Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Jom Melawat Pulau Jeju, Korea Selatan

Pulau Jeju, merupakan pulau terbesar dan terletak di timur laut Korea Selatan. Ia merupakan sebuah pulau hasil pembentukan pembekuan larva gunung berapi. Pulau Jeju turut dikenali Jejudo. Seperti mana 7 Kejaiban Semulajadi yang lain, pulau ini juga disenaraikan sebagai Tapak Warisan Dunia oleh UNESCO. Jommmm


Sebaik sahaja anda tiba di jeti Pulau  Jeju, memandu pelancong akan membawa anda melawat Haenyeo Museum (laut wanita penyelam) yang terletak di Hado-ri, mengenai kisah kehidupan penduduk kampung tepi laut di mana banyak haenyeo hidup secara tradisional . Muzium tersebut menerangkan suatu cara hidup mereka, mempamerkan model rumah mereka serta mengandungi barang pameran diet harian mereka, alat dan pakaian, serta sumbangan mereka melawan semasa pendudukan Jepun di tahun1930an.








Ida menyarankan anda jika mahu ke sini supaya mengambil pemandu pelancong agar anda mendapat penerangan yang jelas, almaklumlah kita tidak mahir berbahasa Korea dan amat jarang pula rakyat Korea yang mahir berbahasa Inggeris.

Kemudian anda akan dibawa ke suatu tempat pembentukan lahar bekas letupan gunung berapi yang wujud sejak lebih daripada 100,000 tahun yang lalu iaitu Seongsan Ilchulbong (Sunrise Peak). Terletak di hujung bahagian timur Jeju Island, terdiri  megah satu kawah sangat besar di atas puncaknya dengan 99 jenis batu-batan yang tajam mengeliling kawah, ia seolah-olah satu mahkota yang amat besar. Pandangan dari atas kemuncak ini sangat hebat dan mengasyikkan.




















Selepas itu, anda akan dibawa pula ke pantai timur pulau Jeju iaitu Village Folk Museum, satu pusat 40 ekar penyelidikan sejarah dan penciptaan semula kehidupan kampung Korea dizaman 1890an. Dengan 117 buah rumah dan kemudahan meneroka, kompleks muzium termasuk kampung-kampung biasa sekali ditemui dalam gunung, negara bukit, dan kawasan-kawasan penangkapan ikan pesisir pantai, serta satu kepercayaan pengamal  agama shamanistic. Terdapat juga satu mini taman tema yang memaparkan siri-siri drama bersejarah popular yang telah difilemkan.


















Lawa tak Ida sebagai gadis Korea? ahaks!!  Sebenarnya lawatan Ida ini masih belum tamat, masih ada lagi tempat-tempat menarik yang harus di kunjungi seperti Jeongbang Waterfalls, Jeju Stone Park dan Youngduam Rock iaitu Batu Kepala Naga yang hebat yang mempunyai berbagai kisah lagenda... nantilah Ida sambung di kemudian hari inshaAllah.




10 comments:

ohh maiii...Jeju Island!

7 November 2013 at 13:45 comment-delete

Wah! Dulu pernah ada rezeki ke Korea. Tapi tak pergi pula PUlau Jeju. Yang sempat dilawati cuma Pulau Nami. :)

7 November 2013 at 13:46 comment-delete

Ida dah agak...pasti Sally teruja hehe

7 November 2013 at 13:52 comment-delete

Cantik jeju island nie.. insyaallah ada rezeki nak juga ke sini.. :D

7 November 2013 at 14:07 comment-delete

Insyallah...saya akan ke korea bulan Dis...

7 November 2013 at 14:59 comment-delete

info berguna untuk kita semua..kalau pun tak dapat menjejakkan kaki ke pulau jeju ni..mengetahui mengenainya serba sedikit sudah memadai..

7 November 2013 at 15:04 comment-delete

lame dah berangan nk g sini.. masih tinggal angan2.. bile nak jadi realiti tah.. huhu

7 November 2013 at 15:41 comment-delete

subhanallah cantiknya pulau jeju, insyaAllah ada rezeki nak ke sana juga satu hari nanti since ika ni pun jenis yang suka travel hehe

7 November 2013 at 19:20 comment-delete

Jauh sangat ni. Malaysia pun tak habis melawat lagi. Tapi satu perkongsian yang menarik.

9 November 2013 at 22:01 comment-delete

En Muhamamad Khairuddin Lim.. nk p disember ni bile tarikh nyer?

Anonymous
14 November 2013 at 13:45 comment-delete

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ