Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Jurang Mariana Jurang Paling Dalam Di Dunia Terletak Di Timur Filipina

Jurang Mariana Jurang Paling Dalam Di Dunia


Anda tentu sudah baca Misteri Segitiga Naga Di Asia Adalah Kembaran Segitiga Bermuda (disini)


Jurang Mariana adalah jurang paling dalam di dunia, dengan kedalaman sehingga 11 km (6.8 batu), dan merupakan lokasi paling dalam pada permukaan kerak bumi. Jurang ini terletak di dasar Lautan Pasifik di timur dan selatan Kepulauan Mariana, di timur Mindanao, Filipina. Jurang ini meliputi setengah kawasan lautan di selatan Filipina. Jurang ini ditemui oleh pemerintah Sepanyol yang memerintah Filipina ketika itu.

Jurang Mariana Jurang Paling Dalam Di Dunia

Jurang ini membentuk sempadan antara dua plat tektonik antara Plat Pasifik dan Plat Filipina. Bahagian paling dasar adalah jauh lebih dalam dari aras laut daripada ketinggian Gunung Everest di atas aras laut (8,848m/29,028ka). Bahagian dasar laut di situ menerima tekanan sehingga setinggi 108.6 MPa, lebih seribu kali tekanan atmosfera piawai pada aras laut.

Sila klik pada Pautan ini untuk melihat dengan lebih jelas keterangan kedalaman Jurang Mariana tersebut!
Jurang Mariana ini telah membentuk dua sempadan plat tektonik antara Plat Pasifik dan Plat Filipina. Bahagian paling dasar Jurang Mariana adalah jauh lebih dalam daripada ketinggian Gunung Everest di atas aras laut yang hanya setinggi 8,848m/29,028ka. Atau jika kita terjun bebas ke dalamnya, kita memerlukan waktu 5 jam untuk mencapai dasarnya. Disamping itu bahagian dasar laut Jurang Mariana pula menerima tekanan setinggi 108.6 MPa iaitu lebih 1000 kali ganda daripada tekanan atmosfera piawai pada aras laut.

Klik read more untuk baca selanjutnya



Jurang Mariana Jurang Paling Dalam Di Dunia

Jurang Mariana ini memiliki panjang sehingga 2550 kilometer dan mempunyai kelebaran sehingga 69 kilometer lebar.

Puncak Gunung Everest lebih kurang 8 kilometer dari aras laut. Sementara bahagian paling dasar Jurang Mariana pula mencecah sehingga 11 kilometer dari aras laut. Ini telah memberi makna bahawa kedalaman Jurang Mariana adalah jauh melebihi daripada ketinggian Gunung Everest.


Penelitian

1. Pertama kali diteliti pada 1951 oleh kapal Angkatan Laut Britain, Challenger II, yang memberikan nama titik terdalam dari jurang tersebut Challenger Deep. Challenger Deep mendapat nama dari survey Inggeris dengan kapal Challenger II, yang meneliti titik kedalaman laut dari Kepulauan Mariana pada tahun 1951. Kemudian pada tahun 1960, Angkatan Laut Amerika mengirim Trieste (sebuah kapal selam mini yang dirancang untuk penyelaman laut dalam) turun ke dalam Jurang Mariana untuk melihat seberapa jauh mereka dapat turun. Mereka turun 35,838 kaki/10,923m.

Jurang Mariana Jurang Paling Dalam Di Dunia

Trieste, 23 Januari 1960: Sesaat sebelum penyelaman

2. Pada tahun 1957, kapal Soviet Vityaz melaporkan kedalaman 11,034 meter (36,200 kaki), yang digelar Mariana Hollow. (Meskipun tuntutan ini dibuat oleh Soviet pada tahun 1957, penemuan belum diulangi oleh ekspedisi pemetaan seterusnya menggunakan peralatan moden supaya lebih tepat).

3. Pada tahun 1962, kapal MV permukaan Spencer F. Baird mencatat kedalaman maksimum 10,915 meter (35,840 kaki), dengan menggunakan alat pengukur kedalaman presisi.

4. Pada tahun 1984, Jepun mengirim Takuya, kapal survey yang khas ke Jurang Mariana dan mengumpulkan data menggunakan multi-beam echo sounder, mereka melaporkan kedalaman maksimum 10,924 meter, juga dilaporkan mencapai 10,920 meter .

5. Pengukuran yang paling tepat dalam catatan ini diambil oleh probe Jepun, Kaika yang turun tanpa pemandu ke dasar pada 24 Mac 1995 dan mencatat kedalaman 10,911 meter (35,798 kaki).


Cara kapal Takuyo mengukur kedalaman laut dengan menggunakan multi-beam echo sounder



6. Pada tahun 2003, sebuah tempat itu ditemui di sepanjang Jurang Mariana, kedalaman yang berada sekitar Challenger Deep, malah mungkin lebih dalam. Ini ditemui ketika para ilmuwan dari Hawaii Institute of Geofisika dan Planetology sedang menyelesaikan survey di Guam mereka menggunakan sistem pemetaan sonar ditarik di belakang kapal penelitian untuk melakukan survey. Tempat baru ini bernama HMRG (Hawaii Mapping Research Group) Deep, setelah kumpulan ilmuwan yang menemuinya.


Lempeng Tektonik dan zona subduksi


Inilah yang terjadi di dasar Lautan Pasifik dari pulau-pulau Mariana. Bahagian yang benar-benar dalam dari lautan adalah di dasar jurang yang diciptakan oleh subducting kerak lautan.

Jadi bagaimana Challenger Deep boleh begitu dalam? Ya, kerak bumi bukan merupakan salah satu bahagian dari batuan padat benar-benar sangat tipis, seperti kulit telur dibandingkan dengan ukuran telur. Malah ia terdiri dari plat besar kerak tipis yang mengembang pada batuan cair dari mantel bumi. Sementara beredar pada mantel tepi plat ini meluncur satu sama lain bertemu satu sama lain dan kadang-kadang boleh crash. Kerak di lautan lebih berat daripada kerak benua sehingga ketika pelat berlanggar, plat di lautan terjun ke bawah menuju mantel cair, sedangkan yang lebih ringan, plat kontinental naik di atas puncak. Gaya-gaya memandu kedua plat bersama benar-benar kuat sehingga mendasar lautan piring (piring yang subducted) mencipta sebuah jurang di mana mengheret tepi subduksi kerak benua zonethe turun saat turun di bawah (lihat gambar di atas).

Tekanan hidrostatik

Ketika anda masuk ke dalam laut (atau badan air) dan anda menyelam ke bawah, semakin anda menyelam semakin banyak air dari atas Anda. Air yang terdapat diantara anda dan permukaan air, semakin besar tekanan pada tubuh karena berat air melebihi anda. Tekanan ini disebut tekanan hidrostatik.

Anda dapat benar-benar dapat rasa tekanan hidrostatik ketika Anda masuk ke kolam renang dan menyelam sampai ke dasar terdalam. Anda akan merasakan tekanan hidrostatik terhadap gendang telinga anda seperti mereka sedang diperah atau didorong masuk. Anda boleh bayangkan bagaimana tekanan yang luar biasa yang di alami di Kedalaman Challenger dengan hampir tujuh batu di dasar laut- 16,000 pounds per square inch!

Tekanan air didalam Jurang Mariana 1000 kali dibanding dengan tekanan udara di mana tempat kita hidup sekarang ini. Namun hal itu bukan bererti di dalam Jurang Mariana tidak ada kehidupan, di dalamnya juga ditemui beberapa jenis ikan dengan bentuk pelik dan beberapa udang kecil.

Dengan dasar yang sangat dalam dan gelap yang terdapat pada Jurang Mariana berkenaan, maka pastinya 1001 misteri ada tersembunyi di dalam jurang tersebut. Antaranya ialah jenis² hidupan marin yang mampu hidup dan membiak dalam habitat yang sebegitu rupa, pastinya tidak sama dengan hidupan marin yang hidup di permukaan dan pertengahan kedalaman lautan.

Marilah kita saksikan kebesaran Allah Ta'ala melalui ciptaan²Nya yang unik dan penuh misteri ini. Di bawah adalah antara hidupan² marin yang terdapat di celahan Jurang Mariana yang berjaya dirakamkan.























Subhanallah.. Allah Maha Pencipta, Maha Hebat lagi Maha Besar!!


















Apakah Jurang Mariana ini juga dikenali sebagai Segitiga Naga? - klik sini


1 comments:

Thanks for infonya, bagus sekali dan menambah wawasan. Jangan lupa kunjungi website kami https://bit.ly/2ChyZTH

19 October 2018 at 08:46 comment-delete

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ