Betapa Bahayanya Aktiviti Permainan Pokemon Go Terhadap Sektor Keselamatan Negara.
Perkaitan aktiviti permainan virtual Pokemon Go dengan Sistem Perisikan Remote Sensing Geospatial (GEOINT) Amerika/Israel-CIA-DOD-Mossad
(Gua harap penjelasan mudah ini dapat menghuraikan betapa bahayanya aktiviti permainan maya berteknologi Augmented Reality terhadap sektor keselamatan negara. Perlu penjelasan ringkas dilakukan kerana terbaca banyak salah faham mengenai isu ini mengaitkan dengan kospirasi itu dan ini tanpa memahami apakah sebenarnya bahaya yang dikatakan itu. Semoga bermanfaat.)
Sindrom permainan maya Pokemon Go telah pun menjangkiti seluruh dunia dengan sangat pantas dan effisien sekali. Sesuatu yang menggemparkan semua kerajaan dunia sebenarnya. Permainan ini memerlukan para pemain ''menjelajah'' dialam realiti dalam usaha mencari haiwan pocket monster yang diletakkan secara rawak dan merata rata. Kemudian dalam proses pencarian pokemon tersebut dengan bantuan pemetaan GPS, para pemain terpaksa menghalakan kamera henfon digital mereka disetiap arah, dan mengambil gambar.
Apa yang difikirkan orang biasa biasa adalah ini merupakan mainan sahaja, salah satu cara melepaskan tekanan jiwa dan sebagainya. Tetapi apa yang tidak diketahui masyarakat adalah teknik disebalik tabir yang digunakan pihak pencipta permainan ini, iaitu teknik Perisikan Geospatikal yang sangat cekap! Kini dengan keluarnya permainan ini tidak perlukan lagi operatif perisikan keluar medan, tetapi data maklumat remote sensing Geospatikal dicerap secara direct setiap masa seluruh kawasan yang sangat luas diseluruh dunia oleh penduduk negara tersebut sendiri, yakni para pemain permainan itu sendiri.
Jika sebelum ini pihak perisikan Amerika menggunakan aplikasi pemetaan Google Maps Streeview untuk mengumpul data Geospatial ini nampaknya tidak mencukupi. Banyak kawasan dikatakan tidak dapat diakses oleh pemeta kenderaan Google tersebut dan inilah yang akan diakses dengan sangat mudah dan cekap oleh aplikasi permainan maya ini. Tiada tempat lagi yang tidak boleh diakses kerana hampir kesemua kawasan adalah berpotensi kepada pemain mendapatkan pokemon mereka. Termasuklah didalam kem kem tentera dan kawasan sulit kerajaan.
Pihak perisikan CIA sebelum ini menggunakan Google Streetview sebagai bahan rekod maklumat Geospatial mereka, seperti didedahkan oleh bekas penganalisis pertahanan Amerika yang menjadi buruan CIA sekarang ini, Edward Snowden. Malangnya data yang dikumpulkan masih belum mencukupi. Ada banyak faktor luaran yang menyukarkan usaha seperti kesukaran memetakan gambaran didalam sesebuah bangunan contohnya. Tetapi dengan Pokemon Go ini, tidak lagi mustahil.
Staff para pekerja mana mana kompleks bangunan itu sendiri yang akan mengambil gambar dan memetakan semua sudut didalam bangunan tersebut. Sangat mudah hanya respawn saja imej bodoh pokemon untuk ditangkap secara maya oleh pemain didalam mana mana bangunan pun. Even didalam bawah tanah sekalipun!. (let say Malaysia ada bunker rahsia bawah tanah diPutrajaya, sudah mudah data dalaman semua kawasan tersebut dipetakan oleh mana mana staff yang bermain permainan ini).
Siapakah pemodal yang menghasilkan permainan Pokemon Go ini? Niantic Inc yang diasaskan oleh pemilik Keyhole Inc, John Hanke. Keyhole pula dibiayai oleh Sony dan Nvidia, serta firma entiti berhantu CIA, In-Q-Tel. Firma CIA tersebut pula menerima dana daripada Agensi Geospatial Negara Amerika (NGA). Nampak tak entente yang terlibat dibelakang tabir permainan ini?
NGA pula sebelum ini dikenali sebagai NIMA, Agensi Pusat Pemetaan dan Imaging Amerika yang ditukar nama pada tahun 2003. Fungsi utama NGA adalah mendapatkan data pemetaan darat untuk proses Perisikan Geospatial (GEOINT). Geoint ini pulak akan digunakan oleh pasukan tentera Amerika dalam sebarang operasi mereka dan juga operasi staff CIA dimana mana negara.
GEOINT ini pula apa? GEOINT ini bermaksud Perisikan Geospatial, dimana perisikan tentang pergerakan manusia dimana mana lokasi akan direkodkan dengan teliti dan lengkap. Projeksi semua kawasan kawasan kompleks bangunan di daratan juga termasuk didalam proses ini.
''Geospatial Intelligence is intelligence about human activity on earth derived from the exploitation and analysis of imagery and geospatial information that describes, assesses, and visually depicts physical features and geographical referenced activities on the Earth. GEOINT consists of imagery, imagery intelligence (IMINT) and geospatial information.''
Pokemon Go ini secara relatifnya dimiliki dan dikawal oleh Niantic yang mana dimiliki oleh CIA juga. Kenapakah pentingnya GEOINT ini? Satu kisah lama gua ceritakan. Dalam Operasi Babylon pada tahun 1981 dahulu, para pegawai perisikan Israel mengambil keputusan untuk mengebom pusat reaktor penjanaan tenaga Nuklear Iraq di Osiraq. Pihak Israel sudahpun mempunyai imej imejan satelit yang lengkap dimana letaknya reaktor tersebut.
Tetapi untuk mengsahihkan dengan tepat tidak boleh bergantung pada Remote Sensing Satelit sahaja. Maka operatif Mossad pun dihantar ke Osiraq dan memetakan dengan tepat lokasi serta data imejan dalaman reaktor tersebut dengan menggunakan teknologi Geospatial ini. Setelah dipastikan sahih, June 1981 satu skuadron F16 Udara Israel pun dikerahkan ke Osiraq dan berjaya mengebom reaktor tersebut. Operasi ini membuka mata dunia peri pentingnya sistem Perisikan Geospatial ini. CIA dan Mossad adalah dua agensi pakar dalam GEOSINT ini. Russia pula agak ketinggalan selepas runtuhnya Soviet Union awal 90an dahulu, tetapi kini semakin menguasai semula teknik risikan ini.
Jika dahulu Malaysia sangat sensitif dan sangat berahsia menjaga maklumat keselamatan negara, tetapi zaman kini semakin bocor. Pihak musuh tidak perlu lagi menghantar operatif mereka kesini mengumpul maklumat lapangan, tetapi staf staf kerajaan dan rakyat Malaysia sendiri yang menjadi mata dan pemberi maklumat tanpa tauliah kepada musuh. Itulah yang sedang berlaku sekarang ini.
Buat masa ini kerajaan Russia sedang memikirkan untuk mengharamkan permainan bodoh ini disana. Kerajaan Israel pula dari awal awal lagi sudah haramkan disana. Malaysia dan negara negara lain pulak berlapang dada menyerahkan leher disembelih musuh. Jangan lupa macam mana Jepun mengumpulkan 20 tahun data risikan sebelum berjaya menawan semenanjung Tanah Melayu dalam masa seminggu dengan menaiki basikal sahaja.
Yang sangat malang majlis Mufti negara tidak melakukan perincian sebegini untuk menerangkan peri pentingnya mengharamkan aktiviti permainan ini di Malaysia. Jika diterangkan secara detail dengan fakta fakta teknikal, mungkin lebih mudah difahami dan diterima oleh rakyat Malaysia sendiri. Itulah kelemahan majlis Mufti di Malaysia. Sedikit kurang intelektual. Itu yang mendatangkan amarah masyarakat yang tak memahami masalah sebalik tabir ini.
Perlulah diingatkan, kita sekarang dalam fasa menuju Perang Dunia Ketiga bila bila masa sahaja mampu meletus diseluruh dunia dengan kali ini tiada negara akan terselamat semua akan diterjebakkan sama sekali. Musuh sudahpun beratus langkah kehadapan berbanding kita, tambah teruk kita pula dalam diam menjadi talibarut menyediakan maklumat data risikan kepada pihak musuh tanpa disedari. Walaubagaimanapun masih belum terlewat untuk mengambil langkah serupa dengan Israel dan Russia, Haramkan Pokemon Go ini dengan tegas.
+DM+
PS : Pengalaman gua dulu awal 2000an pernah bekerja dibawah agensi Satelit Jepun buat pemetaan Remote Sensing ni. Pendek kata mcm mana canggih pun Imej Satelit ini tidak mampu menyamai kualiti imej GEOINT. Pentingnya data GEOINT ini kepada pihak tentera luar dalam merancang proses ketenteraan dimana mana kawasan musuhnya. Perang Afghan gagal teruk Amerika disana kerana ketidakcekapan GEOINT ini walaupun mempunyai ratusan sistem satelit yang canggih.
PS2 : Nak tahu betapa pentingnya unit risikan GEOINT ini, sila periksa berapa banyak unit bawah tentera Amerika punya :
GEOINT Units
(Homeland Security: Army Spatial Information Capabilities)
United States Army: United States Army Space and Missile Defense Command - Army Forces Strategic Command - Advanced Geospatial Intelligence (AGI) Node[12]
United States Marine Corps: 1st Topographic Platoon (1st TOPO)[13] (1st Marine Expeditionary Force - Marine Headquarters Group - 1st Intelligence Battalion - Production and Analysis Company)
United States Marine Corps: 2nd Topographic Platoon (2nd TOPO)[14] (2nd Marine Expeditionary Force - Marine Headquarters Group - 2nd Intelligence Battalion - Production and Analysis Company)
United States Marine Corps: 3rd Topographic Platoon (3rd TOPO)[15] (3rd Marine Expeditionary Force - Marine Headquarters Group - 3rd Intelligence Battalion - Production and Analysis Company)
United States Army:
1) 5Th Engineer Detachment, Geospatial Planning Cell (5th GPC) Theater Geospatial Database (TGD),
2) 60th Engineer Detachment, Geospatial Planning Cell (60th GPC) Theater Geospatial Database (TGD),
3) 64th Engineer Detachment, Geospatial Planning Cell (64th GPC) Theater Geospatial Database (TGD),
4) 132nd Engineer Detachment, Geospatial Planning Cell (132nd GPC) Theater Geospatial Database (TGD),
5) 512th Engineer Detachment, Geospatial Planning Cell (512th GPC) Theater Geospatial Database (TGD),
6) 517th Engineer Detachment, Geospatial Planning Cell (517th GPC) Theater Geospatial Database (TGD),
7) 543rd Engineer Detachment, Geospatial Planning Cell (5423rd GPC) Theater Geospatial Database (TGD).
Credit to: Amzarul Yuzrin Bin Mohd Yusof
0 comments:
Post a Comment