Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Gambar 16 Kali Matahari Terbit Dan Terbenam Dalam Tempoh 24 Jam Di Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS)




Gambar Matahari tidak pernah terbenam dari atas kapal ISS

Angkasawan di Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) dapat melihat sebanyak 16 kali matahari terbit dan matahari terbenam dalam tempoh 24 jam.

Tetapi pada sesetengah keadaan, lokasi stesen bermakna matahari tidak pernah terbenam sama sekali, yang menawarkan pemandangan menarik untuk kru di atas kapal.

Sekarang, angkasawan NASA Reid Wiseman telah mendedahkan pemandangan yang luar biasa ini dari orbit, dalam video Vine yang pertama kalinya dihantar dari angkasa.

Timelapse orbit 92 minit kepada tempoh kira-kira enam saat menunjukkan stesen angkasa mengelilingi seluruh planet ini pada kelajuan 17,500 mph (27,600 km / j).

Matahari tidak pernah terbenam kerana orbit stesen angkasa berada dalam penjajaran dengan garis "terminator" siang dan malam.

Ini menandakan pemisah antara terang dan gelap pada permukaan Bumi.

Dalam senario ini, sesuatu yang dikenali sebagai 'sudut beta' akan meningkat. Ini adalah garisan khayalan antara matahari dan jalan ISS mengelilingi Bumi.

Menulis dalam blog Weather Centre, Tony Rice menjelaskan bahawa apabila sudut beta semakin tinggi, masa ISS berada dalam cahaya matahari juga meningkat.





"Apabila sudut beta melebihi 69ยบ, ia berada dalam cahaya matahari berterusan, dan misi mengawal memastikan melihat di sekitar-jam lebih dekat pada pengeluaran kuasa dan suhu," katanya.

"Ini berlaku dua hingga empat kali setahun tetapi yang paling melampau ialah berhampiran solstis musim panas yang akan datang pada 21 Jun."

Vine adalah perkhidmatan mudah alih yang mencipta video ulangan pendek iaitu selama enam saat atau kurang.

[Mail Online]



Nota: SubhanAllah ....... Kalau nak tengok matahari tak terbenam terus selama-lamanya, boleh lah anda terbang dan terapung di angkasalepas. Di situ tiada lah malam dan siang, kerana terjadinya malam dan siang apabila anda berada statik di permukaan bumi ini sahaja. 


1 comments:

subhanallah

13 June 2014 at 14:44 comment-delete

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ