Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



PENYOKONG JDT TIDAK DIBENARKAN MASUK STADIUM?



KUALA LUMPUR - Ibarat mencegah lebih baik daripada merawat. Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) bersedia untuk memikirkan langkah tidak membenarkan penyokong Johor Darul Ta'zim (JDT) hadir pada perlawanan separuh akhir kedua di Stadium Darul Makmur, 30 Mei ini.

Menurut Setiausahanya, Datuk Hamidin Mohd. Amin, mereka sedang mengkaji pelaksa­naan idea itu daripada pelbagai pilihan lain yang sedia ada memandangkan pelbagai langkah telah diambil sebelum ini, termasuk peningkatan maksimum soal keselamatan namun masih tidak berhasil membendung tindakan ganas segelintir penonton.

Bagaikan sudah serik dengan permasalahan keganasan dalam bola sepak, beliau mengakui dengan cara itu pihak keselamatan tidak bimbang akan berlaku pergaduhan antara penyokong Pahang dan JDT sama ada di dalam atau luar stadium memandangkan permusuhan antara kedua-dua pihak semakin menebal semenjak kebelakangan ini.

“Setakat ini berdasarkan mesyuarat JKPT yang terakhir, kami masih bersetuju untuk membenarkan penyokong lawan untuk hadir dan akan terus memantau perkembangan ini.

“Namun, berdasarkan perkembangan mutakhir ini, memang saya nampak ada segelintir penyokong yang hadir ke stadium cen­derung melakukan keganasan dan kemungkinan perkara ini (menghalang penyokong JDT hadir) akan dilakukan sambil melihat beberapa pilihan yang lain.

“Saya akui JDT dan dan Pahang tiap kali perlawanan berlangsung di tempat sendiri, mereka dah tingkatkan keselamatan sehingga ke tahap maksimum tetapi masalah yang sama tetap berulang dan saya tidak boleh ketepikan untuk menggunakan langkah berkenaan.

“FAM akan bertindak tegas dalam soal ini dan penyokong kena faham kerana semua benda ini dalam peraturan, jika tidak puas hati ja­ngan smpai langgar peraturan dan kami (FAM) sama sekali tidak akan berkrompomi," katanya ketika dihubungi, semalam.

Aksi hebat JDT dan Pahang yang berakhir dengan keputusan seri 1-1 di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin, Isnin lalu direncatkan dengan sikap 1,000 penyokong pasukan tuan rumah yang berkumpul di luar perkarangan stadium selepas tamat perlawanan dan mendesak penyokong pelawat serta pemain Pahang keluar daripada stadium.

Sementara itu dalam insiden sama, seorang jurukamera sambilan RTM, Awang Sebawi Awang Halim mendakwa disepak penyokong JDT.

Sebelum ini, pada aksi Liga Super, 7 Februari lalu membabitkan antara kedua-dua pasukan, kumpulan penyokong JDT yang digelar Inter Johor Firm(IJF) membuat rusuhan di luar Stadium Darul Makmur selepas perlawanan.

Berdasarkan insiden yang terjadi, Hamidin menjelaskan pihak Se­kretariat sedang menunggu laporan perlawanan daripada Komisioner Perlawanan, Ketua Penyelaras dan pengadil perlawanan sebelum mempertimbangkan sama ada kes akan dikenakan kepada JDT melalui Persatuan Bola Sepak Negeri Johor(PBNJ).

Jelas beliau, FAM telah mengenalpasti beberapa stadium yang dilihat sering kali terjadi isu keganasan membabitkan penyokong sambil menggesa mereka mencontohi Kelantan dalam soal mendidik penyokong untuk jangka panjang.





3 comments:

pulak dah... nasib la..saya xminat bola sangat. bola daging n bola ikan je sy minat.

7 May 2014 at 15:34 comment-delete

Moga semua pihak mendasari erti ukhwah yang sebenar..

7 May 2014 at 18:51 comment-delete

hahaha

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ