telah memainkan peranan penting dalam bidang ekonomi, politik dan media.

Mereka (Zionis Ashkenazi) selalu menyebarkan kisah bahawa semua kaum Yahudi berasal dari satu leluhur(nenek moyang) yang berasal dari Palestin. Kemudian, setelah penaklukan orang Islam pada abad ke-7 M, mereka melarikan diri meninggalkan Palestin dan menetap di Eropah Selatan. Kemudian berpindah ke Eropah Timur, melalui Jerman. Kisah ini sering dipanggil hipotesis Rhineland. Ini digunakan sebagai alasan oleh para Zionis Ashkenazi untuk memulihkan Palestin.

Tanah Yang Dijanjikan
asal muasal Yahudi Askenazi, sumber foto: http://www.ancient-origins.net/news-evolution-human-origins/surprising-discovery-ashkenazi-jews-descend-europeans-00909


Walau bagaimanapun, pada masa ini pakar dan pengkaji genetik dari Israel yang lulus dari Universiti Johns Hopkins, Eran Elhaik, menafikan riwayat itu. Menurut kajiannya, bangsa Yahudi Ashkenazi secara genetik berasal dari Caucasus, sebuah kawasan di sempadan Eropah dan Asia, yang terletak di antara Laut Hitam dan Laut Kaspia. Bukan dari Timur Tengah (Palestin). Mereka adalah keturunan Khazar, iaitu orang Turki yang tinggal di negara-negara besar di Eurasia, yang kemudian bermigrasi ke Eropah Timur pada abad ke-12 dan ke-13. Dan Khazar telah memeluk agama Yahudi pada abad ke-8 M. Ini sejajar dengan pandangan sebelumnya, yang diungkapkan oleh penulis dan wartawan Yahudi yang terkenal, Arthur Koestler, dalam buku terkenalnya "The Tribe of the Thirteenth" (1976).

Dari kajian ini dapat juga disimpulkan bahawa tuntutan "tanah yang dijanjikan" tidak berlaku. Tuntutan para Zionis Ashkenazi dibunuh oleh mereka sendiri, kerana asal usul mereka bukan keturunan Bani Israel. Tetapi, dari Khazar bukan Yahudi.


Referensi:

1. Roger Garaudy, “The Founding Myths of Israeli Politics”. Telah diterjemahkan ke bahasa Indonesia dengan judul “Mitos dan Politik Israel”.

2. www.nkusa.org, “Judaism versus Zionism”.

3. www.nkusa.org, “Judaism and Zionism are not The Same Thing”.

4. https://www.darkmoon.me/2013/top-israeli-scientist-says-ashkenazi-jews-came-from-khazaria-not-palestine/

5. Arthur Koestler, “The Thirteenth Tribe: The Khazar Empire and Its Heritage”.

6. https://www.britannica.com/place/Israel

7. https://www.britannica.com/topic/Ashkenazi

dll.


Sumber: https://ic-mes.org/culture/


2 comments:

This comment has been removed by a blog administrator.

25 September 2019 at 20:35 comment-delete

This comment has been removed by a blog administrator.

25 September 2019 at 20:37 comment-delete

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ