Khasiat Kuning Telur

Khasiat Kuning Telur




Telur yang kaya akan protein dan lemak baik bagi tubuh ini ternyata mempunyai banyak manfaat bagi kesihatan tubuh kita. Selain merupakan lauk makan yang praktikal dan ekonomi ini.

Berikut ini ada 7 Manfaat Sihat Penggunaan Kuning Telur yang dikutip dari palingseru.com


1. Untuk Kesihatan Otak
Kuning telur diketahui bermanfaat untuk kesihatan otak, bahkan juga bermanfaat sebagai pembentukan tulang. Hal ini dikarenakan kuning telur mempunyai kandungan zat klorin atau klorin dimana manfaatnya sangat baik untuk pembentukan sel dan kesihatan otak manusia.


2. Baik untuk Wanita Hamil
Kuning telur juga diketahui mempunyai manfaat yang baik untuk wanita hamil.Manfaat yang terkandung dalam kuning telur ini dapat membantu perkembangan otak janin dan mencegah timbulnya kelainan di otak janin.Untuk itu, buat kamu wanita hamil, konsumsilah telur sebagai menu makanan kamu.


3. Kolestrol Tinggi
Jika tubuh kamu kekurangan kolestrol. Ada baiknya jika kamu memakan telur. Kerana diketahui 1 butir kuning telur mengandungi kira-kira 180 - 190 mg kolesterol.


4. Baik untuk Pertumbuhan Anak
Itulah mengapa jika anak harus mengambil telur sejak awal. Kerana telur diketahui baik untuk perkembangan dan pertumbuhan anak. Sehingga dengan pengambilan kuning telur setiap hari proses pertumbuhan dan perkembangan anak menjadi maksimum.


5. Mengandung Pemakanan Semisal
Inilah mengapa alasannya kuning telur banyak dimakan kepada Binaragawan. Hal ini kerana kuning telur mengandungi kalsium, zat besi, zink, fosforus, dan lain-lain yang sangat diperlukan oleh tubuh.


6. Mengandung Omega 3
Mengambil telur juga dapat memenuhi pengambilan Omega 3 yang diperlukan oleh tubuh.


7. Membuat Tubuh Lebih Sihat
Para Doktor mendedahkan bahawa kuning telur dapat membuat tubuh kita menjadi sihat, jika dibandingkan dengan makanan junk food dll.

Nah, dari ketujuh manfaat diatas merupakan beberapa manfaat sihat yang baik jika kita mengambil kuning telur.


0 comments:

Post a Comment



Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ