Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Apakah Kawasan Pantai Sabah Sudah Tidak Selamat Sehingga Keluar Perintah Berkurung?

Apakah Kawasan Pantai Sabah Sudah Tidak Selamat Sehingga Keluar Perintah Berkurung



Terkini! Perintah Berkurung Dibeberapa Kawasan Di Pantai Sabah


Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman mengumumkan kerajaan negeri Sabah mengeluarkan perintah berkurung di kawasan tertentu di negeri itu susulan siri kejadian penculikan oleh kumpulan bersenjata.

Musa mengumumkan perakra itu selepas mengadakan mesyuarat tergempar Jawatankuasa Keselamatan Negeri Sabah (JKNN) hari ini selepas kejadian penculikan tersebut.

Dalam kenyataannya, Musa mengumumkan, tiada pergerakan dibenarkan sama sekali di kawasan perintah berkurung tersebut.

“Tidak ada pergerakan dibenarkan (di kawasan perintah berkurung) dan PDRM akan meneliti secara mendalam pelaksanaan ini,” kenyataan itu dipetik.

Selain itu, kerajaan negeri juga menubuhkan kawasan kawalan, yang mengehadkan kemasukan mengikut masa, tempat dan keadaan tertentu, katanya.

“Sesiapa yang memasuki kawasan kawalan perlu mendapat kebenaran dan permit daripada Polis Diraja Malaysia (PDRM). PDRM akan memberi perincian mengenai pelaksanaan kawasan kawalan ini,” katanya.

Berikut adalah kesemua sembilan langkah utama yang akan dilaksanakan, seperti diumumkan Musa:

Tindakan drastik akan diambil dengan melaksanakan Control Area iaitu mengehadkan kemasukan mengikut masa, tempat dan keadaan. Sesiapa yang memasuki kawasan kawalan perlu mendapat kebenaran dan permit daripada Polis Diraja Malaysia (PDRM). PDRM akan memberi perincian mengenai pelaksanaan Kawasan Kawalan ini.

Mewujudkan pangkalan hadapan atau Forward Base di kawasan strategik untuk memantau keselamatan perairan Sabah.

Melaksanakan Kawasan Perintah Berkurung di kawasan berisiko di mana tidak ada pergerakan dibenarkan dan PDRM akan meneliti secara mendalam pelaksanaan ini.

Langkah jangka pendek, sederhana dan panjang akan dilaksanakan termasuklah membuat penyesuaian kepada organisasi, perjawatan dan pengisian pegawai dan anggota ESSCOM, mewujudkan radar berkeupayaan tinggi.

Meningkatkan keupayaan pasukan-pasukan keselamatan khususnya dari segi logistik seperti jumlah bot laju (Speed Boat) berkeupayaan tinggi di kawasan berisiko tinggi.

Mengukuhkan pelaksanaan gerak saraf dan perang saraf untuk mewujudkan kesedaran dalam kalangan rakyat untuk menjadi barisan pertahanan di ESSCOM.

Memperbaiki segera saluran dan Standard Operating Procedure (SOP) komunikasi ESSCOM supaya maklumat segera disalurkan dengan pantas kepada semua agensi keselamatan di lapangan.

Menguatkuasakan Designated Route dengan segera di kawasan-kawasan yang berisiko di mana pergerakan bot dan kapal mesti mengikut laluan yang dibenarkan sahaja.

Meningkatkan keupayaan logistik seperti mewujudkan sokongan logistik melalui konsep kapal induk untuk menjadi hab atau pelantar bagi pengisian minyak oleh bot laju tanpa perlu balik ke daratan yang mengambil masa dan kos.


Baca juga di sini:

Semporna Memang Terkenal Dengan 'Kawasan Penculikan' Di Malaysia?






0 comments:

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ