Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Masalah Kencing Tak Lawas.




Kencing yang tidak puas atau dikatatakan tidak lawas adalah perlakuan dimana pembuangan air kecil yang tidak habis, tidak tos malah masih terasa hendak membuang air lagi seketika selepas selesai melakukannya. Ada kalanya mengakibatkan kita terasa air kencing menitis tanpa kita sedari menyebabkan kita terasa tidak selesa dan was-was terutama ketika hendak mengerjakan ibadah solat.

Penyakit ini akan berterusan dan akan semakin buruk jika kita tidak melakukan sesuatu untuk mengatasinya. Ia boleh berlaku samada kepada kaum lelaki atau perempuan.

Bagaimana Kencing Tak Lawas Boleh Berlaku?

Kebiasaannya kencing tak lawas ini berlaku disebabkan oleh serangan bakteria (terutama nya kaum wanita), penyakit kencing manis (diabetes), kanser pundi kencing, penyakit prostat, batu karang dan juga kegagalan mengawal otot-otot pundi kencing.







Apakah Masalah Kencing tak lawas?

Masalah kencing tak lawas adalah disebabkan oleh kehilangan kawalan pada pundi kencing. Dalam beberapa kes, ia boleh mengakibatkan hilangnya air kencing atau yang disebabkan oleh kebocoran kecil. Keadaan ini mungkin sementara atau kronik bergantung kepada puncanya.


Kencing tak lawas boleh menjadi masalah kesihatan yang berbeza, bermula dari kanser, pembentukan batu karang dan juga masalah pembesaran prostat. Ia juga boleh mungkin disebabkan proses penuaan, kerana otot pundi kencing anda menjadi semakin lemah.

Anda perlu berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut berkaitan masalah kencing tak lawas. Keadaan ini mengganggu kehidupan harian anda, dan mungkin boleh menjadi gejala keadaan yang sangat serius.

Jenis-jenis Kencing Tak lawas.

Masalah ini dibahagikan kepada tiga kategori yang berbeza, atau jenis. Walau bagaimanapun, anda mungkin mengalami campuran dua jenis atau ketiga-tiganya.

Tekanan.

Kedaan ini boleh berlaku apabila anda mengambil bahagian dalam beberapa jenis aktiviti fizikal seperti ketika anda bersenam, batuk, bersin, atau ketawa. Aktiviti ini menyebabkan otot sfinkter, yang biasanya memegang air kencing anda dalam pundi kencing menjadi lemah dan melepaskan air kencing secara tak sengaja.

Tetiba Terasa Nak terkencing.

Perasaan tetiba rasa nak terkecing berlaku apabila keinginan anda dalam keadaan tergesa-gesa, atau keperluan untuk membuang air kecil. Tidak lama selepas serangan itu, anda akan kehilangan kawalan pundi kencing anda. Selalunya, anda tidak mempunyai masa antara keinginan dan kehilangan air kencing untuk anda ke bilik air.

Limpahan

Jenis ini berlaku apabila anda membuang air kecil tetapi tidak sepenuhnya mengosongkan pundi kencing. Kemudian, anda mungkin melepaskan beberapa titik air kencing.

Punca Masalah kencing tak lawas

Terdapat banyak sebab masalah berkaitan kencing tak lawas termasuk kerosakan fizikal, penuaan, kanser, jangkitan, dan gangguan neurologi. Masalah ini hanya akan menyebabkan masalah kencing sementara dan mudah dirawat, manakala yang lain adalah lebih serius dan berterusan.

Punca sementara.

Beberapa kes kencing tak lawas adalah sementara. Selalunya, keadaan ini adalah disebabkan oleh sebab luaran, atau gaya hidup. Minuman beralkohol, minuman yang mengandungi kafein, atau terlalu banyak air kencing boleh menyebabkan kehilangan sementara kawalan kencing. Sesetengah ubat-ubatan seperti ubat tekanan darah, penenang otot, sedatif, dan beberapa ubat-ubatan jantung juga boleh membawa kepada masalah kencing tak lawas.

Sebab-sebab tertentu yang lain juga boleh menyebabkan masalah lemah kawalan sementara. Sembelit boleh meningkatkan keperluan untuk membuang air kecil kerana najis dipadatkan boleh membuat saraf mengawal bermain melampaui batas pundi kencing anda. Jangkitan saluran kencing juga boleh membawa kepada keadaan masalah lemah kawalan kencing.

Penuaan.

Semakin meningkat usia anda, otot pundi kencing anda akan menjadi lebih lemah dan kencing tak lawas menjadi semakin kerap. Apa-apa isu-isu dengan saluran darah anda akan menjadikan keadaan ini lebih teruk. Lebih sihat anda, lebih baik peluang anda untuk mengelakkan masalah lemah kawalan kencing sebagai umur anda.

Kerosakan.

Apa-apa kerosakan yang disebabkan kepada otot lantai pelvik anda boleh membawa kepada masalah lemah kawalan kencing, kerana otot menyokong pundi kencing anda. Dalam beberapa kes, mereka boleh menjadi rosak atau lemah oleh pembedahan biasanya semasa prosedur untuk membuang rahim atau semasa bersalin.

Prostat membesar.

Dalam hampir semua lelaki, kelenjar prostat membesar dengan usia. Ia adalah perkara biasa bagi lelaki mengalami masalah lemah kawalan kencing.

Kanser.

Kanser prostat pada lelaki, atau kanser pundi kencing dalam lelaki atau wanita, boleh menyebabkan lemah kawalan kencing. Dalam beberapa kes, rawatan kanser akan menyebabkan kencing tak lawas sebagai kesan sampingan. Tumor A, sama ada malignan atau benign, juga boleh menyebabkan masalah lemah kawalan kencing dengan menyekat aliran biasa air kencing. Buah pinggang atau pundi kencing berbatu boleh mempunyai kesan yang sama.

Punca kurang biasa.

Prostat, atau keradangan prostat, dan cystitis celahan, keadaan kronik pundi kencing yang menyebabkan kesakitan, kadang-kadang boleh menyebabkan masalah lemah kawalan kencing.

Apabila mencari Bantuan Perubatan

Ia mungkin gejala keadaan yang lebih serius yang perlu dirawat. Walaupun penyebab tidak mengancam nyawa, kencing tak lawas boleh menjadi gangguan besar dalam hidup anda, dan anda harus membincangkan pilihan rawatan dengan doktor anda.

Anda perlu mendapatkan segera rawatan perubatan kecemasan jika anda kehilangan kawalan pundi kencing anda dan juga mengalami mana-mana gejala berikut:

1. masalah bercakap atau berjalan

2. kelemahan atau kesemutan di mana-mana bahagian badan anda

3. kehilangan penglihatan

4. kekeliruan

5. kehilangan kesedaran

Apa yang diharapkan semasa berjumpa Doktor.

Semasa temujanji anda, doktor anda akan bertanya beberapa soalan dan melakukan pemeriksaan fizikal. Beliau ingin tahu berapa lama anda telah mengalami masalah kencing tak lawas, masalah lemah kawalan kencing anda, dan banyak maklumat lain. Anda juga akan ditanya tentang tabiat anda setiap hari, apa yang anda biasanya makan dan minum, dan mana-mana ubat-ubatan atau makanan tambahan yang anda ambil.

Jika doktor anda tidak boleh mendiagnosis penyebab selepas soalan dan pemeriksaan fizikal, dia mungkin akan melakukan ujian tambahan. Satu ujian yang mungkin adalah cystoscopy, di mana kamera kecil dimasukkan ke dalam pundi kencing anda supaya doktor anda boleh melihatnya dengan lebih dekat.

Anda juga mungkin perlu untuk menyediakan sampel air kencing untuk analisis. Doktor anda mungkin mahu mengukur jumlah kehilangan air kencing anda, jumlah yang ditinggalkan dalam pundi kencing anda, dan tekanan di dalam pundi kencing anda. Maklumat ini dikumpulkan dengan memasukkan kateter atau tiub kecil, ke dalam uretra anda dan kemudian pundi kencing anda.

Penjagaan DiRumah untuk Masalah kencing tak lawas.

Terdapat langkah-langkah tertentu yang boleh anda ambil di rumah untuk membuat hidup dengan masalah lemah kawalan kencing lebih mudah. Doktor anda boleh menerangkan bagaimana anda boleh menguatkan otot lantai pelvik anda, jika ini adalah punca masalah lemah kawalan kencing anda. Ia mungkin melibatkan membuang air kecil pada jadual yang ketat atau melakukan senaman untuk otot bekerja.

Anda juga boleh menguruskan rumah anda dengan mengurus masalah lemah kawalan kencing anda. Anda boleh pastikan anda mempunyai laluan yang jelas dan mudah untuk bilik mandi, menbuka lampu malam jalan ke tandas membuat anda mudah untuk ke tandas.

Pencegahan Masalah kencing tak lawas

Anda tidak boleh menghalang semua kes masalah kencing tak lawas, tetapi terdapat beberapa langkah yang boleh diambil untuk mengurangkan risiko anda. Cuba ubah gaya hidup anda dengan mengekalkan berat badan yang sihat, elakkan merokok, dapatkan banyak latihan, dan makan dengan baik. Pastikan anda mempunyai serat yang cukup dalam diet anda, untuk mengelakkan sembelit. Anda juga harus mengelakkan makanan dan minuman yang seolah-olah membawa kepada episod kencing tak lawas, seperti kopi atau alkohol.




1 comments:

good entry..

14 July 2014 at 12:42 comment-delete

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ