Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Ditipu Semasa Membeli Telefon Pintar Dan Laptop Oleh Jurujual Online

Ditipu Semasa Membeli Telefon Pintar Dan Laptop Oleh Jurujual Online
Gambar hiasan


Ditipu Semasa Membeli Telefon Pintar Dan Laptop Oleh Jurujual Online



Ditipu Semasa Membeli Telefon Pintar Dan Laptop Oleh Jurujual Online

Nur Syamimi menarik nafas lega dengan keputusan TTPM yang mengarahkan jurujual terbabit mengembalikan semula wangnya.


JOHOR BARU- 30/4/2014: Seorang mahasiswi, Nur Syamimi Abd Shukor mendapat pengajaran berguna selepas ditipu dalam urusan tukar beli telefon bimbit Samsung Galaxy Note yang baru dipakainya selama seminggu kepada model terbaharu menerusi sebuah portal dalam talian.

Nur Syamimi, 22, membeli telefon bimbit tersebut pada Januari tetapi menyedari ia telefon pintar palsu dari Korea Selatan.

“Saya amat kecewa apabila jurujual menafikan dakwaan saya tetapi harapan kembali cerah selepas seorang lagi jurujual secara dalam talian yang mendakwa mengenali jurujual yang berurusan dengan saya sebelum ini sanggup menggantikan telefon bimbit itu.

“Dia berjanji menjual semula telefon bimbit tersebut untuk saya dan menggantikan ia dengan Samsung Galaxy Note II yang baharu dengan bayaran tambahan sebanyak RM500,” katanya kepada pemberita di Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) di sini, Selasa.

Nur Syamimi berkata jurujual kedua amat menyakinkannya. Jadi dia berhasrat membeli telefon pintar lain – model Lenovo S930 – untuk rakannya.

“Saya mengirim telefon pintar Galaxy Note itu kepadanya dan memasukkan wang deposit RM500 selain RM880 untuk telefon bimbit Lenovo pada Februari. Namun selepas itu, dia enggan menjawab panggilan atau mesej yang saya hantar,” katanya.

Selepas kes itu didengar, Presiden TTPM, Bernard John Kanny mengarahkan jurujual terbabit untuk mengembalikan kesemua wang berjumlah RM2,100 termasuk telefon pintar Samsung Galaxy Note kepada Nur Syamimi dalam tempoh 14 hari.

Jurujual tersebut tidak hadir semasa sesi pendengaran kes.

Dalam kes berasingan, TTPM menyerahkan semula wang sebanyak RM2,939 kepada L/Kpl Nurazyati Aini Aziz, 27, kerana menerima komputer riba rosak yang dibelinya dari sebuah kedai elektronik di Bukit Indah di sini, Julai tahun lalu.

Kpl Nurazyati berkata, selepas beberapa minggu digunakan, komputer tersebut tidak boleh mewujudkan sambungan Internet secara konsisten.

“Saya cuba menggunakan Internet tanpa wayar di beberapa lokasi termasuk capaian Internet berkelajuan tinggi, tetapi komputer tersebut akan menunjukkan sambungan ‘terhad’ selepas beberapa minit digunakan.
“Selain dihantar untuk dibaiki sebanyak tiga kali pada Ogos dan September tahun lalu dan Januari tahun ini, masalah sama masih berlaku,” katanya selepas selesai sesi pendengaran kes.


1 comments:

kakak saya dulu penah terkena sekali. tapi nasib baik dia tak bayar duit tu habis. habis rugi RM300 utk bayaran pendahuluan tu.. tak bertanggungjawab penjual on9 macamni ..

Anonymous
1 May 2014 at 10:12 comment-delete

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ