Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Misteri MH370 : Ayunan Timur Barat (Episod ke-8)



Dari episod 7
Misteri MH370 : Siang Tanpa Bayang di Moscov (Episod ke-7)


Dalam tempoh yang amat singkat - sekitar 22 tahun, hubungan antara China dengan Israel telah sampai ke skala yang sangat besar dan luas. Hubungan kedua-duan buah negara ini memuncak dalam lawatan bersejarah Presiden China Jiang Zeming ke Israel pada tahun 2000. Empat presiden Israel dan tiga perdana menteri, termasuk yang paling baru-baru ini, Perdana Menteri Bejamin Netanyahu dalam Mei 2013, telah membuat lawatan diplomatik dan perdagangan ke Beijing. Asas bagi berkembang hubungan Israel-Cina terletak pada ekonomi mudah: Israel adalah pemimpin dunia dalam teknologi yang boleh mencapai skala tinggi, manakala China sebagai kuasa ekonomi global dengan jumlah penduduk melebihi satu bilion.

Jumlah dagangan dua hala antara Israel dengan China meningkat hampir 200 kali ganda sejak hubungan secara rasmi ditubuhkan, daripada hanya $50 juta dalam tahun 1992 kepada $9.91 bilion pada tahun 2012. Kerjasama telah berkembang daripada pertanian kepada hampir semua bidang seperti sains dan teknologi, pendidikan, penyelidikan, budaya, seni, pelancongan dan akademik.

Pada bulan November 1991, Menteri Pertahanan Israel, Moshe Arens dilaporkan telah melawat ke China secara rahsia dan dipercayai melakukan rundingan dan pengembangan kerjasama ketenteraan. Pada 23 Januari 1992, Menteri Luar Israel, David Levy telah melakukan lawatan empat hari ke Beijing. Beberapa bulan sebelum penubuhan rasmi hubungan China-Israel. Kedua-dua negara telah mengekalkan beberapa pautan perdagangan, yang berjumlah USD30 juta pada tahun 1992. Sejak itu, pertumbuhan tahunan dalam perdagangan telah purata 40%. Perdagangan dua hala meningkat kepada USD 3 bilion pada tahun 2005 dan kepada USD 5 bilion pada tahun 2008 dan USD 10 bilion pada tahun 2013. China adalah rakan perdagangan Asia terbesar Israel dan telah mendapatkan kepakaran Israel dalam tenaga solar, robotik pembuatan, pengairan, pembinaan, pertanian, pengurusan air dan penyahgaraman teknologi untuk menghadapi kemarau dan kekurangan bekalan air. Sebaliknya, Israel telah mengimport produk berteknologi tinggi dan barangan perkilangan dari China. Terdapat lebih daripada 1,000 firma Israel yang beroperasi di China pada 2013.



Pada tahun 2007, Perdana Menteri Israel, Ehud Olmert melakukan lawatan berprofil tinggi ke China untuk meningkatkan kerjasama perdagangan dan tentera dan mendapatkan sokongan China sejak tercetusnya konflik senjata nuklear Iran. Walaupun hubungan yang semakin rapat antara kedua-dua negara, China juga terus mengekalkan hubungan yang semakin kukuh dengan Palestin, Dunia Arab dan Dunia Islam. Israel dan China memulakan kerjasama ketenteraan secara holistik seawal 1980-an, walaupun tiada hubungan diplomatik rasmi wujud. Dianggarkan bahawa Israel telah menjual senjata bernilai USD$ 4 bilion kepada China dalam tempoh tersebut. China sangat menginginkan teknologi termaju Israel yang mana ia tidak mampu diperoleh daripada Amerika Syarikat mahpun Rusia.

Kini, Israel telah menjadi pembekal senjata terbesar kepada China selepas Rusia. China telah membeli pelbagai peralatan dan teknologi ketenteraan, termasuk satelit komunikasi. China telah menjadi pasaran penting bagi industri persenjataan Israel, hal ini menyebabkan AS tidak berapa senang. Agensi Perisikan Pertahanan AS melaporkan bahawa Israel telah memindahkan peluru berpandu, laser dan teknologi pesawat ke China pada tahun 1990-an. Israel juga dikatakan telah bersedia untuk menjual Phalcon kepada China, satu sistem radar amaran awal di udara, sehingga ia dipaksa oleh Amerika Syarikat agar segera membatalkan perjanjian tersebut.

Pada 19 Oktober 1999, Menteri Pertahanan China, Chi Haotian, terbang ke Israel dan bertemu dengan Ehud Barak, Perdana Menteri merangkap Menteri Pertahanan Israel. Kedua-dua orang membincangkan hubungan ketenteraan dan membuat beberapa perkiraan peringkat tinggi, termasuk jualan pesawat perang mencecah USD$ 1 bilion ke China.



Pada September 2011, Menteri Israel Pengangkutan,Israel Katz, menyatakan bahawa China dan Israel telah memasuki rundingan mengenai pembinaan sebuah keretapi api berkelajuan tinggi menghubung Laut Mediterranean dengan Laut Merah. Projek bersama akan membenarkan pengangkutan barangan berjisim dari China ke Israel dan Eropah Timur. Ia melibatkan kedua-dua pemaju kereta api dari Israel dan Cina. Pada bulan berikutnya, kerajaan China dan Israel menandatangani memorandum persefahaman mengenai pembinaan bersama 180 km kereta api yang menghubungkan bandar Israel di Eilat dengan Negev Desert's Zin Valley, Beersheba dan Tel Aviv. Pada bulan Ogos 2012, dengan perdagangan China-Israel semakin meningkat, Universiti Perniagaan Antarabangsa dan Ekonomi di Beijing telah menubuhkan satu jabatan khusus untuk mempelajari ekonomi Israel dan Yahudi, manakala beberapa universiti China mula menawarkan kursus bahasa Ibrani. Sejak 2013, pelabur China telah mula menunjukkan minat yang semakin meningkat dalam firma Israel.

Soalnya - dengan semua fakta yang membuktikan bertapa eratnya hubungan antara China dengan Israel, maka apakah munasabahnya untuk Israel atau AS melakukan konspirasi menculik 22 jurutera saintis China yang berada di dalam pesawat MH370? Sedangkan mereka adalah sahabat akrab di belakang kita? Bahkan dengan pelbagai hubungan yang sangat mencurigakan ini - apakah tidak mustahil bahawa MH370 sengaja dihilangkan oleh komplot sulit pensenjataan tercanggih hasil kerjasama China-Israel selama ini?

Semua kemungkinan ini tidak boleh ditolak - kerana asasnya sangat mudah, bahawa China dengan Israel adalah sahabat yang sedang meningkatkan keupayaan pensenjataan mereka ke tahap yang sangat luar biasa serta sangat serius membangunkan teknologi pertahanan masa hadapan. Dan tidak mustahil MH370 adalah "bahan ujikaji" terhadap pertemuan baharu dalam teknologi eroangkasa antara China dengan Israel. Masalahnya sekarang ialah - teknologi apakah yang sedang dibangunkan oleh China dan Israel sehingga (jika benar) mereka berupaya "melarikan" dan "menghilangkan" MH370 sehingga ke Lautan Hindi?

Dan sekiranya kita melihat kebelakang - untuk seketika, yakni beberapa bulan sebelum MH370 di laporkan hilang di samudera, kita akan dapati bertapa "intim"nya China-Israel melalui beberapa kerjasama yang telah ditermeterai.

Enam bulan sebelum MH370 disahkan hilang - Presiden Universiti Tel Aviv, Profesor Joseph Klafter, dan Profesor Zhang Zhi, Presiden Universiti Jiao-Tong di Shanghai, telah menandatangani perjanjian untuk mewujudkan Pusat Penyelidikan Khas Pengajian Israel di kolej-kolej di China. Pusat penyelidikan tersebut akan menangani isu-isu semasa di Timur Tengah dan Israel. Ini merupakan pusat penyelidikan yang pertama dan seumpamanya di China. Perjanjian tersebut ditandatangani di hadapan Duta Israel ke China, Matan Vilnai, pegawai konsular Israel dan wakil-wakil dari komuniti perniagaan, dan golongan Yahudi.



Sebulan kemudian, pada Oktober 2013, hartawan Cina Li Ka-Shing, seorang ahli perniagaan Asia yang paling kaya, menderma sebanyak USD$130 juta untuk Technion Institute of Technology milik Israel, sebagai sebahagian daripada usaha sama dengan Universiti Shantou yang akan menubuhkan Technion Guangdong Institute of Technology (TGIT). Wow! sangat ajaib - Hadiah, satu hadiah yang sangat besar untuk sebuah universiti Israel, sekali gus menunjukkan hubungan yang sangat mendalam antara China dengan Israel. Ini juga secara tidak langsung menjadi perintis pertama bagaimana Israel mendapat layan yang sangat baik daripada sebuah kuasa besar ekonomi dunia bernama China. Israel juga dijemput untuk menubuhkan institusinya ke negara itu yang mana negara-negara lain tidak pernah mendapat keistimewaan seperti itu.

Dan pada Disember 2013, Menteri Luar China Wang Yi melawat Israel dalam perjalanan dagangnya bagi "mengejar kerjasama lebih kukuh antara kedua-dua negara," katanya kepada Netanyahu. Tambah beliau lagi, "Ekonomi China dan Israel " saling melengkapi dan kerjasama yang saling menguntungkan agar kami menikmati masa depan yang cerah."

Ini semua ini - tidak berlaku secara tiba-tiba, Mengapa China tidak meminta kecanggihan teknologi Israel bagi mencari pesawat MH370? Apakah yang menyebabkan China berat untuk meminta pertolongan itu? Bukankah antara China dengan Israel seperti "isi dengan kuku"? Atau sebenarnya China dan Israel mengetahui apakah yang menyelubungi misteri kehilangan MH370 ini sejak awal-awal lagi, atau "mereka" sedang menguji teknologi kawalan pesawat dari jarak jauh dan teknologi pesawat anti-rada?

Ikuti sambungan yang lebih mencemaskan dalam keluaran akan datang berjudul Misteri MH370 : Permainan Mungkar!



Baca juga di sini





Misteri MH370 : Siang Tanpa Bayang di Moscov (Episod ke-7)


0 comments:

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ