Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



KOMET ISON PETANDA KEMUNCULAN IMAM AL-MAHDI (PT 1)





KOMET ISON PETANDA MUNCULNYA IMAM AL-MAHDI? PT 1


C/2012 S1, dikenali juga sebagai Comet ISON, adalah sebuah komet paling cerah (yang bersinar seperti matahari) yang dijumpai pada 21 September 2012 oleh Vitali Nevski (Vitebsk, Belarus) dan Artyom Novichonok (Kondopoga, Russia). 


Saya sedang mengkaji tiga jenis komet yang agak popular di akhir zaman. Tetapi terus terang cakap, saya tak percaya bahawa komet itu menjadi tanda kepada kemunculan atau kematian seseorang. 

Dalam Islam, komet itu mempunyai 3 fungsi sahaja. [1] penghias langit, [2] perejam syaitan & [3] penunjuk arah dalam perjalanan. Bahkan ada petikan ayat di dalam Al-Quran menjelaskan perkara ini. Sila rujuk Surah Al-Hijr, (ayat 16-17), yang bermaksud “Dan kami menjadikan pada langit itu buruj-buruj, dan kami menghiasinya bagi manusia melihatnya. Dan kami memeliharanya dari setiap syaitan yang direjam”. 


Walau bagaimanapun, dari Kitab Imam Mahdi Di Ambang Pintu, ms 218, ada disebutkan bahawa Rasulullah SAW pernah berdoa seperti berikut, “Ya Allah, berkatilah untuk kami negeri Yaman kami….” 

Hal ini merupakan berita gembira tentang penyatuan Yaman setelah bertahun-tahun mereka berpecah. Bahkan ia juga merupakan berita gembira tentang kemunculan Imam Mahdi. Dan sehubungan tentang itu, dalam manuskrip-manuskri terdahulu, ada disebutkan seperti berikut. 


“Selepas bintang berekor besar, penduduk Yaman membait pemuda Al-Bait Al-Haram (maksudnya Al-Mahdi), maka dia jadikan Yaman sebagai shurga Naim” 

Atas sebab itulah, saya cuba menyelidiki apakah sebenarnya komet besar itu. Setakat ini, terdapat 3 jenis komet yang sedang saya kaji. [1] Komet Gemini, [2] Komet Perseid & [3] Komet ISON. 

Saya dahulukan komet ISON sebab ramai pengkaji atau penunggu Imam Mahdi melihat ia lebih relevan. Terpulanglah. Saya akan menjurus kajian saya secara tepat dengan tidak melihat keutamaan komet itu kepada saya atau sesiapa sahaja. 

Kemudian ada seorang komentar di blog saya, yang barangkali juga peminat astronomi menghantar sedikit nota seperti berikut. Saya copypastekan 2 bahagian terakhir sahaja untuk perhatian kita semua. 

Untuk perhatian saudara, sekiranya dalam konteks Imam Mahdi, kami lebih cenderung memerhatikan pada fenomena yg dijangka berlaku di suku ke4 tahun ini (Oct-N0v-Dec) darihal penemuan sebuah komet terbaru pada tahun lepas yg digelar Komet C/2012 S1 (ISON). 

Komet ISON ini dijangka berada pada jarak yang paling hampir dengan matahari pada 28 November 2013. Ia sedang hangat diperkatakan di kalangan ahli astronomi kerana ia sangat terang lebih 15 kali ganda dari cahaya bulan purnama ketika menghampiri bumi. Ia sangat menakjubkan hingga cahayanya yang terang itu dijangka boleh dilihat dengan mata kasar disiang hari. Allahu a'lam 


Mari kita mulakan cerita ini dengan komet ISON terlebih dahulu, sesuai dengan permintaan umum sekarang ini. Penemuan komet ini dibuat menggunakan reflector sepanjang 0.4-meter (16 in) di International Scientific Optical Network dekat Kislovodsk, Russia di bawah program PENCARIAN ASTEROID ( CoLiTec) 


Imej-imej yang dijumpai sebelum ini oleh Pusat Kaji Selidek Mount Lemmon daripada 28 December 2011 dan oleh Pan-STARRS daripada 28 January 2012 segera dikumpulkan. 


Pemerhatian-pemerhatian berikutnya telah dibuat pada 22 September 2012 oleh satu pasukan astronomi dari Pusat Angkasa Lepas Remanzacco (Remanzacco Observatory) di Italy menggunakan rangkaian teleskop. 

Penemuan itu kemudian diumumkan oleh Minor Planet Centre (MPC) pada 24 September 2012. Pemerhatian oleh SWIFT mendapati bahawa diameter nukleas C/2012 S1' adalah lebih kurang 5 kilometers (3.1 mil). 


Saya akan membuat perbandingan diameter dengan dua komet lain (Gemini & Perseid) untuk melihat mana satu yang lebih besar dan kesesuaian tarikh-tarikh kemunculannya dengan tarikh hijriah. Meskipun ramai yang mengatakan komet ISON lebih popular, tetapi saya percaya komet-komet lain pun ada signifikan masing-masing. 



BILA DIA MENDEKATI MATAHARI? 


C/2012 S1 akan mendekati kepada perihelion (closest approach to the Sun) pada 28 November 2013 (24 Muharram 1435H) pada jarak 0.012 AU (1,800,000 km; 1,100,000 mil) daripada matahari. Ia akan menyebabkan jejari solar matahari (solar radius) menjadi sekitar 695,500 km (432,200 mil).


C/2012 S1 akan melintasi lebih kurang 1,100,000 km (680,000 mil) di atas permukaan matahari. Arah pergerakananya berbentok parabolic, yang membawa maksud bahawa dia satu-satunya komet yang datang dari Awan Oort (Oort Cloud). 


KEDEKATAN DENGAN MARIKH 

Pada saat dia datang pada jarak paling dekat, C/2012 S1 akan berada pada jarak lebih kurang 0.0724 AU (10,830,000 km; 6,730,000 mil) daripada planet Marikh pada 1 October 2013, dan akan berada pada jarak 0.429 AU (64,200,000 km; 39,900,000 mil) daripada bumi pada tarikh 26 December 2013. 

Saya mendapati tarikh 26 December 2013 itu bersamaan dengan 22 Safar 1435H. Dan tarikh 22 Safar itu tidak mempunyai apa-apa makna di dalam Islam. 


Walau bagaimana anda mungkin terkejut bila melihat satu tarikh hijrah bilamana bumi berada berdekatan dengan orbit komet ISON ini. Sila teruskan membaca. Nanti anda akan menjumpai apa yang saya maksudkan. 


SEJURUS SELEPAS PENEMUANNYA 

Sejurus selepas penemuannya, adalah didapati bahawa beberapa unsur orbitalnya adalah sama seperti Komet Besar 1680 (Great Comet Of 1680). 

Pada peringkat awalnya, saintis mendapati bahawa kedua-duanya mungkin berasal dari badan induk yang sama (same parent body). Walau bagaimanapun, pemerhatian berikutnya menunjukkan kedua-duanya tidak ada kaitan antara satu sama lain. 


BERDEKATAN ORBITNYA 

Bumi akan berada berdekatan orbit C/2012 S1 pada 14–15 January 2014. Bila sahaja komet itu berlalu, akan kelihatan partikel-partikelnya ditiup oleh radiasi matahari dan menghasilkan pancuran meteor atau lerekan awan (noctilucent cloud). 


Walau bagaimanapun, kedua-duanya mungkin sukar terjadi. Ini kerana bumi hanya melintasi orbit C/2012 S1' dan bukan ekornya. Kemungkinan terjadinya pancuran meteor agak rendah. 

Tambahan pula, pancuran meteor dari komet yang mempunyai hayat hidup yang lama yang hanya melakukan sekali sahaja lintasan ke dalam system solar jarang sekali kelihatan, bahkan tidak pernah direkod sebelum ini. Kemungkinan bahawa partikel-partikel komet yang tertinggal sepanjang perjalanan orbitalnya (selepas 100 hari bila nukleasnya pergi) yang boleh menghasilkan lerekan awam (noctilucent clouds) juga payah terjadi. 


Beberapa habuk debunya mungkin akan memasuki atmosfera bumi, tetapi setakat ini, pancuran meteor atau lerekan awan belum pernah terjadi lagi. TETAPI IA MUNGKIN TERJADI Oleh kerana ia tak pernah terjadi, maka kemungkinan terjadi itu sangat besar sebagai symbol atau isyarat dari manuskrip-manuskrip terdahulu. Adakah anda tahu bahawa tarikh 14 January 2014 itu bersamaan dengan tarikh 12 Rabiul Awal 1435H? Ia seolah-olah satu isyarat tentang kelahiran/kezahiran manusia agung. Kalau itu tarikh kelahiran Rasulullah SAW, apakah itu juga ada kaitan dengan kelahiran/kezahiran Muhamad Kedua (Imam Mahdi) yang akan keluar nanti? Tunggu siri berikutnya dengan isi yang lebih sarat dan terbuka.

Sambung Siri ke 2 di sini



Sumber


0 comments:

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ