Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Bukan hanya Segitiga Bermuda, kalau nak jadi dimana pun boleh terjadi



Semuanya adalah milik dan kuasa Allah swt jua

KUALA LUMPUR 10 Mac - Kawasan Segi Tiga Bermuda seringkali dikaitkan sebagai kawasan misteri berikutan ratusan kapal laut dan kapal terbang dilaporkan hilang di kawasan yang menjangkau keluasan sehingga 1.2 kilometer persegi.

Antara kes-kes kehilangan kapal dan pesawat yang dilaporkan adalah kapal USS Cyclops (1918), kapal Carroll A. Deering (1921), skuadron pesawat pengebom Flight 19 (1945), pesawat British South American Airways (BSAA) Star Tiger (1948) dan pesawat BSAA Star Ariel (1949).

Kawasan yang dibentuk tiga lokasi iaitu Bermuda, Puerto Rico dan unjuran paling selatan Florida itu disifatkan sebagai 'Segi Tiga Syaitan' namun Jabatan Kawalan Perairan Amerika Syarikat (AS) sendiri tidak bersetuju dengan 'kuasa misteri' menjadi punca nahas-nahas yang berlaku.


Pemerhatian yang lebih teliti akan mendapati jumlah kes kapal dan pesawat yang hilang berdekatan kawasan tersebut tidak ada bezanya dengan jumlah kes yang berlaku di laluan utama pengangkutan laut dan udara di seluruh dunia.

Lebih-lebih lagi kawasan itu merupakan laluan trafik utama bagi kapal-kapal komersial dan peribadi dari seluruh dunia untuk menghubungkan pelabuhan-pelabuhan di Amerika Syarikat, Eropah dan kepulauan Caribbean.

Hakikatnya, masyarakat lebih mudah mempercayai kepada pelbagai teori konspirasi daripada kristal aktif yang dikatakan tapak bandar Atlantis yang tenggelam di dasar laut, penculikan oleh makhluk asing ataupun kawasan itu menjadi tempat tinggal Dajjal yang akan muncul pada era dunia kiamat.

Teori-teori popular yang gemar ditimbulkan oleh peminat-peminat sains pula adalah kejanggalan medan magnetik, perubahan dimensi waktu serta pelepasan gas metana dari dasar laut.

Mitos mengenai Segi Tiga Bermuda bermula daripada penjelajah tersohor, Christopher Colombus yang merekodkan pelbagai kejadian aneh disaksikannya di kawasan itu dalam log kapalnya bertarikh 8 Oktober 1492.

Antara catatan Colombus adalah kompasnya tidak berfungsi seperti biasa, anak-anak kapalnya menyaksikan 'cahaya yang menari-nari' di horizon dan Colombus juga menulis tentang bebola cahaya yang jatuh dari langit.

Mitos mengenai Segi Tiga Bermuda mencapai kemuncaknya pada 1950-an apabila artikel ditulis oleh Edward Van Winkle Jones diterbitkan oleh Associated Press. Jones antaranya melaporkan kehilangan tanpa jejak lima pesawat pengebom Flight 19 pada 5 Disember 1945 dan kehilangan pesawat komersial Star Tiger dan Star Ariel pada dekad yang sama.

Dalam artikelnya itu, Jones menyatakan 135 individu telah hilang di Segi Tiga Bermuda yang mana beliau menyifatkannya sebagai 'Ditelan tanpa sebarang kesan'.

Perkembangan sains dalam bidang navigasi dan telekomunikasi telah memungkinkan nahas-nahas pada kurun yang lalu berjaya diatasi dan penjelasan lebih logik mengenai nahas dapat diperoleh seperti faktor cuaca (ribut petir, taufan, tsunami, gempa bumi), kegiatan lanun, kecelaruan navigasi dan sebagainya.

Faktor utama yang menjadi penyumbang kepada kehilangan kapal di Segi Tiga Bermuda adalah arus laut dipanggil gulf stream (aliran teluk) yang berlaku begitu pantas dan bergelora sehingga begitu cepat memadam kesan-kesan bencana.

Arus yang sukar dijangka itu juga berlaku kerana topografi kawasan dasar laut tersebut merangkumi jurang yang dalam.

Sebelum adanya teknologi seperti telegraf, radio dan radar, pelaut tidak akan mengetahui kehadiran ribut dan taufan sehingga ia muncul di hadapan mata.

Misteri kepada nahas yang akhirnya berpunca daripada faktor cuaca ataupun kelemahan navigasi tidak hanya berlaku di Segi Tiga Bermuda namun boleh terjadi di mana-mana lokasi di dunia.- Utusan






3 comments:

hanya mitos...huhu

11 March 2014 at 13:00 comment-delete

terus menjadi misteri

11 March 2014 at 14:50 comment-delete

hopefully ia bukan sebab bermuda laa..tapi kes nie makin lama makin pelik..hehehe

Regards,
-Strider-

11 March 2014 at 17:18 comment-delete

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ