Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Cara Sembelihan Qurban Di Malaysia Zalim?

(Auto publish)

Assalamualaikum wbt...
Salam ceria dan salam idul adha buat rakan-rakan semua.

Tajuk entri Ida kali ini perghhh memang dahsyat kan? Tunggu! baca dulu sampai habis. Ida sekadar berkongsi info yang Ida terima melalui group whatsApp Ida. Sumber? Wallahualam...

Sebelum itu sila baca PENGERTIAN & HUKUM IBADAH QURBAN di sini (klik)

Cara Sembelihan Qurban Di Malaysia Zalim?


...sedikit info qurban yang dikongsikan dari seorang kawan yang lain..

Hj Mustaffa Hj Othman proprietor meat u here butcher shop yang dulu master butcher kat Buckingham Palace revealed somethin intersting masa bagi talk kat surau tadi on how to sembelih qurban tanpa menzalimi sembelihan...




Hj Mustaffa remind us..Australia sejak tahun 2011 tidak mahu supply lembu hidup ke Malaysia and Indonesia coz cara sembelihan kita zalim...Dia tunjuk cara kita tarik tolak, henyak lembu sebelum sembelih memang stressed out dan nampak menyeksakan. Belum masuk lagi bab ada yang kena tendang dan kena tanduk dengan lembu tersebut. 

...instead Hj Mustaffa reminds..
1). Binatang qurban kena bersih. Di Europe sebelum disembelih, binatang dimandikan agar tak bawa kuman dibadan. Lembu kita sampai dari atas lori pun dah berpalit najis.

2). Hj Mustaffa kata boleh pujuk dan maklum baik2 kat lembu kata kita nak qurbankan dia, inshAllah lembu akan ikut saja. Tak perlu tarik dan siksa lembu dengan paksa and stress it out...stress out animals produce uric acid dalam daging dia  macam muscle kita la...bila makan jadi pening dan migraine.


Cara Sembelihan Qurban Di Malaysia Zalim?
Gambar dari google


3). Daging kita nak buat ibadat kena bersih. Sembelih atas tiles lebih baik dan bersih dagingnya kerana boleh senang basuh dengan air lalu kerana kalau atas rumput ke pasir ke, darah akan melekat kat situ dan susah dibasuh and kuman senang nak masuk dalam daging yang kena tanah dsb.

4). Nonstressed out lembu bila disembelih dekat halkum where all 3 urat merih meet lagi cepat lembu mati dan darah memancut keluar cepat dengan racun and all. Kalau buat gitu daging lembu tak ada cholesterol dan uric acid.

5). Sembelihan dengan carbon steel lebih tajam dan besi tak serrated like other steel.

6). International std abbatoirs... lembu yang nak disembelih tak diberi makan 2 hari sebelum sembelihan hanya minum air saja supaya perut lembu tak overstress masa sembelihan.

Semoga kita membuat suatu yang baru pada tahun ini atau ditahun-tahun akan datang. Kita dokumentarikan dan jadikan ia sebagai satu titik perubahan kepada cara qurban di Malaysia. Ada berani buat "Pengislahan"? Semoga dimanfaatkan nota ini.

Begitulah bunyi whatsAps yang Ida terima....




4 comments:

salam aidiladha ida :D

15 October 2013 at 14:49 comment-delete

Lembu tu ada atas bumbung ? ... Peh...
Salam aidiladha :) Ina dah follow sini :)

http://sebabakusabrina.blogspot.com/2013/10/salam-aidiladha-dari-ina.html

15 October 2013 at 15:38 comment-delete

Salam Aidil Adha.. Nice sharing Ida.. Kak Erin setuju dengan info Ida tu.. Kesian kat lembu tu, tak mandi dan stress bila nak dikorbankan..

15 October 2013 at 17:14 comment-delete

akak tak pernah lagi tengok secara live orang sembelih binatang.. rasa kasihan pula nanti, tak boleh pula makan daging tu..

15 October 2013 at 23:52 comment-delete

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ