Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



MH370: Tiada Tanda ‘SL’ Punca Imigresen Gagal Kesan Pasport Curi




MH370: Tiada Tanda ‘SL’ Punca Imigresen Gagal Kesan Pasport Curi

KAJANG – Jabatan Imigresen gagal mengesan penggunaan pasport curi oleh dua individu misteri yang menaiki pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 kerana kedua-dua pasport itu tidak tersenarai dalam Senarai Suspek (SL).

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, mengikut amalan sistem keselamatan antarabangsa, setiap pasport yang dilaporkan hilang akan dilabel ‘SL’ dalam pengkalan data Interpol sebagai langkah berjaga-jaga di setiap kaunter imigresen seluruh negara.

“Kita mendapat kerjasama dengan Interpol. Jika Interpol meletakkan tanda ‘SL’ pada pasport hilang itu, semua kaunter imigresen seluruh negara akan diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga.

“Namun pasport berkenaan tidak termasuk dalam senarai,” katanya ketika berkempen di sini, Selasa.

Polis pada Selasa mendedahkan telah mengenal pasti warga negara Iran, Pouria Nour Mohd Mehdad, 19, sebagai seorang daripada dua penumpang yang menaiki MH370 menggunakan pasport palsu.

Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, lelaki itu menggunakan pasport warga Austria yang sebelum ini dilapor hilang di Thailand oleh pemiliknya.

Lelaki warga Iran terbabit dipercayai akan berpindah ke Jerman dan tidak mempunyai sebarang kaitan dengan mana-mana kumpulan pengganas, katanya dalam sidang media, di Sepang.

Khalid berkata, identiti seorang lagi penumpang yang menggunakan pasport warga Itali masih dalam siasatan.

Media sebelum ini melaporkan dua daripada penumpang MH370 didapati menggunakan pasport palsu.

Kedua-dua pasport itu sebelum ini dilapor hilang di Thailand, setelah kedua-dua pemiliknya disahkan masih hidup dan tidak menaiki pesawat yang dilaporkan hilang sejak Sabtu lalu. – mStar Online


0 comments:

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ