Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Bahaya Minyak Wangi

Bahaya Minyak Wangi
Gambar hiasan


Memang tidak dapat dinafikan, anda semua sukakan haruman, sehinggakan kereta dan blik tidur turut dihiasi dengan bahan pewangi. Namun, apa yang anda tidak sedari adalah risiko yang dibawa olehnya yang boleh membawa kesan terhadap kesihatan anda.

Jika anda ingin tahu, terdapat lebih kurang 500 bahan kimia digunakan dalam produk wangian, yang kebanyakannya tidak disenaraikan di belakang produk.

Antara bahan kimia yang sering digunakan adalah etanol, aseton, alkohol benzil, metilena klorida, kapur barus dan pelbagai lagi yang boleh mengakibatkan anda kelesuan, ketegangan otot, lelah, radang kulit, alahan, pening dan sakit tekak.

Bagi anda yang menghidapi ekzema akan mengalami kesan yang lebih padah. Ini kerana kulit yang bermasalah akan menjadi lebih teruk sekiranya terkena bahan yang menggunakan ramuan pewangi, tidak kira sama ada ianya sabun ataupun syampu.

Dalam satu kajian saintifik turut mengesahkan bahawa kebanyakan bahan pewangi mempunyai kandungan neurotoksin yang tinggi, yang memberikan kesan negatif terhadap mental, fizikal dan emosi. Kesan-kesan tersebut berupaya mendatangkan penyakit otak seperti Alzheimer dan Parkinson.

Walaupun ada banyak kesan sampingannya, penghindaran diri dari bahan wangian bukanlah suatu perkara yang mudah kerana hampir semua produk jagaan peribadi mengandunginya. - sumber


4 comments:

good sharing..

17 February 2014 at 12:46 comment-delete

Akak pun pernah terbaca jugak info pasal bahaya minyak wangi ida. Tu la sekarang mcm cuba kurangkan penggunaan minyak wangi.

17 February 2014 at 13:59 comment-delete

Ya, kebanyakan minyak wangi mengandungi bahan kimia yang tinggi. Perlu bijak memilih.

17 February 2014 at 18:14 comment-delete

bahayanya.. kena betul-betul pilih dan tengok kandungan di dalamnya kan..

19 February 2014 at 12:39 comment-delete

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ