Kenapa Isteri Cantik Pun Kena Cerai?

Kenapa Isteri Cantik Pun Kena Cerai?
Gambar Hiasan



Isteri cantik pun kena cerai?

(Kenapa lelaki sanggup ceraikan isteri pertama yang cantik dan kahwin dengan isteri baru yang kurang cantik..soalan yang tak sabar aku nak jawab)

Soalan pembaca:

Salam,
Terima kasih kerana masih ada lelaki seperti saudara yang menulis blog kereta mayat yang banyak membari nasihat membina disamping buat saye tergelak. Malam ini tiba tiba ada kemuskilan di hati saya yang membuat saye tergerak hati untuk meminta sedikit pandangan dari encik Hamka.

Soalan saya, kenapa ada suami yang sanggup ceraikan isteri yang cantik, dan kahwin dengan perempuan yang kurang cantik, sebagai contoh pelakon Awiie, bini bukan main cantik, tapi cerai dan kahwin dengan bini baru yang kurang cantik, sama jugak macam pengacara AC mizall, bini pramugari, tapi cerai dan kahwin dengan bini baru yang kurang cantik,  Ustaz Akhilahai, tinggalkan bini cantik, dan kahwin dengan wahida wassini yang kurang cantik dari bini pertama, terbaru Ungku Emran bercerai dengan Erra Fazira yang memang cantik, bekas ratu lagi... Soalan saya, bukankah lelaki memilih kecantikan?, tapi kenapa ada suami yang cerai isteri cantik dan kahwin dengan perempuan yang kurang cantik.

Nampaknya, teori mengatakan lelaki memilih perempuan cantik tidak benar, dan apa pendapat Encik Hamka tentang perkara ini, wah, rasa bangga gila dapat tanya soalan kepada Encik Hamka.

******

Hamka keretamayat jawab:

Banyak soalan yang belum aku jawab, tapi soalan ini buat aku tak sabar nak jawab, ha ha ha!

Kenapa lelaki sanggup ceraikan isteri pertama yang cantik dan kahwin dengan isteri baru yang kurang cantik? Hmmmmm...

Aku tak tahu apa masalah Awie, AC mizal atau Ustaz-Akhilehay bercerai dengan bini pertama yang cantik dan berkahwin dengan bini baru yang cantik jugak, tapi tidaklah secantik yang pertama, aku tak tahu, sebab artis bila di tanya kenapa bercerai? Jawapan mereka: “sudah tiada jodoh”

Sungguh betul jawapan mereka dan tak perlu kita nak korek lebih lebih. Tutup aib orang tu adalah sifat orang islam yang bertakwa. Amin.

Baik, balik pada topik, dulu.., aku sebagai lelaki, juga jenis pantang bila terpandang wanita cantik, tapi lepas aku dah kahwin, dan bila aku dapati ramai jugak member aku yang bukan artis tapi kahwin bini lawa macam artis dan akhirnya bercerai macam artis dan kahwin dengan bini baru yang kurang cantik macam bini artis yang bercerai tu dan bila di tanya kenapa bercerai pada kawan aku yang bukan artis tapi jawab macam artis, iaitu sudah tiada jodoh dan mahu bini baru yang beriman sambil menjawab macam artis.. (aku sudah lost di sini-okey?)

Kat mana tadi?

Baik, dulu aku juga jenis pantang bila terpandang wanita cantik, tapi lepas aku dah kahwin, dan bila aku dapati ramai jugak member aku yang kahwin bini lawa tapi bercerai, dan kahwin bini baru yang kurang cantik, dan sebab mereka member aku, maka aku telah tanya secara serkap jarang dan bahang gambang, akhirnya aku dapat kesimpulan kenapa mereka bercerai walaupun bini lawa dan bila dikaitkan dengan Hadith Nabi, maka bertambah yakinlah aku akan kebenaran hakikat ini.

Dengar sini wahai semua bini orang yang cantik atau perasan cantik!

Terdapat dua perkara yang sangat penting dalam rumah tangga yang sering di anggap remeh oleh orang perempuan tapi sangat besar di sisi lelaki.

Pertama: Sila teman suami waktu makan. Tolong!

Kedua: Jika menolak untuk bersetubuh, atas sebab yang patut, jangan lupa qadha(ganti balik) seberapa segara yang boleh. Tolong!

Bab makan ni, ramai perempuan bagus bab masak, beli barang basah, potong sana, rebus sini, goreng sinun, lalu hidang atas meja.

Tapi bila suami mahu makan, isteri boleh pula buat kerja lain seperti tengok TV, menjahit, jaga anak, kemas rumah atau tidur dengan alasan, saya sudah siapkan semua hidangan, tapi selera makan pula tiada, jadi saya mahu berehat sekejap. Apa ke jadah?!

Lalu makanlah suami korang seorang diri bersama syaitan yang akan menghasut suami korang dengan pelbagai perkara durjana.

Nampak remeh, tapi hakikatnya, perkara ini adalah sangat BAHAYA! Membiarkan suami makan seorang diri adalah kesalahan yang sangat besar dalam dunia rumah tangga. Sangat besar!!

Aku dah rujuk kepada 5 pasangan yang bercerai, , setelah aku selidik, hmmm, terdedahlah kesilapan bini lawa selama ini adalah: selalu biarkan suami makan seorang diri bersama syaitan, nampak remeh, tapi suami yang makan sendirian bersama syaitan akan lebih mudah menceraikan isteri berbanding suami yang selalu di teman isteri.

Puan Puan sekalian, kewajipan isteri bukan memasak, anda boleh beli makanan di kedai, dan itu tidak menjadi kesalahan, tapi, jika tidak menemani suami makan, adalah satu kesalahan dan akibatnya, suami anda akan mudah bergaduh dengan anda, dan bercerai-naduzubillah.

Layan suami makan, ada di sebut dalam hadith, dan menurut Buznama lagi, makan seorang diri akan ditemani syaitan, kerana itu para nabi menggalakkan makan secara berjemaah, jadi jangan biarkan suami korang makan seorang diri bersama syaitan, jika tak nak syaiitan hasut suami korang ceraikan korang talak lapan...jangan!

Korang bini orang semua ni masih ingat lagi tak?, perkara membiarkan suami makan bersama syaitan ini tidak berlaku di awal perkahwinan, suamipun senyum memanjang kerana tiap kali waktu makan, isteri setia meneman, tapi bila isteri sudah beranak, waktu makan sudah tiada isteri mahu meneman, kerana isteri sibuk uruskan anak, makan bersama anak, tidur bersama anak, lalu tinggalah suami mengunyah nasi yang bertambah masin kerana bercampur air mata dan air kecing syaitan!

Apa lagi nak di kata?

Aku ada kenal seorang pakcik yang mana bininya huduh, mulut leser, perangai boleh tahan cerewetnya, tapi Pak cik tu bertahan hidup dengannya sampailah bini beliau meninggal awal tahun lepas, selepas di korek rahsia kenapa bertahan hidup dengan isteri yang mulut macam puaka tu?, jawab bekas suaminya, isteriku tidak pernah membiarkan aku makan seorang diri, sekiranya beliau tiada selera, beliau tetap duduk bersama menemani aku makan sampai habis. Wanita begini, tidak akan aku tinggalkan seumur hidup.

Dengar tu wahai semua bini orang yang perasan cantik sekalian.

Ini adalah serius, wahai semua isteri diluar sana, tolonglah menemani suamimu makan, berbicaralah apa apa isu di waktu makan, bagus jika bercerita tentang ugama, tapi jika lemah iman, boleh juga bercerita tentang perkara dalam kain, dan jika tiada selera, jamahlah jua sesuap nasi, membiarkan suami makan seorang diri, membuka jalan untuk suami mencari teman di luar, dan akibatnya, rumah tangga menjadi bergelora. Tolong jangan biarkan suami makan bersama syaitan jika tidak mahu rumah tangga di kacau syaitan.

Baik, itu bab teman makan, sekarang bab teman tidur.

Menolak ajakan bersetubuh, dan suami diam sahaja, mungkin orang perempuan sangka suami tidak apa apa, tapi hakikatnya suami mengalami kecederaan dalaman, lalu air naik kepala dan meleleh ke telinga.

Benda ni bahaya, jangan terlalu kerap menolak ajakan bersetubuh dari suami. Terdapat hadith yang mengatakan Malaikat akan melaknat sampai ke subuh jika menolak bersetubuh, satu hadith lagi, jika suami ajak bersetubuh atas jubor unta, pun tak boleh tolak.

Argh, tak perlu aku cerita panjang lebar bab ni, semua faham sudah tentang betapa pentingnya kepuasan seks dalam keharmonian rumah tangga.

Nasihat aku, jika suami ajak bersetubuh, dan andai kata puan puan terpaksa menolak di atas sebab yang patut, seperti deman, pening kepala, atau lain lain, tapi jangan lupa qadha balik seberapa segera bila sudah pulih dari semua itu, kalau boleh lafazkan dengan kata-kata:

“Bang, semalam maaf sangat sebab kepala pening, sekarang sudah sihat, jom qadha bersetubuh!”

InsyAllah, isteri yang berbuat demikian, suami akan fikir seratus empat belas kali sebelum mahu bercerai.

Cukup sampai situ, naik syeikh pulak nanti orang yang belum kahwin baca bab ni,

Sebagai penutup, ingat pantun penuh falsafah dari Hamka keretamayat ini baik baik:

“Apa guna berbini cantik,
Bila makan tidak meneman,
Apa guna isteri romantik
Jika selalu mengelak di ranjang”

Woha!

Ps: InsyAllah, isteri yang melayan suami makan dan tidur dengan baik, suami akan fikir seratus empat belas kali sebelum mahu bercerai. InsyAllah. Semoga bini aku dan semua bini orang dapat amal apa yang aku sampaikan. Chow! - Sumber Kereta Mayat.blogspot


166 comments:

Betull... kecantikan bukan kayu pengukur kebahagiaan rumah tangga..!

24 February 2014 at 18:13 comment-delete

Bila diajak makan, suami yang tanak, dia sibuk mengadap game. bila makan sama sama pun, dah tak nampak isteri sbb asyik sibuk main game or baca paper. Atau bila dia dah kenyang, dia kluar isap rokok n biar je isteri yg blum habis makan ni sambil makan sambil kena layan kerenah anak anak. Tengah makan pun kena stop sbb pi cuci berak anak. Kalau macam ni, salah isteri jugak ke bila bercerai? Mungkin dalam kes cerai berai ni isteri yang mintak sbb dah tak tahan dgn perangai suami? Jgn mudah menyalahkan isteri saja

Anonymous
25 February 2014 at 07:26 comment-delete

Betul tu..jgn nmpak salah isteri shaja..suami dh sudah mkn siap tggalkan isteri mkn sorang..mmg lelaki xpenah rsa puas..cuba kalu isteri bleh kwin 4.dh lama isteri kwin..hahaha..

Anonymous
25 February 2014 at 08:28 comment-delete

betul.. suami ada kalanya ego.. bila kehendak tak dipenuhi tak de tanya kenape isteri begitu. demam ke sakit ke.. cuma tau kecewa je. isteri ygbekerjaya ada yg tak memikirkan penat bekerja di opis ditambah dengan tnggjwb dirumah. alangkh beruntung nye sekiranya si suami bantu sama.

Anonymous
25 February 2014 at 08:49 comment-delete

Sebab talak kat tangan somi sbb tu somi berani bagi seribu alasan naper ko sanggup talak bini..cuba talak kat tangan isteri..den dpt rasa dalam satos pasangan..sorang jer yg pegang status somi..len sumer duda..bini xteman makan..bini xlayan tempat tido..abis tu naper ko suruh bini ko masak..berkemas..jaga anak..paling malang suruh bekerja...tu sumer bukan tugas bini..somi yang kena buat sumer...pasti isteri senyum sampai telinga teman ko makan ngan layan napsu ko..seploh round pun buleh..alasannn...phuuiithhh

Anonymous
25 February 2014 at 08:49 comment-delete

Yup.....betul tu....isteri da la letih bekerja....blik rumah nk buat kerja2 rumah lg...nk layan kerenah anak2....tp klu suami blik dr bekerja ada tk bantu isteri buat kerja2 d rumah.....belum tentu lg.....

Anonymous
25 February 2014 at 10:13 comment-delete

✘ payah pandai menulis je la klu ✘ lalui,x cantik pun kena cerai juga sebab suami nk cari yg cantik...so ckp2 awak ✘ membantu okays...

25 February 2014 at 10:27 comment-delete

sebenarnya semuanya telah tertulis di luh mahfuz iaitu mengenai kelahiran kita, rezeki, jodoh dan kematian kita.. doakan semoga rumahtangga yang dibina sentiasa diberkati oleh Allah dan kekal bahagia hingga ke syurga.. dalam waktu yang sama berusaha untuk mengekalkan rumahtangga dengan cara memperbaiki diri masing-masing.. apa yang penting kedua-dua pihak (suami dan isteri) saling lengkap-melengkapi, jika salah satu pihak sahaja yang memainkan peranan tentu terjadinya pergaduhan yang akhirnya mungkin terpaksa bercerai..

25 February 2014 at 10:45 comment-delete

Releksss... tajuk utamanya ialah kenape isteri cantik pun kena cerai?? Releksss... jgn mengelabah ye puan2 semua... releks ok.. kalau yg tak cantik kena cerai kami bole pikir sendiri... itu sebb tajuk utamanya rare...

Anonymous
25 February 2014 at 11:27 comment-delete

ramainya puan2 masuk komen

Anonymous
25 February 2014 at 13:00 comment-delete

Betul tu... kalo talak di tangan isteri dah tentu ramai si somi yang macam tu kena cerai hehe

25 February 2014 at 13:32 comment-delete

Banyak sgt perkataan cerai dlm post ni

Anonymous
25 February 2014 at 14:40 comment-delete

Haha setuju....

Anonymous
25 February 2014 at 14:57 comment-delete

Puan, Tidak menyalahkan sesiapa. Jika Suami Tak nak makan, mengapa dia tidak mahu makan, ? Ada puan selidik> mungkin dia belum lapar, jadi puan tunggu suami puan. Jangan makan dulu. (Ailkkk, takkan nak sampai lapar, tunggu dia?) . Tanya suami anda, boleh saya makan dulu...cuba bayangkan ape perasaan suami anda bila anda tanya macam tue. Bahagia dia puan, Sedetik hati dia, dia kan makan bersama dengan Puan.

Anonymous
25 February 2014 at 15:47 comment-delete

Apapon doakan kita semua kekal bahagia bersama suami/isteri dan anak2.

25 February 2014 at 16:19 comment-delete

Jgn merungut si isteri.
Kalau talak tu ada pada isteri brpa byk yg mengalami kt dunia ni

25 February 2014 at 19:10 comment-delete

Ya betoi...kenapa isteri x lyn laki mkn...anak tgh keriau...laki nak mkn bising...bini juga pi pujuk anak...ingat bini tak mau romantik ka mkn suap2... tapi nak buat mcamana anak dok keriau time tu juga. Klu tidak haru biru...bini berkorban x mkn sbb pujuk anak dok diam agar laki blh mkn dgn tenang....:(

Anonymous
25 February 2014 at 19:29 comment-delete

This comment has been removed by the author.

25 February 2014 at 19:37 comment-delete

Kalau talak ditangan isteri...mau sehari suami di talak sampai 3 kali...

25 February 2014 at 19:37 comment-delete

This comment has been removed by the author.

25 February 2014 at 19:38 comment-delete

Bab kahwin 4 ni dh kira sentuh soal agama. Xpatut kita sentuh. Peace....

Anonymous
25 February 2014 at 19:49 comment-delete

sabarrrrrr...puan2...kaum lelaki komen sekadar melahirkan isi hati lelaki sahjaaa.bukan camput aduklkan dengan tugas wajib isteriii...

Anonymous
25 February 2014 at 21:11 comment-delete

Assalam. .sebenarnyekan sesetgah lelaki senang nk jaga sebenarnye...jg peruk suami...jg malam suami...isteri sebenarnye kene pandai layan suami bila bersma diatas katil..cari kelainan setiap kali bersama...lakukan perkara y suami suka selagi tidak melanggar nas2 agama..InsyaAllah. .selalu suami syg n tersenyum..jgn lupa mkn pakai suami dan suami jg lebih suka isteri y tidak suka membebankan suami..pandai2 la fikir mcm ne cara tak nk membeban kan suami

25 February 2014 at 21:20 comment-delete

Assalam. .sebenarnyekan sesetgah lelaki senang nk jaga sebenarnye...jg peruk suami...jg malam suami...isteri sebenarnye kene pandai layan suami bila bersma diatas katil..cari kelainan setiap kali bersama...lakukan perkara y suami suka selagi tidak melanggar nas2 agama..InsyaAllah. .selalu suami syg n tersenyum..jgn lupa mkn pakai suami dan suami jg lebih suka isteri y tidak suka membebankan suami..pandai2 la fikir mcm ne cara tak nk membeban kan suami

25 February 2014 at 21:22 comment-delete

Macam macam....

Anonymous
25 February 2014 at 21:53 comment-delete

Ramainya perempuan panas baran komen kt sini.. rata2 komen pakai emosi.. bukan pakai otak.. otak letak kt buntut agaknya.. yg isu skrg ni ialah knp perempuan cantik pn x boleh menjamin kebahagiaan rumah tangga.. bukannya isu lelaki lebih bkuasa nak cerai ke x.. klu dh org kampung tu mmg otak kampung xleh nak terima isu guna akal..semua nak guna emosi.. sedih la sesetengah perempuan melayu ni..

Anonymous
25 February 2014 at 22:35 comment-delete

Syoknye bace comment isteri yang merungut dengan kate lain tidak menjage maruah dan rahsia ruma tangge di alam maya. Bertepuk tangan shaitonnirrojim

Anonymous
25 February 2014 at 23:10 comment-delete

Mmg isteri kat sini komen x pakai otak dan akal..sanggup ceritakan kelemahan suami masing2..situ je dah tau hukum dia ape kan wahai sang isteri..ade la sbbnya allah temukan jodoh korang dgn suami yg cenggitu..jgn nak menyalahkan takdir je..jgn pk korang bekerjaya la..aku dibesarkan dgn ibu yg berkejaya n abah aku n mama aku hidup bahagia sampai hari ni..umur aku pon dah 30++ ..alasam korang je la wahai sang isteri n x pernah rasa bersyukur yg suami korang sanggup amik korang jadi bini dia..kalu x mmg andartu la korang..bersyukur la dgn nikmat allah bg pada kita..jgn le asik nak mengeluh..chaiitt...puiii

Anonymous
26 February 2014 at 00:00 comment-delete

ceh..meluat la pulak baca..

yang paling penting TOLAK ANSUR N KOMUNIKASI dlm keluarga...

jadi isteri+ibu+kerja bkn senang...

meluatnya!!!!

Anonymous
26 February 2014 at 00:12 comment-delete

sabar yrr.. moga Allah swt memberkati setiap kerja ibu dan isteri 2.. saya setuju ngan penulis.. jaga makan suami dan tidur malamnya... sangat penting tu.. tspi yang lg penting ialah suami tu kunci redho syurga bagi isteri.. kita wat baik kerana Allah swt. . jaga hubungan dengan Allah swt. . insyaallah. . Dia Maha Mengetahui kesanggupan kita pada ujian.. wife jangan mudah marah2pon salah satu punca suami boleh sayang.. insyaallah. sabarlah isteri ku sayang. .. moga Allah membalas kebaikan dan kasih sayang mu pada suami anak2. .

jangan gaduh2 yer

Anonymous
26 February 2014 at 02:11 comment-delete

Nk kire adil x adil sshla cmtu.. syurga di tapak kaki suami... kene buat yg terbaik jelah.. maaf ye..

Anonymous
26 February 2014 at 04:30 comment-delete

Kalau ya pun mereka emosi disebabkan sape.renungkan.mmg sifat wanita itu beremosi compared toman who are realistic n rasional n thats are reason why man should act as it is.sometimes man more dumb compared to woman

Anonymous
26 February 2014 at 04:54 comment-delete

Jodoh sudah tak ade! Dah tak ade jodoh! Redha kehendak Tuhan! kalau perkhawinan itu disatukan Tuhan , besar manapun Iblis tak boleh pisahkannya. Pelihara perkhawinan dengan doa dan takut akan Tuhan. Saya setuju cantik manapun tak membantu tetapi buah daripada dkerap doa bersama dan takut akan Tuhan buah-buahnya ialah keharmonian diatas meja makan dan dikamar tidur.

Anonymous
26 February 2014 at 04:56 comment-delete

This comment has been removed by the author.

26 February 2014 at 06:18 comment-delete

hari2 masa makan ke anak keriau..ksian akak

Anonymous
26 February 2014 at 07:00 comment-delete

sometimes

Anonymous
26 February 2014 at 07:03 comment-delete

Makan 1 meja bukan setakat suami isteri tp dgn anak anak jugak.ayah saya sangat tekan kan bab mkn sekali.br la lebih rapat.
Paling penting solat kena jaga.kita jaga hubungan dgn Allah insyaAllah Allah akan pelihara kita sekeluarga.

26 February 2014 at 08:02 comment-delete

Makan 1 meja bukan setakat suami isteri tp dgn anak anak jugak.ayah saya sangat tekan kan bab mkn sekali.br la lebih rapat.
Paling penting solat kena jaga.kita jaga hubungan dgn Allah insyaAllah Allah akan pelihara kita sekeluarga.

26 February 2014 at 08:05 comment-delete

Oii bro ko kene ingat...laki pun kene bersyukur de pompuan nak jadi bini ko..klo tak men ngan pelacur la ko jwbnyer....xpun pancut dinding..betul tak..hahahahah

Anonymous
26 February 2014 at 08:07 comment-delete

Ni antara sbb perceraian.. tk boleh pkul rata. Tgok pada motif dn fungsi perkahwinan dlm kontaks Islam. InsyaAllah jodoh berpanjangan..wallahu a'laam

26 February 2014 at 08:26 comment-delete

selepas khawin boleh dkatakan belum pernah sy makan seorang.. klu soal atas katil.. Tak pernah pun mengelak.. klu soal cerai.. sy yg takut.. sbb sy sangat sayangkn nya..

Anonymous
26 February 2014 at 08:45 comment-delete

This comment has been removed by the author.

26 February 2014 at 09:05 comment-delete

Isteri yg bekerja bole balik sambung kerja rumah lagi .. jika tak bertanggung jawab nak dilayan seperti raja .. semua kerja isteri buat .. sedih .. didunia masih bole lari .. selamat menjawab diakhirat esok ..

Anonymous
26 February 2014 at 09:23 comment-delete

hahahahaha

Anonymous
26 February 2014 at 09:35 comment-delete

kita minum dulu

Anonymous
26 February 2014 at 09:56 comment-delete

Betul kecantikan bukan kayu pengukur, tapi kecantikan dari segi penampilan dan pakaian itu perlu kot di hadapan suami (niat untuk suami tau..bukan gi opis je..hihi ini peringatan untuk diri saya jugak)..setuju tentang makan bersama suami tu..kadang2 heran juga suami ni asik ajak makan sekali je, macam tak faham kite duk sibuk layan anak2..tapi benarlah apa yang encik hamka keretamayat kata tu..ok nak improve pasni..dulu pun kecik2 tengok baba saya bising bila dah mula makan, mama masih sibuk di dapur..dia mahu mama makan sekali dengan dia..dan dia sanggup tunggu mama duduk baru dia makan..aww so sweet..hehe maap merapu sket..

Rahsia Kulit Cantik Dan Gebu

26 February 2014 at 10:04 comment-delete

lihat la sendiri komen kt atas...mana x kena cerai, baru kita bagi idea utk perbaiki hubungan keluarga, para2 wanita dh meroyan.Ini slh satu sbb lagi kena cerai, suka membangkang idea suami...

26 February 2014 at 10:06 comment-delete

Sebelum kahwin plz la kenal orang tu luar dan dalam...menyesal pun xguna kalau da smpai cerai...kene sama2 setuju susah senang baru kahwin...jangan kahwin sbb xtau hala tuju idup

Anonymous
26 February 2014 at 10:19 comment-delete

Suami dan isteri. Kerja dan sama. Rumah dan tangga.
Masing2 saling memerlukan.
Saya seorang suami dan amat sayang dan cinta pada isteri saya suraya. Dia terima kekurangan diri saya dan saya terima kekurangan dirinya. Malah ada kelebihan pada isteri saya dan juga pada saya.
Bertolak ansurlah. Tiada yang sempurna di dunia ini.

26 February 2014 at 10:22 comment-delete

mnemani suami ktika mkn..sy amalkn sjk trbaca dlm fb. kita istri2 ni jgn sibuk pukul cnang pgrbann yg kita wat tuk suami tp pkirkn ape lg pgorbann yg nk dibuat tuk org trsayang itu lbih bgus. sy x cntik mne pn suami bole dkatakn ada rupa..tp dia syg sy..sjak sy buat byk perubahan dlm diri..brmuhasabah la..

Anonymous
26 February 2014 at 11:00 comment-delete

takdak masalah nak teman incik suami makan. tp masak tu bukan tugas si isteri ye tuan tanah..ihsan si isteri sahaja kerja memasak tu.. apa kata..incik suami masak pulak..kami..kami yg si isteri ni..nak teman makan sepuloh kali sehari pun sanggup..huhu..(alhamdulillah di kurniakan suami yg rajin memasak & sedap plk tu..dan saya pun pandai memasak..cuma molot I agak puaka....dan ahkak dah pernah beri keizinan dia kawen lain-siap pinangkan lg you..dia tak mboh..haha)

Anonymous
26 February 2014 at 12:04 comment-delete

sbb tu tuhan tak bg kuasa talak pd isteri..statistik penceraian akan bertambah tinggi.. suami makan tak basuh pinggan pun mungkin diceraikan..minta duit belanja x dpt terus jatuh talak kpd suami.. ada hikmahnya

Anonymous
26 February 2014 at 12:06 comment-delete

Takde hadis sohih mahupun pendapat ulamak bijak pandai pun kata, bila suami tak makan bersama isteri, maka syaitn yg teman, sampai kata makan kencing syaitan. Astaghfirullah. Suami isteri perlu banyaaak tolenransi dalam rumahtangga. Bukan masalah lawa ke tak lawa ke, makan sama ke tak makan sama ke. Yang penting, hidup bersama kene selalu maaf memaafi, kot wonder pet pun tau, takkan uols tak retikottt. Apa yg penting, kerjaaasamaaa.

Anonymous
26 February 2014 at 12:31 comment-delete

sorry ye akak-akak, abang-abang yg komen..saje nak share pandangan sikit...post ni kira perkongsian ilmu je..xyah ler kita nak salahkan lelaki ke pompuan..ingatlah yang JODOH itu ketentuan Allah..sang suami mkn ditemani isteri pun ade yg bpisah..yg mkn sorg2 pun ade gak yg kekal..tp bukan ke molek bila berteman..jgn pulak bersangka 'ala, mkn berteman pun boleh cerai gak'.. amik ler yg positif..walaupun kata orang 'dah nama pun lelaki, mmg buaya', jgn lupa yang buaya pun ada yang betina..dok puji hero dlm drama slot akasia, ingat si suami x mkn dalam? apa yg penting, masing2 kena pandai dan tahu main peranan. insyaallah, semuanya akan baek-baek saja...(irony nya, post yg sokong lelaki, pompuan akan mudah melatah, post yang sokong pompuan, lelaki plak yg pasti melatah) peace no war!

26 February 2014 at 12:35 comment-delete

Betol 2..sy setuju

Anonymous
26 February 2014 at 13:34 comment-delete

Sy faham sbb sy juga selalu mengalaminya tapi sy akan terus bersabar selagi tiada perkara tak baik dilakukan pd sy cthnya menduakan sy. tak apalah dia tinggalkn kita sorang bila dia dah kenyang krn siapalah kita...kita hanya isterinya. tak apalah kalau kita kena berenti mkn utk cuci berak anak krn siaoalah kita...kita hanya isterinya. tak apalah kalau kita kena riba anak sambil mkn dan dia pi isap rokok krn siapalah kita... kita hanya isterinya. tak apalah jika dia yg tinggalkn kita bjaga sampai lewat mlm tggu dia balik sdgkan dia kuar minum sambil borak dgn kwn2 krn siapalah kita....kita hanya isterinya....TAK APALAH APA2 PUN BUATLAH ASALKAN JGN DUAKAN SY KRN ITU UJIAN YG SY TAK AKAN MAMPU TANGGUNG. IMAN SY SGT LEMAH.

Anonymous
26 February 2014 at 13:39 comment-delete

tapi camne yg suami isteri yang jarak jauh...kemungkinan akan terjadi semua ini ke..?

26 February 2014 at 14:02 comment-delete

tapi camne yg suami isteri yang jarak jauh...kemungkinan akan terjadi semua ini ke..?

26 February 2014 at 14:04 comment-delete

tapi camne yg suami isteri yang jarak jauh...kemungkinan akan terjadi semua ini ke..?

26 February 2014 at 14:05 comment-delete

tapi camne yg suami isteri yang jarak jauh...kemungkinan akan terjadi semua ini ke..?

26 February 2014 at 14:05 comment-delete

tapi camne yg suami isteri yang jarak jauh...kemungkinan akan terjadi semua ini ke..?

26 February 2014 at 14:05 comment-delete

tapi camne yg suami isteri yang jarak jauh...kemungkinan akan terjadi semua ini ke..?

26 February 2014 at 14:05 comment-delete

tapi camne yg suami isteri yang jarak jauh...kemungkinan akan terjadi semua ini ke..?

26 February 2014 at 14:05 comment-delete

tapi camne yg suami isteri yang jarak jauh...kemungkinan akan terjadi semua ini ke..?

26 February 2014 at 14:05 comment-delete

tapi camne yg suami isteri yang jarak jauh...kemungkinan akan terjadi semua ini ke..?

26 February 2014 at 14:05 comment-delete

tapi camne yg suami isteri yang jarak jauh...kemungkinan akan terjadi semua ini ke..?

26 February 2014 at 14:05 comment-delete

tapi camne yg suami isteri yang jarak jauh...kemungkinan akan terjadi semua ini ke..?

26 February 2014 at 14:05 comment-delete

tapi camne yg suami isteri yang jarak jauh...kemungkinan akan terjadi semua ini ke..?

26 February 2014 at 14:05 comment-delete

KAHWIN KERANA ALLAH UTK MENDAPATKAN KEREDHAANNYA.ISTERI PALING SENANG MASUK SYURGA.FIKIR2KANLAH....WAHAI ISTERI2 SEKALIAN..SELAGI SUAMI TIDAK MENGAJAK KEARAH BERTENTANGAN DGN TUNTUTAN AGAMA....PATUHLAH KEPADA MEREKA...SEMUA PERBUATAN KERANA ALLAH..NIKMAT YG ALLAH BG NANTI....TOLONG FAHAM BTL2...KERANA ALLAH YG MENJANJIKAN ISTERI2 SYURGA,BUKAN SUAMI....FAHAM BTL2...NAK FHM LAGI.,KENAL DULU APA ITU ISTERI YG BERADA DI SYURGA ALLAH..SUAMI YG ADA DI NERAKA ALLAH...INGAT!KAHWIN KERANA ALLAH..KAHWIN KERANA ALLAH...IKUT PERATURANNYA...

26 February 2014 at 14:46 comment-delete

haha...tah apa2 entry ni...bias sangat...bila isteri penat kebanyakkan suami buat tak tau saja...kalau yang 5 wajib pun sendiri tak mampu tunai tu tak payahla jenguk salah orang lain...kalau isteri boyak sikit jer merungut....hat suami botak..gemok..kulit berkarat tu isteri2 kena redha jerlah?? Islam letak isteri tu mulianya sebagai pendamping suami...bukan pekerja mahupun pembantu yer...tapi companion...kalau mcm ni cara dakwah Meleis Islam mau melantun non muslim ckp Islam ni zalim..semuanya Suami sahaja prior...hangpa ni suka amik tafsir Quran yang hangpa syok dengaq saja.

Anonymous
26 February 2014 at 15:07 comment-delete

Ramai jugak isteri2 tak puas hati dlm ni.. hahaha!! Sorry para isteri, klo korang cukup jaga solat, aurat tutup sungguh2, keluar umah minta izin, pendek kata semua jaga, In shaa Allah sang laki akn berubah. Klo yg tak berubah tu, apa blh buat. Mungkin dah nasib.. tapi klo kuar umah pun pakaian menampakkan bentuk, pegi keja kemain lipstik tebal, minyak wangi sembur byk2 x tahu apa niat, ada yg bg alasan "klo kena puji cantik isteri abg jgk" tp kat umah selekeh, x berusaha goda suami sendiri. X payah nak bising lah.. pasni mesti ada yg ckp 'laki kan pemimpin, laki la dulu solat bagi contoh'. Hmm api ko simbah ngan minyak, tambah malas la jwbnya.. kena ingat satu. Dosa isteri laki yg tanggung, dosa laki isteri tak tanggung. Rasa2 berat tak beban lelaki tanggung? Ya sakit beranak tu sakit no2 selepas mati.. tp sakit seksaan di neraka???

Anonymous
26 February 2014 at 15:17 comment-delete

Tersentuh ht sy mndgr luahan ht puan..

Anonymous
26 February 2014 at 16:02 comment-delete

Apa nak kecoh...saya rasa bagus idea yang diberi cuba kita praktik kan...

Anonymous
26 February 2014 at 16:10 comment-delete

suami makan.. tapi x penah ajak isteri....isteri penat masak....

Anonymous
26 February 2014 at 16:37 comment-delete

Semoga hidup kita dilimpahi rahmat olehNYA.

26 February 2014 at 16:39 comment-delete

Semoga hidup kita dilimpahi rahmat olehNYA.

26 February 2014 at 16:39 comment-delete

Pening ahhhh korangg.. Memasing xikot sunnah. Kwen nk ikot sunnah. Tp tang alam rumahtangga xikot sunnah. Baik laki baik ppn. Same je. Pahtu mmg korang osem out of box. Berdiskusi diluar tajuk dan direncah sedapkan dgn emosi. Haha.. Ape ape.tajuk pn semua org fail. Out of box xkene tempat.

Anonymous
26 February 2014 at 17:02 comment-delete

Lebih kurang mcm ni gak..

Bila isteri cantik... mata senang hati x senang. Sbb zaman skrg org dah x kira bini org ke apa ke..

Ke-2.. menjadi lumrah manusia.. jatuh cinta pada personaliti (personaliti ni plastik n blh berubah) tapi kena hidup dgn karakter yg sebenar....

26 February 2014 at 17:20 comment-delete

Bagus isu ni, x salah brrkongsi pendapat, cuma jgn terlalu optimis. Para suami dan isteri dunia ini sementara je. Segala ujian yang diberikan ada hikmahnya. Tiada sesiapa pun salah disini. Perkataan salah terletak pada diri. Klu kita rasa salah, salah la jadinya. Klu kita rasa betul maka betul la jadinya. Tapi apa yg kita rasa betul belum tentu betul disisi Allah. Yg penting yg baik kita jgnkan tauladan dan buruk jadikan sempadan. X rugi pun.

Anonymous
26 February 2014 at 17:21 comment-delete

klu sblm mkn baca doa mesti xmkn dgn syaitan...ni mesti jns suami mkn xbaca doa dulu ni...1st time dgr laki mkn tanpa bini teman mkn dgn syaitan...cukupla dgn air istri tu...sbgaimana istri mhargai anda...mcm tulah jgk ptut suami mhargai n memahami istri..tolak ansur tu pntg tu...saling memahami..setiap rumahtgga ada masalah lain2..

Anonymous
26 February 2014 at 17:22 comment-delete

Jaga laki senang je...ade 3 bnda..
1) jaga badan
2) jaga makan
3) jaga hubungan intim...
Masak sedap pn klu badan x jaga lame2 laki boleh hilang selera....

Anonymous
26 February 2014 at 17:32 comment-delete

hahaha..1st time nak komen ni..selalu bace2 je..sy kongsi ni bukan nak bukak pengkung tp nk kongsi pengalamn n pgajaran...

well pendapat admin..ada betul juga..kata kaum isterI dlm ni mmg betul... sy pernah lalui 'fasa' yg admin kata tp alhamdullillah tak bcerai..tp sy bbincang...dan jap ok jap x ok..biasa lah manusia. dugaan saya sgt kuat (WALAUPUN ADA YG LAGI HEBAT)... semua 'fasa' tu blaku masa saya dlm PANTANGkan anak ke3...salah saya ke tak layan suami? lepas anak saya dh 2 tahun sy kena SLIP DICS....Ya Allah.... semua kerja berat sy x boleh buat... nak penuhi tanggungjawab isteri pun sy kena tgk sy ok ke x.... malangnya... sy seolah2 diberi 'signal'... he will do it again... tp sy x nak buruk sangka.. saya cuma mampu berusaha berubah...seperti pendapat admin
dan cuba mpertahankan rumahtangga sy..tp jika Allah dah catatkan saya begini...begini la saya..kalau sy begitu la.... mmg sgt kecewa.... dan sy rasa sgt tak patut.... but hidup mesti diteruskan..moga Allah lindungi kita semua..moga Allah mendengar rintihan isteri2 terutamanya yg bkerjaya.... penatkan... dgn anak3 yg mbesar.. sabarlah wahai isteri

nak teman makan.... ajaknya makan main game... nak teman makan ..makannya pukul 9pm..adoiii aiiii kang badan gemok bising jugak.....pening2..ye la saya yg menurut perintah

adoiii aiiii isteri juga salah.... ye la org lelaki hebat.....

Anonymous
26 February 2014 at 17:50 comment-delete

Larrrr hai para isteri yg byk alasan yg bg komen kt atas ni. Saya pun isteri gak. Ni bukan soal fair atau tak.. Itu dah tentu 2 lelaki yg berbicara so ikut je lah.. Dah Itu yg diorg nak. Buat je lah. Benda bukan susah pun. Kalau nak ikut sape betul sape salah mmg lah xde jln penyelesaian. Cuba lah ikut aja. Kalau x jd gak baru lah cari jalan lain. Ini belum buat dh byk komen. Lagi satu saya pernah bertanya bbrapa teman lelaki isteri yg mcm mana lelaki suka.. ramai juga yg menjwb mereka suka isteri yg sentiasa sedap telinga nya men dgr setiap butir perkataan percakapan dr mulut isteri. Ni kalau kuat membebel or menjwb mmg lah suami cari gf kat luar aja yg confirm lg manja. So plse kaum hawa. . Tak payah lah byk sgt soal. Buat aja apa yg suami suka. Lgpun syurga kita kat telapak kaki depa. Allah kan maha adil. Tak dpt kebagiaan disini di sana confirm2 dh disediakan taman syurga. Taqwa dan tawakal. Sesungguhnya redho suami adalah syurga buat isteri. Jom pakat2 berubah sikit cara kita melayan suami utk kebahagian rumahtangga. InsyaAllah.

26 February 2014 at 17:52 comment-delete

InsyaAllah buat saja apa yg sepatutnya di lakukan isteri. Sambil2 tu berdoa. Allah bantu. Percaya lah.!

26 February 2014 at 17:56 comment-delete

Insya-Allah... Berpasang-pasangan lah kamu lelaki dan perempuan; kerana Agamanya (perkara paling atas dan asas), Kecantikan (pelbagai sudut) dan Kekayaannya (perhalusi maksudnya). Tanpa pegangan agama yg cukup, banyak benda negatif bleh masuk mencelah, syaitan sentiasa menunggu sedetik itu. Agama di jaga, Insya-Allah kita akan di jagaNya. Suami dan isteri faham tugas masing2, saya rasa ramai jgak yg nak kongsi rasa ceria dan gembira mereka kepada yg tak berapa bahagia. Jika ada perkara yg asas yg kita tak jaga, jgn kita terus kata salah suami atau salah isteri. Mengucap panjang, berzikir, tenangkan fikiran sebaik mungkin; kerana syaitan sedang cuba mengaburi hal2 kebaikan. Bila dah kabur, apa yg cuba di jelaskan pun kabur, apa yg cuba di jernihkan pun keruh, di khuatiri syaitan berpencak gembira kerana masjid yg di bina itu runtuh....di suatu sudut, lelaki itu dan perempuan itu terduduk diam, tak pasti apa yg mereka lalui. Anak akan keliru kusut, mak ayah tak bleh duduk sama2?! Banyak lagi masalah lain yg akan mendatang bila berpisah bercerai. Doa mintak di jauhkan ddri perkara2 begini. Banyak perkara yg kita tak akan faham kepada perkara perceraian (ye lah, siapa nak cerita banyak, membukak aib sendiri), tapi utk diri sendiri, apa yg kita dah buat? apa yg kita terlepas? Apa yg kita kurang? Apa yg kita tertinggal? Apa yg dah jadi ni? "Aku tak nak jadi macam ni pun.....". Tapi kenapa jadi?!.... Subhanallah.... semoga kita sentiasa duduk dalam beriman kepada Allah.....di limpahi rahmat, keberkatan dan kebaikan sepanjang masa....

Anonymous
26 February 2014 at 17:58 comment-delete

Betul tu...tjawab isteri layan suami n jaga anak2 sahaja...sepatutnya masak, basuh kain suma suami kena buat...sy pernah terbaca satu pesan ustaz...Kalau isteri tak mau suap sendiri mkn..suami kena suapkan....kena sediakan rumah..pakaian wajib beli dari tudung sampai setokin..tp ada suami yg buat 100% semua tu?
Moral of the story suami isteri ada tanggungjawab masing2...jgn nak salahkan bini aje...ingat, isteri juga ada hak nak tuntut fasakh...especially kalau suami x solat....

26 February 2014 at 18:25 comment-delete

Kalau payung emas di syurga tu bleh realiti di atas bumi, isteri akan buat mana? Layan suami sebaiknya supaya dapat lagi hadiah payung emas dari Allah? Suruh suami kahwin lagi supaya dapat lagi payung emas tu? Supaya buat kebaikan atas motif utk dapat lagi ganjaran?! (sebab dapat depan mata, bleh lebur banyak ni buat gelang. Lupa dah nak layan suami sebab dah tenggelam dengan apa yg Allah kurniakan secara realitinya). Sebab itu perkara2 ganjaran pahala semua tak di zahirkan. Klau zahir, mungkin mati kita di timpa luruh ganjaran yg di realitikan oleh Allah. Buatlah perkara kebaikan itu kerana Allah. Yg lain itu Allah aturkan. Sesungguhnya dia Maha Bijaksana. Jika syurga yg kita minta, Insya-Allah syurga lah yg kita dapat, jika sesuatu nikmat yg kita pinta, nikmat itulah yg Allah bagi. Tapi klau kita buat semata2 kerana Allah, apa yg kita tuju dan mahu iyelah Allah, maka Allah lah yg meliputi segala sekian alam semuanya. Apa pun Dia lah juga yg menjadikannya. Apa yg di datangkan / dijdohkan kepada kita, itulah yg terbaik utk kita lalui, melepasi godaan, dugaan, bahagia, ceria, membentuk mana yg kita kehendaki atau yg di kehendakiNya. Tanpa agama sebagai panduan hidup, sebagai pegangan asas, agak sukar utk kita melalui mana2 bahagian dlm hidup ini. Sesungguhnya Allah yg akan menentukan kepada perkara2 yg di kehendakiNya kerana dia yg lebih mengetahui. Sentiasa lah berdoa, jikalau kita ini sesat, maka ada lah juga dapat kita kembali ke jalan yg di redhai Allah dan menyampaikan cerita2 dan pengalaman2 yg lebih bermakna kepada yg lain2....amin....

Anonymous
26 February 2014 at 18:25 comment-delete

Mesti yg comment dlm ni perempuan gemuk n malas memasak kat umah..laki dia plak jenis bangsat n hanya tau goyang kaki kat umah..mmg hancur la rumahtangga mcm ni..

Anonymous
26 February 2014 at 19:44 comment-delete

Nak gelak pun adr bace komen..nak tambah sikit..selain dari makan bersame dan layanan di kamar tidur..sentiase lah menjadi imam si isteri terutama solat subuh mahgrib dan isyak..berdoa agar isteri dengar biji buah nye.. insyaAllah..redha Allah itu selepas redha suami..

Anonymous
26 February 2014 at 19:49 comment-delete

Penyelesaian yg terbaik adalah poligami..bila suami beristeri 4, maka isteri2 akan berlumba2 melakukn yg terbaik unt suami..barulah bahagia kehidupan ini..

Anonymous
26 February 2014 at 20:08 comment-delete

Straight to the point..maafkan saya.
-Saya cantik dan suami blh dikategorikan huduh.
-saya kawen dgn suami kerana dia betul2 berusaha nak kawen bebanding bf saya yg lain
-terus terang..saya relakan utk hubungan kelamin walau pd mulanya sukar.
-mkn minum pakai suami mmg saya jaga..spt nasihat org tua
-kami dikurniakan 2 org anak dlm tempoh 3 tahun perkahwinan
-sbenarnya dlm tempoh perkahwinan..mmg saya curang sbb mmg x blh terima keadaan suami yg bkn taste saya.saya terlalu mngikut nafsu
-saya mncari jln utk berpisah dgn suami.rasa bersalah tetapi buntu.kesian suami.
-harap ada komen.sgt perlukan perkongsian.sbb isu ni x sesuai nak kongsi dgn org sekeliling.
-di sini saya hanyalah anonymous wanita umur 32 thn

Anonymous
26 February 2014 at 20:33 comment-delete

Bini kena cerai ke? Bini mintak cerai ke? balik2 org pompuan jugak yg dipersalahkan...lelaki semuanya betul lah...hati lelaki org pompuan kena jaga, hati pompuan ada lelaki pikir ke? Hidup berumahtangga ni mcm berjudi je...nasib baik baik lah...nasib tk baik, hancur la jawabnya...so org pompuan di luar sana jalankan tanggungjawab sebagai isteri tapi biarlah berpada-pada, dan kena bersiap sedia utk terima kenyataan..samaada akan ditinggalkan ataupun dimadukan so nnt tkdelah rasa sedih gila dan jatuh terduduk...

26 February 2014 at 20:44 comment-delete

Bini kena cerai ke? Bini mintak cerai ke? balik2 org pompuan jugak yg dipersalahkan...lelaki semuanya betul lah...hati lelaki org pompuan kena jaga, hati pompuan ada lelaki pikir ke? Hidup berumahtangga ni mcm berjudi je...nasib baik baik lah...nasib tk baik, hancur la jawabnya...so org pompuan di luar sana jalankan tanggungjawab sebagai isteri tapi biarlah berpada-pada, dan kena bersiap sedia utk terima kenyataan..samaada akan ditinggalkan ataupun dimadukan so nnt tkdelah rasa sedih gila dan jatuh terduduk...

26 February 2014 at 20:47 comment-delete

Jgn jdi jahil sgt sebb pyung emas tk pnh wujud dlm hadis....

Anonymous
26 February 2014 at 20:53 comment-delete

Poligami mngundang penderitaan

Anonymous
26 February 2014 at 20:56 comment-delete

Mcm x berapa menjawab pada soalan utama lah tuan...

26 February 2014 at 20:58 comment-delete


Lalu makanlah suami korang seorang diri bersama syaitan yang akan menghasut suami korang dengan pelbagai perkara durjana.

Find this nonsense. Some advice is true but some arent. There is no words In hadiths says laki makan sorang makan dgn syaitan n syaitan hasut. This is common sense and from our heart.
Anyway,dis komen is too sloggish. Tak payah hirau kan cantik ke hodoh ke or wateva.. if its written.its written. We got no hak to do any survey. For sure empunyer badan will say takde jodoh. Takkan nak cakap aku ceraikan bini aku sebab dot dot dot..
Have a better topic to share n not to over. Thanks.

Anonymous
26 February 2014 at 21:16 comment-delete

R u not married?or else..i guess u r never happy or syukur with ur marriage life..

Anonymous
26 February 2014 at 21:28 comment-delete

Hilarious. Sounds like you are looking for a hostess not a wife. This kind of guy, no thank you.

Anonymous
26 February 2014 at 21:52 comment-delete

Dlm islam klu dh nmanya isteri wajib tunaikan apa yg suami mahu.. Cuma.. Tletak pd suami jika suami btol2 kesian.. Igt setiP suruhan suami adalah wajib bg isteri untuk tunaikan kecuali yg mlnggar syariat islam.. Tq..

Anonymous
26 February 2014 at 22:38 comment-delete

Motif letak gambar EF? Nak kena saman ke...

Anonymous
26 February 2014 at 22:39 comment-delete

kalau komen ni perempuan..dah nampak dah apesal kuasa talak takde kat perempuan,...

Anonymous
26 February 2014 at 22:43 comment-delete

Kdg2 pompuan cantik ni rs diorg dlm confort zone.. complacent ... so x rs nk put effort sgt dlm perkahwinan... rs secure sbb tau cantik n confident hubby x tinggal.. kecantikan tu memang penting tapi dlm perkahwinan layanan pada suami tu penting..

26 February 2014 at 22:52 comment-delete

Kdg2 pompuan cantik ni rs diorg dlm confort zone.. complacent ... so x rs nk put effort sgt dlm perkahwinan... rs secure sbb tau cantik n confident hubby x tinggal.. kecantikan tu memang penting tapi dlm perkahwinan layanan pada suami tu penting..

26 February 2014 at 22:54 comment-delete

This comment has been removed by the author.

26 February 2014 at 23:16 comment-delete

Mcm mcm lah cita merepek eh..kalau dah tak de jodoh tu tak payah lah nak beze kan yg cantik ngan yg tak cantik..

Anonymous
26 February 2014 at 23:41 comment-delete

Huhu..hangat betul topik ni..
Byk wife yg komen..memburukan suami masing2.. Abisla sume pahala yg diorg yg ade.. Walaupun xtau sape yg komen..tp Allah tu Maha Mengetahui.. Sekian

Anonymous
26 February 2014 at 23:58 comment-delete

Yg penting hubungan kita dgn Allah..jg solat jaga aurat dll..insyaAllah Allah jaga yg lainnya utk kita..ongatan utk diri ini bersama

Anonymous
27 February 2014 at 00:27 comment-delete

Bt anonymous 20:33: 1st, brsyukurlh pn dikurniakan rupa paras yg cantik..x semua wanita didunia ni dapt mcm pn..tp malangnya,apa yg cantik diluar, blm tentu cantik didalam....Sedih sy baca komen/luahan pn. Sy sebagai suami dpt rasakan peritnya klu suami tau pn curang blkg dia. Hanya kerana paras rupa suami pn sanggup bt semua tu. Back to basic pn, cr something yg special ada pd suami, bkn keburukan dia. Perkuatkn ilmu agama, nescaya pn xkan bt benda2 mcm tu. Terlalu byk hikmah dn nikmat isteri Allah janjikan jika pn redha dan ikhlas sehidup semati bersama suami pn. Carilah yg lebih pdnya..sesungguhnya rupa paras yg cantik xkan kekal cantik selamanya, tapi hati dan jiwa yg cantik akan kekal smpi mati......semoga pn dpt hidayah

Anonymous
27 February 2014 at 00:45 comment-delete

Alhamdulilah.msh setia menemani suami makan even selalu kena tinggal sorang2 kt meja makan sebab beliau makan laju..

Anonymous
27 February 2014 at 00:45 comment-delete

Alhamdulillah suami saya sangat baik.
Sekian terima kasih. ;p

Anonymous
27 February 2014 at 00:46 comment-delete

Komen terbaik

Anonymous
27 February 2014 at 01:13 comment-delete

Jom pakat ngaji fiqh munakahat.. indahnya hidup sorg isteri

Anonymous
27 February 2014 at 01:24 comment-delete

Knapa perlu penatkan kpala mmikir bgi kepuasan hatI masing2.mmahami peranan masing2 dalam rumahtangga.di alas dengan kebenaran hakiki.klau dijadikn kamu suami - jadilh suami kpd isteri. .Sebaiknya. Maka x perlu brtnya2.

Anonymous
27 February 2014 at 07:30 comment-delete

Sy setuju dgn pdpt dlm blog ni. Sbb sy dah alaminya. Suami sy klau dah 'dpt' tidur yg lena slps bersama sy...dia akn senyum sblum kluar pegi kerja. Nampak perbezaan mood tu.Tp klau tak 'dpt', muka garang semacam nk kluar rmh. Of coz benda ni akn efek prestasi n mood d tmpt kerja. So, sgt penting jg batin suami. Sapa takmau bahagia, btul tak? Pompuan ni nk bahagia senang je. Bg cium sikit, belai sikit, dgr dia bercerita, bg duit...hepi la. Tp lelaki nk kena jg batin dia. Ingat masa mula2 kawin je kena jg bab tu. Ni dah dkt 20 tahun kawin, benda tu still jd isu. So, bersabar la wahai istri2. Jgn komplen. Mmg Allah dah jdkan lelaki mcmtu, pompuan mcmni.... Yg wajibnye, TAAT perintah Allah bila Dia suruh TAAT pd suami. Jgn komplen2 ok. Peace! (Suami nk 3 kali seminggu, bg je la. Seminggu kan ada 168 jam. Sekali cuma 15 minit. Jgn jadikan penat keje, penat jg anak, penat masak, bla bla sebagai alasan.)

Anonymous
27 February 2014 at 08:05 comment-delete

Ada benar juga pe yg saudara katakn tu.. disamping itu sy yg juga bukanlah is3 yg cantik, malah gemuk pula tp suami yg blh dikategorikn ada rupa, wang n bijk pnd terim sy seadanya. Byk suami bantu sy dlm hal rmh tgg krn sy adalah is3, ibu yg bkerja syif. Adakala bila sy balik krj dlm keadaan pnt, add on plak umh selerak..dia fhm n bantu sy ringankn beban lyn ank, malah ajk mkn luar pula. Adakala sy membebel juga krn pnt dgn rutin sy tp dia sgt memahami. Layanan di ats ktil perlulah tip top sama spt kehendak dia. Disebabkn sy krj syif, okr yg paling agak gerun bila sy baca bab somi makan sorg tu.. adoiiiii, sian somi slalu mkn sorg sbb sy krj.. tp bila d umh, sy mkn bsamanya wpun adakala sy x mkn tp msih teman dia mkn. Wpon hny lauk ikn grg shj, dia ttp bselera asalkn sy lakukan dgn ksh syg.. sy bharap rmh tgg yg dh 6thn tbina ini di berkati Allah SWT dan dilimpahkn rzk yg murah buat suami sy.. yg penting, balik pd asas dlm pembentukan keluarga ISLAM.. tutup aurat, bantu suami dlm bab agama mbentuk kuarge.. In Sha Allah, kuarge kt akn bjaya.. Wallahualam

27 February 2014 at 08:21 comment-delete

Setuju. Agama jangan tolak tepi. Insyaallah redha wlpn kadang2 suami tak bantu. Kadang2 kita penat suami tak faham. Tapi pahala Allah lebih besar dari kepenatan tu. Doa2 semoga suami berubah jadi rajin tlg kita. Allah tu kan adil.

27 February 2014 at 09:06 comment-delete

Setuju. Agama jangan tolak tepi. Insyaallah redha wlpn kadang2 suami tak bantu. Kadang2 kita penat suami tak faham. Tapi pahala Allah lebih besar dari kepenatan tu. Doa2 semoga suami berubah jadi rajin tlg kita. Allah tu kan adil.

27 February 2014 at 09:09 comment-delete

Pendapat daripada seorang lelaki yg belum tentu andaiannya betul atau tak... kesimpulannya... suami2.... isteri2.... jagalah anugerah Allah masing2.... suami dan isteri bukan hak mutlak atau milik anda.... dia adalah anugerah... so... jagalah anugerah itu sebelum ia ditarik oleh Allah... untuk dijaga oleh org yg lebih baik... pendalami ilmu agama anda... lagi anda faham isi al-quran... bg lelaki nk kawin lebih dr satu pun takut... sbb takut xboleh berlaku adil....kita ini xsempurna mcm Rasullah.. bg perempuan... taat pada perintah Allqh... taat pada suami... soal isteri cantik tp xteman mkn... itupun nk cerai... itu dh melampau... nk dilayan mcm raja... tp isteri dilayan mcm hamba.... kalo boleh nk isteri berdiri kot... temankan diorang mkn..
** kesimpulan: kalo nk dilayan mcm raja... layanlah isteri anda mcm permaisuri... give and take...
Pendalami ilmu agama anda... pendalami isi al-quran... pendalami hadis... takutkan kemurkaan Allah di atas ketidak adilan anda... menjd pmimpin keluarga bukan senang... kalo xdidik isteri anda dosanya anda pikul yea suami... menganiaya dr segi emosi... dosa juga... saya takut kemurkaan Allah...

Anonymous
27 February 2014 at 09:19 comment-delete

Salam.... hurmmm mungking benar kata penulis. Tp ape pula alasan klu buni cantik n lelaki masih mengahwini perempuan kurang cantik n lebih teruk kedudukannye...kemudian mengabaikan bni pertama yg cantik tu? Kemudian lagi... bini pertama tidak pernah mengabaikan mkn minum suaminye sentiasa meneman suami di mana sahaja. Tidak pernah menolak hubungan intim dan sentiase bermanja... ttp tiba2 rumah tangga yg disangka bahagia runtuh kerana suami bernikah lagi..... jd jangan la salhkan isteri sahaja... saye melihat perkara ini n terjadi d depan mata saya. Dlm tangisan isteri pertama menderita dan isteri kedua merampas segala galanya kebahagian keluarga serta harta benda termasuk barang berharga milik isteri pertama. Adakah suami buta????

Anonymous
27 February 2014 at 10:10 comment-delete

setuju dgn pendapat di ats...jadikan syurga sebagai target kita dlm berumah tangga...dan kaji balik apa tujuan kita membina rumah tangga..sesungguhnya sesuatu perbuatan itu bergantung pada niatnya..klu niatnya betul diawal perkahwinan, in shaa Allah betullah jalannya...pakar motivasi pun sering mengatakan bahawa fikirlah yg baik-baik maka yg baik-baik juga akan dtg kepada kita..kita asyik dok fikir salah siapa, cerai bagai apakah nanti yg akan dtg pada kita..kita slalu mengharapkan kebaikan dari org lain tapi adakah kita telah melakukan kebaikan..jadi berbuatlah baik ikhlas kerana Allah..in shaa Allah yg baik2 juga akan dtg pada kita...yg baik kita jadikan sempadan yg tak baik jadikan teladan..terima kasih atas tips-tips di atas..moga jadi panduan kepada para isteri untuk menjaga keutuhan dan kebahagian rumah tangga hingga ke syurga..Ameen..

27 February 2014 at 10:31 comment-delete

This comment has been removed by the author.

27 February 2014 at 10:41 comment-delete

betul... sume nk highlight slh isteri saja.. tp penah pk tak, lelaki sndri pn ade ke nk temankan isteri bile buat kje rumah.. sume nye 100% biarkan isteri yg buat,.. tp bile isteri salah skit, nk dibangkit2 kan... adil ke kan... senang cite.. dlm rmh tangga ape yg penting give n take.. bkn hanya sorang yg memberi n sorang saje yg menerima... kena la 2 hala.. mmg xnafikan kebaikan artikel ni.. tp utk menjadi sebab kenapa penceraian atau menduakan isteri hanya semata2 alasan ini saja, adalah sangat tidak adil.. sebelum mencari kesalahan isteri, sepatutnye suami terlebih dahulu fikir salah sendiri dlu.. dah cukup kah ilmu agama yg die dh berikan pada isteri? dah cukup kah keperluan anak isteri dipenuhi.. alangkah duit keperluan rmh dan anak pn, ada setengah isteri yang tanggung.. patut ke kalau bab2 yg lain, suami xblh nk bertolak ansur... kalau isteri demand, dh lame xnk tolong suami utk byr hutang piutang malahan keperluan rmh dan anak juga... jadi bg sy.. adalah tidak adil utk menyalahkan isteri sekiranya penceraian berlaku... kalau perangai xsehebat Rasullullah, jgn nk mendamba isteri sehebat Khadijah... wallahu'alam...

Anonymous
27 February 2014 at 10:43 comment-delete

ni contoh bini jahat hati kotor pikir tak elok je pasal suami..tggu masa je la..kesian la mana2 suami dpt bini sampah mcm ni..

27 February 2014 at 10:48 comment-delete

Hak xdapat nafikan ehsan.. dan ehsan xdpt nafikan Hak..walau wajib sekali pn, suami patut ade rase ehsan pd isteri yg same2 penat bekerja dn mengurus rmh tangga.. kalau nk suruh isteri ikut, why not suami sendri beri tauladan yg baik pd isteri dgn menolong setiap kerja isteri... seperti mane ehsannye isteri dlm menolong hal2 berkaitan kewangan suami... so.. renung2 kan lah... seorang suami yg baik, seharusnya menunjukkan pd isteri jln yg betul.. bkn bile xikut skt, trs nk jdkan punca cerai.. cube kalau kne kt batang hidung sndri.. adil ke kan?

Anonymous
27 February 2014 at 10:58 comment-delete

Klu nk bg alasan ramai yg jd jaguh...klu nk ikut suruhan tuhan dn sunnah rasul ramai yg kecundang...x pyh la nk fikir sgt perit lelah kt dunia ni...pasal janji2 Allah itu lebih utama...

Anonymous
27 February 2014 at 11:20 comment-delete

Kalau idea kamu tidak bias, no one will reject the idea

Anonymous
27 February 2014 at 11:31 comment-delete

Janganla banding2kan org tu lawa ke x lawa ke...cuba fikir ape perasaan org yg nama anda tulis tu...ciptaan allah semua cantik..kalau da membeza bezakan ciptaan allah, x ke menghina namanya tu...x payah la nk busy body pasal org nk cerai pun..da x sehaluan nk bt camane..kalian kene fikir kadang2 perceraian itu satu kebaikan..mungkin sekiranya ada jodoh mereka yg cerai bersatu balik..sape yang tahu..sy cuma beri pendapat sy..tq

Anonymous
27 February 2014 at 11:45 comment-delete

Jawapan artikel ini:
1) Accepted. Isteri tiada masalah menemani suami makan. Ok je.
2) Accepted. Kalau tiada sebab, inshAllah tak menolak. CUMA:
>>>Sekiranya alasan isteri adalah menjaga anak, rasanya itu alasan kukuh. Demi suami makan dgn aman, isteri mengalah. Lepas suami habis makan, bergilir jaga anak dengan isteri, Alhamdulillah. Tapi rata2, suami makan, isteri jaga anak, isteri makan, suami relax layan perut kenyang, isteri sambil menyuap makanan, sambil berperang dengan anak. Siapa yang dihasut syaitan ni? Nampak remeh. Alhamdulillah, dapat isteri yang baik, tapi are you good enough?
>>>Kewajipan isteri bukan memasak, tapi kebanyakan isteri is doing the FAVOR for the husband. "Anda boleh beli makanan dikedai" What the ????????
>>> Part bersetubuh, yup, isteri qadha. Isteri, cuba menolak dengan hikmah. Bukan berkasar. Dalam masa yang sama, suami cuba faham kenapa isteri anda penat sangat? Tenangkan dia. Tambahan pula kalau isteri turut bekerja membantu kestabilan ekonomi keluarga. Beri urutan untuk hilangkan kepenatan isteri. Siapa tahu dari sana isteri lembut hati?
3) Akhir kata, perkahwinan bukan hubungan satu hala. Bukan hanya isteri yang perlu itu dan ini. Suami juga. Rata2 isteri lebih banyak memberi. Why not, sama2 menyumbang untuk rumahtangga. Isteri hormat suami, suami hargai isteri. Jaga anak sama2. Kalau isteri sibuk, suami kena main peranan. Isteri juga kena begitu. Elok rasanya kalau kita tak jadi typical Malay. Kesian. Sebab tu kita jauh ketinggalan. Treat people how you want to be treated.
4) You want to be treated as a king, treat your wife like a queen. Wallahua'lam

Anonymous
27 February 2014 at 12:16 comment-delete

Ape benda yg korg merepek meraban ni....

Anonymous
27 February 2014 at 13:14 comment-delete

Benda2 ni semua. Masing2 punya pandangan. Jgn salahkn satu pihak sebaiknya muafakat. Nabi sendiri nak minum susu pergi perah sendiri. Knp kita nak bebankn kaum isteri sedangkn perkara ini boleh bertolak ansur. N kpd kaum isteri, suami adalah no 1. N kpd para suami apakata carikn org gaji supaya isteri anda blh layan anda 24hrs. Klu x mampu jawapnya bertolak ansur dan bekerjasama lah. Aman dan harmoni

Anonymous
27 February 2014 at 13:23 comment-delete

Setuju

Anonymous
27 February 2014 at 13:30 comment-delete

Saya setuju...tunaikan tanggungjawab..kalu ada kekurangan, sabar, cuba bincang dan improve jika tak dpt bincang kena sabar. Allah amat memahami hambanya dan kita tak tau atas sebab apa dr kena masuk neraka Allah masukkan pula ke syurga dan sebaliknya. Maka cubalah patuh sebaik mungkin suruhanNya. Dan pastikan sentiasa ada peningkatan bkn semakin menurun. Sbb iman ada turun naiknya dan sentiasa bertaubat dan mohon ampun.
Wallahhualam

Anonymous
27 February 2014 at 13:38 comment-delete

haah, org perempuan je ke kena bersyukur..org laki xperlu bersyukur ke..

Anonymous
27 February 2014 at 13:48 comment-delete

Apa susah wei... Bngun tidur.. Cium.. Sblm tidur cium... Hari2 bahagia.. Hari2 raja... Bkn raja sehari... Tapi murka hari2 berikutnya....

Anonymous
27 February 2014 at 13:55 comment-delete

Abis camne ngan somi sampah..asik giler betina jer..

Anonymous
27 February 2014 at 14:40 comment-delete

Habis yg kamu plak emosi ni kenape?.. heee.. kamu pn lain mcm j emosinye.. tak selari dgn nasihat

27 February 2014 at 15:11 comment-delete

Cakap pandai ye? kes penceraian paling berlambak di malaysia , kalau jadi lawyer syariah konfim kaya raya. Hidup berkahwin bukan sekadar having sex dan teman makan ya encik hamka , rahsia pasangan kekal lama atas kajian ialah KOMUNIKASI YANG BERTERUSAN antara pasangan dan jangan dilupakan ASAS PEGANGAN AGAMA YANG KUKUH termasuklah lain-lain sebab musabab lain.

Islam tak pernah mengajar umatnya menzalimi pasangan , Islan bahkan meletakkan kehormatan wanita di tempat yang tertinggi.Rasullah sendiri , memasak dan melayan isterinya yang sedang letih dan sakit. Malah , ada hadith sohih yang menyatakan tugas isteri adalah melayan anak dan suami sahaja. Suami yang menjadikan isteri sebagai hamba dan menggunakan duit gaji isteri patut meminta keredhaan isteri supaya menghalalkan semuanya atau suami akan diazab diakhirat.Lihatlah betapa besar islam menghormati kaum isteri.

Walau tidak dinafikan bahawa kadang-kadang isteri menolak untuk bersetubuh , lelaki yang beriman pasti sabar dengan isterinya dan memahami isteri kenapa bersikap demikian , dan perlulah mencari jalan dan mendengar keluhan isteri.Kalau boleh duduk rehat dan berjimak sentiasa , KAUM ISTERI PUN NAK!!

Anonymous
27 February 2014 at 15:26 comment-delete

If he is...he's one of those obssesively jealous tak bertempat type. Apa2 pun both have their own roles to play, jgn asyik gila control tapi tak mampu pun jadi ketua keluarga, lepas tu nak blame je.

Anonymous
27 February 2014 at 16:30 comment-delete

Hah terasa la tu.. takda nak control2nye ayat aku kat atas tu. Dah itulah caranya jadik isteri. And im happy married guy. Im lucky to have my wife. She know what to do and what can't. Blame? Ayat kat atas tu takde yg blame.. suma ayat kenyataan..

Anonymous
27 February 2014 at 19:12 comment-delete

Muhasabah diri msing2... Segala yang berlaku mesti ade kebaikannya... Allah lah sebaik2 perancang...

Anonymous
27 February 2014 at 19:44 comment-delete

Sya as wife sgt setuju.sbagai isteri kena jaga telinga,mata,hidung n perut suami.pakai cantik2.wangi2.wlupun suri rumah sepenuh masa xsalah pakai gincu perfume..nk tmbh 1 tips.solat berjemaah.tu yg pling penting.klu amalkan inn sha allah rumah tgga susah goyang..byk berbincang n berdoa.

28 February 2014 at 00:12 comment-delete

Solat istikharah

Anonymous
28 February 2014 at 00:39 comment-delete

jawapan yg paling tepat. cantik mana pun lama2 jemu jgk. tp klu cantik dalaman. smpai bila gerenti xjemu.

Anonymous
28 February 2014 at 01:01 comment-delete

First time la dgr makan sorang akan makan dgn syaitan. Surah an nur ayat 61..da terang2 cakap salah. Writer..sile revise

Anonymous
28 February 2014 at 01:44 comment-delete

bagi pendapat sy sbgai seorang isteri.. ada juga benarnya pandangan yg diberi.. ini merupakan salah satu cara untuk menguatkan lagi hubungan suami dan isteri.. sy xmahu sentuh bab hadith sbb sy x arif.. bab makan bersama ni suami juga perlu peka dan bagi sikit keprihatinan pada si isteri.. bertanya pada isteri.. "jom kita makan" atau klau isteri tgh penat sgt balik keje, kemas rumah, masak dan nak rehat lepas masak.. x salah juga klau si suami kata "xpelah..syg rehat dulu, jap lagi kita makan" .. apa2 pun .. bantu membantu, saling memahami dan bertimbangrasa perlu ada dlm usaha memanjangkan umur perkahwinan..

28 February 2014 at 03:01 comment-delete

This comment has been removed by the author.

28 February 2014 at 07:49 comment-delete

Komen Saya tentang penulisan ni sikit jer..
ISTERI JALANKAN TANGGUNGJAWAB DGN MENJAGA/ LAYANAN PERUT SUAMI & NAFSU SUAMI..

SUAMI PLAK JAGA RUMAHTANGGA, JAGA REHAT ISTERI, JAGA NAFKAH KELUARGA, LENGKAPI & SENANGI ISTERI AGAR ISTERI SENTIASA CERIA DAN SERONOK...

sbb ada Baca komen seorang ustaz ni, Tidak Akan Dilaknat Seorang Isteri yg Menolak Ajakan Suami Bersama JIKA ISTERI PENAT SEHARIAN KERANA MEMIKUL TANGGUNGJAWAB SUAMI.. Ye la, Sekarang ni ramai isteri yg bekerja nak Bantu suami. Nak harap gaji sorang, mmg x cukup lah.. Dgn semua brg harga dah naik.. si isteri ni kesianlah Dgn suami pergilah keluar bekerja.. balik kerja buat Plak kerja rumah.. sampailah Tgh malam.. Baru nak lelap, suami dah gosok2 mintak dilayan.. layan lah jugak walaupun badan dah letih tahap gaban.. Esok bangun pagi2 dah cuci Baju sidai Baju,buat sarapan, siapkan ANAK2, terkocoh2 nak pg Keje.. Sama je putaran setiap hari..
So kesimpulannya, Suami pon perlulah tolong dalam urusan rumahtangga.. sementara isteri memasak, suami ambillah ANAK mandikan... Isteri Tgh basuh Baju, suami ringan2kan tangan lipat Baju yg dah bergunung.. so isteri xdelah rasa Penat... Sbb Sama2 membantu. Isteri pon seronoklah kan... Bila Tak Penat,badan pon segar, batery Tak low, nak mintak layan 10round pon sanggup Ye dak??.. hehhehe.

(Mujurlah encik suami ringan tulang melayan ANAK yg pelbagai kerenah skang.. xdelah terkocoh2.. kalau dia tgok hani satu hari huru hara banyak Keje, dia tapaukan jer makanan n Lauk.. x pon ajak makan luar.. Alhamdulillah.. suami hani sangat awesome!!!... Patah Kaki tangan kalau dia takde.. love u till jannah.. )

28 February 2014 at 07:50 comment-delete

Kesian kan tak teman jemaah makan kene cerai
Klau suami tk jemaah sembahyang kene cerai tak?

terime aje la isteri klau kene cerai, terserlah suami kejam dan menggunakan hak cerai sembarangan... hak diberi untuk cerai jgn disalah gunakan, akan dibalas dihari kelak..

Jemaah sembahyang sekali seminggu tak cerai
Jemaah tak makan sesame kene cerai

Anonymous
28 February 2014 at 15:59 comment-delete

Alhamdulillah sy hmpr stp hr mkn dgn suami wpn blk pnt bekerja msj jg utk suami. Dlu mmg semua sy bt.. mmg sgt2 pnt dan gaduh itu mmg ada. Bila suami bt derk je perli2 skit. Lm2 skit2 ada perubhn. Nk gduh sll xlrt jg. Skrng sy asyik blk lmbt jd maklum pd suami alhmdulillah dia tlg msk mkn mlm dan sy akn kms dpur. Weeknd smua sy bt. Okey la tu kalo x bole naik hntu jg sy. Tp bab bersm tu ssh nk ckp. Mmg berdosa bila menolak. Syukur ada suami yg fhm prkra ini. Kudrat isteri xbyk mn bila seharian dh bekerja n bila blk umh kn bt mcm2 kerja lg. Smgu sekali jd lah dr xda lngsung. Hehehe...

Anonymous
28 February 2014 at 16:43 comment-delete

jgan halang suami tu main game.biar je die layan game tu.nanti de bosan tau la die brenti.bsyukurlah suami pun tu kaki game,sekurang2nye die ade je kat umah nak bandingkan laki lain yg bile bosan,kuar lepak minum la apela kat luar smpai lewat mlam.silap2,bleh gi berpoya2 kat luar tu.puan nampak ape die wat kat luar?xkan?so die main game kat umah xperlu la puan risau sebab puan bleh nmpak je die.

Anonymous
28 February 2014 at 19:59 comment-delete

Erm... pendapat ni mmg boleh aku sokong... dan mmg terjadi pada aku... harap perkahwinan kedua aku nnt tidak seperti perkahwinan yg pertama

28 February 2014 at 22:55 comment-delete

Lelaki yg kecil hati disebabkan hal remeh tuduh kami insan perempuan punca cerai...setiap rumah tangga dua pihak patut bertolak ansur dan bertimbang rasa...jgn berkira sgt pasal hal remeh temeh...spt contoh ada satu pasangan..si suami masih tolong si isteri buat kerha rumah selepas balik dr kerja walaupun si isteri suri rumah tangga...

Anonymous
1 March 2014 at 05:52 comment-delete

4 perkara yg remeh tp sgt ptg utk di jg...
1.jg makan/minum
2.jg pakaian
3.jg tmpat tido/seks
4.jg tmpat tgal
peringatan bersama....

1 March 2014 at 08:03 comment-delete

Lelaki jgn asyik salahkan isteri. Kenapa nak kecil hati disebabkan hal remeh temeh ni lafaz cerai dan salah pihak perempuan punca cerai. Bertimbang rasa dan bertolak ansur adalah penting dlm hal ehwal rumah tangga. Jgn berkira sgt. Ada setengah laki juga masih tolong isteri kemas rumah walaupun balik kerja dlm penat.

Anonymous
1 March 2014 at 08:38 comment-delete

Dlm bnyak2 isteri yg komen, kmen puan sorg je yg akai otak.. ini bkn pasal fair atau x sbb nk kire sal fair, mmg xkan fair sbb lelaki diberikan kelebihan oleh Allah..org bg nasihat dia meroyan...apsal x meroyan Allah bg kuasa kahwin 4 kt laki?bg kuasa talak? Bukan ke x fair tu?bngkng la..kita bicara ikut topik, nnt keluar topik laki kaki betin, x solat, korg nk hentam,hentam la puas2

Anonymous
1 March 2014 at 08:47 comment-delete

Setuju sgt.

Anonymous
1 March 2014 at 14:34 comment-delete

Itu bg pandangan penulis..khidupan manusia ni ada mcm2 cara. Sengaja je tu nk cari kekurangan pd wanita cntik.

1 March 2014 at 15:33 comment-delete

I just believed that " Apa yg telah Tuhan persatukan menjadi suami isteri itu tidak boleh diceraikan oleh manusia. Dalam keadaan susah senang atau sakit suami isteri patut berjuang mempertahankan rumah tangga sehingga maut memisahkan mereka."

Anonymous
2 March 2014 at 22:54 comment-delete

salam. betul kata penulis.saya dh berkahwin 11thn.ada 4 org anak,n xpenah sekali pun biarkn suami makan sorg2 walaupun pukul 5 pg dia mintak makan.semua complete(rasanyalah).tp kes saya lain.suami tetap tinggalkn saya sbb kwn2 dan dadah.skrg saya tenang n bg saya lelaki ni xpenah nk cukup ape yg dah kita bagi.
peace 😉

Anonymous
3 March 2014 at 21:58 comment-delete

Allah itu maha Adil..cantik tidak cantik semuanya Allah tentukan

4 March 2014 at 17:13 comment-delete
6 March 2014 at 15:05 comment-delete

lelaki.......nak temankn makan,tp dlm ms yg sama nak sume prfect, isteri ibarat mesin...nak jaga nak, nak kemas rumah, kerja, masak, nak melayan die, jaga pakaian dan bla2....kalu nak dibuat semua mmg xde masa utk diri sendiri, mmg xde rest bangla yg keja kilang pon tau nk cuti ni kan pulak kite pompuan yg tenaga x seberapa...bab melayan kat tpt tido plak mcm mane kalu suami xde nafsu??x dikira mendera isteri ke?kena kaji balik why isteri biarkan laki makan sendiri?ntah2 sakit hati pastu laki plak buat x tau je...buat ape kite temankan laki tp hati ni bengkak je tahan marah..........ape pon laki kena peka terhadap perasan n kehendak isteri jugak jgn nak salahkan isteri je kalu x dpt layanan dan perhatian yg sempurna dr isteri

Anonymous
27 March 2014 at 12:59 comment-delete

Camane isteri nak layan baik kalau suami tu pun x brape nak baik..timbang2kanlah..

Anonymous
27 March 2014 at 20:28 comment-delete

Blog ni macam berat sebelah lah
.. no comment sebab setiap rumah tangga lain-lain ragam nya. . Hanya mereka yang berada di dalam situasi tu je yang tahu... paras rupa bukan penyebab tapi fahaman tanggungjawab suami isteri itu adalah penyumbang kepada segalanya... suami kalau berjaya menjadi khalifah dalam rumahtangga rupa paras dan sifat isteri baik buruknya pasti dapat dibentuk dan dibetulkan... tapi jika suami yang tidak pandai menjadi khalifah isteri cantik atau pandai melayan suami atau tidak ... tapi jika berlaku juga penceraian isteri juga ke disalahkan.... ego seorang suami tak akan mengaku kesalahanya dan yang dia tahu mencari salah si isteri.... hati isteri suami tak perlu jaga hati suami isteri kena jaga dengan rapi.... bagi saya selagi kita bergelar suami isteri sifat faham memahami dan taat pada perintah Allah berusaha menjadi khalifah Allah yg cemerlang apa jua kekurangan dalam rumahtangga pasti akan dapat di atasi bersama... kasih sayang suami isteri dan keimanan dan takwa suami isteri jua mengatasi segalanya... yang pastinya nafsu si suami tu kena control dengan iman...
orang lelaki yang beriman selalunya dugaan dia perempuan.... wallahualam

Anonymous
28 March 2014 at 12:47 comment-delete

Tajuk entry yg menarik..
Komen2 pn lg hebat dan menarik..
Sy perempuan & belum berkahwin
Terima kasih atas semua tunjuk ajar, pesanan, nasihat, cerita penglaman..
Sy akn ambil iktibar.. ;)
Semoga rumah tangga semua org bahagia hingga akhir hayat.. Aminnn~

Anonymous
19 April 2014 at 16:32 comment-delete

Post a Comment



Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ