Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Kisah Benar - Setia Menunggu Kubur Isteri Selama 20 Tahun

Kisah Benar - Setia Menunggu Kubur Isteri Selama 20 Tahun
Rocky Abalsamo di sisi kubur isterinya Julita


Cinta kadang-kadang boleh membuat seseorang melakukan sesuatu yang di luar naluri dan kebiasaan kita. Seperti apa yang dilakukan oleh Rocky Abalsamo, yang telah 20 tahun menjaga kubur isteri yang paling dicintainya. 

Rocky Abalsamo sangat mencintai Julita, wanita yang telah menjadi isterinya selama 55 tahun. Namun sayang kebersamaan itu telah berakhir, apabila Julita telah meninggal dunia  pada tahun 1993.

Julita meninggal dunia ketika menjalani pembedahan  jantung dan dikuburkan di Perkuburan St Joseph di Boston. Sejak ditinggal  Julita, sebahagian kehidupan Rocky yang juga turut mati. Oleh kerana itu, beliau memutuskan untuk menghabiskan sisa-sisa hidupnya dengan menjaga kubur Julita.
Kisah Benar - Setia Menunggu Kubur Isteri Selama 20 Tahun

Bagi Rocky, isterinya adalah cinta sejati dengan kecantikan yang luar biasa. Tahun 2000, apa yang beliau lakukan setiap hari adalah dengan menunggu kubur isterinya walaupun dalam hujan dan terik matahari ataupun turunnya salji, sehingga mendapat perhatian dari The Boston Globe.

Mereka tersentuh hati melihat kesetiaan seorang lelaki tua yang sudah 20 tahun selalu menunggu di kubur isterinya. Alasan Rocky Abalsamo menjaga kubur Julita adalah supaya belahan jiwanya itu tak kesepian. "Dia adalah bahagian hidupku, jadi di sinilah aku merasa penuh," kata Rocky.

Anak dan keluarga Rocky  merasa merasa bimbang dengan kesihatan dan keadaannya. Namun tidak akan ada yang boleh menghalang lelaki tua ini dari mendatangi kubur isterinya setiap hari. "Hal istimewa dari ayahku adalah ia hidup dengan jalannya sendiri," kata Angela salah seorang anak Rocky.

Kisah Benar - Setia Menunggu Kubur Isteri Selama 20 Tahun

Kisah Benar - Setia Menunggu Kubur Isteri Selama 20 Tahun

Pada  22 Januari 2014 yang lalu, Rocky akhirnya meninggal dunia setelah kesihatannya menurun. Ia meninggal dunia di usia 97 tahun, setelah selama 20 tahun ia menemani kubur isterinya tanpa henti.

Rocky akhirnya meninggal dengan memegang teguh kesetiaan cintanya. Mendiang dikuburkan di sisi kubur isterinya seperti yang selalu ia lakukan selama ini, berada di sisi Julita.

Terharunya Ida membaca kisah ini. Masih adakah lagi kesetiaan lain serupa ini? Teringat Ida akan kisah benar Hachiko seekor anjing yang setia menanti kepulangan tuannya di stesyen keretapi sehingga mendapat liputan seluruh dunia dan kisahnya turut difilemkan.






2 comments:

biar btl?huhu

5 February 2014 at 12:01 comment-delete

uiksss...kesianya dia...

Regards,
-Strider-

5 February 2014 at 14:27 comment-delete

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ