Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Mudah Percaya ‘Orang Alim’ Punca Ramai Tertipu

Mudah Percaya ‘Orang Alim’ Punca Ramai Tertipu
Datuk Md Daud Che Ngah


KUALA LUMPUR - Mudah percaya kepada perwatakan orang alim dan teruja untuk berkunjung ke Tanah Suci Makkah menyebabkan ramai umat Islam di negara ini mudah menjadi mangsa penipuan sindiket umrah.

Menurut statistik Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia, sebanyak 1,826 kes dengan kos kerugian melebihi RM10 juta berhubung penipuan pakej umrah dilaporkan sejak tahun 2010 sehingga tahun lalu.

Malah kebimbangan itu turut dibangkitkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dalam khutbah Jumaat semalam bertajuk, “Taqwa asas keluhuran pekerja” berhubung urusan yang melibatkan ibadah pun tidak sunyi daripada gejala tidak bermoral, seperti kes penipuan dalam pakej pelaksanaan ibadah umrah.

Untuk itu, pelbagai pihak menasihati umat Islam supaya berhati-hati memilih agensi untuk mengendalikan urusan mengerjakan umrah.

Menurut Pengerusi Eksekutif Andalusia Travel and Tours Sdn Bhd, Datuk Md Daud Che Ngah, yang banyak mengendalikan pakej umrah dan haji, umat Islam perlu berhati-hati serta tidak mudah percaya dengan agensi yang tidak dikenali untuk menguruskan urusan ibadah ini.

Katanya, antara perkara mudah yang boleh dilakukan bagi elak ditipu adalah dengan memastikan agensi yang menawarkan perkhidmatan umrah diiklan di surat khabar.

Menurutnya, ini kerana kos untuk beli iklan di surat khabar bukannya murah kerana ada masanya ia boleh cecah ratusan ribu ringgit untuk setahun, selain nombor lesen perniagaan perlu disertakan.

Md Daud, yang telah menguruskan jemaah ke Makkah sejak 1975 turut mengingatkan umat Islam supaya tidak mudah percaya kepada ‘tawaran luar biasa’ pakej umrah dengan tawaran harga yang terlalu rendah dengan alasan sebahagian kos ditanggung oleh ‘orang kaya’ yang mahu ‘bersedekah’.

“Pengusaha agensi umrah juga perlu berhati-hati. Kami juga pernah didatangi individu membuat bayaran muka RM300 seorang untuk 200 individu, dan apabila diminta membayar jumlah penuh RM4,900 seorang, kami diberitahu ada dermawan yang berjanji akan menanggung sebahagian kos,” katanya.

“Sedangkan tiada perjanjian perkara itu diberikan, dan sebagai jalan penyelesaian, kami pulangkan wang pendahuluan yang dibayar, kerana tidak mahu dianggap bersubahat dalam penipuan itu,” katanya.

Beliau kesal penipuan itu tetap berlaku setiap tahun walaupun kisah seumpamanya sering dihebahkan media, dan menyifatkan individu yang mengaut keuntungan dengan menipu dalam soal ibadah dilaknat ALLAH.

Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Dr Maamor Osman pula menasihatkan orang ramai untuk melakukan penyelidikan berhubung agensi umrah yang mahu digunakan, termasuk semak harga pakej ditawarkan.

“Jika diberi diskaun RM200 boleh dianggap normal, namun jika harga terlampau murah, kita mesti ada sikap was-was kerana urusan pengangkutan, penginapan dan makan minum semuanya menggunakan wang,” katanya.

Beliau juga berharap agar tribunal menjadikan aduan melibatkan kes penipuan sebagai keutamaan, selain beri hukuman berat untuk dijadikan pengajaran kepada mereka yang melakukan kegiatan sama.

“Jika denda sudah tidak dapat beri pengajaran, kita patut kenakan hukuman penjara kerana orang yang menipu dalam umrah ini mempermainkan imej agama kita,” katanya.

Menurutnya, individu memiliki rekod melakukan kesalahan itu juga perlu dipantau dan disenaraihitamkan supaya tidak dapat menubuhkan syarikat baharu atau guna nama individu lain yang berhubung kait dengannya. - Bernama


3 comments:

Jaman sekarang memang kita tidak boleh gampang percaya sama orang :)

6 May 2014 at 13:18 comment-delete

Berwaspadalah sentiasa..

6 May 2014 at 14:31 comment-delete

Perlu lebih berhati-hati...

8 May 2014 at 10:52 comment-delete

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ