Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Fakta Istimewa Mengenai Tun Dr. Mahathir Mohamad




Fakta Istimewa Mengenai Tun Dr. Mahathir Mohamad

Fakta 1 : Hari lahir sebenar Tun Dr. Mahathir Mohamad ialah pada 10 Julai (1925) dan lazimnya disambut oleh keluarga dan rakan-rakan terdekat, bukan 20 Disember. Namun 20 Disember sudah dianggap sebagai hari lahir rasmi beliau yang lazimnya diraikan pada majlis-majlis rasmi.

Fakta 2 : Dr. Mahathir tidak suka orang memberi hadiah pada hari lahirnya kerana bimbang orang akan mengambil kesempatan dengan hadiah yang bukan-bukan kerana niat yang tertentu.

Fakta 3 : Agak sensitif tetapi kreatif. Mungkin disebabkan faktor ini juga, Dr. Mahathir mudah mengalirkan air mata apabila hatinya tersentuh melihat sesuatu kejadian sama ada kepada bangsanya atau dirinya sendiri.

Fakta 4 : Orang yang lahir berbintang Cancer lebih bersifat kemanusiaan. Lady Diana yang terkenal dengan kerja- kerja kebajikan, juga berbintang Cancer. Lazimnya mereka yang berbintang Cancer juga gemar kepada makanan. Tetapi Dr. Mahathir dapat mengawal selera makannya iaitu berhenti sebelum kenyang meskipun tidak pantang kepada sebarang makanan termasuk nasi lemak yang menjadi kegemarannya.

Fakta 5 : Beliau biasanya membeli buku apabila berkunjung ke sebuah kedai buku di KLCC pada hujung minggu dan di situlah Dr. Mahathir akan mengambil masa yang agak lama untuk memilih buku kegemarannya. Begitu juga apabila berada di luar negara.

Fakta 6 : Dr. Mahathir boleh melelapkan mata di mana saja sama ada dalam kapal terbang atau di pejabat. Di pejabat, beliau boleh tidur selama 30 minit di antara kerja, bukan dengan berbaring tetapi duduk di kerusinya. Beliau melelapkan mata buat seketika selepas makan tengahari atau selepas sembahyang Zohor dan kemudian meneruskan kerja selepas itu.

Fakta 7 : Pernahkah anda mendengar seorang pemimpin negara makan mi segera? Dr. Mahathir boleh makan apa saja tetapi beliau tidak makan banyak. Beliau makan mi segera sekurang-kurangnya seminggu sekali, itu pun sebungkus tidak habis.

Fakta 8 : Dr. Mahathir tidak makan ikan segar

Fakta 9 : Sarapan pagi Dr. Mahathir cukup ringkas iaitu sekeping roti bakar, sehiris buah dan segelas kopi. Kemudian beliau akan minum kopi semula pada jam 10 pagi di pejabat.Waktu malam pula, terutama apabila berada di luar Kuala Lumpur, beliau lebih gemar minum coklat.

Fakta 10 : Tidak seperti kebanyakan ahli politik, Dr. Mahathir tidak berjaga malam. Pada jam 11.30 malam atau selepas tengah malam, beliau akan masuk ke bilik tidur. Jika tiada urusan di luar, beliau akan menelaah di bilik bacaan bersebelahan bilik tidurnya dan beliau akan bangun awal pagi untuk beribadah dan menulis.

Fakta 11 : Sekarang Tun kurang makan nasi, Tun makan lauk sahaja. Lauk yang saya makan adalah sayur-sayuran. Kegemaran Tun sekarang salad. Jadi boleh kata Tun vegetarian sekarang.

Fakta 12 : Tun tidak berapa gemar menggunting rambut dan memotong kuku kerana menggangu tugas. Kerana Tun merasakan beliau tidak boleh buat apa-apa, lumpuh sepenuhnya. Saya benar-benar tidak suka keadaan itu, tapi sampai satu tahap kita perlu juga gunting rambut dan potong kuku. Jika tidak kita nampak tidak terurus.

Fakta 13 : Tun masih boleh membaca walaupun tidak menggunakan cermin mata. Beliau kata mata beliau masih kuat.

Fakta 14 : Perkara yang paling Tun ingat sampai bila-bila adalah hari di mana Tun membuat keputusan menceburkan diri dalam bidang politik pada1945. Ingatan itu masih segar dalam diri beliau.

Fakta 15 : Tun suka melawat Jepun. Kenapa Tun suka? kerana bangsa Jepun adalah bangsa Asia pertama yang dapat menewaskan kekuatan ketenteraan Barat. Lawan dengan Rusia, Jepun boleh menang.

Walaupun Tun tidak suka cara Jepun memerintah Tanah Melayu semasa Perang Dunia Kedua, tetapi bangsa Melayu kena meniru bangsa Jepun kerana mereka mempunyai jati diri amat kuat walaupun dalam dunia moden hari ini..

Fakta 16 : Tun menggunakan telefon bimbit IPhone

Fakta 17 : Tun tidak berapa minat dengan bola.

Fakta 18 : Tun meminati Siti Nurhaliza


Sumber: www.facebook.com/ilovetun


3 comments:

wah...

11 July 2014 at 12:01 comment-delete

Tun dah berumur 89 tahun. Semoga terus berbakti kepada negara.

11 July 2014 at 12:07 comment-delete

Tun yang disayangi..moga sentiasa diberi kesihatan oleh Allah..

11 July 2014 at 20:12 comment-delete

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ