Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Dzuriasikim Bukan Co Pilot Terlibat Nahas Helikopter




Dzuriasikim Dzulkefli terkejut gambar yang menunjukkan beliau bersama juruterbang Clifford William Fournier dalam helikopter yang terhempas di Semenyih menjadi viral

KUALA LUMPUR: “Adalah sangat tidak beretika bagi media untuk menggunakan gambar saya, tanpa mengesahkan identiti,” kata Dzuriasikim Dzulkefli

Gambar saya telah secara salah diedarkan serta digambarkan sebagai pembantu juruterbang dalam kemalangan Semenyih helikopter di Kampung Pasir Baru, petang semalam.

Bercakap kepada New Straits Times di Hospital Kuala Lumpur hari ini rumah mayat pagi, Penolong Naib Presiden Jualan, Pemasaran dan Projek Khas di sebuah syarikat penerbangan swasta berkata beliau terkejut apabila sebuah akhbar harian Cina mempunyai gambar beliau di halaman depan bersama-sama dengan lima orang lain yang meninggal dunia dalam kemalangan helikopter.


“Saya benar-benar terkejut bahawa beberapa orang telah secara tidak bertanggungjawab ‘diisytiharkan’ saya mati, hanya kerana gambar yang menunjukkan juruterbang Clifford William Fournier dan saya di dalam helikopter”.

Dzuriasikim berkata beliau mengetahui mengenai identiti foto yang salah pada kira-kira 7:00 malam tadi apabila beliau menerima panggilan dan mesej daripada rakan-rakan dan keluarga yang bertanya.

“Mereka memberitahu saya gambar saya dengan Cliff telah tersalah anggap dan bahawa ia telah menjadi viral pada beberapa laman rangkaian sosial dan kumpulan Whatsapp” katanya

Gambar diri sendiri daripada Dzuriasikim dan juruterbang helikopter yang terhempas, telah dipaparkan di dinding Facebook telah dianggap sebagai Aidana Baizieva, pembantu juruterbang daripada terhempas Eurocopter Dauphin AS365N2 semalam.

Dzuriasikim menambah bahawa gambar itu diambil pada 13 Februari apabila Fournier membawanya terbang di sekitar Subang dalam helikopter beliau.

Setelah mengenali Fournier melalui industri penerbangan, Dzuriasikim menyifatkan beliau sebagai seorang kawan rapat dan orang yang rendah hati.

Beliau berkata kali terakhir beliau bertemu juruterbang semasa Pameran Maritim dan Udara Antarabangsa Langkawi (LIMA) dan hanya berbual-bual dengan dia pada malam Jumaat.

Fournier telah berada di Malaysia selama lebih daripada 20 tahun dan rumah keluarganya adalah di Damansara. Beliau juga mempunyai hanger helikopter sendiri di Subang.

“Saya tahu saya tidak boleh berbuat banyak untuk menghentikannya daripada merebak tetapi saya berharap gambar itu tidak diedarkan atau disalahgunakan sebagai orang yang mati yang bersama juruterbang helikopter terhempas pada masa akan datang.” MRM


Nota: Scripters dengan ini memohon ribuan maaf di atas kesilapan menyiarkan gambar Dzuriasikim sebagai co pilot sebelum ini.


0 comments:

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ