Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Saya Dipukul Lebih Seribu Kali Setahun – Anak Pasangan Malaysia Di Sweden

Anak oh anak... ibubapa disalahkan kerana ingin mendidikmu... semoga Allah swt melindungi keluarga ini.

Saya Dipukul Lebih Seribu Kali Setahun – Anak Pasangan Malaysia Di Sweden



STOCKHOLM: Anak lelaki pasangan Malaysia di Sweden yang dibicarakan atas dakwaan mendera berkata dia dipukul ‘lebih seribu kali’ dalam masa setahun.

Menerusi rakaman video yang dibuat oleh polis Sweden pada Disember lalu, Amar berkata ibunya Shalwati Nurshal sering memukulnya apabila dia menghentak-hentak kakinya atau menonton video di YouTube dan tidak bersama keluarga untuk makan malam.

Shalwati dan suaminya Azizul Raheem Awalluddin iaitu pengarah Tourism Malaysia di Stockholm, dibicarakan pada hari kedua di Mahkamah Daerah Solna di sini atas tuduhan mendera anak-anak mereka.

Ammar yang kelihatan gementar pada permulaan video itu bertanya jika ibu bapanya akan mengetahui mengenai temuduga tersebut.

“Saya rasa selepas ini ibu bapa saya tidak suka saya, tidak sayang saya. Saya bimbang ibu bapa saya akan pukul jika mereka tahu saya tidak di sekolah,” kata Ammar (temuduga telah dijalankan oleh pihak polis semasa waktu sekolah dengan kebenaran penolong guru besar).

Ammar menerangkan tiga insiden yang menyebabkan dia dipukul iaitu memasang muzik dengan kuat ketika dia sepatutnya menyiapak kerja rumah; apabila bergaduh dengan kakaknya Aishah semasa hendak ke sekolah dan ketika dia belajar al-Quran dengan ibunya.

Shalwati dan Azizul Raheem kelihatan suram semasa menonton temuduga yang dipertontonkan ketika perbicaraan itu dengan Shalwati menggigit bibir dan suaminya menundukkan kepalanya.

Apabila ditanya jika adik-beradiknya turut sering dipukul, Ammar mendakwa mereka hanya dipukul kadang-kadang jika dibandingkan dengannya.

Walau bagaimanapun, Ammar beberapa kali menyebut bahawa dia ‘layak dipukul’ kerana menurutnya hukuman itu dibuat kerana tindakan yang sering melakukan kesalahan.

Apabila ditanya siapa yang menentukan hak untuk dia dipukul, Amar berkata dia yang menentukannya sendiri.

Perbicaraan disambung pada Khamis.

Sila baca sini perbicaraan hari pertama - Anak tulis sepucuk surat kepada ibu bapa tahanan Sweden




2 comments:

Kesiannya.. Tapi kat Malaysia lagi ramai anak-anak kena pukul.. tak ada ambil action pun.. :(

20 February 2014 at 15:00 comment-delete

lain negara lain undang2 dia..huhu

20 February 2014 at 15:28 comment-delete

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ