Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



HUKUM LETAK BARANG ATAS AL-QURAN

HUKUM LETAK BARANG ATAS AL-QURAN



HUKUM LETAK BARANG ATAS AL-QURAN

Soal :

Adakah harus kita meletakkan suatu barang di atas Quran seperti ditindih di atasnya dengan buku yang lain atau mata benda seperti kunci atau umpamanya?

Jawab :

Para ulama telah bersetuju bahawa memuliakan Quran itu adalah wajib dan beradab dengan Quran itu tanda ketaqwaan seseorang.

Firman Allah :

ذَلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ

Artinya : “Yang demikian itu siapa yang memuliakan syiar-syiar agama Allah maka sungguhnya ia sebahagian dari tanda ketaqwaan hati.” (Al-Haj : 32)

Maka memuliakan Quran termasuk tanda-tanda ketaqwaan hati kerana Quran adalah sebahagian dari syiar Allah.

Hukum meletakkan suatu barangan atau harta di atas Quran adalah dilarang melainkan diletakkan Quran di atas Quran yang lain maka ulama-ulama mengharuskannya.

Ada pun buku-buku selain Quran sekalipun buku-buku agama maka tidak diharuskan letaknya di atas Quran.

Berkata Al-Baihaqi :

وَمِنْهَا : أَنْ لَا يُحْمَلَ عَلَى الْمُصْحَفِ كِتَابٌ آخَرُ ، وَلَا ثَوْبٌ ، وَلَا شَيْءٌ

Artinya : “Dan setengah dari adab dengan Quran ialah tidak diletak di atas Quran akan kitab yang lain. Dan tiada harus juga letak pakaian atau suatu benda pun.” (Kitab Syua’bul Iman)

Berkata pula Imam Tirmizi :

ومن حرمته - يعني المصحف - إذا وضع أن لا يتركه منشورا ، وأن لا يضع فوقه شيئا من الكتب ، حتى يكون أبدا عاليا على سائر الكتب

Artinya : “Dan setengah dari adab memuliakan Quran itu jangan ditinggalkan dalam keadaan terbuka dan tidak diletakkan di atas Quran itu suatu dari buku-buku sehingga adalah Quran itu selamanya lebih atas dari segala buku-buku.” (Nawadirul Usul)

Harus Letak Quran Di Atas Quran

Berkata Syeikh Ibnu Hajar Al-Haitami :

يجوز وضع مصحف على مصحف

Artinya : “Harus meletak akan Quran di atas Quran.” (Fatawa Hadisiyah)

Dan berkata Imam Baihaqi :

إلا أن يكون مصحفان فيوضع أحدهما فوق الآخر فيجوزو

Artinya : “Melainkan bahawa ada di situ dua buah Quran maka diletakan salah satunya atas yang satu lagi maka hukumnya adalah harus.” (Su’abul Iman)

Dan dimaafkan letak suatu yang bertujuan menjaga Quran seperti meletak kertas di atasnya supaya tidak jatuh atas Quran itu olih debu.

Dan dimaafkan juga barangan yang memang disimpan di dalam quran seperti penunjuk yang digunakan untuk menunjuk ayat yang dibaca atau penanda muka surat supaya mudah dijumpai muka surat yang hendak dibaca.

Wallahua’lam



Sumber: Facebook Ustaz Azhar Idrus (Oiginal)




1 comments:

Did you hear there is a 12 word phrase you can tell your man... that will trigger intense emotions of love and impulsive attractiveness to you buried within his chest?

Because hidden in these 12 words is a "secret signal" that triggers a man's impulse to love, adore and care for you with his entire heart...

12 Words Will Trigger A Man's Desire Response

This impulse is so built-in to a man's brain that it will drive him to try harder than before to take care of you.

In fact, fueling this all-powerful impulse is absolutely important to having the best possible relationship with your man that the instance you send your man one of these "Secret Signals"...

...You'll immediately find him open his heart and soul for you in a way he haven't experienced before and he'll see you as the one and only woman in the galaxy who has ever truly appealed to him.

16 March 2020 at 14:29 comment-delete

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ