Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



PETIKAN DARI ASIA SENTINEL- PEMBUNUHAN ALTANTUYA ( BHG 1)

Gambar Hiasan




Wawancara terlambat persoalan paling besar: Apa yang dia tahu dan apabila dia tahu?


Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pergi ke berpangkalan di Kuala Lumpur TV3, dimiliki sepenuhnya oleh parti politik yang mengetuai, kafir kepada penyampai Hamdan Ahmir bahawa dia pernah bertemu dengan penterjemah Mongolia Altantuya Shaariibuu lewat, dibunuh oleh dua pengawal peribadi beliau pada tahun 2006.

Temuduga, disiarkan pada 9 Julai tetapi dirakam daripada hidup kononnya untuk mengelakkan sebarang embarrassments, hanya boleh dianggap sebagai kekecewaan, bukan sahaja dengan jawapan Najib tetapi dengan soalan Hamdan, yang satu siri softballs lobbed kepada Perdana Menteri untuk memberi platform untuk membuat kes bagi bukan-penglibatan beliau.

Untuk soalan yang dibangkitkan oleh bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad ke atas penglibatan mungkin Najib, Hamdan bertanya ini: "... Kami semua bersetuju bahawa mahkamah telah membuat keputusan dalam kes ini ... ia adalah masa lalu. Tetapi kritikan telah timbul dari Tun Mahathir yang meminta yang telah mengarahkan pegawai-pegawai polis yang terlibat untuk membunuh Altantuya. Ia adalah pelik kerana kes itu berakhir. Adakah anda terlibat dalam hal ini? "

Najib: Perkara ini berlaku pada tahun 2008 ... lama dahulu. Sebenarnya, saya telah dibacakan sumpah, Wallahi Wabillahi Watallahi, sebanyak tiga kali, termasuk di sebuah masjid di Permatang Pauh pada tahun 2008 ... yang saya tidak dikenali Altantuya dan saya tidak sama sekali terlibat, secara langsung atau tidak langsung. Dan pihak polis menjalankan siasatan. Dan, pada masa itu, Pak Lah (Tun Abdullah Ahmad Badawi), sebagai Perdana Menteri, telah dilaporkan, dan Ketua Polis Negara telah mengeluarkan kenyataan yang mengatakan bahawa saya tidak terlibat. Dan tidak ada bukti sama sekali, walau apa pun, yang saya telah dikenali Altantuya. Tiada sama sekali ... tiada gambar, tiada dokumen, tiada saksi dan apa yang tidak. Kes itu telah melalui mahkamah ke Mahkamah Persekutuan. Adakah kita akan mempersoalkan kewibawaan mahkamah yang kami telah dilindungi untuk sekian lama?

Hamdan: Difahamkan bahawa anda, Datuk Seri, telah bertemu dengan Tun Dr Mahathir mengenai beberapa isu. Adakah dia bertanya kepadamu tentang kes Altantuya ini?

Najib: Tidak secara langsung, tetapi kita tidak membincangkannya pada satu masa. Dalam perbincangan itu, saya perhatikan bahawa dia tidak bertanya sama ada saya terlibat dalam kes Altantuya ini. Dan saya menganggap bahawa perkara itu tidak timbul sama sekali. Apabila saya mempunyai perbincangan saya dengan Tun Dr Mahathir, saya menunjukkan keinsafan untuk beliau. Sebagai contoh, walaupun saya Perdana Menteri, saya pergi ke kediamannya bukannya berkeras bahawa ia datang kepada saya. Walau bagaimanapun, apa sahaja yang kita dibincangkan, saya terpaksa membuat keputusan sebagai Perdana Menteri.

Hamdan: Dia (Tun Dr Mahathir) difahami semasa kamu bertemu dengan dia dan memberi penjelasan tetapi mengapa perkara itu dibangkitkan lagi?

Najib: Beliau mempunyai satu atau dua perkara yang dia mahu saya lakukan. Tetapi Aku telah memberikan pandangan saya tentang perkara ini ... saya menganggap ini sebagai satu perbincangan antara dua individu ... ianya agak sihat jika terdapat perbezaan pendapat tetapi, tanpa mengira, akhirnya saya perlu bertanggungjawab kepada rakyat dan parti. Dan sebahagian besar dari perkara-perkara ini, saya membawa kepada Kabinet dan Kabinet memutuskan. "

Senarai soalan-soalan Hamdan tidak meminta adalah besar. Berikut adalah beberapa bahawa Asia Sentinel telah meminta.

1. Altantuya Shaariibuu telah dikenal pasti oleh pendakwa Perancis sebagai penterjemah dalam transaksi yang panjang ditarik keluar di mana Kementerian Pertahanan Malaysia membeli kapal selam Scorpene dari peluru syarikat Perancis DCN. Menurut rekod Perancis, anda memainkan peranan penting dalam rundingan pembelian kapal selam mereka (dengan sogokan besar EUR114.9 juta kepada UMNO). Jika Altantuya dicatatkan oleh kerajaan Perancis sebagai penterjemah, mengapa anda tidak pernah berjumpa?

2. Kedua-dua anda dan Abdul Razak Baginda bertemu pada tahun 2005 di Brest, Perancis, dengan krew latihan kapal selam Scorpene jabatan pertahanan anda membeli, membentangkan krew dengan jaket sebagai penghormatan kepada perkhidmatan mereka. Pada masa yang sama, Altantuya menemani Razak Baginda. Oleh itu, mengapa, jika anda bersama-sama dengan Razak Baginda, anda gagal untuk melihat wanita Mongolia yang indah yang terdapat pada lengannya dan yang melawat Perancis pada Ferrarinya?

3. Pada bulan-bulan perbicaraan kedua-dua pembunuh, mengapa anda berfikir tiada usaha dibuat bagi menentukan motif mereka dalam membunuh dia?

4. Sirul Azhar Umar membuat pengakuan penuh dengan pembunuhan itu, yang ia telah sejak disahkan sebagai tepat. Dalam pengakuan itu, beliau telah memberi amaran, mengikut undang-undang, bahawa pengakuan itu boleh digunakan terhadapnya dalam mahkamah undang-undang. Mengapa pengakuan yang tidak dibenarkan yang akan diperkenalkan di mahkamah walaupun kesahihan yang jelas?





0 comments:

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ