Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Mahkamah Rayuan Putus Bersih 3.0 Tidak Haram

Mahkamah Rayuan Putus Bersih 3.0 Tidak Haram


SHAH ALAM 6 JAN: Tiga panel Hakim Mahkamah Rayuan yang diketuai Hakim Datuk Linton Albert, hari ini sebulat suara memutuskan arahan yang dikeluarkan Majistret Kuala Lumpur Zaki Asyraf mengharamkan perhimpunan BERSIH 3.0 pada 2012, bawah Seksyen 98 Kanun Acara Jenayah (KAJ) cacat kerana tidak menepati perlembagaan dan undang-undang sedia ada.

Keputusan itu memberikan kesan kepada pendakwaan terhadap Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Mohamed Azmin Ali; Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Penyelaras Solidariti Anak Muda Malaysia, Badrul Hisham Shaharin di Mahkamah Tinggi sebelum ini dengan tuduhan menyertai perhimpunan haram.


Mohamed Azmin berkata, ekoran keputusan Mahkamah Rayuan hari ini, peguam yang mewakili ketiga-tiga tertuduh akan mengemukakan permohonan bahawa pendakwaan yang dikenakan terhadap kmereka sebelum ini terbatal dengan sendirinya di Mahkamah Tinggi dalam masa terdekat.

“Ini keputusan penting kerana ia memberi kesan terhadap pendakwaan saya, Datuk Seri Anwar dan Badrul Hisham, yang mana pertuduhan itu juga dikeluarkan Majistret berkenaan.

“Jadi, dengan keputusan mahkamah rayuan hari ini membuktikan perintah Majistret itu salah. Peguam akan kembali semula ke Mahkamah Tinggi untuk memohon semua pertuduhan ke atas kami itu dengan sendirinya terbatal,” kata Azmin ketika dihubungi Selangor Kini, di sini, hari ini.

Azmin berkata, Hakim Mahkamah Rayuan turut menegur polis kerana membuat permohonan menghalang perhimpunan pada saat akhir sehingga tidak memberi peluang kepada penganjur untuk mempertahankan diri.

Keduanya, sebelum polis membuat permohonan, mereka perlu beri jaminan kepada mahkamah bahawa perhimpunan itu boleh mencetuskan suasana tidak tenteram tetapi mereka gagal kemukakan.

“Majistret juga dalam penghujahan peguam bela gagal melihat perkara ini secara perundangan tetapi hanya berdasarkan spekulasi bahawa kononnya akan wujud kekacauan atau huru-hara,” katanya.

Katanya, polis juga disaran supaya mengambil pengajaran dengan menghormati serta mematuhi undang-undang dan Perlembagaan Persekutuan yang memberikan hak untuk rakyat berhimpun secara aman.

“Keputusan undang-undang tidak boleh dibuat berdasarkan spekulasi tetapi mesti mengikut Perlembagaan Persekutan dan undang-undang yang ada.

“Apa yang berlaku harus menjadi pengajaran kepada polis supaya menghormati perlembagaan dan sedar perhimpunan adalah dibenarkan serta dijamin dalam perlembagaan, selain tidak berdasarkan spekulasi bagi kepentingan parti pemerintah,” katanya.

Sebelum ini, Azmin dan Badrul Hisham memfailkan rayuan untuk mengetepikan pendakwaan terhadap mereka di bawah Akta Perhimpunan Aman (PAA) 2012 atas alasan arahan Zaki mengharamkan perhimpunan itu sebagai bertentangan dengan PPA.


1 comments:

bab ni tak nak komen sebab tak pernah nak campur pun...tak minat...

9 January 2014 at 22:24 comment-delete

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ