Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Kisah Dongeng Keluarga Si Luncai Yang Menarik Perhatian




Kisah Dongeng Keluarga Si Luncai Yang Menarik Perhatian


1. Si Luncai sebagai sebagai abang sulung telah berjanji akan membina sebuah rumah keluarga di atas sebidang tanah pusaka bernilai tinggi milik keluarga tersebut.

2. Harga pasaran tanah pusaka tersebut di anggarkan bernilai RM10 juta manakala kos keseluruhan pembinaan rumah di anggarkan sebanyak RM20 juta yang memerlukan pembiayaaan bank.

3. Si Luncai kemudian telah MENUBUHKAN sebuah syarikat yang di panggil syarikat B yang di beri tanggungjawab untuk menyiapkan projek tersebut termasuk urusan pinjaman bank..

4. Untuk memudah kan syarikat B membuat pinjaman, Si Luncai telah memindahkan hakmilik tanah tersebut kepada syarikat B dengan bayaran minimal sebanyak RM1 juta, jauh di bawah nilai pasaran tanah tersebut.

5. Setelah itu sejumlah RM20 juta di pinjam melalui bank oleh syarikat B dengan setiap ahli keluarga Si Luncai sebagai penjamin.




6. Namun setelah hampir 5 tahun, keluarga Si Luncai mula merasa resah apabila tiada kelihatan sebarang tanda yang kerja kerja pembinaan rumah impian mereka telah di jalankan di atas tanah tersebut.

7. Khabar angin juga mula bertiup yang konon nya syarikat B yang di pengerusikan oleh Si Luncai telah melesapkan duit pinjaman tersebut.

8. Dan khabar angin tersebut semakin kencang bertiup apabila Si Luncai mengarahkan syarikat B menjual sedikit demi sedikit tanah tersebut bagi membayar ansuran hutang bank yang mula tertunggak.

9. Apabila di asak dengan pelbagai pertanyaan dan apabila di minta membuktikan bahawa duit pinjaman tersebut masih ada, berikut adalah jawapan Si Luncai…

“ SIAPA KATA DUIT TU DAH HILANG?. DUIT TU MASIH ADA PADA NILAI TANAH TERSEBUT. DAN DALAM MASA 20 TAHUN NILAI TANAH TU AKAN MENINGKAT BERKALI GANDA MELEBIHI JUMLAH PINJAMAN”.

10. Jawapan Si Luncai yang kabur dan mengelirukan masih tidak menjawab persoalan kemana dan bagaimana wang pinjaman tersebut telah di belanjakan selama ini?. Dan adakah ianya masih berbaki?. Jika masih berbaki mengapa Si Luncai meminjam RM9.5 juta lagi dari tabungan keluarga?.

11. Yang jelas, semakin hari rumah impian keluarga tersebut semakin akan kekal sebagai mimpi. Seluruh keluarga akan menanggung hutang seumur hidup. Dan yang lebih malang, kemungkinan tanah pusaka tergadai semakin menjadi nyata.



P/s...keratan akhbar di atas hanya lah sebagai perhiasan semata mata dan tiada mempunyai hubung kait dengan tulisan di atas.



Kredit: Mohd Hanizam Yunus Facebook







0 comments:

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ