Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Jom Melawat Bandar 100,000 Khemah di Mina




Melawat Bandar 100,000 Khemah di Mina



Mina adalah sebuah bandar kecil yang terletak di dalam lembah yang rendah di wilayah Makkh, di barat Arab Saudi, kira-kira 8 km ke timur kota suci Mekah. Meliputi kawasan seluas 20 km persegi lembah, khemah meliputi setiap kawasan lapang - sejauh mata memandang, tersusun, baris demi baris. Ia adalah khemah untuk para jemaah haji bermalam dalam tempoh 5 hari setiap musim haji. Pada hari-hari lain disepanjang tahun, Mina hampir ditinggalkan tanpa sebarang aktiviti.



Terdapat lebih daripada 100,000 khemah berhawa dingin di Mina menyediakan tempat tinggal sementara kepada 3 juta jemaah haji. Khemah-khemah berukuran 8 meter x 8 meter dan dibina daripada gentian kaca yang disalut dengan Teflon untuk memastikan rintangan yang tinggi kepada api.

Pada asalnya jemaah membawa khemah mereka sendiri yang akan didirikan di dataran rata Mina. Selepas haji berakhir, khemah akan dibongkar, segala-galanya dibungkus dan dibawa balik. Kemudian sekitar tahun 1990-an, kerajaan Saudi mengambil inisiatif memasang khemah tetap bagi meringankan jemaah daripada beban perlu membawa peralatan perkhemahan sendiri. Tetapi selepas kebakaran besar yang melanda bandar khemah ini yang membunuh hampir 350 jemaah pada tahun 1997, 'bandar kalis api' sementara telah dibina.



Khemah-khemah dibahagikan kepada beberapa kem, setiap satu mempunyai dinding sendiri, dan disambungkan ke kem-kem lain dengan laluan. Setiap kem dilengkapi dengan dapur, bilik mandi dan kemudahan wuduk. Setiap khemah berkod warna mengikut negara dan nombor, dan semua jemaah sepatutnya mempunyai lencana dengan warna dan bilangan mereka di atasnya.

Dalam tempoh dua tahun yang lalu, bandar ini mengalami perubahan besar-besaran dengan pelaburan kerajaan berbilion-bilion riyal ke dalam banyak projek infrastruktur bagi meringankan ritual fizikal yang memenatkan pada setiap tahun. Rangkaian keselamatan kebakaran yang komprehensif yang terdiri daripada material sensitif haba air pemercik dikaitkan dengan sistem penggera telah dilaksanakan untuk mengelakkan tragedi 1997 daripada berulang.














Sumber: billyinfo.blogspot.com


0 comments:

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ