Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



7 Terbunuh Dalam Sambutan Good Friday Di Flores, Indonesia



JAKARTA - 18/4/2014: Sekurang-kurangnya tujuh orang terbunuh selepas sebuah bot membawa berpuluh-puluh penganut Kristian Katolik yang menyambut perayaan Good Friday di laut di perairan Flores, Indonesia karam akibat ombak kuat pada tengah hari Jumaat.

"Data awal menunjukkan insiden itu mengorbankan nyawa tujuh orang termasuk tiga kanak-kanak," kata Wakil Bupati Flores Timur Valen Tukan, dipetik oleh agensi berita Antara.

Bot itu karam di Selat Gonzalu yang terletak antara Flores Timur dan Pulau Adonara di Daerah Flores Timur.

Valen berkata para pegawai keselamatan masih meneruskan usaha mencari mangsa dan telah menyelamat sekurang-kurangnya 30 orang dan mereka telah dihantar ke pusat kesihatan terdekat.

Menurut Wakil Bupati, beberapa pegawai diketuai Ketua Polis Pusat Peranginan Flores Timur, Gede Artha masih mencari mangsa di tempat kejadian.

Insiden yang mengorbankan tujuh nyawa itu adalah yang pertama berlaku sejak upacara itu diadakan di bandaraya Reinha Larantuka dalam masa beberapa tahun.

"Bot perikanan Nelayan Bhakti itu sarat dengan penganut yang menyambut perayaan Good Friday untuk membawa patung Tuan Meninu dari Pantai Rewindo ke Bandaraya Larantuka City," menurut seorang peserta Apriani Kerong.

Good Friday disambut di Larantuka dengan mengadakan perarakan patung itu membabitkan berpuluh-puluh buah bot dan beribu-ribu penganjut Kristian dari Nusa Tenggara Timur dan tempat lain.

Bot Nelayan Bhakti yang membawa lebih daripada 100 penumpang karam ketika bot itu mengubah haluan. - mstar









0 comments:

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ