Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



5 Tips Menjaga Kesihatan Payudara Wanita



Menjaga kesihatan payudara merupakan salah satu hal yang harus di lakukan bagi kaum wanita. Salah satunya agar tehindar dari berbagai penyakit seperti kanser payudara. Payudara yang terdiri dari jaringan ikat, jaringan lemak serta tabung yang merespon produksi beberapa hormon dalam tubuh. Berikut ini beberapa tips menjaga kesihatan payudara wanita : 

1. Tingkatkan Pengambilan Brokoli 
Mengambil brokoli dalam pemakanan adalah salah satu cara menjaga kesihatan payudara wanita. Kandungan sulforaphane dalam brokoli mampu membantu hati membuang hormon estrogen yang memicu tumbuhnya sel kanser pada payudara. 

2.  Mengambil Minuman Teh Hijau 
Selain mengambil sayuran anda juga boleh mengambil teh hijau untuk menjaga kesihatan payudara . Teh hijau mengandung epigallocatechin gallate yang mampu menjadi antioksida yang kuat dan mampu melindungi payudara terhindar dari penyakit kanser payudara. Usahakan pengambilan teh hijau setiap hari diwaktu pagi hari sebelum sarapan. 

3. Mengambil Makanan Yang Mengandung Vitamin D
Vitamin D dipercaya memilki khasiat yang mampu mencegah tumbuhnya sel kanser pada payudara juga boleh dijadikan ubat bagi penderita kanser payudara. Memperolehi khasiat Vitamin D samada dari suplement ataupun dari sinar matahari. 

4. Meningkatkan Pengambilan Sayuran Hijau 
Mengambil sayuran hijau memang terbukti baik untuk kesihatan. Kandungan bioflavonoid pada sayuran hijau seperti seledri, kemangi, sawi dan sejenisnya memiliki kandungan apigenin yang mampu mencegah juga mengubati kanser payudara. 

5. Mengambil Kunyit 
Ubat tradisional yang dikenali baik untuk kesihatan yang satu ini iaitu kunyit. Kunyit yang mengandung cucurmin sebagai bahan anti-inflamasi antioksid mampu mencegah tumbuhnya sel kanser payudara. Pengambilan yang sangat mudah adalah dengan menambahkan kunyit pada bahan masak. 

Itulah beberapa cara yang dapat anda lakukan untuk menjaga kesihatan payudara agar terhindar dari penyakit kanser payudara. - Sumber


Nak kongsi pendapatan percuma di facebook, twitter - sila klik sini 8Share


3 comments:

Untuk wanita sahaja....

9 November 2013 at 12:41 comment-delete

Postingan yang menarik, bisa juga nih tipsnya
terima kasih sudah share

9 November 2013 at 15:00 comment-delete

Bagus dan berinformasi perkongsian ni Ida.

9 November 2013 at 21:34 comment-delete

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ