WARIS PENCARUM SOCSO KENA AMBIL TAHU INI

WARIS PENCARUM SOCSO KENA AMBIL TAHU

WARIS PENCARUM SOCSO KENA AMBIL TAHU INI

Tahukah anda jika berlaku kematian kpd pencarum socso sebelum usia 60 tahun, anak2 simati berusia bawah 21 tahun layak mendapat elaun bulanan sehingga berusia 21 tahun atau sehingga berkahwin yg mana terdahulu. Waris simati iaitu isteri akan mendapat elaun bulanan sepanjang hayat.

Pencarum yg meninggal dibwh 60thn dan memenuhi syarat kelayakan caruman...balu/duda/anak2 bwh 21 thn akan mendapat faedah pencen penakat adalah diantara 50%-65% dimana jumlah peratusan ini adalah dikira berdasarkan jumlah caruman yg tlh dibayar pencarum dari mula pencarum mula bekerja sehingga bulan sebelum kematiannya....

Manakala gaji yg diambilkira pula adalah berdasarkan gaji purata pencarum bg tempoh 24 bulan sebelum bulan kematiannya....pecahan bayaran pencen pula adalah sebyk 3/5 kpd balu/duda dan 2/5 kpd anak...dibayar kpd anak sehingga 21thn jika belum berkahwin atau sehingga habis ijazah pertama jika masih belajar...

Oleh krn pengiraan dibuat berdasarkan jumlah caruman yg telah dibayar maka jika pencarum telah berhenti kerja sekalipun jika jumlah carumannya memenuhi syarat kelayakan caruman...maka tuntutan utk Pencen Penakat ini masih layak....tp jika sekiranya carumannya tak penuhi syarat kelayakan caruman..maka tuntutan yg dibuat dikira tidak layak...syarat2 kelayakan caruman ini termaktub dan dijelaskan didalam Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969.

Salah satu syarat kelayakan caruman bg Pencen Penakat ini ialah pencarum mestilah mempunyai sekurang2nya 2 tahun caruman. Pencen Penakat ini adalah dibawah Skim Keilatan yg melindungi pekerja dari keilatan/penyakit yg serius dan juga kematian biasa yang bukan akibat daripada pekerjaannya.

Tetapi bagi Skim Bencana Pekerjaan yg melindungi kemalangan atau kematian yang berlaku akibat daripada pekerjaan pula,syarat kelayakannya adalah berbeza.Sbg contoh pekerja yg telah menerima tawaran pekerjaan walaupun belum membayar caruman kemudiannya telah ditimpa kemalangan sewaktu bekerja/dlm perjalanan pergibalik kerja atau dlm perjalanan ketika menjalankan pekerjaannya, pekerja tersebut adalah layak membuat tuntutan tanpa mengira jumlah caruman yang atau belum dibayar olehnya.

Adalah lebih baik kita mendapat penjelasan lanjut yg lebih tepat/jelas dgn menghubungi terus pejabat2 perkeso yg berhampiran atau dgn mendapatkan maklumat lanjut melalui website mereka sekiranya cerita2 ,komen2 dan andaian yg disampaikan didalam ini mengelirukan kita....
Wallahualam...
.
Sila share maklumat ini, kerana ia memberi manfaat kpd balu dan anak2 simati.

Laman Web Rasmi
PERTUBUHAN KESELAMATAN SOSIAL
"Sikap Terbuka Layanan Mesra"
Talian Am : 03 - 4264 5000 | Khidmat Pelanggan : 1-300-22-8000 |
Faksimili : 03 - 4256 7798
E-mel : perkeso@perkeso.gov.my


18 comments:

Saya jefri , anak kepada simati . Saya hanya mendapat bayaran bulanan sampao umur saya 20 .. so bayaran untuk umur saya 21 tidak dapat .. saya dah buat permohonan terdahulu di perkeso tapah , tapi masih tiada .. walaupun sudah hampir setahun saya menunggu , tapi tiada saya terlupa untuk buat kembali .. sampai sekarang saya sudah 27 tahun .. boleh tak saya mendapat kembali atau saya sudah terlewat untuk buat kembali

11 September 2016 at 18:41 comment-delete

Saya ank kepda arwah ingin btya...arwah bapa sya meninggal pd umur 59thn 4thn-5thn yg lalu n mempunyai seorg isteri..adakah ibu saya layak utk menuntut caruman arwah bapak...atu pun sdh terlewat..harap pihak tuan dpt mberikan penjelasan yg terperinci..

20 September 2016 at 16:43 comment-delete

Saya ank kepda arwah ingin btya...arwah bapa sya meninggal pd umur 59thn 4thn-5thn yg lalu n mempunyai seorg isteri..adakah ibu saya layak utk menuntut caruman arwah bapak...atu pun sdh terlewat..harap pihak tuan dpt mberikan penjelasan yg terperinci..

20 September 2016 at 16:46 comment-delete

nurashikin pergi pejabat perkeso tanya dgn segera. ibu saya pun lambat tahu setelah lapan tahun arwah ayah meninggal, mereka akan periksa kelayakan bg pihak kita. jika layak bukan saje dpt pencen malah dibayar backdated yang patut terima sejak kematian. moga dipermudahkan

20 October 2016 at 15:13 comment-delete

ramai yang tak tahu sebab perkeso takkan remind kita pasal ni

20 October 2016 at 15:14 comment-delete

Hari ini saya ingin mengunkapkan tentang perjalanan hidup saya,karna masalah ekonomi saya selalu dililit hutang bahkan perusahaan yang dulunya saya pernah bagun kini semuanya akan disitah oleh pihak bank,saya sudah berusaha kesana kemari untuk mencari uang agar perusahaan saya tidak jadi disitah oleh pihak bank dan akhirnya saya nekat untuk mendatangi paranormal yang terkenal bahkan saya pernah mengikuti penggandaan uang dimaskanjeng dan itupun juga tidak ada hasil yang memuaskan dan saya hampir putus asa,,akhirnya ketidak segajaan saya mendengar cerita orang orang bahwa ada paranormal yang terkenal bisa mengeluarkan uang ghaib atau sejenisnya pesugihan putih yang namanya Mbah Rawa Gumpala,,,akhirnya saya mencoba menhubungi beliau dan alhamdulillah dengan senan hati beliau mau membantu saya untuk mengeluarkan pesugihan uang ghaibnya sebesar 10 M saya sangat bersyukur dan berterimakasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala berkat bantuannya semua masalah saya bisa teratasi dan semua hutang2 saya juga sudah pada lunas semua,,bagi anda yang ingin seperti saya dan ingin dibabtu sama Mbah silahkan hubungi 085 316 106 111 saya sengaja menulis pesan ini dan mempostin di semua tempat agar anda semua tau kalau ada paranormal yang bisah dipercaya dan bisa diandalkan,bagi teman teman yang menemukan situs ini tolong disebar luaskan agar orang orang juga bisa tau klau ada dukun sakti yg bisa membantuh mengatasi semua masalah anda1.untuk lebih lengkapnya buka saja blok Mbah karna didalam bloknya semuanya sudah dijelaskan PESUGIHAN DANA GHAIB TANPA TUMBAL

28 October 2016 at 10:50 comment-delete

AsSalam tuan, saya ingin tahu ttg cara2 permohonan pencen ilat arwah suami. Suami berhenti kerja pada bulan June 2015 dan hnya pada bulan Oct 2015 conpany arwah menghantar pemohonan ke Perkeso. Sekarang sudah setahun berlalu masih tiada berita. Arwah meninggal dunia pada bulab March lepas dan tidak dapat merasa pencen ilat tersebut. Saya sudah pon menerima pencen penakat bulanan. Cuma bila saya bertanya pada kerani dua hari lps mereka memberitahu yg saya perlu mendapatkan perintah mahkamah dan kebenara amanah raya.

11 November 2016 at 22:48 comment-delete

Bagaimana dgn kes saya ini... Saya betul2 ingin tahu tindakan apa yg patut diambil.. Arwah suami saya ade dua isteri dan saya isteri yg pertama.. Dibawah tggungan suami hanya saya seorang dan anak2 di atas 21 tahun jadi hanya saya sajalah yg berhak dapat duit bulanan.. Bagaimanapun saya musykil dgn isteri arwah no 2...cerita nya begini..... Masa arwah dah meninggal. saya dan madu saya ada pergi ke pejabat perkeso untuk membuat tuntutan elaun bulanan bagi menyara saya dan madu saya.. Madu saya mempunyai jumlah anak iaitu seramai 5 org yg masih belajar di sekolah menengah mahupun pengajian tinggi.. Pada awal nya saya pergi ke pejabat perkeso klang bersama madu dan saya rasa terkilan dgn pembohongan dilakukan madu saya sebb memberi alasan palsu iaitu duit tersebut digunakan untuk menyara anak nya tapi sebaliknya dia membeli kereta strom 4x4 dgn bulanan sebanyak rm1000 di bayar menggunakan duit tangunggan bulanan bagi saya dia telah menipu padahal saya hidup serba serbi cukup makan dan pakai .. saya terima elaun sebanyak rm230 kerana madu saya telah mengeluarkan segala butiran dia dan anak2 yg konon ditanggung mengunakan perkeso itu... Saya harap ada pihak sudi tolong saya dgn siapa saya patut mengadu...

15 November 2016 at 23:13 comment-delete

Kes shikin sama dgn saya.kami x tahu sblumnye...tlh bbrapa thn ayah saya meninggal baru kami tuntut.pihak PERKESO membayar dgn backdated sekali

22 November 2016 at 00:17 comment-delete

Kes shikin sama dgn saya.kami x tahu sblumnye...tlh bbrapa thn ayah saya meninggal baru kami tuntut.pihak PERKESO membayar dgn backdated sekali

22 November 2016 at 00:21 comment-delete

Sy nak tahu kakitangan kerajaan pd sekitar tahun 80an dulu..ada pemotongan socso atau tidak..maksud sy sebelum masuk skim pencen...

8 December 2016 at 12:16 comment-delete

Sy nak tahu kakitangan kerajaan pd sekitar tahun 80an dulu..ada pemotongan socso atau tidak..maksud sy sebelum masuk skim pencen...

8 December 2016 at 12:17 comment-delete

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

pengkhususan Syarikat.
1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

8 February 2017 at 14:32 comment-delete

Salam..nak tnya.. Klau borang akuan sumpah yg diambil tu salah but..then kita photostat balik then buat baru balik..boleh ke?.. I mean..yg akuan sumpah lah...pihak PERKESO terima tak?

8 February 2017 at 20:04 comment-delete

salamullah
saya ingin bertanya bagi pihak kakak ipar yang suaminya telah kembali kerahmatullah pada 20.02.2017,
dan arwah telah 8 tahun tidak berkerja adakah beliau layak memohon

22 February 2017 at 20:46 comment-delete

tolonglah diri dan saudara dan rakan taulan untuk pergi pejabat perkeso untuk periksa status kelayakan. berapa tahun dah tak kerja atau tak mencarum bukan jadi masalah. pekerja yang mencarum akan capai tahap kelayakan tertentu setelah tempoh tertentu dimata perkeso. sebab tu pergi je pejabat. kalau kerja bertahun2, kemudian berhenti bertahun2 pun sblm kematian akan tetap layak biasanya. pergilah periksa di pejabat, jgn terlalu berfikir

26 February 2017 at 23:51 comment-delete

This comment has been removed by the author.

28 March 2017 at 16:07 comment-delete

Assalamualaikum,, saya anak sedara kepada si mati "HAIRUL BIN UDING " IC: 940724127083 aruah meninggal tgl 17-april-2017 kemarin dulu,, istri kepada si mati pegang pasport . Sijil khawin ada,, anak2 semua warga negara malaysia,,
Ada kah pengurusan nya akan susah ,, mohon penjelasan ,terima kasih

20 April 2017 at 20:36 comment-delete

Post a Comment



Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ