Misteri Batu Terbelah Dua Di Arab Saudi




Terdapat banyak kejadian alam semula jadi yang mungkin menjadi teka teki. Salah seorang daripadanya adalah Pembentukan batu Al Naslaa, terletak di Tayma oasis, Arab Saudi.

Al Naslaa adalah salah satu yang paling fotogenik petroglyphs di kawasan itu. Rekahan yang sempurna antara kedua-dua batu berdiri dan permukaan rata benar-benar semula jadi. Kekaki kecil yang menyokong batu. Berapa lama ianya akan tetap seimbang di situ? Bagaimana potong di tengah-tengah berlaku? Banyak persoalan yang tidak dapat di tafsirkan menyebabkannya menjadi begitu unik dan misteri.

Kemungkinan besar tanah beralih sedikit di bawah salah satu daripada dua sokongan dan batu berpecah menjadi dua. Atau, ia boleh menjadi retak akibat dari tekanan lama yang telah menolak.


Padang Pasir Tayma lokasinya ada di barat laut Arab Saudi, atau di pertengahan antara Kota Madinah dan Dumah. Bandar paling dekat adalah Tabouk yang berjarak 264 km dari padang pasirnya.

Panoramanya sama seperti padang pasir lain di Timur Tengah, yang gersang tanpa ada kehidupan manusia. Namun ternyata, Padang Pasir Tayma mempunyai suatu misteri yang belum dapat diselesaikan bernama Al Naslaa.





Seperti yang dikutip dari detik.com, Al Naslaa merupakan batu yang unik. Betapa tidak, batu yang bersaiz besar ini kelihatan terbelah dua yang tegak lurus. Jika diperhatikan, belahannya tab seperti ditebas oleh pedang!

Bahkan, kedua-dua batu yang terbelah itu masing-masing mempunyai penyangga berupa batu kecil di bahagian bawahnya. Suatu formasi batu yang mampu membuat ahli arkeologi geleng-geleng kepala dan dianggap sebagai misteri.

Sehingga kini, belum ada teori memuaskan mengenai Al Naslaa. Ada yang beranggapan, kalau itu hanyalah hasil hakisan batu kerana kandungan mineral yang terdapat di bahagian yang terbelah lebih sedikit. Tapi tetap saja, ahli arkeologi bertanya-tanya, bagaimana boleh lurus begitu belahan pada batunya? Boleh bertahan sampai bila-bila batunya sebelum jatuh?

Satu lagi, ternyata terdapat lukisan purba di permukaan batu Al Naslaa ini. Ada lukisan berupa kuda dan manusia di dekat bahagian yang terbelah. Tapi tentu saja, lukisan itu hingga kini belum terungkap asal muasalnya.



Sumber 1 dan Sumber 2


0 comments:

Post a Comment



Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ